2015-04-12, 00:23
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Tror du gemene väljare bryr sig? Ärligt?
Jag lovar dig att genomsnitts-SD-väljaren som inte är ideologiskt övertygad, utan mest proteströstar på SD tycker att det är en fördel om partier resar ut litet nötter ur partiet. Som snacket går i allmänhet så hör man att SD är ett bra parti men attt medlemmarna är nötter!

Nu är du åter inne och talar om hur saker kan tänkas vara...det är ointressant i sammanhanget, det viktiga är hur de uppfattas vara av det stora flertalet väljare. Hur maktfullkomliga utrensningarna än uppfattas av folket på insidan, så är detta också oviktigt. Det viktiga är hur det uppfattas på utsidan.

Delvis håller jag med dig... men du verkar som du förutsätter, att det är en lysande utveckling, om SD utvecklas till till knapptryckarpartiet nr 2 (eller 8, beroende på hur man ser det) med en maktfullkomlig ledning som genomför godtyckliga utrensningar som en "preventiv maktkamp mot eventuella utmanare". OM man kunde lita på, att Mattias Karlsson var en upplyst despot... så kunde det kanske funka. Men, det finns tyvärr inte mycket som tyder på, att Karlsson är något annat än en alldeles vanlig despot och kontrollfreak.

EDIT

http://www.dn.se/nyheter/politik/splittringen-har-natt-sds-hogsta-ledning/

Du anser väl, att gemene väljare inte bryr sig om den här sortens artiklar... men Mattias Karlsson solkar SDs varumärke genom sitt agerande.
Senast redigerad av Meiji 2015-04-12 kl. 00:29.
Citera
2015-04-12, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Du kan inte med trovärdighet utmåla Expo som en "fiende" så länge du försvarar Mattias Karlsson, inse det så slipper du göra bort dig i fortsättningen.

Jaha, nu skall man anklagas för att gilla Expo med. Jag tror inte ett ögonblick att Karlsson gillar Expofolket, dessa patetiska spårhundar som bara gör vad de blivit tränade till. Expo har aldrig genuint varit intresserade av demokrati. De ville plocka ett eller annat förgripligt citat. Expoiterna är inte intellektuella. De vill inte inte ens förstå. De är en näringsdrivande pengakåt stiftelse utan insyn. Man kan tala med Expo utan att anklagas för att vara STASI. Karlsson frågade. Han lämnade ingen information. Personligen avskyr jag EXPO-nätverket om någon undrar. Expo är inga idealister, de gör ingenting om de inte får betalt för det. Denna paralegala hackande, skattesmitande, åsiktsregistrerande vinstdrivande organisation har infiltrerat medierna och fackföreningarna i jakt på pengar. - Jag önskar dem en stor fet polisrazzia.
Citera
2015-04-12, 00:27
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Där ser man..
Citat:
Ursprungligen postat av DN
Kritiken växer mot Sverigedemokraternas gruppledare Mattias Karlsson. DN kan avslöja att missnöjet gror bland tjänstemän på riksdagskansliet. En av de högsta cheferna har sagt upp sig i protest. Kritik mot Mattias Karlsson finns även i partiets högsta *beslutande organ, verkställande utskottet (VU).
...
– Hans kontrollbehov känner inga gränser, säger en person som vill vara anonym av rädsla för att förlora sin anställning.
Och han skulle ta över efter Åkesson, som först skulle se till att bli vald genom personärende och uteslutning av Kasselstrand
Citera
2015-04-12, 00:28
Medlem
Baertlings avatar
Citat:

Snöbollen är i rullning...Även om personerna ifråga bara benämns som 'tjänstemän' har säkert flera av dem olika poster i sina respektive lokalföreningar, och kommer säkert att låta alla som vill veta sanningen om Mattias Karlsson och de andra i ledartrojkan, ta del av den mellan skål och vägg. Vore intressant att få höra några initierade kommentarer inifrån riksdagskansliet...
Citera
2015-04-12, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Kuppar sig in, genom att bli vald i en demokratisk process

Tror man får leta med ljus och lykta om man ska finna någon mer räddhågad att förlora makten genom att bli bortröstad än Jimmie Åkesson..

SD har idag 15,7% - Varför ändra på ett vinnande koncept. SDU är spolingar. Jag trodde själv jag var vuxen i den postpubertala åldern. Tror de på allvar att SD får mer röster om de får mer inflytande.
Citera
2015-04-12, 00:29
Medlem
Söder figurerar för första gången. En tidsfråga innan Almqvist et al hoppar in. Sannerligen blänker de långa knivarna denna natt.

Citat:
Karlsson är nu den gemensamma måltavlan i de två bråken i  partiet. Kontrollbehovet kritiseras till och med av personer i partiets högs*ta ledning.

– Det har helt enkelt gått för långt, säger en VU-ledamot.

Mattias Karlsson medger att det finns en spricka i VU i synen på tjänstemännens roll på riksdagskansliet.

