2015-05-01, 22:22
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Hade Oyto fått bestämma hade SD inte kommit in riksdagen. Som sagt, det finns ju en anledning till att det är just SD som dominerar. Den största orsaken där, förutom 7K självt, är en viss organisatorisk talang. Fria bakåtblockande tänkare är precis vad SD inte behöver för tillfället. En töntig socialkonservativ nationalism är uppenbarligen vad Sveriges väljare kan sträcka sig till, bra så, så länge. Översmarthet och ideologisk driv hade kanske inte lett dem någonstans, vem vet. Art man fått skämmas å deras representanter ibland får man ta. Eller så har jag helt fel.

Jag tycker definitivt att SD har lyckats med sin mer slätstrukna stil om man så vill. Det ÄR klokare att bredda partiet till ett 20-25% parti än att vakta ideologisk renhet och stampa runt på sina svaga 5-10% som annars vore konsekvensen. Jag kan tycka att SD blivit mer sossiga i stilen och jag vet att många oldskool-SD:are tycker att de förråder sina politiska ideal men utan detta hade det aldrig dubblerat sitt resultat efter varje val. Det är teoretiskt möjligt att de lyckas med bedriften 2018, dvs få över 26%. Kanske som andra största partiet eller största partiet per se. Och trillar ett sjuklöverparti ur riksdagen så blir det massor av mandat.

Synd att duktiga Kasselstrand och Hahne uteslöts, men det var ett hot mot målet. SD går nu efter de så kallade "mittenväljarna" 2018 och betänk att under 2015 kommer de nå 20% och 2016 gå om Moderaterna.
2015-05-01, 22:22
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Dagens andra uppdatering av partimodellen som modellerar SD och de andra partiernas framfart i opinionen.

Nytt i denna version är
  • Sammanställning av opinionsinstitutetens systematiska fel i form av en "temperatur-matris", en "OI-liga", samt en lista med det OI som för var och ett av partierna är bäst respektive sämst på att mäta rättvist
  • Modell-dokumentet ordnat i olika sidor
  • Pdf:en klarar förhandsvisning
  • Tydligare rubriker för de enskilda partiernas grafer
2015-05-01, 22:36
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Dagens andra uppdatering av partimodellen som modellerar SD och de andra partiernas framfart i opinionen.

Nytt i denna version är
  • Sammanställning av opinionsinstitutetens systematiska fel i form av en "temperatur-matris", en "OI-liga", samt en lista med det OI som för var och ett av partierna är bäst respektive sämst på att mäta rättvist

FranzLiszt/Ferenc Lizst, har sett att dina inlägg varit hajpade på flashback och jag förstår varför. Underbar analyser.

Jag är förvånad över att skräp-OI:n SKOP var bland de två bästa på att förutse andra partiers valresultat om man bortser från SD.

Och att nästa alla OI:n ger rättvis bild av S och endast S. Samt att MP och V är systematiskt överskattade.
2015-05-01, 22:41
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:

Nytt i denna version är

Riktigt snygg. Gillar "rutomodellen" med överskattning-överskattning, etc. Det enda jag inte gillar är modernaternas uppgång, men den är ju inte ditt fel
2015-05-01, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Hade Oyto fått bestämma hade SD inte kommit in riksdagen. Som sagt, det finns ju en anledning till att det är just SD som dominerar. Den största orsaken där, förutom 7K självt, är en viss organisatorisk talang. Fria bakåtblockande tänkare är precis vad SD inte behöver för tillfället. En töntig socialkonservativ nationalism är uppenbarligen vad Sveriges väljare kan sträcka sig till, bra så, så länge. Översmarthet och ideologisk driv hade kanske inte lett dem någonstans, vem vet. Art man fått skämmas å deras representanter ibland får man ta. Eller så har jag helt fel.

Ja, för jag är ju en riktigt hårdför nationalist, eller hur? Med den chockerande devisen att svenskarna är ett folk som alla andra.

Hur sekt-SD tog sig in i riksdagen har jag inget att anföra mot, där kanske Åkesson o co skötte sig helt optimalt under givna och svåra omständigheter. Jag erkänner villigt min okunskap i dessa turer och omständigheter.

Det jag däremot med fog kritiserat är rätt självklara saker efter riksdagsinträdet, som jag menar TYNGER OPINIONSSIFFRORNA:

- Att inte tjata om etnicitet är en sak. Men att uttryckligen säga att inga etniska svenskar finns är en helt annan. Att stå som en fågelholk och inte kunna besvara kuggfrågor om svenskhet eftersom man hittat på att denna skiljer sig från alla andra, normala nationaliteter - det är ju bara ägnat att framstå som antingen självutplånande eller korkad.

Säg mig - vilka väljare kräver att det svenska folket ska särbehandlas för att rösta på SD? Vari ligger det röstmaximerande?

Vilken opinionsfördel vann man på att överlåta frågan om utsatta etniskt svenska ungdomar i förorterna till FP?

- Bilden av ett parti fullt av tourettes-rasister och anonyma näthatare är ju bra att motverka.

Men att genom en uppenbart fejkad "nolltolerans" och en aldrig sinande ström av nya avslöjanden och uteslutningar istället hela tiden medialt BEKRÄFTA att SD kryllar av problematiska företrädare utan ände - hur smart är det?

