2015-04-06, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reyss
Vetenskapligt bevisat hit och dit. Man nöjer sig inte med vad som är vetenskapligt bevisat. Har du aldrig haft någon slags bakomliggande känsla som säger dig någonting? Som sträcker sig över vetenskap? En känsla som säger "det här är rätt". Jag känner själv att det måste finnas något efter döden, det är något i mig som säger det. Jag tror inte på total tystnad, noll existens i en evighet, det är liksom inte rimligt för mig.

Döden är slutet för individen. Däremot finns ju beståndsdelarna kvar så länge universum finns. Det är den "odödlighet" som finns - den materia som man är gjord av kan aldrig utplånas så länge inte hela universum utplånas.
Citera
2015-04-07, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Helvetet är ju för att skrämmas. Evigt liv låter bra för den som inte har funderat på vad det skulle innebära.
Ja, men nu tror ju folk på det, så då faller ju argumentet att man bara tror på saker för att det känns bra. Jag tror inte på saker för att det "känns bra". Om jag hade gjort det så hade jag väl trott på allt från första början och levt i en rosa fluffisnuttvärld sen långt tillbaka.
Citat:
Döden är slutet för individen. Däremot finns ju beståndsdelarna kvar så länge universum finns. Det är den "odödlighet" som finns - den materia som man är gjord av kan aldrig utplånas så länge inte hela universum utplånas.
Att säga att man vet något som är så dolt och påstå att det inte finns några andra möjligheter är ett väldigt omoget och ologiskt tänk enligt mig.
Senast redigerad av Solares 2015-04-07 kl. 02:28.
Citera
2015-04-07, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solares
Ja, men nu tror ju folk på det, så då faller ju argumentet att man bara tror på saker för att det känns bra. Jag tror inte på saker för att det "känns bra". Om jag hade gjort det så hade jag väl trott på allt från första början och levt i en rosa fluffisnuttvärld sen långt tillbaka.

Inte du, nej, men miljarderna som inte är du, jag eller någon annan av de få tusentals eller tiotusentals filosofiskt tänkande fungerar så. De tror på saker som känns bra för dem, som Gud, Allah, kärleken, evigt liv, paradiset etc.

Citat:
Att säga att man vet något som är så dolt och påstå att det inte finns några andra möjligheter är ett väldigt omoget och ologiskt tänk enligt mig.

Vad är det som är dolt? Kroppen slutar fungera och äts upp av bakterier och annat om den inte skyddas mot förruttnelse. Det som den var byggd av består däremot i evig tid, åtminstone det mesta, eftersom det är nukleärt stabila grundämnen. Det är det empiriska och det enda som verkligen är logiskt att förhålla sig till. Annars är du tillbaka på önsketänkarnas nivå istället för att vara en filosof.
Citera
2015-04-07, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav-ba
Varför vill vi människor så gärna tro på saker istället för att acceptera en mer rationell förklaring? Ständigt ska man tro på konspirationsteorier, religioner, bortförklaringar istället för att acceptera verkligheten. Även om sanningen berättas så vägrar vissa att sluta tro.

Jag kan fatta att man förr i tiden sysselsatte sig med irrationella förklaringar till varför det åskar, snöar och etc. eftersom kunskap saknades för detta vid den tiden och man trodde just därför att ex. gudar orsakade dessa fenomen. Men varför ska vi idag tro på när någon helgon "framträder" på en brödskiva, efter att den har fått rosta i en brödrost, orsakades av ett ingripande av en högre makt?

Är det för att vi människor vill se en värld fylld med andlighet och föredrar därför tolkningar istället för rationella förklaringar? Eller beror det på att vi människor är så nyfikna att vi vill förklara och förstå allt som sker i vår omgivning?

