2015-04-03, 12:40
Medlem
Hej. Har innan varit intresserad av att läsa till energiingenjör, elektroingenjör, maskiningenjör eller liknande. Nu fick jag upp ögonen för mekatronikingenjör på chalmers. De verkar läsa lite av allt (elektro, maskin och data). Det finns inte många trådar om mekatronik här på forumet så tänkte fråga om någon kan skriva lite om utbildningen.

Går du eller har gått mekatronik och hur tycker du att det var?

Är det väldigt svårt då man läser om så många olika områden inom teknik?

Jag funderar väldigt mycket på mattedelen. Hur intresserad och klipsk måste man vara? Jag läser nu matte 4 och matte 5. Jag är ju inte dålig på matte men tycker ju inte att det är så roligt. Dock tycker jag att det är intressant. Jag kommer förhoppningsvis få C eller B i matte 4 och max C i matte 5. Jag jobbar på lektionerna och hemma och "glider" inte genom kurserna, som vissa här skriver att de gör.

Jag är tacksam för era åsikter och tankar angående detta.
Citera
2015-04-03, 17:01
Medlem
Läser personligen inte mekatronik och skall jag vara ärlig så vet jag inte ens vad det är.. Läser däremot till civilingenjör inom ett annat område. Har Chalmers alls öppen ingång? Eftersom du verkar vara intresserad av flera olika inriktningar skulle det kanske vara ett alternativ? Då får du ju veta mer om programmen och har iaf ett halvår på dig att bestämma dig. Angående matten så tror jag inte att du skulle ha något större problem, du skrev ju själv att du tyckte det var intressant och med det kan du komma långt med i mina ögon. Har polare som läser Teknisk Fysik och tycker inte att det är några översmarta människor men de verkar överleva :P
Citera
2015-04-03, 21:57
Medlem
Om vi säger att mina intressen är vindkraft, solenergi, elektronik i allmänhet och ventilation, värme och kyla. Vilken linje skulle ni välja då? Jag vill gärna jobba med drift, underhåll, serivce mm. Har funderat på energiingenjör, maskin, mekatronik, elektroingenjör mm. Det är väldigt svårt att bestämma sig...
Citera
2015-04-03, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AncalagonTheBlack
Läser personligen inte mekatronik och skall jag vara ärlig så vet jag inte ens vad det är.. Läser däremot till civilingenjör inom ett annat område. Har Chalmers alls öppen ingång? Eftersom du verkar vara intresserad av flera olika inriktningar skulle det kanske vara ett alternativ? Då får du ju veta mer om programmen och har iaf ett halvår på dig att bestämma dig. Angående matten så tror jag inte att du skulle ha något större problem, du skrev ju själv att du tyckte det var intressant och med det kan du komma långt med i mina ögon. Har polare som läser Teknisk Fysik och tycker inte att det är några översmarta människor men de verkar överleva :P
Tror inte om det finns öppen ingång på högskoleingenjör. Vet inte om det finns på civil heller. Vad läser du till om man får fråga?
Citera
2015-04-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-96
Tror inte om det finns öppen ingång på högskoleingenjör. Vet inte om det finns på civil heller. Vad läser du till om man får fråga?

Chalmers har inte öppen ingång. Spontant så låter det som Automation & Mekatronik kan vara något för dig.. Jag sitter i samma sits som dig att jag ska söka nu snart och har också en stor beslutsångest, har också tittat mycket på den utbildningen.

Mvh
Citera
2015-04-05, 16:49
Medlem
Är det civilingenjör eller högskoleingenjör som intresserar dig?
Om det är civil läser du ungefär samma matte oavsett vilken linje du väljer (Bortsett från F och TM). Studerar själv inte på Z programmet ännu men kommer förmodligen söka nästa år. Har också funderat på elektro men där läser dom några riktiga flumkurser, ex: "teknisk kommunikation" och på maskin ingår knappt någon programmering.

Det som annars tilltalar mig med Z är den breda grund man får med maskin, data och elektro som man sedan kan välja att fördjupa dig i, alternativt att läsa ännu mer mekatronik och reglerteknik. Intresserar du dig av det sistnämnda borde du kolla in dessa kandidatarbeten från år 3: http://www.pluggaz.se/?page_id=74
Citera
2015-04-07, 12:44
Medlem
Det är högskoleingenjör jag funderar på
Citera
2015-04-07, 13:18
Medlem
Det står mellan dessa två:

http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Mekatronik.aspx

http://www.hb.se/Vill-studera/Program-och-kurser/Program-HT-2015/Energiingenjor/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in