Citat:
Ursprungligen postat av
Vindhler
Det verkar som de kanske gör det om man citerar lite mer än du valde att göra. Från din egen länk och min fetning.
”Därför är det personuppgiftslagen, pul, som gäller och enligt den måste
arbetsgivare ha allvarliga misstankar om illojalitet eller brottsligt beteende för att få gå in i arbetstagares enskilda filer, som privat e-post.”
Här kan man ta sig en funderare över om den e-post han använder är att betrakta som privat eller om det med privat e-post avses en e-postadress ej kopplad till arbetet eller organisationen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vindhler
SD:s agerande kan alltså vara straffbart. Ledningen bör omedelbart polisanmälas för brott mot PUL.
Om du anser att de omedelbart bör anmälas förutsätter jag att du gjort en anmälan. Jag hävdar att de haft fog för starka misstankar om bland annat illojalitet och brottslighet.
Det torde ses som brottsligt av Hahne att ha ett register över personer som är medlemmar i ett politiskt parti. Där är ju PUL enligt din länk mycket tydlig. Personers politiska tillhörighet är att betrakta som personuppgifter.
Kan bli intressant att se vem som får rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vindhler
Han har fått registren tillskickat sig. Den person som skickat det har förmodligen brutit mot PUL, det är ett ärende för rättsväsendet även det. Det är den som är ansvarig för registret som brutit mot både SD:s etiska riktlinjer och lagen.
Där har du troligen rätt. Dock är jag övertygad om att även Hahne brutit mot interna regler och svensk lagstiftning. Han har uppenbarligen bett om registret.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vindhler
Snart har vi även ett gäng inom SD:s högsta ledning som utreds för brott mot PUL.
Det gänget får enligt dina länkar göra sällskap till skranket med någon eller några i SDU´s högsta ledning, bland andra Hahne och kanske en eller flera i hans tilltänkta Stockholmsstyrelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vindhler
Den som gräver en grop...
Där har du rätt! Kasselstrand och Hahne skulle gett fan i att gräva utanför sandlådan.