2014-05-24, 17:47
Medlem
Dugin är inget annat än Putins Rasputin.

Eller Stalins Lysenko.

Dugin kommer en dag att få samma eftermäle som dessa, om än i mindre skala.

Sådant läder ska sådan smörja ha.
Citera
2014-05-24, 17:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Intressant intervju med Dugin:

Citat:
Har Putin blivit mer ideologisk på sistone?

– Jag tror att han reagerar på händelser, och är i den meningen pragmatiker. Men verkligheten är inte pragmatisk! Putin följer samma ideologiska mönster som jag har gjort. Så han går i mina fotspår, även om min drivkraft är ideologisk, mot den liberala agendan. Men Putin upptäcker mer och mer att de värden som han står för, ett återupprättande av Ryssland som en suverän makt, har stöd av just europeiska ultrahöger- och i någon mån ultravänsterpartier som nu har blivit alltmer framgångsrika.

Dugins analys av den högerextrema vågen i Europa låter bekant från svenska högerbloggare; den går ut på att liberalismens agenda har förlorat i popularitet när allt fler är skeptiska till fri invandring, fria marknadskrafter och frihet från traditionell moral. Han lutar sig framåt:

– Ta till exempel Conchita Wursts seger i Eurovisionsschlagern! Det var för ryssarna en absolut bekräftelse på vikten av att Ryssland ska invadera Ukraina. Det var ett slags sista argument för det, eftersom EU företräddes av denna vinnare. Motsättningarna mellan Ryssland och Europa blev tydliga.

Förklara vad det är för fel på en person som Conchita?

– För Ryssland, som ännu tror på familjen och traditionella relationer mellan män och kvinnor, är Conchita Wursts person en manifestation av djävulen. Djävulen har vunnit i Europa, även om djävulen inte längre existerar för det sekulära Europa. Men han gör det i Ryssland.

Källa:

- See more at: http://4pt.su/sv/content/hans-ideer-starker-putins-imperiedrom#sthash.tBbfaA28.dpuf

Att högerextremister flockas kring Putler och Dugin är inte speciellt förvånande. Men att vänsterextremister är så patetiska att de hamnar i samma fälla är enbart patetiskt!
Citera
2014-05-24, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant intervju med Dugin:

Källa:

- See more at: http://4pt.su/sv/content/hans-ideer-starker-putins-imperiedrom#sthash.tBbfaA28.dpuf

Att högerextremister flockas kring Putler och Dugin är inte speciellt förvånande. Men att vänsterextremister är så patetiska att de hamnar i samma fälla är enbart patetiskt!

Det är mycket du inte förstår.

Tror du fortfarande att Dugin är Putins chefsideolog så är du som så många andra väldigt, väldigt lurad. Sanslöst att västmedia gång på gång ska klistra denne Dugitin in på Putin
Citera
2014-05-25, 09:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Det är mycket du inte förstår.

Tror du fortfarande att Dugin är Putins chefsideolog så är du som så många andra väldigt, väldigt lurad. Sanslöst att västmedia gång på gång ska klistra denne Dugitin in på Putin

Det är nog snarare du som inte kan läsa:

Citat:
– Jag tror att han reagerar på händelser, och är i den meningen pragmatiker. Men verkligheten är inte pragmatisk! Putin följer samma ideologiska mönster som jag har gjort. Så han går i mina fotspår, även om min drivkraft är ideologisk, mot den liberala agendan. Men Putin upptäcker mer och mer att de värden som han står för, ett återupprättande av Ryssland som en suverän makt, har stöd av just europeiska ultrahöger- och i någon mån ultravänsterpartier som nu har blivit alltmer framgångsrika.

Eller varför inte:

Citat:
Är du ett slags chefsideolog och rådgivare i Kreml?

– Det är svårt att mäta. Mitt personliga inflytande är nog begränsat, och det finns mäktigare grupperingar i Kreml. En av dessa grupper är liberalerna, dit hör Dmitrij Medvedev, men deras inflytande är på tillbakagång. En annan grupp som har bakgrund i säkerhetstjänsterna har närmare relation till Putin, men de saknar hjärna, de är bara ute *efter makt och pengar för egen del. De enda som har en ideologi, och förståelse för internationell politik, det är vår grupp. Och Kreml behöver en nationell idé för Ryssland, som skiljer sig från liberalernas globaliseringsagenda. Den idén är inte nationalism, för ren nationalism passar inte i vårt multietniska land. Det gör däremot den plan som vi utvecklade redan under Jeltsins epok: eurasiatismen.

Delar du Putins åsikt att Sovjets fall var förra århundradets största geopolitiska katastrof?

