2015-04-09, 09:55
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Tiderna förändras och ändå inte. En av yrkets äldsta problem är ingenting som dagens moderna Svenska soldater är vana vid.
Under det gamla värnpliktsförsvaret var ju detta ett vanligt inslag för de flesta och särskilt spaning/jägarförband.

Jag tänkte också på det där dvs det faktum att många, kanske till och med de flesta anställda soldater inte längre har VPL-bakgrund.

En av de förmenta elitsoldaterna klagar över att ha tappat fem kilo av strandkroppen på en dryg månad och underförstått så handlar det inte om att man riskerar förmågan vilket vore allvarligt, utan att man verkar vara uppriktigt förvånad över att man inte har samma möjligheter till att träna och upprätthålla sin fysiska kondition i en konflikzon i en afrikansk öken som man har hemma på K1 eller vad förbandet nu kommer ifrån.

Från artikeln: "Det är inte klokt att vi år 2015 inte ska få tillräckligt med mat. Det påverkar humöret. Folk blir sura och argsinta när de inte kan äta sig mätta, berättar en av de svenska militärerna på plats."

Sånt här får mig som f.d VPL och sedemera anställd på ett jägarförband/regemente att på allvar undra vad man egentligen förväntar sig. "Sura och argsinta" men oj, säger du det. Det låter ju allvarligt

Jag undrar för mig själv vad 14 dagars KFÖ i valfri djupfryst Norrlandsskog under avslutningen av en 10-15 månaders VPL hade gjort för "humöret" för att inte tala om lilla magen för vår GMU-elit på plats i Mali.
Senast redigerad av DaEzz 2015-04-09 kl. 09:59.
Citera
2015-04-09, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag tänkte också på det där dvs det faktum att många, kanske till och med de flesta anställda soldater inte längre har VPL-bakgrund.

En av de förmenta elitsoldaterna klagar över att ha tappat fem kilo av strandkroppen på en dryg månad och underförstått så handlar det inte om att man riskerar förmågan vilket vore allvarligt, utan att man verkar vara uppriktigt förvånad över att man inte har samma möjligheter till att träna och upprätthålla sin fysiska kondition i en konflikzon i en afrikansk öken som man har hemma på K1 eller vad förbandet nu kommer ifrån.

Från artikeln: "Det är inte klokt att vi år 2015 inte ska få tillräckligt med mat. Det påverkar humöret. Folk blir sura och argsinta när de inte kan äta sig mätta, berättar en av de svenska militärerna på plats."

Sånt här får mig som f.d VPL och sedemera anställd på ett jägarförband/regemente att på allvar undra vad man egentligen förväntar sig. "Sura och argsinta" men oj, säger du det. Det låter ju allvarligt

Jag anar att det ligger något annat bakom "matbristen", antingen är det något annat som spökar som inte står i artikeln eller så är insatsen inkompetent ledd. Jag är dock böjd att hålla det senare för mindre troligt.
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag undrar för mig själv vad 14 dagars KFÖ i valfri djupfryst Norrlandsskog under avslutningen av en 10-15 månaders VPL hade gjort för "humöret" för att inte tala om lilla magen för vår GMU-elit på plats i Mali.

Många av utlandssoldaterna av idag är ju primärt där för att göra ett jobb för andra och det är många som åker som även ser det på det sättet angående sin egen roll. Dvs om de egna förutsättningarna (som inte dikteras av motståndaren utan av organisationen hemma) för att utföra jobbet är dåliga så upplevs det som oprofessionellt.
Dvs man upplever att matproblem inte skall vara ett relevant problem för fredsbevarare och att det försämrar insatsen.

Så länge HKV kan ta på sig skurkrollen så att man inte käbblar internt i förbandet så är det ju inget nytt under solen. Om man däremot känner sig motarbetad på plats så kan det ju påverka förbandets förmåga negativt. Eftersom de DN har talat med på HK inte tycks medvetna om problemet så är det antingen inget problem eller så är det någon på lägre nivå som bedömt att det inte är ett problem.
Citera
2015-04-09, 10:26
Medlem
Keihs avatar
Haha, vad är det för snack om att soldater ska tåla lite. Vill vi ha soldater som är mätta och kan prestera 100% eller soldater som får mindre mat, är hungriga, tappar vikt och kan bara ge 75%, med enda argumentet att "de ska tåla lite"?

Ärligt, hur svårt kan det vara för ett land som Sverige att se till att sina soldater får tillräckligt med mat så att de kan prestera på topp.
Citera
2015-04-09, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Ja jävlar, de kanske ska ringa facket som kan komma och sätta skyddsstopp?

Är det någon yrkesgrupp som borde räkna lite med att kanske gå hungriga så är det väl för i helvete militärer. Tycker de är bortskämda faktiskt.

Självklart ska vi ha fungerande mat och logistik men sånt här får man ju räkna med i alla fall korta tidsspann tills logistiken finns uppe igen.
Är man på basen så ska man inte räkna med att gå hungrig. Så enkelt är det. Logistiken ska fan funka kring mat på basen från att den byggs till att den avvecklas. Allt annat är oseriöst.
Citera
2015-04-09, 10:50
Bannlyst
I värsta fall ut och jaga. Vapen har man så..
Citera
2015-04-09, 10:52
Medlem
Men herregud...

