2015-05-06, 23:40
Medlem
Min lilla syster ska börja på gymnasiet i år och är väldigt osäker på vart hon vill börja, eller snarare stressad över vilket gymnasium hon ska välja som förstahandsval. Det hon har valt hitills är, thoren buisness school, klara norra gymnasium, sjölins gymnasium på södermalm, jensen södra och jensen norra. Själv gick jag aldrig inne i stan under min gymnasietid så jag vettefan hur pass bra eller dåliga skolorna är. Ni som gått på en utav dessa skolor, skulle ni kunna rekommendera dem vidare? Min syster tar alltid skolan på fullaste allvar, så hon vill helst inte hamna på lallar skolor.

Vet ni även om dessa skolor har matsal eller matkort? Datorer eller inte? Och är människorna snobbar eller orten tuggare?

Inlägget blev en aning slarvigt kanske men är jävligt trött just nu och pallar inte söka på infon i deras gymnasiehemsidor, så jag frågar er här på flashback istället, vill bara få skiten överstökad.

Tack på förhand!
Citera
2015-05-06, 23:43
Medlem
Åh nej nej nej, inte jensen! Om din syster har nog med poäng ta en av dem här: norra real, östra real om hon
inte kommer in på norra, viktor rydberg odenplan, södra latin, möjligtvis IES gymnasiet och kungsholmens
Citera
2015-05-06, 23:55
Medlem
danthepancakes avatar
Dom som hon ska hålla sig borta från är följande:
Alla Jensen skolor
Södra latin
Globala

Jensen är känt för att vara de gymnasium alla "lallare" söker till. Studiemiljön är katastrofal, vill din syster dock endast supa och knulla under sin gymnasietid funkar Jensen.

Södra Latin och Globala är kommunistskolor. På globala är alla veganer, kommunister och får spel om man inte kallar dom för "hen". Samma gäller södra latin.

Kungsholmen, Östra Real, Norra Real är bra skolor. Har din syster väldigt höga poäng kan hon söka till Viktor Rydberg, vilket är skolan som erhåller mest prestige.

Östra Real och Norra Real är kända som "snobbskolor". Går själv på Östra Real och bilden om att endast östermalmare går där stämmer (dessvärre) inte längre då alla från förorterna (rinkeby, tensta osv) söker in hit. Det är fler från förorterna, och då snackar vi inte fina förorter, som går här än "snobbar". Kan tänka mig att samma gäller för Norra.

På Viktor Rydberg går dock allra främst de från överklassen och det kan därför vara en bra skola att knyta tidiga kontakter på.
Senast redigerad av danthepancake 2015-05-06 kl. 23:59.
Citera
2015-05-06, 23:55
Medlem
Tack för ditt snabba svar Vad är det med Jensen som du misstycker? Syrran ska ta natur har jag för mig, vilket man behöver höga poäng till, så därför väljer hon dessa gymnasieskolor för att försäkra sig att hon kommer komma in!
Citera
2015-05-06, 23:56
Medlem
Åt helvete med Jensen, det kmr sluta med att hon säljer sig i gården för en cigg. Hur mycket poäng har hon och vilken linje funderar hon att söka till? Skulle personligen rekommendera Värmdö Gymnasium, vid Gullmarsplan. Bra, seriös skola med alla typer av personer. Har för mig att det var den skola med högst antal sökningar förra året, därav är det ganska höga poäng men det kanske hon har. Skolor som Kungsholmen är såklart också bra, men Värmdö passar nog alla. Förövrigt är Thorén helt okej, inte bra som Värmdö o Viktor Rydberg etc men helt okej faktiskt. I slutändan handlar det om vart hon passar in.

Värmdö erbjuder många inriktningar till naturprogramet med kanske mer normala antagningsgränser.
Senast redigerad av rusenby 2015-05-06 kl. 23:59.
Citera
2015-05-07, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morranochtobias
Tack för ditt snabba svar Vad är det med Jensen som du misstycker? Syrran ska ta natur har jag för mig, vilket man behöver höga poäng till, så därför väljer hon dessa gymnasieskolor för att försäkra sig att hon kommer komma in!

Jensen är ett allra sista alternativ, mer än det behöver du inte veta. Såg att någon INTE rekommenderade Södra Latin, vilket är ganska dumt för det är en väldigt bra skola. Om din syster inte är ett fan av LV, Mikael Kors o allt annat som rikemans barn enbart kollar på skulle jag inte rekommendera Östra Real då det är en snobb skola, btw så var det en elev som tog självmord i Östra inte så längesen. Han hoppa tydligen från 4e våning.
Citera
2015-05-07, 00:42
Medlem
spyder123s avatar
Var väldigt vaksam över privata gymnasieskolor. Idag är det den enda regulatorn som finns gällande dem, att vara vaksam och restriktiv. Lånedator ska ses som en indikation på lockbete. Med kommunal skola vet man vad man får, i större grad.

Vill hon ha matkort så har te.x. Värmdö Gymnasium det. Det klassas också som en rätt bra skola.
Citera
2015-05-07, 00:55
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusenby
Jensen är ett allra sista alternativ, mer än det behöver du inte veta. Såg att någon INTE rekommenderade Södra Latin, vilket är ganska dumt för det är en väldigt bra skola. Om din syster inte är ett fan av LV, Mikael Kors o allt annat som rikemans barn enbart kollar på skulle jag inte rekommendera Östra Real då det är en snobb skola, btw så var det en elev som tog självmord i Östra inte så längesen. Han hoppa tydligen från 4e våning.

Östra Real har varit en snobbskola men är långt ifrån det idag. Går själv på Östra Real och det är mycket mer vanligt att se folk i mukisbyxor än något annat.

Aldrig hört att någon begått självmord på östra?
Citera
2015-05-07, 01:37
Medlem
Fantantonios avatar
Om hon ska satsa på Jensen och få bra betyg så gäller det att vara självständig, för hela "idéen" med skolan är frihet och självständighet. Det är halva dagar (dvs, 08:00-12:30, 12:35-16:00) så mycke tid går ut på att plugga själv. Jensen Norra är kända för sina tjejer så en perfekt skola för unga pojkar som har förhoppning att få doppa.
Citera
2015-05-07, 07:01
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Huvudfrågan måste väl ändå vara hur pass liten din lilla syster är? och är det din lillasyster eller storasyster?
För att vara någorlunda on topic så tycker jag att hon bör kunna kolla upp info själv om hon tar det på så stort allvar?
Citera
2015-05-07, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danthepancake
Östra Real har varit en snobbskola men är långt ifrån det idag. Går själv på Östra Real och det är mycket mer vanligt att se folk i mukisbyxor än något annat.

Aldrig hört att någon begått självmord på östra?

Det måste isfl varit Norra.
Citera
2015-05-08, 20:16
Medlem
Vedspiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItWasJustified
Huvudfrågan måste väl ändå vara hur pass liten din lilla syster är? och är det din lillasyster eller storasyster?
För att vara någorlunda on topic så tycker jag att hon bör kunna kolla upp info själv om hon tar det på så stort allvar?

Det är väl bra att så många användare här tar väl hand om sina småsyskon! Långt fler än i den verkliga världen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in