2015-03-28, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
tänkte ungefär samma. kollar visserligen inte ofta på skavlan men jag har aldrig sett honom plocka fram utskrifter och ställa så politiskt tendentiösa frågor. han brukar inte ta på sig någon janne josefsson-roll och ställa folk till svars, eller?

jag vet inte om det är bra eller dåligt att åkesson är så mesig. sympatierna kanske ökade pga skavlans beteende, men jag hade hellre sett att han röt till faktiskt.

Om du missade reaktionerna igår, som förvisso verkar vara borttagna nu (en del iaf) så kan jag säga dig att det var överhängande majoritet norskar som gick i taket igår. Vi svenskar är luttrade, men Skavlan är ju ett "fredagsmys-program" och jag tror många kände en besk eftersmak i munnen efter sändningen.

Det brukar inte gå till såhär. Helt enkelt.
Citera
2015-03-28, 10:53
Medlem
TheDarkCats avatar
Här kan ni se programmet http://www.svtplay.se/video/2787169/skavlan/article2787169.svt
Citera
2015-03-28, 10:54
Medlem
När ska SD:are komma ur offerrollen? Det är alltid synd om SD, SD är alltid missförstådda.

JÅ öppna själv kranen när han sa "give them hell". Han behövde inte säga vad han ordagrant skrev. Det hade räckt med att säga att jag stod bakom beslutet.

Valfilmen har en rasistisk under ton. Enklare för JÅ att säga det.

När han får frågor om alla idioter (JÅ sa att det var idioter) som finns inom SD vore det enklare att erkänna det är ett problem och han hoppas att någon gång komma tillrätta med problemet.

Med lite smartare svar så skulle han komma undan lättare på igår och i framtiden.

Skvalan är inte alltid myspys. Han har genom åren ställt besvärliga frågor. Men om han får genomtänkta svar istället för ny ammunition så skulle intervjun inte handla så mycket om "idioter" inom SD.

Det går inte att komma ifrån att SD har en problematisk historia. Det var faktiskt nazister och rasister som startade partiet. Norge drabbades av Nazister under ww2. Kanske inte så konstigt att Skavlan var ihärdig.

Det hade varit betydligt enklare att starta ett nytt parti istället för att försöka soppa bakgrunden under mattan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Den stora frågan för SD blir nu vad man ska göra för att komma på bättre fot med SVT och tidningspressen. Åtskilligt måste förändras inom det vildvuxna partiet. Flera omdömeslösa funktionärer och vildhjärnor måste hutas åt av partiledningen eller sparkas ut. Muslimhat, rasism, främlingsfientlighet i de egna leden har skadat SD väldigt mycket.
Klarar de mer sansade grupperna inom SD detta? Målet måste rimligtvis vara att bli ett respekterat mittenparti ungefär som motsvarande partier i Norge och Danmark. Dessa kan samverka med andra parlamentariska partier. Dit har SD ännu inte nått. Partiet har vuxit alltför snabbt från aggressiv sekt till landets storleksmässigt tredje parti i riksdagen. SD måste nu lära sig anpassningens svåra konst.
Du förstår överhuvudtaget inte vad den demografiska befolkningsutvecklingen betyder i praktiken!
Du är ännu inte mogen att se hela det hot som det svenska folket står inför och det är en sorg.

En fråga till dig vad har dessa partier i Norge och Danmark i praktiken lyckats genomföra? Ingenting! Danmark har fortfarande en skyhög invandring, sett till landets geografiska yta till och med större än Sveriges invandring. Politiken i Norge har heller inte påverkats nämnvärt. Dessa partier har inte lyckats med någonting i respektive land.

Om vi överhuvudtaget ska ha en chans att överleva som folk så räcker inte ett parti som motsvarande i Danmark och Norge. Danskarna har redan börjat vakna och många förstår nu att deras gamla danske folkeparti enbart är en ulv i fårakläder.

