2015-04-12, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Så man kan inte läsa den om man är typ vanligt privatperson?

Den betraktas fortfarande som arbetsmaterial och är inte offentlig. Om den går att läsa av privatpersoner är jag tveksam till. Det kan vara olika från fall till fall. Är inte helt hundra på detta.

Varför jag är tveksam, är för att det inte bara är toktips. Ibland kan det finnas vittnesmål eller tips som kan härledas till något annat brott.
Citera
2015-04-13, 00:25
Medlem
Jag har ej hängt med i detta fall ö.h.t.

Finns det några kända GM? Är det troligt att man åtalar någon eller några?
Citera
2015-04-13, 00:30
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Jag har ej hängt med i detta fall ö.h.t.

Finns det några kända GM? Är det troligt att man åtalar någon eller några?

Jajemen, det finns det. Vilka de är framgår av sammanfattningen. Länkar finns på första sidan.
Citera
2015-04-13, 04:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
I detta fall verkar rollbesättningen vara klar och och medhjälparna kanske varit på plats men inte direkt delaktiga.

Ja, de andra två har väl ägnat sig åt nåt inom ramen för medhjälp, dvs underlättat gärningens genomförande fysiskt eller psykiskt.
Kan väl handla om att vara chaufför dit likaväl som skaffa fram vapen.
Alternativt gett råd om hur gärningen ska utföras.

Vore dock intressant att veta hur eventuell fasthållning av BO tolkas.
Citera
2015-04-13, 06:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Bara för att materialet inte tas med i FUP betyder det inte att den inte är intressant för oss vanligt dödliga Så det är därför jag undrar om den också kommer bli offentlig och kan begäras ut (när åtal har väckts)

Haha tror det blev missuppfattning i mitt tidigare inlägg men det skulle ha varit bra om de hade kunna släppta ett smakprov innan åtalet

Edit: Jag kanske skrev otydligt men jag menade inte att man skulle få läsa nu utan menade om "slasken" i allmänhet kan begäras ut om man hör av sig till polis eller domstol efter åtal har väckts, eller om den är hemlig

Ja, jag ser vad som hände här! Du skrev en sak,, jag läste något annat Ingen skada skedd! Jag har bläddrat i slaskar ett par ggr innan, men aldrig begärt ut som handling..
Men hittade detta som exempel:
http://www.dagensjuridik.se/2014/08/kammarratten-slasken-blir-inte-offentlig-nar-atal-vacks-polisen-behover-inte-lamna-ut-uppgif
Citerar:
"Med hänsyn bland annat till att det i praxis öppnats upp för fortsatt sekretess även för nedlagda förundersökningar finner kammarrätten att 18 kap. 1 § OSL inte ska tolkas som att även slasken blir offentlig i och med att åtal väcks och förundersökningen avslutats."

Mao, slask blir inte offentlig handling. Men man kan alltid fråga när åtal väcks.
Senast redigerad av rotesau 2015-04-13 kl. 07:23.
Citera
2015-04-13, 07:20
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxfordbluegluee
Varför undviker du att svara efter att ha hissat vit flagg och jiddra fram och tillbaka? Du har en mörk teori som du surrade om i ditt inlägg där du hade en lång utläggning om hur du är falllösare och anatördetektiv som mod plockade bort. Det är dags nu att du berättar.

Eftersom mod. plockade bort det hela, blir det inga mer utlägg om denna sak.
Men du får sluta överdriva och förvränga.. Jag skrev att jag tittat på utredningar innan, ej nödvändigtvis alltid polisära, och jag har haft både rätt och fel.

Jag lägger inte upp några halv(?)färdiga teorier, speciellt inte på begäran av skribenter med skygglappar och enkelriktat sinne, som sitter på händerna och väntar/tjatar i 3 inlägg.
Citera
2015-04-13, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Eftersom mod. plockade bort det hela, blir det inga mer utlägg om denna sak.
Men du får sluta överdriva och förvränga.. Jag skrev att jag tittat på utredningar innan, ej nödvändigtvis alltid polisära, och jag har haft både rätt och fel.

