Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-03-17, 10:28
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Har inte sett ett sämre OS som Yosemite sen Windows Vista.
Men men, vi låter tiden utvisa med uppdateringar.

Jag tänkte uppgradera från Maverick 10.9.5 när Yosemite 10.10.3 kommer, men jag kanske skall hoppa över Yosemite och vänta in nästa, vad den kan heta.

Det börjar poppa upp flera uppgraderingserbjudanden i App Store som jag inte törs uppgradera med risk att Yosemite installeras som också ligger bland uppgraderingarna.
Citera
2015-03-17, 10:55
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Jag tänkte uppgradera från Maverick 10.9.5 när Yosemite 10.10.3 kommer, men jag kanske skall hoppa över Yosemite och vänta in nästa, vad den kan heta.

Det börjar poppa upp flera uppgraderingserbjudanden i App Store som jag inte törs uppgradera med risk att Yosemite installeras som också ligger bland uppgraderingarna.

Yosemite installeras inte om du tankar ner andra appar. Så det är ingen fara att ladda ner nya appar eller uppdateringar till dom du redan har.

Yosemite funkar överlag bra nu, har stött på någon enstaka dator som har problem med Wifi-anslutning, men med 10.10.2 så är det inga stora buggar kvar. Om man läser på vissa forum så kan det se ut som att det är massor av problem men man får komma ihåg att det oftast bara är dom som har problem som hörs där, så har det ju varit med varje ny version av OS X.

För att få en fräsch installation så rekommenderar jag att man först tar en backup med tex. TimeMachine till en extern hårddisk, se till att göra en fullständig backup och inte utesluta några mappar. Gör gärna två backuper till två olika diskar, för att vara säker på att inget går fel. Om backupen skulle vara trasig på nåt sätt är det ju inte så kul ...

Nog med nojandet:

Ett 8 Gb USB-minne behövs, detta kommer att formateras, all info på det försvinner.

Ladda sedan ner DiskMaker X version 4: http://liondiskmaker.com

Ladda ner Yosemite i App Store: https://itunes.apple.com/us/app/id915041082?mt=12 och när nerladdningen är klar och man får upp rutan där man ombeds trycka "fortsätt" för att installera, trycker man Cmd-Q för att avsluta.

Starta DiskMaker X och välj att skapa en boot disk av Yosemite (10.10). Leta upp installationsfilen, den ligger i Programmappen och heter "Installera OS X Yosemite." Följ instruktionerna.

När DiskMaker X är klar, starta om datorn och håll ner Alt-knappen. Välj att starta på USB-minnet. Starta Skivverktyg, markera Macintosh HD och välj Radera.

Avsluta Skivverktyg och välj nu att Installera OS X. Gå och ta en fika.

När installationen är klar och datorn startar om, så kan man välja att återställa datorn från en TimeMachine backup. Gör så. Ta en fika till.

Efter detta är det dags att börja testa igenom alla program, uppdatera och meka runt lite för att få ordning på saker och ting igen.

DiskMaker X gör egentligen samma ska som man själv kan göra med lite Terminal-jox. Instruktioner för den som vill köra hardcore så finns instruktioner här: http://osxdaily.com/2014/10/16/make-os-x-yosemite-boot-install-drive/
Senast redigerad av Rassa 2015-03-17 kl. 11:00.
Citera
2015-03-17, 11:12
Medlem
KalleXLs avatar
Tack Rassa för ännu en välgjord instruktion.

Dom här uppgraderingarna jag har liggandes och väntar på att uppgraderas är för Yosemite. Förmodligen får jag upp ett meddelande att jag först måste uppgradera till Yosemite innan jag kan uppgradera dem.
Jag väntar tills 10.10.3 kommer.
Tack.
Citera
2015-03-17, 22:35
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Tack Rassa för ännu en välgjord instruktion.

Dom här uppgraderingarna jag har liggandes och väntar på att uppgraderas är för Yosemite. Förmodligen får jag upp ett meddelande att jag först måste uppgradera till Yosemite innan jag kan uppgradera dem.
Jag väntar tills 10.10.3 kommer.
Tack.
Ladda inte ner 10.10.3 direkt när den kommer utan vänta ett par veckor och kolla in om det finns buggar på olika Mac forum.
Själv kör jag fortfarande Mavericks och är toppennöjd med det. Testade Yosemite ett par veckor innan jag gick tillbaka till Mavericks.
Citera
2015-03-17, 23:20
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ladda inte ner 10.10.3 direkt när den kommer utan vänta ett par veckor och kolla in om det finns buggar på olika Mac forum.
Själv kör jag fortfarande Mavericks och är toppennöjd med det. Testade Yosemite ett par veckor innan jag gick tillbaka till Mavericks.

