2015-04-23, 20:36
  #8521
Medlem
Polens president: dialog med Ukraina omöjlig

Polens president Bronislaw Komorowski konstaterar att historisk dialog med Ukraina är omöjlig, eftersom Ukraina nyss erkände nationalister vid OUN-UPA som landets frihetskämpar.

http://se.sputniknews.com/varlden/20150423/91772.html
2015-04-23, 20:38
  #8522
Medlem
Ny intervju med Igor Strelkov :

http://slavyangrad.org/2015/04/23/interview-with-igor-strelkov-war-as-a-litmus-test/

Citat:
I have no political ambitions. But the volumes of fundraising in aid of Novorossiya, its population and the Militia have plummeted. So my media activity is an attempt to somehow raise the level of donations. The fact that people in Russia have begun gradually to tire of the negative news from Ukraine does not decrease the need for medicine, gear and food.

Hittade även en dokumentär om Slavyansk jag inte sett förut, alltså en annan än den jag länkade till häromdagen. Mycket bra om händelserna där förra året :

https://www.youtube.com/watch?v=p3cP0EWHDcY

Strelkov och Slavyansk kommer ju alltid att höra ihop.
2015-04-23, 20:48
  #8523
Medlem
Legosoldater från USA sägs återigen ha setts i stridsområdet. Sådana rapporter har förekommit förut. Soldaterna tillhör Academi, tidigare Blackwater, sägs det. Talesmannen kräver en internationell utredning. Kort Kazzura-video med engelsk text.

https://www.youtube.com/watch?v=LF-7BPaaZoY
2015-04-23, 20:49
  #8524
Medlem
Xeliouss avatar
Polen säger nu att man kan stödja Ukraina militärt om striderna blossar upp igen:
Citat:
Poland says may support Ukraine's defenses if crisis escalates
Poland's foreign minister Grzegorz Schetyna said on Thursday that Poland, along with other countries, may support Ukraine's defense capacities if the conflict in eastern Ukraine escalates.

"We cannot exclude that in case of renewed escalation of military actions, we will be forced, along with other countries that assess the situation similarly to us, to take a decision on stronger support for the Ukrainian state, including its defense capacities," he said in his policy speech.
http://www.reuters.com/article/2015/04/23/us-ukraine-crisis-poland-idUSKBN0NE0ZM20150423
2015-04-23, 20:58
  #8525
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Polen säger nu att man kan stödja Ukraina militärt om striderna blossar upp igen:

http://www.reuters.com/article/2015/04/23/us-ukraine-crisis-poland-idUSKBN0NE0ZM20150423

Det som är lite skrämmande och visar på lite sjuk mentalitet är att du gillar att våldet eskalerar och att vi står inför nästa världskrig. Du vill att att det ska bli ett världskrig eller hur?
Ryssarna försöker medla och tänker på sig egen säkerhet, medan västsidan kör stenhårt med sin krighetsretorik och kontroll över världen.
2015-04-23, 21:00
  #8526
Medlem
Merkels uttalande är oväntat. Är detta en signal till Kiev, Moskva eller Washington?

"In the future we see a major economic trading zone, which includes Russia.” - said Frau Merkel on April 17th at an economic forum in Stralsund. And taking a deep breath, boldly added, "We progress step by step, and move closer to a common economic space, and just like Vladimir Putin once said, it will be 'from Vladivostok to Lisbon.' "

At this moment and time, no sane businessman would attempt to deliver and trade goods via Ukraine.

http://fortruss.blogspot.se/2015/04/all-aboard-lisbon-to-vladivostok-train.html
2015-04-23, 21:40
  #8527
Medlem
Två intressanta och mycket läsvärda intervjuer med Alexei Markov från Prizraks enhet 404.

http://redstaroverdonbass.blogspot.fi/2015/04/alexey-markov-war-will-continue-until.html

http://redstaroverdonbass.blogspot.fi/2015/02/communist-commander-alexei-markov-we.html