Bilden blir ju den av hycklande ögontjänare som friar kompisen - alltså rasism OCH falskhet.

Vilka väljare lockar det?

- Att bli upprörd över att kallas fascister har jag all sympati för. För det enda man med säkerhet kan säga om ordet "fascist" - det är att det är farligt att bli kallad det. Samma socialdemokratiske statsminister som kallade Pim Fortuyn för fascist fick sedan gå på dennes begravning.

Där var den hysteriska "tårtkvinnan" en hysterisk pistolman - och en partiledare fick sätta livet till. Det kan hända också här, vilket bör påpekas: Arnstad triggar hela tiden mot SD.

Det var en tid där, där det höll på att vända och Ivar Arpi hånade Lövfen för att ha "gone full Arnstad". Forskare gick i svaromål, det började lukta illa att kalla SD neofascister.

Vad gör då Mattias Karlsson? Jo, han legitimerar anklagelserna genom att på lika lösa grunder som Arnstad sprätta epitet omkring sig. Han tar arnstadismen in i SD - och dagen därpå kallar Lövfen åter SD fascistiskt - nu utan att Arpi eller någon forskare kan protestera. Om SD själva menar att delar av SD är fascister - borde de inte veta bäst?

Hur smart är det på en skala, tycker du? Inte ens om JÅ blir skjuten av någon "antifascist" har ju MK rent mjöl i påsen att kritisera Lövfen, eftersom han tagit sig samma friheter mot andra.

- Liksom demokratin. Hur kan SD gnälla om demokrati när man uppenbarligen skiter i den när det passar?

Med vilken moralisk rätt klaga över DÖ - borde man inte vara tacksam att "fascistiska" SD inte blir förbjudet av en riksdagsmajoritet? Det är väl OK att röja konkurrenter om makten ur vägen, om man bara har majoriteten bakom sig?

Nej, problemet är inte väl menande kritiker som jag - problemet är överlojala supportrar som du. Den senare kategorin är nyttig för partiledningen, men varken för partiet i opinionen (trådens ämne) eller landet.
2015-05-01, 22:49
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Riktigt snygg. Gillar "rutomodellen" med överskattning-överskattning, etc. Det enda jag inte gillar är modernaternas uppgång, men den är ju inte ditt fel

AKB gör en Löfven och håller käften så länge hon kan. Min avatar, Juholt, gjorde inte det och S stört dök under 25%.

När hon börjar debattera så kommer M börja tappa.
2015-05-01, 22:53
Medlem
Blodorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe

Tycker också att det är lite skumt med siffrorna för M , kan inte tänka mig att dom har så många troende och några strömningar åt det hållet känns inte troligt, KD är dom enda som har potential dra några röster inom blocket
2015-05-01, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men det är, för att undvika hybris, viktigt att framhålla att detta inte i något meningsfullt avseende beror på skicklig politisk hantering hos SD.

Det är verkligheten & de övriga partiernas vansinne som driver upp SD's siffror.
För allan del.....men Verkligheten är inte den sämste partiarbetaren!
2015-05-01, 22:56
Medlem
Citat:

Nytt i denna version är

Bara en sådan sak som att graferna är riktigt vackra, med partiernas intervaller som flygande band. Vi är privilegierade att du bidrar med detta!
2015-05-01, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Kom ni ut och sa att ni håller på SD, eller pratade ni bara allmänt om tiggeriet och invandringen?

Miljoner svenskar ogillar tiggeri och massinvandring men fortsätter ändå rösta på sjuklövern av någon obegriplig anledning.
Jag har faktiskt inte sagt till en käft att jag röstat SD de två senaste valen.......fegt.......men jag har fått smällar för att ha varit för öppen i sakfrågan, alltså migrationen...och det redan på 90-talet.
2015-05-01, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Bra, 2018 är alla på tåget. (Fast då är det jävligt försenat.)

OnT: Visst känns det som att 20% kommer att uppnås i någon OU under maj?

Synnerligen troligt! Ska vi gissa på 25% inom ett år?
2015-05-01, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Jag tycker definitivt att SD har lyckats med sin mer slätstrukna stil om man så vill. Det ÄR klokare att bredda partiet till ett 20-25% parti än att vakta ideologisk renhet och stampa runt på sina svaga 5-10% som annars vore konsekvensen. Jag kan tycka att SD blivit mer sossiga i stilen och jag vet att många oldskool-SD:are tycker att de förråder sina politiska ideal men utan detta hade det aldrig dubblerat sitt resultat efter varje val. Det är teoretiskt möjligt att de lyckas med bedriften 2018, dvs få över 26%. Kanske som andra största partiet eller största partiet per se. Och trillar ett sjuklöverparti ur riksdagen så blir det massor av mandat.

Synd att duktiga Kasselstrand och Hahne uteslöts, men det var ett hot mot målet. SD går nu efter de så kallade "mittenväljarna" 2018 och betänk att under 2015 kommer de nå 20% och 2016 gå om Moderaterna.

Jag tror det här lägger sig ganska snart.........för nationalister finns sektpartier. Men marknadsandelen för nationalism är mindre än 10% av väljarkåren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in