2015-04-02, 15:54
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Vad av detta var svårt att förstå?

Sedan bör det noteras att om man har betygen för att sitta ting så blir man kallad till intervju på större byråer, om det är ett sådant jobb du menar. Att sitta ting gör förvisso att man kan bredda sitt arbetssökande, t.ex. genom att också söka sig till processgrupper, men det gör inte inte mycket enklare att få ett arbete, om du ställer upp en person med goda betyg bredvid en person med goda betyg och tingsmeritering. Många byråer rekryterar som sagt direkt från universiteten.

För att sitta ting i Norrland behöver man inte ha skyhöga betyg. För antagning till förvaltningsrätter (f.d. länsrätter) krävs ännu lägre betyg.
Citera
2015-04-02, 15:58
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChipAndDale
För att sitta ting i Norrland behöver man inte ha skyhöga betyg. För antagning till förvaltningsrätter (f.d. länsrätter) krävs ännu lägre betyg.
No shit? Är det enklare att komma in i obygden än på Stockholms tingsrätt?

Säger TS att hon inte har betyg, så har TS inte betyg. Vi får ändå förutsätta att en person som tog ut en juristexamen 2013 har övervägt möjligheterna att sitta ting, någonting annat vore oerhört märkligt.
Citera
2015-04-02, 16:01
Bannlyst
Det är lätt sitta på sina jävla höga hästar och kasta smuts på en person som TS, som ödmjukt delar med sig av sitt problem här. Bara psykopatiskt avskum som kan bete sig så här, men å andra sidan så är detta vanligt i juristbranschen och bland troll här.

Nischa dig om du har kunskaper i juridik och processrätt och satsa där de stora pengarna finns som frilansare. Inte helt lätt, men det går. Skit i massa löjliga anställningar om det inte har löst sig ännu med detta. Det är många som inte har jobb idag bland akademiker och värre blir det snart.
Citera
2015-04-02, 16:30
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:
No shit? Är det enklare att komma in i obygden än på Stockholms tingsrätt? Säger TS att hon inte har betyg, så har TS inte betyg. Vi får ändå förutsätta att en person som tog ut en juristexamen 2013 har övervägt möjligheterna att sitta ting, någonting annat vore oerhört märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlVonSchtekare
Det är lätt sitta på sina jävla höga hästar och kasta smuts på en person som TS, som ödmjukt delar med sig av sitt problem här. Bara psykopatiskt avskum som kan bete sig så här, men å andra sidan så är detta vanligt i juristbranschen och bland troll här.

Jag är inte något "psykopatiskt avskum". Jag säger bara som det är: Det är mycket lättare att komma in på en domstol i Härnösand eller i Hudiksvall än i Stockholm. Jag har suttit ting. För att inte ens komma in på en domstol i "Glada Hudik" måste man ha på gränsen till "underkänd" i alla juridiska ämnen! Då bör man överväga ordentligt huruvida man överhuvudtaget är lämpad att arbeta som jurist.
Senast redigerad av ChipAndDale 2015-04-02 kl. 16:34.
Citera
2015-04-02, 16:39
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Jag är inte något "psykopatiskt avskum". Jag säger bara som det är: Det är mycket lättare att komma in på en domstol i Härnösand eller i Hudiksvall än i Stockholm. Jag har suttit ting. För att inte ens komma in på en domstol i "Glada Hudik" måste man ha på gränsen till "underkänd" i alla juridiska ämnen! Då bör man överväga ordentligt huruvida man överhuvudtaget är lämpad att arbeta som jurist.
Då tittar vi på lite statistik. Jag har beaktat alla antagningar från och med januari 2009 till dagens datum.
* Medelvärdet för tingsrätten i Hudiksvall: 295,5
* Medelvärdet för förvaltningsrätten i Härnösand: 288
B i alla ämnen: 155
Ba i alla ämnen: 232,5
AB i alla ämnen: 310

Men låt säga att man har 50 % B och 50 % Ba, d.v.s. 135 hp B och 135 hp Ba får vi: 200

Som du ser kommer inte ens den med raka Ba:n in. En person som går ut med Ba i alla ämnet är knappast "på gränsen till underkänd i alla juridiska ämnen".

Vidare kan påpekas att du knappast suttit ting, eller ens satt din fot innanför dörren vid en juridisk fakultet.

Du verkar f ö ha någon sjuklig fixering vid Hudiksvall:

Citat:
Om han inte har så bra betyg, kan han söka ting på en mindre ort. I Hudik, till exempel.

Citat:
SÖK TING!