Målet kan inte vara att bli ett respekterat mittenparti, målet måste vara att säkerställa svenska folkets framtida fortlevnad!
Citera
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InspiredWired
Att läsa alla fanatiska SD:ares kommenterar på denna intervju är fan bättre än julafton som 12-åring.

Visst att ni älskar er anti-invandrings/-flyktingpolitik, fine, ni har säkert era skäl, men måste ni så villkorslöst älska era urusla politiker som gång på gång gör bort sig totalt på alla plan?
Urusla politiker? Mycket kan man säkert säga och tycka om Åkesson, men att kalla honom urusel politiker är som att kalla Gunde Svan urusel skidåkare.
Citera
2015-03-28, 10:57
Medlem
Jag har inte sett hela intervjun än så jag tänker inte uttala mig om den. Tänkte bara informera om reaktionerna i Norge.
Citera
2015-03-28, 10:57
Medlem
Reklamfilmsnutten var ju en lite plump islamofob-film (inte det minsta rasistisk, hur många invandrare hatar inte islam idag? Det är inte rasism.) Den här typen av islamofob-film behövs inte idag, för att marknadsföra SD. Islams brott mot mänskligheten och rasism mot andra människor talar för sig själv.
Egentligen kan man säga att filmsnutten var antirasistisk, för den var emot en stor grupp som försöker utrota andra som inte är av sin egen art.
(Är det inte det som Isis håller på med, och anhängare av dem, som ger sig på judar och andra icke likasinnade för att få överta makten på jorden?)
Senast redigerad av laprikapaprika 2015-03-28 kl. 11:01.
Citera
2015-03-28, 10:58
Medlem
TheDarkCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Jag har inte sett hela intervjun än så jag tänker inte uttala mig om den. Tänkte bara informera om reaktionerna i Norge.
Du kan se intervjun här ---> http://www.svtplay.se/video/2787169/skavlan/article2787169.svt
Citera
2015-03-28, 10:59
Medlem
SD:s partiledare bör nog gå någon bra kurs i mediaträning för politiker, innan han återinträder i ämbetet. Mediaträning under ledning av erfarna journalister har blivit allt viktigare för politisk framgång.
SD har vuxit brådstörtat från militant sekt till riksdagens tredje parti i storleksordning. Nu måste SD snabbt anpassa sig till den nya rollen. Att framstående sverigedemokrater har börjat rådfråga Expo i jakten på politiskt omöjliga rasister, antisemiter, fascister och nazister inom partiet är ett tecken på att ansvarskännande SD-funktionärer insett situationens allvar och nu verkligen anstränger sig att göra sitt parti parlamentariskt rumsrent. SD tycks ännu inte riktigt veta hur man ska använda den enastående framgången i fjolårets val.
Åkesson har drabbats hårt av partiets omställningsproblem, han var inte alls till sin fördel i Skravlanintervjun, men helt sannolikt har han kapacitet att göra en personlig comeback och ta både sig själv och sitt parti ur krisen.
Senast redigerad av menelik 2015-03-28 kl. 11:10.
Citera
2015-03-28, 11:00
Medlem
TheDarkCats avatar
Vill också berätta att efter skavlan så skrev jimmie ett brev till partiet
Sverigevänner,
Efter nära ett halvårs frånvaro börjar det bli dags för mig att komma tillbaka i arbete. Att nästan helt koppla bort politiken under så lång tid har varit tufft, men tyvärr helt nödvändigt i det läge jag befann mig efter valet.
Jag har full förståelse för att det utan egen erfarenhet kan vara svårt att relatera till en så abstrakt diagnos som utmattningssyndrom, men det vardagliga uttrycket "gå in i väggen" är faktiskt en väldigt bra beskrivning. Det tog stopp, jag tog slut. Min enda chans att vända på det var att under obestämd tid ta ett stort kliv åt sidan och på heltid ägna mig åt mitt eget välbefinnande och min familj. Nu känner jag dock att jag nått en punkt där fortsatt heltidsvila inte ger mig så mycket mer. Jag har massor av energi och mår bättre än på väldigt länge. Därför vill jag börja jobba.
