2015-05-21, 14:51
Medlem
Poroshenko skrev på trots internationell kritik av flera forskare, inklusive historiker, och lagen är i kraft. Kommunistiska symboler förbjuds:

Lagpaketet om avkommunisering, som påskrivits av president Pjotr Porosjenko, har trätt i kraft i Ukraina.

Lagen anger även en lista på sovjetiska statsmän som nu är svartlistade.

Ironiskt nog drabbar förbudet även den ukrainske nationalisten Vladimir Vinnitjenko, som på modern tid hyllats som första statsminister i det kortvariga Ukrainska folkrepubliken, [...]

Enligt de färska dokumenten får man heller inte lovorda Ukrainas första presidenter Leonid Kravtjuk och Leonid Kutjma, som bådadera var högt uppsatta medlemmar vid Sovjetiska kommunistpartiet.

http://se.sputniknews.com/varlden/20150519/216427.html

--

Kritik från en medlem av OSCE:

Ukraine’s new law banning propaganda and symbols for "totalitarian Communist and Nazi regimes", recently signed by President Petro Poroshenko, poses a potential threat to free expression and free media, a leading figure in Europe's main security and rights watchdog OSCE said on Monday.

http://en.voicesevas.ru/news/analytics/5253-osce-ukraines-decommunisation-laws-threaten-media-freedom.html
2015-05-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Rada har givit Ukraina möjlighet att helt eller delvis sluta betala sina lån. Om så sker, så kan man undra vad IMF säger. Det ryska lånet från slutet av 2013 har starkt juridiskt skydd och kan tas till en internationell specialdomstol, enligt experter. Andra långivare kan reagera som de gjorde efter att Argentina gick i konkurs. De tog saken till en amerikansk domstol och fick rätt. Lagen kan vara ett försök att pressa långivarna att gå med på minskade lån.

Ukraine’s parliament approved the law granting the government the right to impose moratorium on foreign debts payments on Tuesday. The document presented by the Prime Minister Arseniy Yatseniuk, was upheld by 256 MPs.

Prime Minister Arseny Yatsenyuk said Ukraine was to pay $30 bln of foreign debt and $17 bln of domestic debt within four years. He added that the moratorium concerns only private creditors, holding the debt of Ukraine.

Russia expects Ukraine to pay back its debt on $3 bln euro-bonds in December 2015. Kiev regards its $3 bln Eurobonds held by Russia as a private loan and that is why it is subject to the moratorium.

http://tass.ru/en/economy/795659

--

As for March, Kiev’s foreign debt rose by 8.3 percent, reaching 32.8 billion dollars. There are forecasts that Ukraine’s total debt will amount to 93 percent of GDP by the end of the year.

http://sputniknews.com/europe/20150519/1022335019.html

Du har helt rätt. Enligt IMF:s regler skulle Ukraina inte få nästa månads utbetalning utan samförstånd med långivarna. Men de kommer att få utbetalningen oavsett... dock tror jag en lösning är uppnådd innan deadline.

Sen är det lite ironiskt när Ryssland som pissar på internationell rätt ska ta någonting till en internationell rättsinstans. Ryssland är en opålitlig skitnation när det kommer till internationell rätt (Budapest-fördraget, Yukos, etc in finitum).
2015-05-21, 15:01
Medlem
En rysk drönare blev nyligen nerskjuten av ukrainska styrkor. Det finns bara 11 drönare av detta slag i tjänst i den ryska armén och varje enskilt exemplar är värd sex miljoner dollar.

Dessutom börjar nu de två tillfångatagna soldaterna läcka både den ena efter den andra uppgiften om vad Ryssland egentligen håller på med i Ukraina.

Citat:
The Luhansk Power Plant, capable of feeding electricity to 98 percent of the region, is located north of Schastya.

Based on information gleaned from two Russian military intelligence officers who were captured on May 16 in the area, their autonomous group of 16 soldiers has been conducting reconnaissance and hit-and-run missions since March, SBU counterintelligence chief Vitaliy Haida said at a briefing in Kyiv. They were to carry out missions until June.

Russia’s leadership has repeatedly denied sending actively serving Russian soldiers into Ukraine.

On the day of their capture, a firefight erupted near the Luhansk Power Plant between Ukrainian forces and up to 15 Russian military intelligence special operations soldiers. One GRU officer was killed, and three officers were wounded in addition to the two captives. A Ukrainian junior sergeant was killed and three were wounded.

