2015-04-30, 23:08
Medlem
Jag köpte en lägenhet för ett par månader sedan, fick den för förhållandevis bra pris, är dock riktigt jävla nojjig för att bostadsmarknaden ska kollapsa så jag frågar mig ständigt om och när jag borde sälja den och flytta någon annanstans, typ studentboende.

Lägenheten ligger innanför tullarna i Sthlm i ett "fint" område.

Vad säger flashbacks experter?
Citera
2015-04-30, 23:37
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Space-Bound
Jag köpte en lägenhet för ett par månader sedan, fick den för förhållandevis bra pris, är dock riktigt jävla nojjig för att bostadsmarknaden ska kollapsa så jag frågar mig ständigt om och när jag borde sälja den och flytta någon annanstans, typ studentboende.

Lägenheten ligger innanför tullarna i Sthlm i ett "fint" område.

Vad säger flashbacks experter?
Det skulle jag verkligen inte ha gjort. Har du lånat dig aldeless över öronen eller?
Citera
2015-05-01, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Det skulle jag verkligen inte ha gjort. Har du lånat dig aldeless över öronen eller?
Lånet är på 3/4 av lägenheten.
Citera
2015-05-01, 00:47
Medlem
S-cups avatar
Någon gång kommer bubblan spricka och priserna falla som ett korthus. Men det har man i och för sig sagt bra många år nu...

Sålde nyligen min. 23 kvadrat, 25 minuter med t-banan till centralen, inget kök, onödigt stort badrum, ingen balkong osv.

Drygt 1,5 miljoner.

Jag klagar inte... Men jag förstår inte hur folk är funtade när de betalar så mycket för en sådan lägenhet.
Citera
2015-05-01, 00:56
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Att bubblan ska spricka har jag hört sen 1986.
Bostadspriserna har 10 dubblats sen dess med en svacka på ca 20-25% i ett par år i början av 90-talet.

Just precis nu är det ingen höjdare att sälja, luften gick ur lite då amorteringskravet drogs tillbaka, många tog nog ett steg tillbaka för att inte stressköpa.
Citera
2015-05-01, 01:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Bostadspriserna har 10 dubblats sen dess med en svacka på ca 20-25% i ett par år i början av 90-talet.

Just precis nu är det ingen höjdare att sälja, luften gick ur lite då amorteringskravet drogs tillbaka, många tog nog ett steg tillbaka för att inte stressköpa.

Det kommer nog tillbaka, men med ett annat upplägg skulle jag tro... Det där var inget vidare förslag på många sätt, eftersom det blir oönskvärda effekter av det hela.
Citera
2015-05-01, 03:44
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
lol, och om du missade det gjorde den det i början av 90-talet.
Citat:
Precis, och i debatt där de talade om det hela idag så snackade de om 18-35% övervärdering.

18% övervärdering hade ju motiverat ett tapp med 15% och 35% övervärdering med 26% för att komma ner till rätt värdering. 15-26% vore ju som dåtidens 20-25% isf eller t.o.m. mindre. Men även då satte det ju en del på pottkanten. I samhället i stort är det ju mycket pengar med. Det är ju inte som att husena förväntas tappa 90% av sitt värde.
Citat:
Det känns ju inte som att det borde vara världens sämsta tillfälle. Dock är ju en bit in i Stockholm en bit in i Stockholm.
Senast redigerad av annanmedlem 2015-05-01 kl. 03:49.
Citera
2015-05-01, 07:47
Bannlyst
20-25% under 90-talskraschen stämmer verkligen inte. Värdeminskningen var upp till 100% då folk inte hade råd med månadsavgifterna så de lämnade ifrån sig lägenheter gratis.
Citera
2015-05-01, 08:08
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:

Det var en fastighetskrasch, så den kom ju. Och satan vad man kunde fynda bostäder då!
Citera
2015-05-01, 08:33
Medlem
annanmedlems avatar
Skall vi ignorera vad om faktiskt har skett kan vi väl skippa de senaste två börskrascharna med.

Går ju med samma motivation med. Kurserna är högre igen.
Citera
2015-05-01, 09:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Det var en fastighetskrasch, så den kom ju. Och satan vad man kunde fynda bostäder då!

Så upplevde nog inte köparna situationen. Men när röken lagt sig visade det sig att det faktiskt var ett fynd.

Om priserna ska ner kommer det att bero på fundamentala ändringar på marknaden.
Citera
2015-05-01, 10:40
Medlem
Rubrik01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om priserna ska ner kommer det att bero på fundamentala ändringar på marknaden.

Hur menar du fundamentala? Är risken obefintlig att vi har en bostadsbubbla?

Var det ändringar av fundamentala faktorer som gjorde att sub-primebubblan sprack i USA 2008?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in