– Ja, det är precis min idé. Men det var en geopolitisk katastrof, inte ideologisk. Sovjet var en fortsättning på tsarimperiet. Och Ryssland bör vara detsamma, men inte värderingsmässigt eller politiskt.
- See more at: http://4pt.su/sv/content/hans-ideer-starker-putins-imperiedrom#sthash.tBbfaA28.4i6w58jU.dpuf

Rasputin 2.0
Citera
2014-05-25, 10:10
Medlem
Citat:

Han heter Putin och inte Putler. Hur gammal är du igentligen? har svårt att tro att du överstiger tjugoårsåldern, igentligen borde du vara 12 år, men har svårt att tro att du kan vara ett barn samtidigt.
Citera
2014-05-25, 10:19
Medlem
Citat:
Det är nog snarare du som inte kan läsa:

Eller varför inte:

- See more at: http://4pt.su/sv/content/hans-ideer-starker-putins-imperiedrom#sthash.tBbfaA28.4i6w58jU.dpuf

Rasputin 2.0

Förlåt, jag glömde att du är lite korkad och inte vet så mycket. I diverse svenska tidningar (bla på ledarplats) har han kallats för "chefsideolog" och liknande ett antal gånger. Som att han direkt tillgång till Putin. Sinnessjukt skrivet alltså och det var detta jag menade. Artikeln du länkade till var den som är närmast sanningen hittills. Dvs ingen vet om Putin lyssnar på honom eller inte.
Citera
2014-05-25, 11:40
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Putin bjöd på 7 rätters middag i Leningrad i går för världspressen och uttalade sig om liberalism, Rysslands roll, historien, Obama osv. Detta kan ju sättas i samband med Dugins syn och ni kanske ser vissa nyansskillnader.

http://www.reuters.com/article/2014/05/25/us-russia-putin-idUSBREA4O03G20140525
Citera
2014-05-25, 12:40
Bannlyst
Världen är i behov av denna Unionen som en motståndare till amerikanska imperalismen.
Denna idé är ännu aktivare på internet och förespråks i olika versioner.

Bland det jag hittade är: http://www.youtube.com/watch?v=55vZvYdjX70
En lite ''större version'' av Dugins utförbara dröm (till skillnad från länken ovanför).
Citera
2014-10-11, 15:26
Medlem
Plocks avatar
Pratade med en vitryss 1 vecka sedan, väldigt insatt i rysk politik. Han visste knappt vem Dugin var. Bara i Sverige man kacklar om denna person..
Citera
2015-04-01, 21:55
Bannlyst
Dugin är nog väldigt glad nu, Tyskland-Ryssland går som han planerar.
Citat:
Accession into EEU doesn’t rule out good relations with EU — Merkel
BERLIN, April 1. /TASS/. The accession of this or that country into the Eurasian Economic Union (EEU) should not entail a deterioration in its relations with the European Union, German Chancellor Angela Merkel told a news conference on Wednesday following talks with Kyrgyzstan’s President Almazbek Atambayev.
"We discussed the issue of the Eurasian Economic Union," she said, noting that Kyrgyzstan was currently "moving towards accession into the EEU."
Källa: http://tass.ru/en/economy/786505
Citera
2015-04-01, 22:32
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Dugin är nog väldigt glad nu, Tyskland-Ryssland går som han planerar.

Källa: http://tass.ru/en/economy/786505

Jag gillar dig Dr.K, men det där var nog veckans övertolkning av en nyhet...

Ju mer jag läser om Dugin desto stolligare verkar han - Ryssland ska alltså tillsammans med Europa stå emot både USA och Kina..lycka till. Det är Kina som expanderar ekonomiskt i Centralasien nu, tvärtemot vad Dugin uppenbarligen tycker om att Kina ska vingklippas på sin västfront. Bortsett från att Västeuropa är mindre intresserat än på länge av en sådan allians med Ryssland.

Skulle tro att det är Kinas expansion som ligger bakom det tyska uttalandet, för att smörja Kirgistan lite. Det går fort, fort nu för jätten i öst. Mycket kommer avgöras i Iran och där finns en viss konflikt USA-EU på det ekonomiska planet (vem har förtur när sanktionerna släpps?). Tar Kina kommandot här också på sikt, kan alla möjliga konstiga allianser uppstå när nya intressesfärer krockar.
Citera
2015-04-01, 22:40
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plock
Pratade med en vitryss 1 vecka sedan, väldigt insatt i rysk politik. Han visste knappt vem Dugin var. Bara i Sverige man kacklar om denna person..
Om den här vitryssen verkligen hade förstått sig på ryska angelägenheterna, hade han tvivellöst läst några Dugins artiklar. Åtminstone en artikel. Eller man skulle titta honom på rysk/ vitrysk TV. Egentligen är det omöjligt att sysselsätta sig med Ryssland och känna inte till Dugin. Nonsens.
Alexander Geljevich Dugin utgör förmodligen den största teoretikern på geopolitiska frågorna, i alla fall inom Ryska Federationen:s gränser. Hans inflytande utomlands är antagligen överdrivet. Nämligen hans verk är intressanta att läsa. Han har flera oväntade ideer.
Senast redigerad av Paul0 2015-04-01 kl. 22:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in