2015-04-15, 23:08
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Dog tydligen 400 flyktingar. En droppe i havet. De senaste fyra dagarna har mer än 10.000 kommit med båt till Italien. Båtsäsongen har börjat...Parodi...

Man måste avskaffa schengen. Den kan inte löna sig att ta sig över havet såhär.

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
På tal om stora målvakter, och blanda in lite politik.

Buffon dedikerade vinsten mot Monaco till Morosini och Quattrocchi. Båda dog 14:e april.

Morosini dog 2012 och är såklart direkt relaterad till Calcio.

Av wrathex och 4522:

Quattrocchi blev mördad för 2004 i Irak av muslimer. Han tvingades att gräva sin grav, satt i den på knä med bindel för ögonen, och väntade på nackskottet. Då sliter han av sig bindeln och utropar ”Vi faccio vedere come muore un italiano” .

"nu ska jag visa er hur en italienare dör"
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/avrattning-uppror-italien_141982.svd

Episk historia, den har jag helt missat.
Citera
2015-04-16, 11:17
Medlem
JayGatsbys avatar
Skrev min teori om vilka som hamnar i final i CL-tråden. Vad tror ni?

Citat:
Juventus-Barcelona i final.
2-1 till Juve. Tevez i första halvlek, Suarez i andra.
Chiellini näsar in 2-1 i 93e övertidsminuten.

Europa League ikväll!

Av någon märklig anledning har de förlagt alla 4 matcher samtidigt; kl 21:05.
Udda då de brukar lägga flera matcher kl 19?

I vilket fall möts alltså
Dinamo Kiev - Fiorentina
Wolfsburg - Napoli - Tv4 Sport

Bägge calciolagen börjar alltså borta.
Napolimatchen visas på Tv4 Sport och det är den jag kommer följa.

Någon som har koll på deras form, skadeläge m.m.?
Citera
2015-04-16, 11:38
Medlem
Ezzelinos avatar
Juventus-Barcelona vore en härlig CL-final. Och scenariot att Chiellini med sin brutna och hoplappade gamla gladiatornäsa avgör i slutsekunderna en dröm.

Jag tror faktiskt på oavgjort i kväll för båda de italienska lagen. Deras form är inget att skryta med, båda lagen åkte ut ur italienska cupen och har blandat och gett i ligan på sistone. Napoli var solida när de slog just Fiorentina senast med 3-0, och även om Wolfsburg är rätt klara favoriter tror jag det kan bli en jämn tillställning. Montella har haft lite i mina ögon underliga laguttagningar, Kurtic och Vargas i st f Diamanti och Fernandez på mittfältet (som han spelade mot Napoli) tror jag inte är optimalt.
Svår match mot Dynamo Kiev, men inte omöjlig. Napoli har alla sina viktigare spelare kuranta och redo för spel. Fiorentina har Basanta avstängd.
Citera
2015-04-16, 13:18
Medlem
Spinnacers avatar
Det får bli Napoli ikväll. Får se om Benitez får hjärnsläpp och ställer upp med knasig startelva eller ej.
Tror faktiskt Napoli kan gå hela vägen. Hade väl varit enda sättet att "rädda" säsongen i mitt tycke (eller knipa 3:e platsen).
Citera
2015-04-16, 18:40
Medlem
I förrgår förlorade Parma borta mot Genoa. Och idag förlorade man igen...

Ytterligare fyra minuspoäng för diverse ekonomiska och administrativa brister, vilket gör det till totalt sju. Känns onödigt att fortsätta sparka på den som ligger.

Återigen vill jag hylla Donadoni och grabbarna grus som visar stor moral i en i princip omöjlig situation.

En annan potentiell långkörare som skapar en svår situation är Pallotta mot Romas ultras. Någon som är mer insatt får gärna förklara mer ingående om vafan som ligger bakom.
Senast redigerad av Brille68 2015-04-16 kl. 18:48.
Citera
2015-04-16, 19:39
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Man måste avskaffa schengen. Den kan inte löna sig att ta sig över havet såhär.
...

Schengenavtalet har väl inget med det där att göra. Flyktingarna hamnar i Italien, och då blir de Italiens problem. Italien har fått skit från EU för att man försökt "smuggla" flyktingar iväg från Italien och ut till övriga Europa.
Citat:
Schengensamarbetets syfte är att skapa en passunion med öppna inre gränser och förstärkta yttre gränser.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Schengenområdet

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Schengensamarbetet

I princip innebär det att åker vi till Italien kan vi slippa visa pass vid gränsen (men däremot inte om vi åker till England). Sen så måste man kunna identifiera sig i det land man gästar.