Fourteen of the special forces group currently operating near Schastya have been identified, Haida said, adding that the SBU has already identified 60 Russian soldiers with ranks as high as major that have fought in Donbas from this particular unit.

The 16-person group’s captured leader, Capt. Yevgeny Yerofeyev, allegedly told the SBU that it had also “staged ambushes on roads used by civilians,” the Ukrainian counterintelligence chief said.

Ryska trupper har alltså gjort eldöverfall på civila ukrainare.

http://www.kyivpost.com/content/kyiv-post-plus/sbu-captured-russian-special-ops-troops-had-mission-to-ready-armed-takeover-of-schastya-389122.html
2015-05-21, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Det låter ju bra. Ukraina har många goda förutsättningar att integreras i EU, bara de får bukt med korruptionen och att ryss-äcklen hålls på avstånd.

Här kanske vi tycker lite olika. Men EU ska enligt rykten också öppna för nationerna inom Eastern Partnership att bibehålla relationer till Ryssland och CIS-länderna. En EU-vänlig frihandelslösning* som gynnar de aktuella länderna.

EU är också kravställande och kommer att ha tydligt fastställda kriterier för de aspirerande länderna. Intentionsavtal och samförståndsmemorandums kommer inte att räcka. Verklig handling krävs.

*ironiskt nog samma förslag som Yanukovych utrikesminister Kozhara föreslog, men som Yanukovych dumpade för mutorna från Putin.
2015-05-21, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Här kanske vi tycker lite olika. Men EU ska enligt rykten också öppna för nationerna inom Eastern Partnership att bibehålla relationer till Ryssland och CIS-länderna. En EU-vänlig frihandelslösning* som gynnar de aktuella länderna.

EU är också kravställande och kommer att ha tydligt fastställda kriterier för de aspirerande länderna. Intentionsavtal och samförståndsmemorandums kommer inte att räcka. Verklig handling krävs.

*ironiskt nog samma förslag som Yanukovych utrikesminister Kozhara föreslog, men som Yanukovych dumpade för mutorna från Putin.

Intressant kommentar. Jag vet vad du vill, du vill hjälpa Ukraina, men landet har långan väg att gå innan ett EU-medlemskap kan bli aktuellt och i Ukrainas fall behövs handel med Ryssland.

Ingvar Carlsson påbörjade EU-anpassningen av svenska lagar en vecka efter Palmes död 1986, men det fick vi ju inte veta då. I början av 1990-talet lämnades EU-ansökan in och vi fick EU-medlemskap omkring 1995. Alltså, omkring nio år senare och Sverige var prioriterat. Hur länge har Turkiet väntat?

Jag menar att Carl Bildt och andra har gett det ukrainska folket för stora förhoppningar. Det som nu händer i Riga är politisk kosmetika i en tid då Unionen blöder ekonomiskt. Flera medlemsländer tvekar om nya medlemmar och euron har problem, som du kanske vet. Det är skam av Bryssel att inge förhoppningar, som inte kan infrias på länge. Det ukrainska folket luras att tro att EU-medlemskap väntar bakom knuten, men så är det inte. Många hårda år återstår och mycket arbete. Jag minns hur hårt de baltiska länderna kämpade för att få ordning.

Förresten, du som kan Ukraina, vad tror du om Pinchuk? Jag stavar säkert fel, men du vet vem jag menar. Hur viktig är han? Han lär ha kopplingar till Kuchma och viss makt.
2015-05-21, 16:04
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Intressant kommentar. Jag vet vad du vill, du vill hjälpa Ukraina, men landet har långan väg att gå innan ett EU-medlemskap kan bli aktuellt och i Ukrainas fall behövs handel med Ryssland.

Ingvar Carlsson påbörjade EU-anpassningen av svenska lagar en vecka efter Palmes död 1986, men det fick vi ju inte veta då. I början av 1990-talet lämnades EU-ansökan in och vi fick EU-medlemskap omkring 1995. Alltså, omkring nio år senare och Sverige var prioriterat. Hur länge har Turkiet väntat?

Jag menar att Carl Bildt och andra har gett det ukrainska folket för stora förhoppningar. Det som nu händer i Riga är politisk kosmetika i en tid då Unionen blöder ekonomiskt. Flera medlemsländer tvekar om nya medlemmar och euron har problem, som du kanske vet. Det är skam av Bryssel att inge förhoppningar, som inte kan infrias på länge. Det ukrainska folket luras att tro att EU-medlemskap väntar bakom knuten, men så är det inte. Många hårda år återstår och mycket arbete. Jag minns hur hårt de baltiska länderna kämpade för att få ordning.