Jag menar på en mindre ort, i Glada Hudik till exempel!
Citat:
Jag menar på en mindre ort, i Glada Hudik till exempel ...... eller i Haparanda! Man behöver inte sitta ting i Stockholm!
Citat:
Senast redigerad av eXtremo 2015-04-02 kl. 16:42.
Citera
2015-04-02, 16:50
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:
Vidare kan påpekas att du knappast suttit ting, eller ens satt din fot innanför dörren vid en juridisk fakultet. Du verkar f ö ha någon sjuklig fixering vid Hudiksvall:

1. Hudik är en söt liten stad med söta gulliga människor!
2. Jag har suttit ting och har satt min fot innanför alla dörrar, till och med Regeringskansliet och Europeiska Kommissionen.
Citera
2015-04-02, 20:33
Medlem
Carlzonys avatar
Skulle en YH-utbildning till paralegal kunna vara något för TS?

Överkvalificerad, ja högst sannolikt. Men till detta faktum tillkommer faktorer som:

* Relevant praktik

* Utvidgat (relevant) kontaktnät

* Alternativ till att gå arbetslös

* Tillskott i CV inför fortsatt karriär.

Dock förutsätter ju detta att finansiering kan ordnas för drygt 2 års ytterligare studier, vilket kanske kan bli lite knöligt efter en juristutbildning...

https://www.yrkeshogskolan.se/Utbildningar/Sok/?q=&area=5&type=&pace=&lang=&org=
Citera
2015-04-03, 01:37
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
1. Hudik är en söt liten stad med söta gulliga människor!
2. Jag har suttit ting och har satt min fot innanför alla dörrar, till och med Regeringskansliet och Europeiska Kommissionen.
Hade du suttit ting, eller ens haft en juristexamen, hade du varit läskunnig. Nu har du inte det, varför du inte är läskunnig. Det är oklart vad som gör att du har svårt att ta till dig vad jag skrev angående antagningen till domstolarna du föreslog.

Citat:
Ursprungligen postat av Carlzony
Skulle en YH-utbildning till paralegal kunna vara något för TS?

Överkvalificerad, ja högst sannolikt. Men till detta faktum tillkommer faktorer som:

* Relevant praktik

* Utvidgat (relevant) kontaktnät

* Alternativ till att gå arbetslös

* Tillskott i CV inför fortsatt karriär.

Dock förutsätter ju detta att finansiering kan ordnas för drygt 2 års ytterligare studier, vilket kanske kan bli lite knöligt efter en juristutbildning...

https://www.yrkeshogskolan.se/Utbildningar/Sok/?q=&area=5&type=&pace=&lang=&org=
Hur tänker du nu? En person med juristexamen kan med lätthet erhålla en assistentroll (d.v.s. vad vissa gillar att benämna paralegal). Ju längre tid som flyter mellan examensdag samt tidpunkt där ett relevant arbete erhålls ju svårare är det att få sagda arbete. Att råda TS till att utbilda sig inom ett område hon redan är kvalificerad i är ett skrattretande dåligt råd.

Vidare är det högst oklart hur du anser att en assistentutbildning är ett "tillskott i TS CV", då en juristexamen smäller en sådan utbildning på fingrarna alla dagar i veckan.
Citera
2015-04-03, 11:15
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:
Hade du suttit ting, eller ens haft en juristexamen, hade du varit läskunnig. Nu har du inte det, varför du inte är läskunnig. Det är oklart vad som gör att du har svårt att ta till dig vad jag skrev angående antagningen till domstolarna du föreslog.

Dock handlar tråden inte om mig och mina kunskaper och förmågor. Jag har inga problem med sysselsättningen. Personligen anser jag att notarietjänstgöring för jurister är att likställa med AT-tjänstgöringen för nyutexaminerade läkare. Utan en sådan tjänstgöring är man en amatör och lekman och inte en riktig jurist/läkare.
Citera
2015-04-03, 11:24
Medlem
Carlzonys avatar
Citat:

Hur tänker du nu? En person med juristexamen kan med lätthet erhålla en assistentroll (d.v.s. vad vissa gillar att benämna paralegal). Ju längre tid som flyter mellan examensdag samt tidpunkt där ett relevant arbete erhålls ju svårare är det att få sagda arbete. Att råda TS till att utbilda sig inom ett område hon redan är kvalificerad i är ett skrattretande dåligt råd.

Vidare är det högst oklart hur du anser att en assistentutbildning är ett "tillskott i TS CV", då en juristexamen smäller en sådan utbildning på fingrarna alla dagar i veckan.

Det där blev inte så klokt formulerat va?

Nu är det ju knappast som så att hennes juristexamen försvinner på något katastrofalt sätt försvinner genom en YH-utbildning, eller hur? Ska du rikta kritik genom att stämpla något som "skrattretande" tillse förslagsvis då först att din egen kritik åtminstone finnes på en högre nivå...

Om det nu hade varit sådan "lätthet" för TS att få en assistentroll, varför har hon ingen sådan då? Eller du kanske menar på att hon hellre går arbetslös än att ta emot en roll som paralegal, som hon med sådan lätthet kan erhålla enligt dig? Pinsamt genomskinlig retorik från ditt håll även där.

Samtidigt är det TS synpunkter jag huvudsakligen efterfrågar, varför jag inte ser någon uppenbar orsak att ta just dina invändningar på särskilt stort allvar framledes.

