Det ska bli intressant att höra om något sägs om visafriheten, som alltid antyds, alltid förhalas, men aldrig verkar realiseras. Eller ja, VI har ju fått den av Kiev redan 2005, men åt andra hållet intet nytt än vad jag vet, åtminstone inte konkret.
http://www.unian.info/politics/1080129-ukraine-expecting-to-get-visa-free-regime-with-eu-from-early-2016.html
Nu pratas det tydligen om januari 2016 (tidigast). I höstas pratades det om maj 2015 (tidigast) i samband med ett visst Riga-möte, dvs...nu.
Jag tycker uppriktigt mycket synd om regeringen i Kiev i just den här frågan, pinsamt och jag kan förstå ukrainare som ifrågasätter EUs engagemang.
EU-medlemskap? Inget jag skulle sätta några pengar på öht, och ska det ändå anges en tidshorisont skulle jag säga att allt under 10 år vore helt sensationellt, för att inte säga omöjligt sett till hur lång tid det tagit för kandidatländer hittills. Men man ska heller aldrig underskatta Kremls förmåga att trampa i klaveret, så det finns väl en viss möjlighet att Ryssland möjliggör ett nytt hastighetsrekord när det gäller medlemsförhandlingar...
Fast nä, Västeuropa vill inte ha en potentiell börda ytterligare, vare sig det skulle gälla arbetsmarknadspolitik eller ren immigrationspolitik. Jag ser inte UK, Frankrike, Tyskland eller Italien ens glänta på dörren utan att sätta ännu hårdare begränsningar än vad Bulgarien/Rumänien råkade ut för.
Edit: Ok ser nu vad Ådärkomdenja länkat till. Det ser inte jättebra ut för regeringen i Kiev. Sånt här avslöjar tydligare än något annat på vilken nivå det europeiska engagemanget verkligen ligger. Kring fryspunkten nånstans.