2015-05-05, 12:36
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggestaden
Vad tror ni om att odla bredvid en liten flygplats? Det lyfter runt två plan om dagen därifrån så det är ingen fara med den saken. Tänkte att det kan vara ett bra ställe där folk inte rör sig med hundar och sog själva för den delen heller.

Det jag tänker instinktivt är väl att om någon ser dig så kommer dom bli väldigt nyfikna på varför du lirkar runt en flygplats, speciellt i dagens samhällsklimat. Hade nog inte satt mina finaste frön där iaf.

Har vart ute idag och satt 4 nya frön, alla sjönk men man såg ingen tap root på ett så jag är ganska säker på att det blir 3 av 4 denna gången också, kanske två då den ena hade mörka fläckar på roten. Dom 3 första verkar må bra, växer inte jättemycket men gröna hela och fina, har ju varit rätt kallt senaste veckan men nu ska det bli varmare och åtminstone lite sol, kommer nog ha dom i boxen tills dom börjar närma sig taket på den, 2-3 veckor till beroende på.

http://imgur.com/3PoYVd4
http://imgur.com/vCrYcKs
http://imgur.com/KByGoUG
Senast redigerad av Utomhus123 2015-05-05 kl. 13:16.
Citera
2015-05-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Hur långt då?
1-1½cm. På vissa la jag typ fröet på jorden och tog en liten dutta jord och la uppe på.
Citera
2015-05-05, 18:52
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
1-1½cm. På vissa la jag typ fröet på jorden och tog en liten dutta jord och la uppe på.
Då skulle jag säga att allt är lugnt.
Citera
2015-05-06, 01:07
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime

Citat:
Då skulle jag säga att allt är lugnt.

Jag vet inte om jag kan hålla med om lugnt, du kanske ser en 3-4 plantor som troligtvis fått en ganska taskig start på livet och det är ju autoflower du har (?) så dom kommer ju gå i blom oavsett vad du gör. Hade nog köpt lite mer frön och förgermat dom faktiskt.
Senast redigerad av Utomhus123 2015-05-06 kl. 01:34.
Citera
2015-05-06, 06:12
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Jag vet inte om jag kan hålla med om lugnt, du kanske ser en 3-4 plantor som troligtvis fått en ganska taskig start på livet och det är ju autoflower du har (?) så dom kommer ju gå i blom oavsett vad du gör. Hade nog köpt lite mer frön och förgermat dom faktiskt.
En bättre start än att få taproten sabbad i en förvegg imo. Väldigt strain beroende när de tittar upp i 1/2 av mina bäddar är det hundratals i två bäddar väldigt få men jag känner ingen stress alls. Jag är säker på att de kommer titta upp så fort värmen blir rätt.
Citera
2015-05-06, 09:48
Medlem
Planterar du hundra frön förstår jag att det är skit samma om hälften inte kommer upp...men om en odlare har investerat i 4 frön..kanske 20 frön..då är det en bra ide att förodla, tycker jag minsann!
Citera
2015-05-06, 10:18
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunlightsweden
Planterar du hundra frön förstår jag att det är skit samma om hälften inte kommer upp...men om en odlare har investerat i 4 frön..kanske 20 frön..då är det en bra ide att förodla, tycker jag minsann!

Tja ( nu har jag inte planterat 100 frön utan snarare 7-800 frön) det är inget vidare att plantera när jorden är för kall, då tar det tid men jag skulle inte gärna förvegga inne även om jag hade få frön. Man fuckar upp rotbildningen och får plantor med mindre välutvecklat rotsystem som blir mkt känsligare för torka, mindre i storleken osv osv osv.
Min poäng var att när det blir tillräckligt varmt i jorden så kommer de gro och få en bättre start än vad förveggning ger.
Citera
2015-05-06, 11:12
Medlem
Din negativa syn/erfarenhet av förveggning delar jag dock ej.

