2015-03-28, 12:15
Medlem
Hallå, flashback!

Är en man, 24 år som har ett missprydande "vertikalt streck" som löper längsned med vänster kind. Ärr eller inte (det liknar ingen bristning men inte heller riktigt ett ärr) så är det iallafall bestående. En lätt missfärgning vid området kan ses, och något jag velat göra någonting åt.

Jag behöver därför era råd. Jag har aldrig riktigt trott på en hel del kroppsvårdsprodukter, men har samtidigt inte riktigt velat lägga mig under laserbehandling, så därför sneglade jag på Microneedling (som ju utförs med en dermaroller).

Kort om vad en dermaroller är för er icke insatta, det liknar mest en tandborste men bortsett från själva borsten så är denna utbytt mot en liten rulle försedd med små, små nålar. Denna rullas mot huden i olika riktningar, och har (om man får tro statistik och bilder) gett klart synliga resultat hos andra patienter att få bort bristningar, ärr och liknande. Kanske inte helt "få bort", men göra dessa ljusare och mer lik hudfärg. Vad dermarollern gör att att nålarna når det undre skiktet av skinnet (inte det djupaste lagret dock!) och stimulerar på så vis uppbyggnaden av kollagen för att reparera huden. Detta ska då enligt konstens alla regler ge synliga positiva resultat med tiden - att ärr blir mindre synliga, att hud blir mer åtstramad mm.

Låter såklart lite hokus pokus i mina öron, och det är också lite av den inställning jag har till detta. Jag köpte en billig variant av dermaroller ifrån Asien (men fungerar och ser ut precis som en "äkta") bara för att inte bli ruinerad. Desinfekterar och smörjer in området på kinden och rollar sedan. Efter ett tiotal rollningar så blir huden alltid lätt rosa-röd och är oftast så i några dagar. Jag har upplevt en lätt flagning av yttre hudskiktet.

Men nu till saken. Meningarna faller lite isär vad gäller just microneedling/dermarolling och det är här jag behöver era kunskaper. Det finns de som menar att dermaroller ska rollas så pass att man får små blödningar i huden ("pinpoint bleeding") för att med detta få resultat, medan andra motsäger sig detta, att man ska rolla försiktigt och endast få en hudrodnad. Jag är lite av den förstnämnda åsikten att man måste blöda lite lätt för att ens kunna få resultat. Förstår inte riktigt vad annars lite lätta rollningar mot huden skulle göra, annat än rodnad då?

Jag har testat ca 3 gånger tidigare. Rollat med ca 1-2 veckors mellanrum, och så pass försiktigt att jag endast fått en hudrodnad (har inte vågat orsaka blödning). Men när rodnaden väl släppt efter några dagar så syns kindmärket lika "tydligt" som innan. Jag vet att jag inte kan förvänta mig magi, men klart är iallafall att de hudkliniker som rekommenderar denna metod är att man högst behöver 2-3 kanske 4 gånger för slutresultat. Men när man tittar på Youtube-länkar och videos från kliniker som utför behandlingen så rollar de på patienten så pass att huden blöder!

Så jag vet ärligt talat inte. Är jag dum som ens gett mig i kast med denna behandlingsmetod? Fungerar det ens? Nog måste det finnas fler härute i vårt avlånga land Sverige som vet om metoden och har testat och kan ge besked? Har det fungerat för dig, eller ej? Bör jag rolla så pass att jag skapar blödningar i huden?

Ska jag kassera dermarollern och strunta i det, och se mig om efter en laserbehandling istället (isådanafall vilken?).

Kom med era synpunkter!
Citera
2015-03-28, 13:21
Medlem
Ingen?
Citera
2015-03-28, 13:25
Medlem
Kolla Youtube guides och deras resultat.

Dermarolling är inte så jätte märkvärdigt egentligen, de den gör är att punktera huden så huden sen läker sig-som ifrån ett ärr.
Citera
2015-03-28, 17:55
Medlem
Azovicy, läs vad jag skrev, har redan kollat Youtube länkar och där visar man att patienten blöder väldigt mkt vid behandlingen. Men många motsätter sig detta och menar att man inte ska blöda vid rollning. Så meningarna går isär.

Ville ha input från andra som också använder dermaroller och hur de gör.
Citera
2015-04-01, 18:05
Medlem
Sirianas avatar
Jag blödde som en gris. Skulle kunna lägga upp bild men vill inte skrämma folk.
Gick till en diplomerad och välrenommerad dermatolog med många års erfarenhet.
Jag tyckte inte att dermarollern gjorde underverk direkt. Gjorde en kur på 5 behandlingar.
Citera
2020-10-20, 18:50
Medlem
Ska testa för första gången imorgon och se om man får resultat som dom utlovar.
Överallt lovas resultat på 1 gången men 3 för allra bästa resultat. Känns som hokus pokus att den ska ta bort ärr med mera.
Ska köra flera gånger då att dom inte kan skylla på något.

Ts kan väl berätta hur det gick 5 år senare?
Citera
2020-10-21, 14:35
Medlem
En uppdatering.

Plågsamt ont gjorde det och efteråt så bränns huden i ansiktet samt att man ser ut som en tomat.