En väldigt rak och ärlig man som inte väjer för att säga vad han tycker om ledningen i LNR och DNR :
(från februari-intervjun, innan Prizrak anslutit sig till LNR)

Citat:
Last summer, the Kremlin set out to enforce a vertical system of government power in the Lugansk and Donetsk People's Republics. It is very similar to that of Russia, but weaker, more corrupt, more controlled. Political influence here depends more on the number of armed fighters you have and how good your access to supplies is. If you don't have your own troops and supplies, you're nobody, even if you are well-known. Those who were able to join the official structures received supplies and ammunition. Those who opposed them instead, somehow, were excluded from the provisions, including humanitarian aid. But the structures could not exist effectively without supplies. It is for this reason that the Ghost Brigade is the only major independent military unit.
__________________
Senast redigerad av barkflyt 2015-04-23 kl. 21:52.
2015-04-23, 23:22
  #8528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Merkels uttalande är oväntat. Är detta en signal till Kiev, Moskva eller Washington?

"In the future we see a major economic trading zone, which includes Russia.” - said Frau Merkel on April 17th at an economic forum in Stralsund. And taking a deep breath, boldly added, "We progress step by step, and move closer to a common economic space, and just like Vladimir Putin once said, it will be 'from Vladivostok to Lisbon.' "

At this moment and time, no sane businessman would attempt to deliver and trade goods via Ukraine.

http://fortruss.blogspot.se/2015/04/all-aboard-lisbon-to-vladivostok-train.html
Ja, att Tyskland inte vill släppa det ekonomiska samarbetet med Ryssland är inte något nytt. De ser gärna ett fördjupat ekonomiskt samarbete mellan EU och Ryssland: En gemensam handelszon skulle vara mycket fördelaktig för Ukraina och minska de inhemska spänningarna där. Här en en tysk artikel om det hela översatt till svenska.
Merkel ser perspektiv frihandelsområde med Ryssland
"Perspektivet är, men bara för oss, ett stort frihandelsområde med Ryssland." Alla de avtal som ingåtts med Ukraina eller Moldavien, har du inte stängt mot Ryssland, sade hon. "Men vi gör för att steg för steg in i ett gemensamt ekonomiskt område - kommer från Vladivostok till Lissabon - som Vladimir Putin har sagt." Målet är nu men först att genomföra Minsk avtalet, även om det var besvärligt.
https://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=de&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fwww.ost see-zeitung.de%2FVorpommern%2FStralsund%2FWirtschaft%2 FMerkel-sieht-perspektiv isch-Freihandelszone-mit-Russland

Amerikanarna kommer göra allt för störa planerna och sabotera projektet. Utan konflikt med Ryssland behövs inte NATO (USA) i Europa.
__________________
Senast redigerad av fuckuto 2015-04-23 kl. 23:30.
2015-04-24, 00:36
  #8529
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
https://www.youtube.com/watch?v=Z6G0AzZk5K4


separatisternas stora ledare... herregud, jag saknar ord. inte ens min osvikliga känsla för ironi kan hitta orden. frisyren, omgivningen, hyllningen till sovjet (som ska återskapas!) och vittnesmål om att själv ha sett* de ukrainska planen som sköt ned MH17 (med kulsprutor!).



*nån annan får googla huruvida man ens kan see jaktplan i maxfart på 10 000 meters höjd...

Man börjar verkligen trassla in sig i lögnerna nu, den proryska sidan har ju försökt misskreditera bilden av raketspåren med hänvisning till det dåliga vädret den dagen. Det stämmer att det var helt mulet, och därför kan naturligtvis inte denne "premiärminister" ha sett några ukrainska plan på 10km höjd.

Men det verkliga testet blir naturligtvis om denne man vittnar om vad han sett för haverikommissionen eller inte, och jag tror vi alla vet svaret där.
2015-04-24, 03:14
  #8530
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkflyt
Det finns inget homoerotiskt i att beundra en stor man som kämpar för folkets bästa. Hjältebeundran bör alla syssla med, det stärker karaktären.