Lycka till med nästa post. Kan knappast bli mycket sämre...
Citera
2015-04-03, 11:38
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Dock handlar tråden inte om mig och mina kunskaper och förmågor. Jag har inga problem med sysselsättningen. Personligen anser jag att notarietjänstgöring för jurister är att likställa med AT-tjänstgöringen för nyutexaminerade läkare. Utan en sådan tjänstgöring är man en amatör och lekman och inte en riktig jurist/läkare.
Du undviker alltså det faktum att du hade fel angående antagningspoängen. Intressant. Du undviker också det faktum att du påstod att en jurist som inte har möjlighet att sitta ting ens i obygden var nära att ha U på alla kurser. Också intressant. Jag motbevisade dig, och du vill inte ta i frågan. Kom tillbaka när du vill diskutera på ett konstruktivt sätt.

Citat:
Det där blev inte så klokt formulerat va?

Nu är det ju knappast som så att hennes juristexamen försvinner på något katastrofalt sätt försvinner genom en YH-utbildning, eller hur? Ska du rikta kritik genom att stämpla något som "skrattretande" tillse förslagsvis då först att din egen kritik åtminstone finnes på en högre nivå...

Om det nu hade varit sådan "lätthet" för TS att få en assistentroll, varför har hon ingen sådan då? Eller du kanske menar på att hon hellre går arbetslös än att ta emot en roll som paralegal, som hon med sådan lätthet kan erhålla enligt dig? Pinsamt genomskinlig retorik från ditt håll även där.

Samtidigt är det TS synpunkter jag huvudsakligen efterfrågar, varför jag inte ser någon uppenbar orsak att ta just dina invändningar på särskilt stort allvar framledes.

Lycka till med nästa post. Kan knappast bli mycket sämre...
Varför har hon inte en sådan? Enkelt svar. Antingen har hon inte sökt, eller så har hon sökt, men inte fått en sådan. Varför har hon inte fått en sådan om hon har sökt? Också detta är enkelt att svara på. En jurist som söker en sådan position är självklart överkvalificerad. Varför anställs inte någon som är överkvalificerad? Därför att den personen kommer att lämna positionen så snart som ett arbete som motsvarar kvalifikationerna kommer.

Detta är logiskt och kräver ett tämligen minimalt förstånd för att inse. Du har inte någon erfarenhet av juristutbildningen, juridik i sig, eller arbetsmarknaden för jurister generellt. Detta är faktorer som gör att du inte bör uttala dig i sakfrågan utan istället överlåta det till personer som är insatta i frågeställningen samt problematiken.

Det är t.ex. roande att en person som inte har någon erfarenhet av högre studier sitter och lämnar råd, utan att någon aning om vad som gäller: (FB) Studieförberedande sommarkurser

Även i detta inlägg framgår det att du inte har någon erfarenhet av högre studier:

Citat:
Att jag frågar beror på att jag tittar just nu på eftergymnasiala studier för att senare vidareutvecklas inom bevakningsbranschen, och undrar lite över vilken grund som är mest fördelaktig och ändamålsenlig. Med en grund bestående av VU 1+2 samt eventuellt OV (som givetvis kan breddas med fler kurser för vidare kompetens) samt 2-5 års erfarenhet, vilken eftergymnasial bakgrund är mest ändamålsenlig för vidare avancemang inom bevakningsbranschen?

Ett alternativ som jag överväger är ett program med PA-inriktning, t ex denna:
http://www.miun.se/utbildning/program/undervisning-och-manniskors-beteende/personal--och-arbetslivsprogrammet/om-programmet

Ett annat är en utbildning mer renodlad inom socialpsykologi, exempelvis denna:
https://www.his.se/socialpsykologiskt-program/

Andra förslag?

Blir nästan osams med mig själv här snart över alla hypoteser, och skulle genuint uppskatta om någon med erfarenhet av ledarposition inom bevakningsbranschen vill bistå med sina insikter kring vilken akademisk bakgrund som är mest ändamålsenlig för ett avancemang inom bevakningsbranschen
Citera
2015-04-03, 11:54
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:
Du undviker alltså det faktum att du hade fel angående antagningspoängen. Intressant. Du undviker också det faktum att du påstod att en jurist som inte har möjlighet att sitta ting ens i obygden var nära att ha U på alla kurser. Också intressant. Jag motbevisade dig, och du vill inte ta i frågan. Kom tillbaka när du vill diskutera på ett konstruktivt sätt.

1. Jag behöver inte följa statistiken för antagningspoängen till notarietjänstgöring. Faktum är att notarietjänstgöringen är inaktuell för mig, har redan gjort den.

2. Kan man inte prestera bättre än "B", vilket är 50% rätt på alla frågor på tentan, är man inte mycket till jurist.
Senast redigerad av ChipAndDale 2015-04-03 kl. 11:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in