Jag lägger inte upp några halv(?)färdiga teorier, speciellt inte på begäran av skribenter med skygglappar och enkelriktat sinne, som sitter på händerna och väntar/tjatar i 3 inlägg.

Japp, då är det klart! Bullshit! Skagenröran som du ville glänsa med. Likt resten alltså. Behandlar dig utifrån det i fortsättningen.

För övrigt. Slasken är offentlighsndling när ärendet är avslutat, dvs det som är kvar av den när den är gallrad. I övrigt är det handlingar som är upprättade, expierade eller inte, dock upprättade, under ärendets gång man kan få ut före avslut.

Edit. Myndigheter har satt avgift för att få bort okynnesuttag av offentlig handling, ca 3-8 kr per sida, de första 10 brukar vara gratis. Därför är det inte många som begär ut slasken som kan vara på flera tusen sidor. Brukligt är att man går till myndigheten och på plats läser den.
Senast redigerad av Oxfordbluegluee 2015-04-13 kl. 07:34.
Citera
2015-04-13, 08:38
Medlem
Citat:
Den så kallade slasken (det material som ej tas med i FUP och som citerades i ditt inlägg) kommer den bli offentlig och kan så småningom begäras ut?

Edit: förtydligande att jag undrar om man kan begära ut "slasken" på samma sätt som FUPen, dvs när åtal väckts

Nej, slasken blir ingen offentlig handling när åtal väcks och går inte att få ut.
Senast redigerad av AristoMarie 2015-04-13 kl. 08:43.
Citera
2015-04-13, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Nej, slasken blir ingen offentlig handling när åtal väcks och går inte att få ut.

Nej, den blir det först efter avslutat ärende, dvs när dom vunnit laga kraft.
Citera
2015-04-13, 09:39
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Källa:http://www.sundsvallstingsratt.se/Om-tingsratten/Studiebesok/Vanliga-fragor-och-svar/
Citerar:
"Med slasken i tingsrättens akt menas vanligen överskottsmaterial, t ex arbetsanteckningar. Dessa utgör inte allmän handling och lämnas därför inte ut. En annan slask som ofta nämns i media är det överskottsmaterial som kan finnas i polisens förundersökning, t ex i form av förhör med personer som åklagaren inte ansett ha någon betydelse. Denna slask finns endast hos polisen och kan endast fås ut av den misstänkte och hans försvarare."

Ytterligare citat från en fb-tråd:
"Som huvudregel är alla allmänna handlingar offentliga och kan begäras ut hos myndigheten där de förvaras. Ett undantag är dock skydd för enskildas intressen, såsom i fallet. När du begär ut allmänna handlingar ska du inte behöva svara på frågor om varför eller behöva identifiera dig själv."

Ang. slasken har bägge rätt parter rätt, den ena dock bara till hälften/delvis. I fallet trippelmorden kommer slasken förbli icke-offentligt.
Citera
2015-04-13, 09:45
Medlem
Citat:

Vad grundar du det uttalandet på?

Det har aldrig hänt i de fall jag följt och har inte funnit något i lagen som styrker det du säger.
Citera
2015-04-13, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, de andra två har väl ägnat sig åt nåt inom ramen för medhjälp, dvs underlättat gärningens genomförande fysiskt eller psykiskt.
Kan väl handla om att vara chaufför dit likaväl som skaffa fram vapen.
Alternativt gett råd om hur gärningen ska utföras.

Vore dock intressant att veta hur eventuell fasthållning av BO tolkas.

Medhjälp räknas även om GM under misshandeln höll fast personen, riktade pistol mot BO medan andra GM misshandlade BO samt även själva var med och misshandlade BO men inte var den som gav det dödliga slaget/skottet/knivhuggen.

EDIT: All medverkan i brottet räknas som medhjälp.
Senast redigerad av protekk 2015-04-13 kl. 10:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in