Jag har postat flera länkar de senaste dagarna. Vill inte åka på korspost. Se de länkarna, där ser du att det verkligen finns logik.

Förhoppningen är givetvis att Mozgovoi överlever kriget. Det är med spänd förväntan jag ser fram emot vilken nästa stora ledargestalt blir. Novorossiya behöver många ledare.
Jag förstår att ni väntar er att Mozgovoi snart ska likvideras. Den högerextrema fascisten Strelkov var er stora idol förut, märkligt för kommunister men ni verkar 100% personfixerade på ett ryskt homoerotiskt sätt. Följa en "Ledare" som ni projicerar era konstiga ideal på, personkultsfantasier där ni ger objektet egenskaper denne inte besitter eller ens vill ha. Det är ett spel för gallerierna, bröd och skådespel för folket. Urgammalt men de ryska fasciststödjarna är lämpliga nyttiga idioter för detta spel som clownerna Strelkov och Mozgovoi fått i uppdrag av Kreml att vara skådespelare i. Femtekolonnare i väst får något att drömma om, homo sovieticus går i extas. Verkligen patetiskt men noterbart för säkerhetstjänster i väst som får ett lackmuspapper och kan skilja ut allmänt dravel från ryssen i östra Ukraina från vad som riktas till en klick i väst också.

Nu har ryssen rättat i leden inför den fascistiska ryska våroffensiven och ni kommer få mindre och färre skådespel. Clownerna kommer försvinna från scenen och det kommer bli fullständigt uppenbart vem och vilka som styr, dvs Kreml.
__________________
Senast redigerad av Xelious 2015-04-24 kl. 03:21.
2015-04-24, 05:08
  #8531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Du svamlar. KyivPost skriver bland annat att vissa av demonstranterna har deltagit i en "facklig kongress" andra är ditresta gruvarbetare som demonstrerar.. De demonstrerar mot att förlora sina arbeten. De nyttjar alltså sin rätt till mötes- och yttrandefrihet - chockerande för "Adidas-folket" förstår jag. De vill att Poroshenke sparkar energi- och kolministern Demchyshyn.


fast nu kommer ju fler och fler rapporter om just akhmetov, titushkis och precis det jag skrev igår. jag vet att jag har rätt precis som så många gånger förr. ge det en dag eller två till så utkristalliseras bilden ännu tydligare...


http://www.interpretermag.com/ukraine-live-day-430-fighting-returns-to-pre-ceasefire-levels/#8032

https://twitter.com/myroslavapetsa/status/591146068370415616

https://twitter.com/MaxRTucker/status/591250775889879040


... och du får nog - ännu en gång - acceptera att det är skillnad mellan att bristfälligt googla en verklighet och leva som en del av densamma verkligheten.


men förklara gärna vad du menar med "adidas-folket"?
2015-04-24, 05:15
  #8532
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Läste som hastigast om denne akhmetov men det v ar svårt att bilda sig en uppfattning. Är han ryss eller västorienterad? Stödjer han separatistdrägget eller den lagliga regimen i Kiev? Och framför allt, är gruvnäringen helt i privata händer eller kan Kiev styra över den genom statligt ägande?


han är ukrainas rikaste och falskaste oligark. då hans maktcentra ligger i donetsk är hans sympatier, milt uttryckt, dunkla. han har haft ryska toppolitiker som gäster mitt under pågående konflikten förra våren, han stod nära yanukovych, och man hör många separatister skryta om deras speciella relation till akhmetov.

sen har han gjort en del pliktskyldiga uttalanden i tv om att ukraina ska förbli enat, samt arrangerat någon kort och misslyckad tuta-för-ukraina kampanj. men det är nog mest ett spel för galleriet.

han ser nog helst en fortsatt stor rysk påverkansgrad, omfattande korruption och ett bevarande av det kleptokratiska samhälle som gjort honom förmögen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in