2015-04-27, 20:42
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
2007-2014 är det intervall som får det att se absolut sämst ut. Inte så oväntat kanske då data kommer från LO-ekonomerna. Senaste 5 åren har BNP per capita ökat 7,5%. Ser klart bättre ut.

Samtidigt får man tänka på att Sverige har haft rekordstor invandring (med befolkningsökning som följd edit: ej arbetskraftsinvandring som andra decennier präglats av) under dessa år. Det har ju visat sig att en majoritet många år senare inte försörjer sig. Ingenting som bidrar positivt till BNP per capita direkt.

Lätt att få saker att framstå som dåliga. Med lite tricks kan man få det att framstå som precis tvärt om.

Dock håller jag med cevrenka i mycket. Tror inte situationen är hållbar.
Men de sista fem åren är ju också att vara godtycklig.

Dels har vi ju en rätt rejäl befolkningsökning på fem år och dels är det ju nästan direkt ur finanskrisen.

Kanske gjorde finanskrisen någon skillnad på bostadspriserna med? De har ju rimligtvis gått upp mer än säg 2-3% (som det är BNP / capita för de sista fem åren) på fem år eller 0% på typ sju.

Jag skulle väl snarare säga att det säger något att t.o.m. LO vågar säga som det är med tanke på hur många som sjunger massinvandringens lov.

Det är ju dåligt.

Jag ser inte hur något i Sverige blir bättre bara för att du konstaterar att det är invandringen och att invandrarna jobbar i mycket lägre grad och inte tillför något / kostar.

Ja. Det är därför. Men det är ju knappast orelevant och gör det ogjort / gör allting bra igen.
Citera
2015-04-27, 21:22
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Men de sista fem åren är ju också att vara godtycklig.

Dels har vi ju en rätt rejäl befolkningsökning på fem år och dels är det ju nästan direkt ur finanskrisen.

Kanske gjorde finanskrisen någon skillnad på bostadspriserna med? De har ju rimligtvis gått upp mer än säg 2-3% (som det är BNP / capita för de sista fem åren) på fem år eller 0% på typ sju.

Jag skulle väl snarare säga att det säger något att t.o.m. LO vågar säga som det är med tanke på hur många som sjunger massinvandringens lov.

Det är ju dåligt.

Jag ser inte hur något i Sverige blir bättre bara för att du konstaterar att det är invandringen och att invandrarna jobbar i mycket lägre grad och inte tillför något / kostar.

Ja. Det är därför. Men det är ju knappast orelevant och gör det ogjort / gör allting bra igen.

Precis, 5 år är lika godtyckligt det, men var mest för att visa att intervallet valts för att få det att se sämst möjligt ut.

Att BNP/capita sjunkit under en viss period kan lätt tolkas som att gemene man fått det sämre. Det är något oppositionspolitiker ofta drar upp för att få en regering att verka sämre. Men som jag påpekade påverkar också en befolkningsökning talet negativt (nu när vi pratar om den invandring Sverige haft senaste åren), speciellt till en början. Det "fylls på i botten", nyanlända får kämpa länge innan de inte längre tillhör det socioekonomiska bottenskiktet.

Sedan 2007 har Sveriges befolkning ökat med nästan 6%. Något fler föds än dör, men dubbelt så många invandrar jämfört med utvandrar (invandring och antalet som föds är faktiskt nästan precis lika stort).

Om BNP/capita inte ökat alls har BNP ändå ökat 6% sen 2007, så Sverige som land kan ändå anses ha gått bra, speciellt om man jämför med t.ex. EU15 (medlemmarna före 2004)
Citera
2015-04-27, 21:33
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Precis, 5 år är lika godtyckligt det, men var mest för att visa att intervallet valts för att få det att se sämst möjligt ut.

Att BNP/capita sjunkit under en viss period kan lätt tolkas som att gemene man fått det sämre. Det är något oppositionspolitiker ofta drar upp för att få en regering att verka sämre. Men som jag påpekade påverkar också en befolkningsökning talet negativt (nu när vi pratar om den invandring Sverige haft senaste åren), speciellt till en början. Det "fylls på i botten", nyanlända får kämpa länge innan de inte längre tillhör det socioekonomiska bottenskiktet.

Sedan 2007 har Sveriges befolkning ökat med nästan 6%. Något fler föds än dör, men dubbelt så många invandrar jämfört med utvandrar (invandring och antalet som föds är faktiskt nästan precis lika stort).

Om BNP/capita inte ökat alls har BNP ändå ökat 6% sen 2007, så Sverige som land kan ändå anses ha gått bra, speciellt om man jämför med t.ex. EU15 (medlemmarna före 2004)
Å andra sidan är det ingen hemlighet att vi har haft en finanskris då.

Tyskland har haft 5% ekonomitillväxt per capita under samma tid som vi har haft 0.

Hur skall vi förklara det?

Massinvandringen har kostat landet 1/20 av ekonomin änsålänge för den aktuella tiden?