Edit: Hittade ett roligt exempel på just detta. Vissa personer undviker att gå på brunnslock eftersom att de i sina barndom har uppfattat, genom irrationella förklaringar, att det bringar otur. Fortfarande i vuxen ålder försöker de undvika att gå på brunnslockar även om det vetenskapligt inte ger otur.
Människan och alla andra djur på vår planet är i grunden nyfikna varelser som vill upptäcka mer, ser mer etc. Hos människan har det dock gått över i en slags absurditet då sökandet går vidare, förbi, livet själv i hopp om att finna det som ej existerar - det overkliga. Men efter mycket religiöst, andligt, psykiskt, mentalt, vetenskapligt, socialt, filosofiskt, existentiellt, praktiskt och alla andra former och varianter av sökande kommer man slutligen till insikten att man ska sluta söka och leva livet istället. Det kan ta en stund för en del att inse det (om någonsin), men när man väl förstår det infinner sig ett ofattbart lugn och en välbehaglig harmoni i relation till livet, kärleken och verkligheten. Insikten behöver inte med nödvändighet implicera detta behag, men chansen ökar, ty i sökandet anatomi ligger en stressande frånvaro av nöjdhet. Men vill ha mer - men kommer aldrig att bli nöjd. De som har tur (eller insikt nog) påbörjar aldrig sökandet.
Citera
2015-04-07, 16:39
Medlem
För att vara ovetande är läskigt. Att veta att allt inte är över när man dör är betryggande. Ett litet exempel
Citera
2015-04-07, 22:43
Medlem
disregardfemaless avatar
Vem har sagt att människan vill tro? Vad menas med att tro? Att låtas vägledas av valfri teologisk, indoktrinerande trossats till att förkasta vissa levnadssätt eller livsåskådningar? Tvärtom tycks trenden ha vänt och alla förespråkar ju vetenskapen och dess (evidenta) samhällsnytta, så jag förstår inte riktigt din fråga?
Citera
2015-04-08, 00:29
Medlem
Jag undviker att gå under stegar.
Jag vet inte om det är dåligt men jag tror det är en större risk att gå under stegar, man vet ju inte om något trillar ner osv. Lättare att gå bredvid.
Citera
2015-04-08, 00:36
Medlem
Nurjenfs avatar
Citat:
Varför vill vi människor så gärna tro på saker

Edit: Hittade ett roligt exempel på just detta. Vissa personer undviker att gå på brunnslock eftersom att de i sina barndom har uppfattat, genom irrationella förklaringar, att det bringar otur. Fortfarande i vuxen ålder försöker de undvika att gå på brunnslockar även om det vetenskapligt inte ger otur.
det med brunnslocket är ju ett klockrent exempel på hur svaga vi människor är för irrationella påhitt. Bara kolla på feminismens språng. Är det nån man ser upp till på SvT som verkar sjyst, så börjar man tro på skiten själv. - Eftersom man inte har något att förhålla sig till.

Samma sak gäller med religiös tro. Istället för familj, släkt, äkta vänner, by, stad, nation, kultur, seder, vetenskap

så har man istället religion för att vagga sin oroliga själ. Istället för att lösa det på äkta sätt. Religion är ett diktatoriskt påhitt. Och den som säger sig stå bakom det har i regel skymd agenda.
Senast redigerad av Nurjenf 2015-04-08 kl. 00:42.
Citera
2015-04-08, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurjenf
så har man istället religion för att vagga sin oroliga själ. Istället för att lösa det på äkta sätt. Religion är ett diktatoriskt påhitt. Och den som säger sig stå bakom det har i regel skymd agenda.
Man måste skilja på dagens religion och spiritualism.
Citat:
Vad är det som är dolt? Kroppen slutar fungera och äts upp av bakterier och annat om den inte skyddas mot förruttnelse. Det som den var byggd av består däremot i evig tid, åtminstone det mesta, eftersom det är nukleärt stabila grundämnen. Det är det empiriska och det enda som verkligen är logiskt att förhålla sig till. Annars är du tillbaka på önsketänkarnas nivå istället för att vara en filosof.
Det som händer när man dör är dolt. Ingen av oss har upplevt det.