Däremot kan jag tänka mig att det underlättar för kriminella och tiggare från de forna öststaterna att ta sig hit...

Flyktingarna flyr dessutom från krig, så de riskerar ju inte sina liv för nöjes skull. Får man stopp på krigen så får man stopp på flyktingeriet. Ironiskt nog så har vi i "väst" (m fl) ett finger med i spelet i de länderna genom försäljning av vapen och deltagande i politiska intriger.
Som man sår får man skörda.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2015-04-16 kl. 19:46.
Citera
2015-04-16, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
...

Flyktingarna flyr dessutom från krig, så de riskerar ju inte sina liv för nöjes skull. Får man stopp på krigen så får man stopp på flyktingeriet. Ironiskt nog så har vi i "väst" (m fl) ett finger med i spelet i de länderna genom försäljning av vapen och deltagande i politiska intriger.

Kaoset i Libyen är knappast Italiens fel. Man hade investerat mycket tid och resurser.

Berlusconi körde Bunga Bunga med Kadaffi för att säkra att flyktingar inte skulle nå medelhavet samt gynna sig själv och såklart därmed Milan, Moratti hade kontrakt på billig olja som raffinerades på Sardinien och som bekostade Inters gigantiska spelarinköp, och Kadaffi var en direkt investerare i Juventus.

Italienska supercupen 2002 mellan Juventus och Parma spelades i Tripoli:

http://digilander.libero.it/mondojuventus/sup2002-2.jpg

Italien hade inget intresse att rubba detta. Man hade alla de fina korten. Det var Frankrike, USA, Storbritannien, diverse arabiska organisationer och patetiska godhetsländer som t ex Sverige som skapade dagens kaos. Inte olikt Syrien.

Och nu är det Italien som förutom den ekonomiska smällen får ta hela smällen av alla flyktingar. Vafan sätt dem på direkttåg till Sverige!

Ma Vaffanculo, nu är det dags för EL.
Senast redigerad av Brille68 2015-04-16 kl. 20:30.
Citera
2015-04-16, 20:30
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Schengenavtalet har väl inget med det där att göra. Flyktingarna hamnar i Italien, och då blir de Italiens problem. Italien har fått skit från EU för att man försökt "smuggla" flyktingar iväg från Italien och ut till övriga Europa.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Schengenområdet

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Schengensamarbetet

I princip innebär det att åker vi till Italien kan vi slippa visa pass vid gränsen (men däremot inte om vi åker till England). Sen så måste man kunna identifiera sig i det land man gästar.

Däremot kan jag tänka mig att det underlättar för kriminella och tiggare från de forna öststaterna att ta sig hit...

Ekonomiska flyktingar är det. Knappast krig i hela MENA idag.
Citera
2015-04-16, 22:47
Medlem
UEFAs ranking:

http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/ccoef2015.html

Kolla in jämnheten hos de italienska lagen. Roma är sämsta laget med 12 poäng. Jämför med Spanien 3 poang, Tyskland 1 p, England 2,5 p osv...

Detta utan att världens i särklass bästa internationella lag de senaste 30 åren deltagit. Otrolig bredd som visar Serie A:s nuvarande styrka.

Och jag tjatar. Men kolla på resultaten i de spelade matcherna. Kolla hur många ”gratis-poäng” som Spanien, England och Tyskland fått via bonus-poäng för antalet CL-lag. De fanns fan inte då Tyskland tog sig förbi Italien i rankingen.

Det är ett Sisyfosarbete som de italienska lagen nu försöker uppnå. Man ska inte bara vara bättre än de bättre rankade lagen, utan man måste vara jävligt mycket bättre. Men jag tror att de på sikt fixar det. Varför? För att kulturen är så mycket starkare. Inte bara fotbollskulturen utan vinnarkulturen.
Citera
2015-04-16, 22:57
Medlem
Wolfsburg får det knepigt nu
Citera
2015-04-16, 22:59
Medlem
JayGatsbys avatar
Grym Italienvecka!

Juve vinner i CL.
Napoli krossar tyska ligatvåan med 4-1 borta!
Och Fiorentina lyckas kvittera i sista minuten borta mot Dinamo Kiev.

Det är med andra ord ingen högoddsare att alla 3 italienska lag går vidare.
Vi får hoppas att Napoli och Viola inte lottas mot varandra isådanafall.
Citera
2015-04-17, 00:27
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Ekonomiska flyktingar är det. Knappast krig i hela MENA idag.
Det är oroligt i MENA, krig på en del ställen. Klart att folk vill dra därifrån... Det finns nog både och bland flyktingarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in