Jag har inte läst anledningen. Jag skyller den inte alls på alliansens styre, om något bör de ju ha stimulerat ekonomin genom att sälja ut offentliga tillgångar och tagit in för lite skatt och ökad skuldbördan .. Tillväxt stulen från framtiden och i framtiden får man ju betala mer skatt när man inte har kvar de gemensamma tillgångarna.

Och ändå ser det bedrövligt ut.

Jag skyller det helt och hållet på massinvandringen. Så någon LO as Näringslivet behöver vi inte ta där. det är massinvandring relativt ett svenskt Sverige det handlar om.

Låt gå för att tillväxten i Sverige rimligtvis blir sämre i framtiden p.g.a. det de sålde ut och den ökade skuldsättningen (tror jag läste att statsskulden ökade med 17% förra året, är det så?), nuvarande regering tänker ju inte ligga i balans heller för massinvandringen och försämrandet av Sverige måste fortgå!! Annars är man ju rasist! Självfallet är Alliansen skyldiga för migrationsöverenskommelsen med MP och för att ha höjt invandringstakten ytterligare och ha en strid mot de humanitära kommunisterna i frågan om vem som kan ta hit mest försörjningsbörda och socialt elände och demokratisk misär.

Min egen åsikt är ju att om vi låter integration betyda "bli som svenskarna" så tror jag den kommer bli och vara ännu sämre nu när vi redan har hög segregation, tar hit ännu fler och man har ännu mer av sina lika att umgås med. Speciellt om man som korkad politiker vill driva tesen att det är bra och det är så det skall vara.
Om det istället betyder "att trivas i sitt nya land" / "bli en del av landet" (om än inte av svenskarna och svensk kultur) så låg gå.. Men det är ju en misslyckad del av landet. Malmö för 13 500 kr / skalle i bidrag från övriga kommunter. Genomsnittsinkomsten där är drygt 200 000 kr mot drygt 260 000 i resten av landet.

Jag skiter fullständigt i BNP som inte är per capita. På vilket jävla sätt är det relevant?

Kina har en mycket högre BNP än Island.
YAY!! SÅ BRA DE MÅSTE HA DET!

.. bara idioter som finner det intressant. Typ Alliansen. Rimligtvis för att slå sig själva på axeln och att kunna jämföra statsskulden med. Dock så OM nu statsskulden ökade med 17% senaste året så är det ju liiiite mer än både befolkningsökningen och BNP-utvecklingen. Och det rimliga är ju att ju fler vi tar hit desto dyrare blir det och desto mindre konkurrenskraftigt blir Sverige och desto fattigare blir vi per skalle. Tillslut, eller ja, redan nu, kanske kostnadsutvecklingen ökar så snabbt att statsskulden ökar relativt BNP trots tillflödet ..

.. i övrigt tycker jag inte att det är det minsta önskvärt ändå. Jag hade hellre haft 5 000 kr mindre per år och sluppit blivit kulturberikad.

Hade det varit ryssar mot vår vilja som flödade in och bosatte sig här och kostade pengar och utgjorde en säkerhets- och samhällsrisk mot oss så hade vi resonerat hur?

Men nej, nu är det ju araber och afrikaner så då går det ju bra!! FÖR DE ÄR BRUNA (och någon samhällselit har bestämt för att det är ok, böj er framåt bara!)
Senast redigerad av annanmedlem 2015-04-27 kl. 21:47.
Citera
2015-04-27, 22:05
Medlem
3 % idag fast lär ju gå ner efter alla positiva bolagsrapporter och folk säljer med lite vinst.

Ser mitt aktiesparande bara som ett plus då det är pengar jag inte räknar med, har inte nått jättesparande men lyckas ja komma upp i 100k inom ett par år så vore det trevligt Roliga bonuspengar med andra ord om de inte försvinner totalt dvs
Citera
2015-04-28, 12:56
Medlem
Vad fan händer med börsen idag killar!
Den kan ju bara gå upp! VA i helvete....
Citera
2015-04-28, 13:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie

hehe det där var väl inget... fjantnedgång... 9% om dagen så kan vi börja snacka.

Förr eller senare kommer en sättning. jag tror själv att den är mycket nära nu.
Citera
2015-04-28, 13:25
Medlem
edelmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie

Vinsthemtagningar samt tråkig konjuktursrapport.
Citera
2015-04-28, 13:36
Medlem
joxxes avatar
Imorgon kommer den gå upp igen
Citera
2015-04-28, 14:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxxe
Imorgon kommer den gå upp igen

Eller ner. Men ligger inte rapporterna på extremt bra nivåer så ska vi ner. Och det kan vara en bra bit från denna nivå.
Citera
2015-04-28, 14:11
Medlem
Om ingves låter räntan ligga, då kan det bli blodigt!
Citera
2015-04-28, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Eller ner. Men ligger inte rapporterna på extremt bra nivåer så ska vi ner. Och det kan vara en bra bit från denna nivå.

Missat att Riksbanken sänker räntan imorgon till -0.5 %?
Påverkar säkert börsen....
Citera
2015-04-28, 14:16
Medlem
Frågan är hur mycket börsen kommer gå ner (om den nu gör det) innan den stabiliserar sig.
Värt att ha is i magen och sitta inne med alla innehav eller sälja av och vänta på stabilare tider?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in