Förresten, du som kan Ukraina, vad tror du om Pinchuk? Jag stavar säkert fel, men du vet vem jag menar. Hur viktig är han? Han lär ha kopplingar till Kuchma och viss makt.

En viktig skillnad mot Sverige är att Ukraina inte behöver en folkomröstning om EU-medlemskap och att det finns säkerhetspolitiska argument för att EU ska ge Ukraina en gräddfil in i EU. De svenska stegen mot EU-medlemskap gick i snigelfart jämfört med dagens Ukraina.
2015-05-21, 16:07
Medlem
bernad_laws avatar
Ukraina kräver Ryssland på en biljon dollar i skadestånd för förlorade företag som resultat av ockupationen av Krim:

Citat:
Ukraine wants Russia about 1 trillion USD for loss of business in the Crimea, but the amount will be specified.

This at a briefing in Kyiv on Thursday said First Deputy Justice Minister Natalia Sevostyanova, reports "Interfax-Ukraine" .
http://www.pravda.com.ua/news/2015/05/21/7068639/?attempt=1
2015-05-21, 16:16
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Ukraina fick EU-besked av Merkel:

Citat:
- Ukrainas utrikesminister Pavlo Klimkin
säger att hans land vill ha konkreta
besked om att Ukraina är en passande
kandidat för EU-medlemskap.

Klimkin, som uttalade sig i tyska Die
Welt, vill också ha klartecken för att
ukrainare nästa år ska kunna resa utan
visum till unionens länder.

Den tyska regeringschefen Angela
Merkel gav dock Ukraina klart besked
i dag: Det är ännu inte tal om något
EU-medlemskap för Ukraina som först
måste uppfylla alla krav som EU ställ-
er på landet. Merkel uteslöt även
visumfrihet för ukrainska medborgare
.

källa: SVT Text-TV

Ett välkommet uttalande. Gangsterregimen i
Kiev, inkuppad av USA, har ingenting i EU att
göra. EU har nog av "fattiga kusiner från landet",
Ukraina och Turkiet, två länder som skall hållas
utanför.
2015-05-21, 16:23
Medlem
Savoys avatar
Det ska bli intressant att höra om något sägs om visafriheten, som alltid antyds, alltid förhalas, men aldrig verkar realiseras. Eller ja, VI har ju fått den av Kiev redan 2005, men åt andra hållet intet nytt än vad jag vet, åtminstone inte konkret.

http://www.unian.info/politics/1080129-ukraine-expecting-to-get-visa-free-regime-with-eu-from-early-2016.html

Nu pratas det tydligen om januari 2016 (tidigast). I höstas pratades det om maj 2015 (tidigast) i samband med ett visst Riga-möte, dvs...nu.

Jag tycker uppriktigt mycket synd om regeringen i Kiev i just den här frågan, pinsamt och jag kan förstå ukrainare som ifrågasätter EUs engagemang.

EU-medlemskap? Inget jag skulle sätta några pengar på öht, och ska det ändå anges en tidshorisont skulle jag säga att allt under 10 år vore helt sensationellt, för att inte säga omöjligt sett till hur lång tid det tagit för kandidatländer hittills. Men man ska heller aldrig underskatta Kremls förmåga att trampa i klaveret, så det finns väl en viss möjlighet att Ryssland möjliggör ett nytt hastighetsrekord när det gäller medlemsförhandlingar...

Fast nä, Västeuropa vill inte ha en potentiell börda ytterligare, vare sig det skulle gälla arbetsmarknadspolitik eller ren immigrationspolitik. Jag ser inte UK, Frankrike, Tyskland eller Italien ens glänta på dörren utan att sätta ännu hårdare begränsningar än vad Bulgarien/Rumänien råkade ut för.