OK. Man kanske skulle hoppa över Yosemit helt och satsa på nästa OS X 10.11.
Citera
2015-03-18, 21:59
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
OK. Man kanske skulle hoppa över Yosemit helt och satsa på nästa OS X 10.11.
Ja, sålänge Mavericks funkar bra med alla dina program så finns ingen anledning att byta.
Samma sak med Windows som att 7:an funkade bättre en 8:an osv, men allt är ju smaksak och personlig åsikt om detta.
Citera
2015-04-08, 14:43
Medlem
Micke7s avatar
Citat:
Jag har kört nu 10.10.3 i några veckor nu. Även inne på tredje uppdateringen nu. Funkar kalas! iPhoto är en ny version också och har fungerat felfritt. I början när Yosemite kom, så var det mycket problem med bland annat Safari och WiFi. Dom problemen försvann med uppdatering till 10.10.2 och saker och ting började fungera. Även problemet med uppstartstiden och tid för att öppna program blev åtgärdat.

Nu, när jag installerade den allra senaste uppdateringen till 10.10.3. så tycker jag att det blev ännu bättre fart, även på den äldre imacen ( 2007 ). Jag tycker definitivt att man kan installera Yosemite redan idag ( 10.10.2 ). När 10.10.3 släpps för allmänheten, finns det nog inga buggar kvar, eftersom vi testar den med så många uppdateringar och ännu har det inte dykt upp något större med den.
Citera
2015-04-09, 13:40
Medlem
När jag ska räkna ut nånting i OS X så får jag upp kalkulatorn mitt på skärmen så den täcker allt.
Det var mycket bättre när man kunde göra beräkningar uppe i sökfältet istället.

Går det att lösa?
Citera
2015-04-09, 15:12
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
När jag ska räkna ut nånting i OS X så får jag upp kalkulatorn mitt på skärmen så den täcker allt.
Det var mycket bättre när man kunde göra beräkningar uppe i sökfältet istället.

Går det att lösa?
Spotlight har en miniräknare inbyggd i sig.
ex.: https://i.imgur.com/jHKezVx.png
Citera
2015-04-09, 17:51
Medlem
Vet inte om jag är i rätt tråd men hoppas på att kunna få hjälp.

För några dagar sen blev min Macbook Pro extremt seg. Att öppna Chrome kan ta över en minut och sen följs det ofta upp med att det kraschar. Samma sak med andra program. När jag går in på aktivitetskontrollen så ser jag att datorn använder cirka 7.5 GB av de 8 GB i arbetsminne som jag har installerade, trots att jag knappt har några program öppna. Började fundera om det var RAM-minnena som kraschat, men gjorde ett hårdvarutest genom att hålla in "D" vid uppstart tills testrutan visades men det testet visade inga fel på hårdvaran. Har uppdaterat till senaste versionen av Yosemite.

Vad beror detta på?
Citera
2015-04-09, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Spotlight har en miniräknare inbyggd i sig.
ex.: https://i.imgur.com/jHKezVx.png

Det är den jag menar. Den tar upp större delen av skärmen. Behöver se skärminnehållet också.
Tidigare finder kunde man få uträkningar uppe i höger hörn. Det var bättre.
Citera
2015-04-09, 20:31
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbich
Vet inte om jag är i rätt tråd men hoppas på att kunna få hjälp.

För några dagar sen blev min Macbook Pro extremt seg. Att öppna Chrome kan ta över en minut och sen följs det ofta upp med att det kraschar. Samma sak med andra program. När jag går in på aktivitetskontrollen så ser jag att datorn använder cirka 7.5 GB av de 8 GB i arbetsminne som jag har installerade, trots att jag knappt har några program öppna. Började fundera om det var RAM-minnena som kraschat, men gjorde ett hårdvarutest genom att hålla in "D" vid uppstart tills testrutan visades men det testet visade inga fel på hårdvaran. Har uppdaterat till senaste versionen av Yosemite.

Vad beror detta på?
Jag hade samma problem med bl.a. Safari, segt som bara den och kraschade hela tiden. Fick tipset här på FB att rensa bort alla cookies, och faktiskt, det hjälpte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in