Samtidigt har de här månaderna gett mig en djupare förståelse för vad det är jag drabbats av, och jag måste vara ödmjuk och hysa den största respekt inför det. Det kommer inte att fungera att hoppa rakt in i hetluften över en natt. Då finns en överhängande risk för ett rejält bakslag. Min återkomst måste ske successivt i en takt som jag själv styr över.
Därför kommer jag under den första tiden att ägna mig åt partiets inre liv, delta i möten och komma ikapp med sådant som jag missat under min bortavaro. De offentliga framträdandena blir inledningsvis få, och min förhoppning är att detta ska respekteras. Jag vill påminna om att jag numera delar hem med ett oskyldigt barn, som förtjänar en trygg och säker uppväxtmiljö.
Jag kommer att föreslå Verkställande utskottet att partiets gruppledare i riksdagen, Mattias Karlsson, jämte partisekreterare Richard Jomshof ytterligare en tid fortsätter att i mitt ställe företräda partiet utåt och leda det politiska arbetet. De är två av mina absolut närmaste medarbetare som jag har det största förtroende för, och deras insatser under de senaste månaderna talar sitt tydliga språk.
En starkt positiv effekt av min sjukledighet har varit just det, att även externa aktörer tvingats bli varse det faktum partiet leds av ett lag med kompetenta, duktiga företrädare. Var och en av oss är oersättlig, men ingen är oumbärlig. Förhoppningsvis innebär de senaste månadernas utveckling att vi ges möjlighet att i högre utsträckning dela på uppgiften att företräda partiet, även långsiktigt.
Partiet ser på många sätt annorlunda ut i dag jämfört med för ett halvår sedan. För egen del är avsikten att under våren besöka de större partidistrikten och få möjlighet att bekanta mig med både nya och tidigare partiföreträdare i olika delar av landet. Dessutom finns det mycket att jobba med i partiets organisation, som tyvärr blivit lidande under det hektiska supervalåret. I det korta perspektivet gäller det att hålla ihop partiet och försvara den politiska riktning vi valt och som gjort oss till Sveriges tredje största parti med nära en miljon väljare. Varje försök att destabilisera Sverigedemokraterna måste betraktas som partiskadligt - i förlängningen skadligt för Sverige. Sådant blir särskilt viktigt att hantera i en organisation som växer i rekordfart.
Slutligen: Det är svårt att med några få meningar beskriva hur oerhört tacksam jag är för alla hälsningar, brev och blommor jag nåtts av under den här perioden. All den uppmuntran jag fått har absolut varit en betydande orsak till att min återhämtning hela tiden har gått i rätt riktning. Att i tuffa tider ständigt påminnas om att vännerna är många betyder väldigt mycket.
Stort tack till er alla!
Vi ses snart!

Jimmie Åkesson
Citera
2015-03-28, 11:02
Medlem
Scientia-Viss avatar
Har gjort en observation på min Twitter. Jag följer nästan uteslutande 500+ borgerliga väljare och borgerliga politiker. Inte en enda ryggdunkande kommentar åt Skavlan. Knappt några negativa kommentarer om JÅ.

Slutsats: Det är bara V-, F!-, MP- och i viss mån S-väljare som lever loppan och hatar på.

För övrigt; När myntar den döende massmedian uttrycket "MOBILHAT"? Give'em Hell!
Citera
2015-03-28, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdx
Medverkandet i Skavlan var till Åkessons fördel. Han framstod som skör men ändå stark som ställde upp medan Skavlan var ett oempatiskt, elakt svin genom halva intervjun.

Agreed, tyckte att Skavlan stundtals såg mer obekväm ut än Jimmie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in