Edit: Ok ser nu vad Ådärkomdenja länkat till. Det ser inte jättebra ut för regeringen i Kiev. Sånt här avslöjar tydligare än något annat på vilken nivå det europeiska engagemanget verkligen ligger. Kring fryspunkten nånstans.
Senast redigerad av Savoy 2015-05-21 kl. 16:29.
2015-05-21, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det ska bli intressant att höra om något sägs om visafriheten, som alltid antyds, alltid förhalas, men aldrig verkar realiseras. Eller ja, VI har ju fått den av Kiev redan 2005, men åt andra hållet intet nytt än vad jag vet, åtminstone inte konkret.

http://www.unian.info/politics/1080129-ukraine-expecting-to-get-visa-free-regime-with-eu-from-early-2016.html

Nu pratas det tydligen om januari 2016 (tidigast). I höstas pratades det om maj 2015 (tidigast) i samband med ett visst Riga-möte, dvs...nu.

Jag tycker uppriktigt mycket synd om regeringen i Kiev i just den här frågan, pinsamt och jag kan förstå ukrainare som ifrågasätter EUs engagemang.

EU-medlemskap? Inget jag skulle sätta några pengar på öht, och ska det ändå anges en tidshorisont skulle jag säga att allt under 10 år vore helt sensationellt, för att inte säga omöjligt sett till hur lång tid det tagit för kandidatländer hittills. Men man ska heller aldrig underskatta Kremls förmåga att trampa i klaveret, så det finns väl en viss möjlighet att Ryssland möjliggör ett nytt hastighetsrekord när det gäller medlemsförhandlingar...

Fast nä, Västeuropa vill inte ha en potentiell börda ytterligare, vare sig det skulle gälla arbetsmarknadspolitik eller ren immigrationspolitik. Jag ser inte UK, Frankrike, Tyskland eller Italien ens glänta på dörren utan att sätta ännu hårdare begränsningar än vad Bulgarien/Rumänien råkade ut för.

Edit: Ok ser nu vad Ådärkomdenja länkat till. Det ser inte jättebra ut för regeringen i Kiev. Sånt här avslöjar tydligare än något annat på vilken nivå det europeiska engagemanget verkligen ligger. Kring fryspunkten nånstans.

Nu tror jag iofs att det finns lite bättre information än en kroppstempererad notis på SVT. EU fortsätter att lägga in cash (ytterligare €1,8 miljarder), USA:s finansminister "ber" långivare att acceptera Ukrainas haircut-förslag till skuldavskrivning och den proryska ambivalenßens mamma, Fraulein Merkel, klargör att varken sanktioner, G8-medlemskap eller normala affärsrelationer finns på agendan så länga Putler håller Krim (en stor principfråga för dokumentet som signas imorgon).

Självklart ställs krav och det väldigt befogat. Men att tro att visumfriheten på något sätt avspeglar EU:s generella attityd är nog lite fel. Få igång handeln, där EU sagt "Fuck you" till Ryssland och Ryssland drog tillbaka sina krav, och sedan kommer resten ganska enkelt.

Korruption och modernisering är Ukrainas grundläggande problem. Fixa det - vilket EU och de demokratiska västekonomierna satsat mycket på - så kommer resten per se.
2015-05-21, 16:52
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Självklart ställs krav och det väldigt befogat. Men att tro att visumfriheten på något sätt avspeglar EU:s generella attityd är nog lite fel. Få igång handeln, där EU sagt "Fuck you" till Ryssland och Ryssland drog tillbaka sina krav, och sedan kommer resten ganska enkelt.

Korruption och modernisering är Ukrainas grundläggande problem. Fixa det - vilket EU och de demokratiska västekonomierna satsat mycket på - så kommer resten per se.

Jag tycker visumfriheten är den tydligaste frågan av det skälet att den dels kostar EU minst och dels betyder mest för ukrainska folket. Dessutom verkar EUs hummande i frågan systematiskt, förhalningen i frågan nu låter likadant som förhalningen i höstas och ska vi gissa på att man i januari 2016 skjuter upp frågan till ca juli 2016? Hoppas inte, men empiriskt torde det bli så.

Vad har Ukraina fått, alt fått låna, sammanlagt nu av EU+USA sedan Maidan? 30 miljarder USD, mer, mindre?
2015-05-21, 17:21
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Om Ryssland inte lagt sig i och krigat med invasionstruppet hur hade det låtit idag?

Ja, först ska jag säga att Rysslands agerande sedan Krim och framåt varit till stor nackdel för precis alla inblandade i den här konflikten, men särskilt för Ryssland självt.

Sedan vet jag inte rent konkret hur det hade låtit idag utan Rysslands aggression, då den här visumträtan pågått många år, i princip sedan 2005 då Ukraina ensidigt släppte tvånget för EU-medborgare. Något man troligtvis ångrat ett antal gånger sedan dess.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in