Citat:
Läs biblen..
Det är det närmsta man kommer ett "patriakat", d.v.s det som matchar bäst med det feminismen påstår, hittade jag i bibeln faktiskt.
1 Korinthierna kap11 vers 3:
Men jag vill att ni skall veta att varje mans huvud är Kristus;+ och en kvinnas huvud är mannen;+ och Kristi huvud är Gud.Efesierna kap5 vers 22-24:
22 Ni hustrur, underordna er+ era män på samma sätt som ni underordnar er Herren,http://wol.jw.org/sv/wol/binav/r14/lp-z/Rbi8/Z/2003
23 eftersom en man är sin hustrus huvud,+ liksom Kristus är församlingens huvud+ – han som är denna kropps räddare.
24 Ja, liksom församlingen underordnar sig Kristus, så skall hustrur också underordna sig sina män i allting.+
Jag lägger INGET eget värde i detta, jag bara noterat att det matchar bäst upp med med feminismens påståenden.
Jag kan inte se omvärlden med "feminismens glasögon" då de aldrig har presenterat objektiva bevis på detta s.k patriarkaliska förtrycket som skall tydligen finnas i Västvärlden och då även Sverige.
'Med objektiva fakta så menar jag fakta aldrig får vara infärgade av kulturella, religiösa och ideologiska värderingar i bevisen. Utan ren kall 100% objektiv fakta. Hitintills har jag aldrig fått det från feministerna. Bara en massa abstrakta intetsägande förklaringar.
Dock så anser ju jag att detta med det så kallat "patrikaliska fötrycket" som feminismen hänvisar till (finns) försvann egentligen helt runt 1919och1920. När Lagarana blev mer och mer sekulariserade, d.v.s lagarna blev omskrivna och saknade kristen grund. Vilket är vettigt om man frågar mig.
1919 då fick kvinnor rösträtt, fast satt kvinnan [eller mannen] i finkan så fick man inte rösta, eller om man var omyndighetsförklarad.
1920 så blev äktenskapsbalken omskriven och en gift kvinna räknades som myndig, d.vs mannen förlorade sitt förmyndarskap över kvinnan.
1921 var första valåret med kvinnlig rösträtt.
(1937 fick även "fänglsekunder" lov att rösta. )