– VU är inte enigt. Men det finns en klar majoritet, säger han.

Enligt uppgift till DN är den tidigare partisekreteraren Björn Söder, som nu är riksdagens andre vice talman, en av kritikerna. Söder, som sitter kvar i VU, anställde tjänstemännen på kansliet som Karlsson nu hamnat i fejd med.

– Hos delar av tjänstemannastaben har det funnits en uppfattning om att enhetscheferna och operativa chefen ska få helt fria händer. En majoritet av VU har inte delat den uppfattningen. Den politiska ledningen bör kunna gå in och ändra beslut, säger Mattias Karlsson.

Karlsson och Söder ingick i ”de fyras gäng” med Jimmie Åkesson och Richard Jomshof som tog makten över SD 2005. Men de gamla kompisarna har glidit isär.

– Det är ingen hemlighet att jag tagit ett steg åt sidan, säger Björn Söder, som inte vill ge några ytterligare kommentarer.

Flera källor uppger att Söder hyser viss sympati för SDU i den uppkomna situationen. SDU-falangen och tjänstemännens missnöje möts i en växande kritik mot Mattias Karlsson.
Senast redigerad av adminulator 2015-04-12 kl. 00:34.
Citera
2015-04-12, 00:34
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
SD har idag 15,7% - Varför ändra på ett vinnande koncept. SDU är spolingar. Jag trodde själv jag var vuxen i den postpubertala åldern. Tror de på allvar att SD får mer röster om de får mer inflytande.
Det vore ett utmärkt nästa steg i deras utveckling att ta Stockholm Stad, och ja - med alla tiggare som sitter på gatorna i den staden så tror jag definitivt att de kommer få mera inflytande. Dessutom är det ju vad både de själva och medlemmarna som röstade dit dom vill. På vilket sätt menar du att Mattias Karlssons koncept är vinnande när medarbetarna till och med säger upp sig i protest?
Citera
2015-04-12, 00:39
Medlem
Citat:
Alex Bengtsson på Expo konstaterar att allt som hänt under Söders år som partisekreterare förhindrar en allians med Kasselstrand och SDU.

– Björn är bränd i och med att han har varit partisekreterare och undertecknat så många uteslutningar, säger han.

Söder är alltså rökt överallt?

Var nog inte alltför länge sedan han närde hemliga visioner om att gå ner i historien som en landsfader och dekorerad patriothjälte. Men men, allt har sitt slut.
Senast redigerad av adminulator 2015-04-12 kl. 00:51.
Citera
2015-04-12, 00:44
Medlem
sherms avatar
Citat:
Söder figurerar för första gången. En tidsfråga innan Almqvist et al hoppar in. Sannerligen blänker de långa knivarna denna natt.
Som sagt, Söder bör ta över styråran för Sverigedemokraterna. Det borde han kunna göra i samråd med Jimmie Åkesson. Det måste väl ändå finnas annat som Jimmie kan bistå med än ikläda sig ledarrollen efter att ha varit utbränd. Inte ska han väl behöva axla det ansvaret?

Tycker helt klart det borde gå till Björn Söder, inte minst nu när hela Riksdagen fått lära sig tilltala honom Herr Talman
Citera
2015-04-12, 00:52
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Snöbollen är i rullning...Även om personerna ifråga bara benämns som 'tjänstemän' har säkert flera av dem olika poster i sina respektive lokalföreningar, och kommer säkert att låta alla som vill veta sanningen om Mattias Karlsson och de andra i ledartrojkan, ta del av den mellan skål och vägg. Vore intressant att få höra några initierade kommentarer inifrån riksdagskansliet...
Det här är stort. Tycker nästan lite synd om den där lojalisten i Malmö som är ordförande i MU. Han trodde att han gjorde allt rätt och snart kan han bli syndabock och anses som ideologiskt avvikande. Parallellerna till Stalin är så övertydliga så det blir löjligt.
Citera
2015-04-12, 00:56
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist

Ja, ska man fortsätta ett vinnande koncept är man lite sent ute med tanke på att Kasselstrand snart är 28 år, och Åkesson tog över som partiledare redan vid 26 års ålder.
Citera
2015-04-12, 01:01
Medlem
Citat:

Almquist bör rehabiliteras, nolltoleransen modifieras, Åkesson ta Karlsson i örat, Kasselstrand lyftas in i partistyrelsen, Adam Berg, Camilla Vadhonheter i riksdagskansliet i närheten av Wigh och sedan...

...en dokusåpa, i stil med the Office! Kameror överallt, folk som tappar humöret och verkar dumma i huvudet, intriger och fulspel, sex och fylleri. Sköna snubbar, sura gubbar, uteslutningsärendet och voteringar, hackade mejlkorgar och läckta mobilfoton.

Om TV4 eller AftonbladetTV inte slantar upp med storkovan så streamas serien på Samtiden som på nolltid blir en plattform med enorm täckning. Hela konceptet kan sedan säljas internationellt. Och jag lovar att det inte skulle skada i opinionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in