Ser ingen direkt skillnad men det kanske kommer om 3-4 dagar när svullnaden gått ned.
Nästa gång sker om 1 månad.
Tveksam om ärr försvinner och tjejen som gjorde det sa att det tar tid men att det går bort.
Citera
2020-12-25, 15:44
Medlem
Har testat 3 ggr nu och inte ett skit syns det.
Fundera på nästan att den kan ha förvärrat min hud istället då jag ser saker som jag inte sett innan.

Innan så läste jag att man kunde få resultat på 1-3 ggr överallt. Nu står det 4-6 istället på alla ställen.
Så jag får väl testa 3 ggr till.

Det jag tittar på är följande.

Först och främst som det står överallt det ska hjälpa emot.
1. Rynkor
2. Ärr
3. Lyster

Övrigt
1 Blodkärl
2. Miller
Citera
2020-12-26, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Har testat 3 ggr nu och inte ett skit syns det.
Fundera på nästan att den kan ha förvärrat min hud istället då jag ser saker som jag inte sett innan.

Innan så läste jag att man kunde få resultat på 1-3 ggr överallt. Nu står det 4-6 istället på alla ställen.
Så jag får väl testa 3 ggr till.

Det jag tittar på är följande.

Först och främst som det står överallt det ska hjälpa emot.
1. Rynkor
2. Ärr
3. Lyster

Övrigt
1 Blodkärl
2. Miller

Håll oss gärna uppdaterade! Har själv funerat över det.
Citera
2020-12-27, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jasmin85
Håll oss gärna uppdaterade! Har själv funerat över det.

Absolut, nästa behandling i slutet av feb så det hela blir väl färdigt i april.

Denna behandling lovordas överallt så det måste bara funka. Tveksam om rynkorna går bort och hon som gjorde det på mig verkade inte lika säker och iså fall är det långbehandli g som gäller skulle jag tro men ärr efter finnar så ska det gå bort.

Denna behandling lovordas också mot håravfall men jag ser inte några svenskar som gör reklam för detta så är fortförande tveksam för det här.
Citera
2021-01-01, 22:06
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Ska testa för första gången imorgon och se om man får resultat som dom utlovar.
Överallt lovas resultat på 1 gången men 3 för allra bästa resultat. Känns som hokus pokus att den ska ta bort ärr med mera.
Ska köra flera gånger då att dom inte kan skylla på något.

Ts kan väl berätta hur det gick 5 år senare?

Det går de facto inte att ta bort ärr på riktigt med någon annan metod än plastikkirurgi. Ärr är inte en tillfällig skönhetsfläck, det är en vävnad som ersatt din normala hudvävnad.
Principen med microneedling är densamma som med laser, i fallet med ärr så penetrerar man ärrvävnadens "vanskapta" kollagenfibrer med förhoppningen att de fibrer som nybildas kommer vara mer lik hudens kollagenfibrer, vilket gör ärret mindre framträdande. En del gillar microneedling därför att det till skillnad mot laser inte blir en brännskada, vilket gör inflammationen behagligare (och är orsaken till att skönhetskliniker kan använda outbildad personal medan effektiv laser kräver utbildad medicinsk personal). Dock så är det troligen mycket mindre effektivt än laser då själva brännskadan i sig förstärker resultatet då det faktiskt går att bränna bort ärrvävnaden nästan helt, liksom du med laser kan bränna bort födelsemärken mm. Så du kan tänka att med nål så gör du bara ett hål i ärret med viss liten nybildning av kollagenfibrer, vilket förklarar varför resultatet knappt går att märka. Medan med laser eller en stark kemisk peeling så bränner du i princip bort stora delar av ärrvävnaden med stor nybildning av kollagenfibrer.
Senast redigerad av Rasande-Rose 2021-01-01 kl. 22:10.
Citera
2021-01-01, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Det går de facto inte att ta bort ärr på riktigt med någon annan metod än plastikkirurgi. Ärr är inte en tillfällig skönhetsfläck, det är en vävnad som ersatt din normala hudvävnad.
Principen med microneedling är densamma som med laser, i fallet med ärr så penetrerar man ärrvävnadens "vanskapta" kollagenfibrer med förhoppningen att de fibrer som nybildas kommer vara mer lik hudens kollagenfibrer, vilket gör ärret mindre framträdande. En del gillar microneedling därför att det till skillnad mot laser inte blir en brännskada, vilket gör inflammationen behagligare (och är orsaken till att skönhetskliniker kan använda outbildad personal medan effektiv laser kräver utbildad medicinsk personal). Dock så är det troligen mycket mindre effektivt än laser då själva brännskadan i sig förstärker resultatet då det faktiskt går att bränna bort ärrvävnaden nästan helt, liksom du med laser kan bränna bort födelsemärken mm. Så du kan tänka att med nål så gör du bara ett hål i ärret med viss liten nybildning av kollagenfibrer, vilket förklarar varför resultatet knappt går att märka. Medan med laser eller en stark kemisk peeling så bränner du i princip bort stora delar av ärrvävnaden med stor nybildning av kollagenfibrer.

Även om jag inte fått några resultat ännu så har jag sett dom mest fantastiska resultat på nätet .
Varför väljer jag då tro på detta, det är för att legitima privat personer lovordar och visa bilder på Facebook om just microneedling . Men visst det kan också vara fejk men jag har nog aldrig läst om så mycket positivt feedback om denna behandling innan förutom om botox och botox funkar som vi vet.

Jag kommer skriva om det inte funkar på mig så alla som är intresserad vet.
Men visst jag är beredd att det ev inte funkar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in