Du kanske har odlat i så stor omfattning så pass länge att du glömt hur det kan vara att ha ett fåtal frön. Det är ju inte alla frön som tittar upp ur marken (eller inomhus heller). Utomhus är mycket större risk för larver som kryper in i skalet och äter själva fröet. Har man ett fåtal är det nog väldigt bra att kunna ha en bra tillsyn på dom i början, i skyddad jord.

Sen kan man ju diskutera förveggning och när man ska ta ut plantan. Förstår din poäng ang rotsystemet, men om plantan är så liten i höjd som tex ett finger i storlek, har det ju ändå inte börjat utveckla rotsystemet, nåt vidare. Måste säga att sådana små plantor tål omplantering väldigt bra. Väntar man tills plantan nåt 15-20 cm kan det bli besvärligt, indeed!

Du måste ha riktigt bra growspot som kan plantera så många, grattis!
Senast redigerad av Sunlightsweden 2015-05-06 kl. 11:41.
Citera
2015-05-06, 13:34
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunlightsweden
Din negativa syn/erfarenhet av förveggning delar jag dock ej.

Du kanske har odlat i så stor omfattning så pass länge att du glömt hur det kan vara att ha ett fåtal frön. Det är ju inte alla frön som tittar upp ur marken (eller inomhus heller). Utomhus är mycket större risk för larver som kryper in i skalet och äter själva fröet. Har man ett fåtal är det nog väldigt bra att kunna ha en bra tillsyn på dom i början, i skyddad jord.

Sen kan man ju diskutera förveggning och när man ska ta ut plantan. Förstår din poäng ang rotsystemet, men om plantan är så liten i höjd som tex ett finger i storlek, har det ju ändå inte börjat utveckla rotsystemet, nåt vidare. Måste säga att sådana små plantor tål omplantering väldigt bra. Väntar man tills plantan nåt 15-20 cm kan det bli besvärligt, indeed!

Du måste ha riktigt bra growspot som kan plantera så många, grattis!

Till ett fingers storlek kan jag vara med men inte mkt mer.
Jag så många men sen rycker jag 80-90% och har kvar de finaste damerna/herrarna.
Stort urval är the way to go och jag tycker alla borde göra egna frön och sluta köpa femmade.
Citera
2015-05-06, 14:06
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
En bättre start än att få taproten sabbad i en förvegg imo. Väldigt strain beroende när de tittar upp i 1/2 av mina bäddar är det hundratals i två bäddar väldigt få men jag känner ingen stress alls. Jag är säker på att de kommer titta upp så fort värmen blir rätt.

Jo jag syftade mer på att han köpt tio frön och med det i åtanke så skulle jag rekommendera att man åtminstone germiniserar fröna, om inte till och med förveggar 1-2 veckor, första veckan inne, andra veckan börjar man med två timmar ute, sen ökar man 1-2 timmar per dag tills dom börjar se ut att klara sig ute.

Har man inte det alternativet (som jag) så är det nog bra att ha något slags skydd, petflaska, growbox, whatever så dom inte blir översvämmade om det regnar hårt en hel dag.

Har inte odlat detta innan men tomater, chilli, citrusfrukter, majs, bönor, allt möjligt ätbart och alltid haft en frö till skörd på 4 av 5 cirkus.
Citera
2015-05-06, 14:39
Medlem
om man frösår i Idm krukor så är det lugnt, tapproten drar iväg bortåt ca max 1dm de första veckorna, sedan omplantering utomhus

om du drar igång dina frön mellan papper så ska fröt sedan sättas i jorden med tapproten snett uppåt

allt enligt drgreenthumb
Citera
2015-05-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edge59
om man frösår i Idm krukor så är det lugnt, tapproten drar iväg bortåt ca max 1dm de första veckorna, sedan omplantering utomhus

om du drar igång dina frön mellan papper så ska fröt sedan sättas i jorden med tapproten snett uppåt

allt enligt drgreenthumb

ska inte roten vara neråt ?

Ni som förgroddar era frön
När ni nu förgroddar era frön fint i värmen, glas med ca:+21.grade eller mellan papper.
är det inte förjävla kallt att plantera om dem ute nu ?
kanske ändå bättre ni sår era frön som 10L gör, eller vänta tills det blir varmare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in