2015-02-12, 13:49
Medlem
spoilers avatar
"Gulli Bergendal från Göteborg, den äldsta svenskfödda personen i landet, har avlidit. Strax före jul fyllde hon 110 år.

/.../

Epitetet "Den äldsta svenskfödda personen i landet" tas nu, enligt Business Check, över av en 109-årig kvinna i Emmaboda i Småland. Hon är exakt ett år och 20 dagar yngre än Gulli Bergendal.

- Det kan finnas äldre personer i Sverige. Då handlar det om utrikes födda och deras födelsedata är inte verifierade, säger Inge Göransson, som arbetar med befolkningsstatistik på SCB i Örebro."

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2627856-sveriges-aldsta-har-avlidit
Citera
2015-02-20, 17:02
Medlem
Har löst mysteriet med "Sveriges 115-åring". Detta rör sig om en sensationell story. Någon som vill gissa på Saro Dursuns rätta ålder?
Citera
2015-03-26, 00:51
Medlem
seriously?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GranskningSverige
Har löst mysteriet med "Sveriges 115-åring". Detta rör sig om en sensationell story. Någon som vill gissa på Saro Dursuns rätta ålder?

När kommer storyn? Trots allt en månad sedan du tillkännagav att en uppföljning kommer!

88 år idag, därikring!
Citera
2015-04-01, 14:08
Medlem
Idag dog Misao Okawa, 117år gammal.
Detta innebär att vi i Sverige har världens (någonsin) äldsta kvinna om mindre än 2år - de mina vänner - är någonting att vara stolt över!
Citera
2015-04-10, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GroundX
Idag dog Misao Okawa, 117år gammal.
Detta innebär att vi i Sverige har världens (någonsin) äldsta kvinna om mindre än 2år - de mina vänner - är någonting att vara stolt över!

Ehh för det första var väl inte Misao Okawa den äldsta kvinnan någonsin? Och för det andra måste väl en jävla massa dö före henne i så fall?
Senast redigerad av peterj76 2015-04-10 kl. 00:48.
Citera
2015-04-10, 14:32
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bentybent
Följdfråga efter dryga 3 år:
Ursäkta men blev så himla fundersam hur man kan räkna att åldern kan diffa +-15år. Jag menar, han måste väl minnas någon händelse som kan förknippas med ett datum? T.ex. något krig eller vad som helst som han mindes när han var 5 år typ? Känns som det är ganska lätt att "hitta" sin ålder genom minnen från barndomen

Minnas någon som händelse när man är 5 år? Jo tjena! Det gör man nog först när man är i tioårsåldern.
Citera
2015-04-10, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Minnas någon som händelse när man är 5 år? Jo tjena! Det gör man nog först när man är i tioårsåldern.

Nej du, min bäste Herr Kuk. Där har du helt fel, din gamle byx-orm. Jag har många långa, vackra och klara minnen från femårsåldern.

Så det så!
Citera
2015-04-10, 17:53
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanFraser
Nej du, min bäste Herr Kuk. Där har du helt fel, din gamle byx-orm. Jag har många långa, vackra och klara minnen från femårsåldern.

Så det så!

Om världshändelser?
Citera
2015-04-10, 18:14
Medlem
Citat:
Om världshändelser?

Delvis, faktiskt! Jag grundlade tidigt mitt Palme-hat back in the days. (I svartvitt förstås, som dagens debatt-klimat faktiskt!) Minns även Månlandningen i juli -69 då jag befann mig på ett känt Havsbad i norr. Då var jag visserligen 5,5 år gammal. Resterande minnen härleds till oönskade katt-ungar, luftgevärs-incidenter, pilbågar, traktorer, heta kaminer och en viss medicinsk åkomma vilket åsamkade oerhörd smärta, varav kanske min kära mors gråt över densamma etsat sig fast mest.

Därutöver klara minnen av spik i foten, kolor på vinden och storasysters taxi-chaffis till skolan. Vi kallade honom Grus-Gösta.
Citera
2015-04-11, 22:46
Medlem
För att inte nämna Biafra... Indoktrineringen började redan -68/-69...

Citera
2015-04-13, 14:20
Medlem
Citat:

Det var min poäng. Om man vet att man var c:a 10 år när "randomstorhändelse" skedde så bör man ju veta sin ungefärliga ålder. Jag förstår inte hur man man få sin ålder att diffa på +- 15 år. Någonting borde ju kunna härleda sin ålder rätt väg.
Citera
2015-04-14, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamHaest
Sveriges enligt Ratsit sex äldsta invånare heter i efternamn:

Dursun, 111 år
Yaukhan, 110 år
Tseliki, 110 år
Yilmaz, 109 år
Acar, 109 år
Giambastiani De Botana, 108 år

Tre av dem är gifta. Sverige sex äldsta personer kan omöjligen härstamma från andra länder. Kan det vara så att de fått personnummer som inte stämmer överens med åldern? En annan märklig omständighet är att fyra av dem inte har någon adress registrerad. Kanske de kommit till Sverige på typ 60- eller 70-talet, varefter de återvänt utan att meddela myndigheterna?

Av de femtio personer som sedan följer är det bara enstaka personer som har utländska namn.

Finns det någon uppdaterad lista som gäller idag? Dursun är tydligen fortfarande i livet och nu 115 år gammal. I år blir hon 116 och kanske världens äldsta person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in