Om det är logiskt är upp till var och en att avgöra. Jag tycker inte det du säger är logiskt nånstans.
Senast redigerad av Solares 2015-04-08 kl. 00:54.
Citera
2015-04-08, 01:52
Medlem
Citat:
Varför vill vi människor så gärna tro på saker istället för att acceptera en mer rationell förklaring? Ständigt ska man tro på konspirationsteorier, religioner, bortförklaringar istället för att acceptera verkligheten. Även om sanningen berättas så vägrar vissa att sluta tro.

Jag kan fatta att man förr i tiden sysselsatte sig med irrationella förklaringar till varför det åskar, snöar och etc. eftersom kunskap saknades för detta vid den tiden och man trodde just därför att ex. gudar orsakade dessa fenomen. Men varför ska vi idag tro på när någon helgon "framträder" på en brödskiva, efter att den har fått rosta i en brödrost, orsakades av ett ingripande av en högre makt?

Är det för att vi människor vill se en värld fylld med andlighet och föredrar därför tolkningar istället för rationella förklaringar? Eller beror det på att vi människor är så nyfikna att vi vill förklara och förstå allt som sker i vår omgivning?

Du får det att låta som om att människor har haft en fri vilja att välja. Religiös tro i form av de stora religionerna är maktredskap. Människor har från födseln programmerats till dessa föreställningar. De religiösa organisationerna har med våld, terror och förtryck sett till att lärorna följs. eftersom det har fungerat för att hålla människor undergivna.

I princip alla religiösa människor som är troende idag har programmerats av föräldrar, söndagsskolor, släktingar mfl.
Det är inte helt lätt att bryta sig fri ifrån, men sverige är ett land som har kommit längre än de flesta.

Idag används politik i större utsträckning än religion som maktredskap, och pengar.
I fattiga regioner är religionen fortfarande stark i allmänhet . Det handlar om att styra människors sätt att tänka, och i förlängningen hur de agerar.
Citera
2015-04-08, 01:57
Bannlyst
Citat:
Det som händer när man dör är dolt. Ingen av oss har upplevt det.

Det som händer är det som den ännu levande kan se. Alla organ slutar att fungera. Om kroppen inte skyddas kommer bakterier att äta upp all mjukvävnad. Så är det bara lite kalciumfosfat och annat kvar i form av ett skelett, men det bryts också ner till slut. Det den döde/döda upplever är detsamma som vid drömlös sömn eller narkos, alltså ingenting.

Citat:
Om det är logiskt är upp till var och en att avgöra. Jag tycker inte det du säger är logiskt nånstans.

Möjligt. Jag talar ju "bara" om hur vetenskapen ser på det hela och vad som är faktiska observationer. Utifrån det är det faktiskt det enda logiska. Du "vet" redan hur det är att vara död. Du har varit det i miljarder år innan du föddes. Du är det varje natt som du inte drömmer. Du har varit det om du har svimmat eller varit sövd på sjukhus.

Dina invändningar svarar på trådens fråga. Du tycker att det är obehagligt att kroppen förstörs och att medvetandet upphör, fast det senare t.o.m. händer dig flera gånger i veckan. Människor vill tro för att de inte är mogna nog att förstå att döden som sådan är helt ofarlig och inget man känner av, till skillnad från livet, som är bestialiskt.
Citera
2015-04-08, 01:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag undviker att gå under stegar.
Jag vet inte om det är dåligt men jag tror det är en större risk att gå under stegar, man vet ju inte om något trillar ner osv. Lättare att gå bredvid.

Men den tron är rationell. Givetvis är det större risk att en målare eller sotare eller snickare tappar något på dig om du går under en stege. Risken är inte stor, eftersom dessa hantverkare för det mesta är skickliga och har bra kontroll på vad de gör, men den är givetvis större än om du går en bra bit runt stegen. Religiös tro är raka motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in