Citat:
Ursprungligen postat av
ChipAndDale
Dock handlar tråden inte om mig och mina kunskaper och förmågor. Jag har inga problem med sysselsättningen. Personligen anser jag att notarietjänstgöring för jurister är att likställa med AT-tjänstgöringen för nyutexaminerade läkare. Utan en sådan tjänstgöring är man en amatör och lekman och inte en riktig jurist/läkare.
Du undviker alltså det faktum att du hade fel angående antagningspoängen. Intressant. Du undviker också det faktum att du påstod att en jurist som inte har möjlighet att sitta ting ens i obygden var nära att ha U på alla kurser. Också intressant. Jag motbevisade dig, och du vill inte ta i frågan. Kom tillbaka när du vill diskutera på ett konstruktivt sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Carlzony
Det där blev inte så klokt formulerat va?
Nu är det ju knappast som så att hennes juristexamen försvinner på något katastrofalt sätt försvinner genom en YH-utbildning, eller hur? Ska du rikta kritik genom att stämpla något som "skrattretande" tillse förslagsvis då först att din egen kritik åtminstone finnes på en högre nivå...
Om det nu hade varit sådan "lätthet" för TS att få en assistentroll, varför har hon ingen sådan då? Eller du kanske menar på att hon hellre går arbetslös än att ta emot en roll som paralegal, som hon med sådan lätthet kan erhålla enligt dig? Pinsamt genomskinlig retorik från ditt håll även där.
Samtidigt är det TS synpunkter jag huvudsakligen efterfrågar, varför jag inte ser någon uppenbar orsak att ta just dina invändningar på särskilt stort allvar framledes.
Lycka till med nästa post. Kan knappast bli mycket sämre...
Varför har hon inte en sådan? Enkelt svar. Antingen har hon inte sökt, eller så har hon sökt, men inte fått en sådan. Varför har hon inte fått en sådan om hon har sökt? Också detta är enkelt att svara på. En jurist som söker en sådan position är självklart överkvalificerad. Varför anställs inte någon som är överkvalificerad? Därför att den personen kommer att lämna positionen så snart som ett arbete som motsvarar kvalifikationerna kommer.
Detta är logiskt och kräver ett tämligen minimalt förstånd för att inse. Du har inte någon erfarenhet av juristutbildningen, juridik i sig, eller arbetsmarknaden för jurister generellt. Detta är faktorer som gör att du inte bör uttala dig i sakfrågan utan istället överlåta det till personer som är insatta i frågeställningen samt problematiken.
Det är t.ex. roande att en person som inte har någon erfarenhet av högre studier sitter och lämnar råd, utan att någon aning om vad som gäller:
(FB) Studieförberedande sommarkurser
Även i detta inlägg framgår det att du inte har någon erfarenhet av högre studier:
Citat:
Ursprungligen postat av
Carlzony
Att jag frågar beror på att jag tittar just nu på eftergymnasiala studier för att senare vidareutvecklas inom bevakningsbranschen, och undrar lite över vilken grund som är mest fördelaktig och ändamålsenlig. Med en grund bestående av VU 1+2 samt eventuellt OV (som givetvis kan breddas med fler kurser för vidare kompetens) samt 2-5 års erfarenhet, vilken eftergymnasial bakgrund är mest ändamålsenlig för vidare avancemang inom bevakningsbranschen?
Ett alternativ som jag överväger är ett program med PA-inriktning, t ex denna:
http://www.miun.se/utbildning/program/undervisning-och-manniskors-beteende/personal--och-arbetslivsprogrammet/om-programmet
Ett annat är en utbildning mer renodlad inom socialpsykologi, exempelvis denna:
https://www.his.se/socialpsykologiskt-program/
Andra förslag?
Blir nästan osams med mig själv här snart över alla hypoteser, och skulle genuint uppskatta om någon med erfarenhet av ledarposition inom bevakningsbranschen vill bistå med sina insikter kring vilken akademisk bakgrund som är mest ändamålsenlig för ett avancemang inom bevakningsbranschen