Citat:
Ursprungligen postat av
glemmy
Precis, 5 år är lika godtyckligt det, men var mest för att visa att intervallet valts för att få det att se sämst möjligt ut.
Att BNP/capita sjunkit under en viss period kan lätt tolkas som att gemene man fått det sämre. Det är något oppositionspolitiker ofta drar upp för att få en regering att verka sämre. Men som jag påpekade påverkar också en befolkningsökning talet negativt (nu när vi pratar om den invandring Sverige haft senaste åren), speciellt till en början. Det "fylls på i botten", nyanlända får kämpa länge innan de inte längre tillhör det socioekonomiska bottenskiktet.
Sedan 2007 har Sveriges befolkning ökat med nästan 6%. Något fler föds än dör, men dubbelt så många invandrar jämfört med utvandrar (invandring och antalet som föds är faktiskt nästan precis lika stort).
Om BNP/capita inte ökat alls har BNP ändå ökat 6% sen 2007, så Sverige som land kan ändå anses ha gått bra, speciellt om man jämför med t.ex. EU15 (medlemmarna före 2004)
Å andra sidan är det ingen hemlighet att vi har haft en finanskris då.
Tyskland har haft 5% ekonomitillväxt per capita under samma tid som vi har haft 0.
Hur skall vi förklara det?
Massinvandringen har kostat landet 1/20 av ekonomin änsålänge för den aktuella tiden?
Jag har inte läst anledningen. Jag skyller den inte alls på alliansens styre, om något bör de ju ha stimulerat ekonomin genom att sälja ut offentliga tillgångar och tagit in för lite skatt och ökad skuldbördan .. Tillväxt stulen från framtiden och i framtiden får man ju betala mer skatt när man inte har kvar de gemensamma tillgångarna.
Och ändå ser det bedrövligt ut.
Jag skyller det helt och hållet på massinvandringen. Så någon LO as Näringslivet behöver vi inte ta där. det är massinvandring relativt ett svenskt Sverige det handlar om.
Låt gå för att tillväxten i Sverige rimligtvis blir sämre i framtiden p.g.a. det de sålde ut och den ökade skuldsättningen (tror jag läste att statsskulden ökade med 17% förra året, är det så?), nuvarande regering tänker ju inte ligga i balans heller för massinvandringen och försämrandet av Sverige måste fortgå!! Annars är man ju rasist! Självfallet är Alliansen skyldiga för migrationsöverenskommelsen med MP och för att ha höjt invandringstakten ytterligare och ha en strid mot de humanitära kommunisterna i frågan om vem som kan ta hit mest försörjningsbörda och socialt elände och demokratisk misär.
Min egen åsikt är ju att om vi låter integration betyda "bli som svenskarna" så tror jag den kommer bli och vara ännu sämre nu när vi redan har hög segregation, tar hit ännu fler och man har ännu mer av sina lika att umgås med. Speciellt om man som korkad politiker vill driva tesen att det är bra och det är så det skall vara.
Om det istället betyder "att trivas i sitt nya land" / "bli en del av landet" (om än inte av svenskarna och svensk kultur) så låg gå.. Men det är ju en misslyckad del av landet. Malmö för 13 500 kr / skalle i bidrag från övriga kommunter. Genomsnittsinkomsten där är drygt 200 000 kr mot drygt 260 000 i resten av landet.
Jag skiter fullständigt i BNP som inte är per capita. På vilket jävla sätt är det relevant?
Kina har en mycket högre BNP än Island.
YAY!! SÅ BRA DE MÅSTE HA DET!
.. bara idioter som finner det intressant. Typ Alliansen. Rimligtvis för att slå sig själva på axeln och att kunna jämföra statsskulden med. Dock så OM nu statsskulden ökade med 17% senaste året så är det ju liiiite mer än både befolkningsökningen och BNP-utvecklingen. Och det rimliga är ju att ju fler vi tar hit desto dyrare blir det och desto mindre konkurrenskraftigt blir Sverige och desto fattigare blir vi per skalle. Tillslut, eller ja, redan nu, kanske kostnadsutvecklingen ökar så snabbt att statsskulden ökar relativt BNP trots tillflödet ..
.. i övrigt tycker jag inte att det är det minsta önskvärt ändå. Jag hade hellre haft 5 000 kr mindre per år och sluppit blivit kulturberikad.
Hade det varit ryssar mot vår vilja som flödade in och bosatte sig här och kostade pengar och utgjorde en säkerhets- och samhällsrisk mot oss så hade vi resonerat hur?
Men nej, nu är det ju araber och afrikaner så då går det ju bra!! FÖR DE ÄR BRUNA (och någon samhällselit har bestämt för att det är ok, böj er framåt bara!)