Trots att militären idag är "sådär njaaa bra" så är det en elit vi skickar på utlandstjänst. De gnäller inte i första taget.

Som artikeln nämner FÅR soldaterna inte ens komplettera på egen hand... Och 1800 räcker inte i näringsvärde för en välbyggd man med fysisk tjänst i varma förhållanden, så enkelt är det. 3000 är nog minimum...

Då det är i skarp tjänst förväntas de vara just "skarpa", det är lättare att vara skarp om man inte svälter...

De klagar inte på att de håller på att dö - som någon skrev, det är nog snarare "Men hur JÄVLA svårt ska det vara"... Klart våra killar och tjejer i grönt ska få den näring de behöver, om det nu inte rä så att vi inte KAN ordna ordentlig mat... Men seriöst, igen, hur jävla svårt ska det vara?

Kan man inte hitta mat på plats åt dem får man flyga ner ett gäng jägarpåsar att komplettera kosten med, de är knappast petiga med maten.

Nä, skärpning alla... Klart vi som land ska backa våra soldater 100%
Citera
2015-04-09, 10:53
Medlem
longbow4ys avatar
Fungerar inte det mest grundläggande, matförsörjningen, på en bas så kan man undra hur väl resten fungerar. Antagligen ännu sämre är det troliga svaret.

Ute på uppdrag kan det väl bli si och så men inne på en bas skall allt fungera. Allt annat är oacceptabelt. 1800 kalorier över längre tid räcker i längden inte annat än till skrivbordstjänst för en vuxen man.
Citera
2015-04-09, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keih
Haha, vad är det för snack om att soldater ska tåla lite. Vill vi ha soldater som är mätta och kan prestera 100% eller soldater som får mindre mat, är hungriga, tappar vikt och kan bara ge 75%, med enda argumentet att "de ska tåla lite"?

Ärligt, hur svårt kan det vara för ett land som Sverige att se till att sina soldater får tillräckligt med mat så att de kan prestera på topp.

Mitt i ett krigsdrabbat land där man redan har problem att försörja befolkningen man skall hjälpa?
Ja tämligen stora problem.
Enligt chefen på plats så får ju soldaterna betydligt fler kalorier än de 1800 som påstås i DNs artikel så det ligger en hund begraven någonstans.

Ett förbands stridsvärde kommer alltid att gå ner över tiden när man hamnar ute i verkligheten jämfört med på kasernen. Den enda plats inom den militära verksamheten där man kan förvänta sig bra mat även under skarpa förhållanden är inom flottan. Mitt ute i Afrika i ett krigsdrabbat land är det inte jättekonstigt om man går ner lite i vikt och kanske får gå och lägga sig hungrig emellanåt.
Citera
2015-04-09, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Mitt i ett krigsdrabbat land där man redan har problem att försörja befolkningen man skall hjälpa?
Ja tämligen stora problem.
Enligt chefen på plats så får ju soldaterna betydligt fler kalorier än de 1800 som påstås i DNs artikel så det ligger en hund begraven någonstans.

Ett förbands stridsvärde kommer alltid att gå ner över tiden när man hamnar ute i verkligheten jämfört med på kasernen. Den enda plats inom den militära verksamheten där man kan förvänta sig bra mat även under skarpa förhållanden är inom flottan. Mitt ute i Afrika i ett krigsdrabbat land är det inte jättekonstigt om man går ner lite i vikt och kanske får gå och lägga sig hungrig emellanåt.
Emellanåt? Det här verkar vara ett problem över tiden då soldaterna måste dricka vatten för att få någon sorts mättnadskänsla. Basen är liksom inte belägrad och då ska den här sortens problem inte finnas helt enkelt.
Citera
2015-04-09, 11:20
Moderator
Neksnors avatar
Att man kanske inte kan få ut tillräckligt mycket mat, eller ammunition, till ett förband under pågående strid är begripligt. Men nu handlar det om ett förband på någon sorts bas, som, om jag minns rätt, ligger i anslutning till en bana där TP84 kan landa. Där ska förråden vara välfyllda.
Citera
2015-04-09, 11:23
Medlem
Hegamons avatar
Den maten som presenteras är ett skämt. Försvarsmakten i Mali är inte att jämföras med några jägarsoldater som ska hålla på med trams som "smärta är svaghet som lämnar kroppen". Det kan gälla i ett svenskt inbördeskrigsliknande tillstånd. Kom igen, professionella soldater och yrkesofficerare ska ha mat då de är på mission i utlandet.

Rent befängt att Försvarsmakten inte klarar planera bättre. Vem står för planeringen, genusvetare på Högkvarteret?
Citera
2015-04-09, 11:26
Medlem
Kobolds avatar
Skitsnack! Ingen i Afrika svälter om de inte vill! Det är bara att plocka bananer och kokosnötter om man är hungrig. De svenska soldaterna har nog snarare drabbats av den afrikanska latmentaliteten. Vi vill ha! Vi vill ha! Ge oss! Ge oss! Gör något åt saken själva, era lata as!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in