2015-01-08, 20:32
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Efter att ha hookat upp med en skön lirare från Filippinerna ska vi nu försöka få hans visum att bli godkänt. Detta är en process som kommer ta ganska lång tid, men just i det här fallet gör det inte så mycket.

Killen äger nämligen ett par filippinska spökdjur (Tarsiers) hemma på Filippinerna. Vi önskar naturligtvis att han ska ta med dessa underbara varelser hit till Sverige.

Tror ni det är möjligt att föra in spökdjuren och därefter bygga upp en miljö dom där kan trivas, i vårt gemensamma hem
Citera
2015-01-08, 20:39
Medlem
Ja om ni ordnar djurparkstillstånd , anlitar en veterinär som besöker er regelbundet och anställer en zoolog.
Tror även ni måste driva någon form av bevarande arbete också men är inte helt 100 på det.
Inte alls en omöjlighet.
Citera
2015-01-08, 20:40
Medlem
Sedan måste du givetvis bygga klart innan djuren tas in.
Citera
2015-01-08, 22:39
Moderator
Allaballawallas avatar
Med tanke på att Filippinska spökdjur (Carlito syrichta) ligger precis på gränsen för vad som klassas som en "hotad art" är det nog större chans att du kommer få tillstånd att ha Anna Kinberg Batra i en liten bur hemma...

Så, det kanske är läge att börja fundera på något annat husdjur.

Edit:
Om det verkligen handlar om en "skön lirare" så tar han nog och släpper ut "sina" spökdjur i det fria istället för att hålla dem fångna.
Senast redigerad av Allaballawalla 2015-01-08 kl. 22:41.
Citera
2015-01-09, 16:57
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Om det verkligen handlar om en "skön lirare" så tar han nog och släpper ut "sina" spökdjur i det fria istället för att hålla dem fångna.

Jag vågar påstå att det är det sämsta alternativet, om vi bortser från att mata pytonormarna med levande spökdjur.

Om han släpper ut djuren i det vilda lär de förpassas till de sälla jaktmarkerna relativt omgående. De är inte vidare vana vid att klara sig själv i en stor och otrygg regnskog.
Citera
2015-01-14, 10:50
Medlem
MolleKuls avatar
Det blir ju en stor klimatomställning för djuren. Mina råd är

(1) Undersök hur filippinska spökdjur klarar det nordiska klimatet! Här kan du konsultera en zoolog.
(2) Planera transporten grundligt! Inte alla flygbolag har beredskap för detta.
(3) Arrangera boendemiljön för djuren! Här kan du ta hjälp av en landskapsarkitekt.
Citera
2015-01-14, 17:29
Medlem
Bättre han kontaktar ett rescuecenter som kan hjälpa de små utrotningshotade djuren leva ett värdigt liv.
Det finns sådana på Filipinerna.
Citera
2015-01-14, 18:13
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Bättre han kontaktar ett rescuecenter som kan hjälpa de små utrotningshotade djuren leva ett värdigt liv.
Det finns sådana på Filipinerna.
Hänvisa till Bohol
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2czt2l3&s=8#.VLajk005DYU
Citera
2015-01-14, 18:30
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Hänvisa till Bohol
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2czt2l3&s=8#.VLajk005DYU

På just den platsen befann jag mig i November förra året. Nackdelen med just det stället är att de fångar spökdjur illegalt. Ibland dör spökdjuren då vissa turister envisas med att ta kort med blixten påslagen.

När detta händer hämtas nya spödjur från regnskogen. Jag vill inte att detta ska hända våra spökdjur. De är för betydelsefulla för oss.
Citera
2015-01-14, 19:08
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
På just den platsen befann jag mig i November förra året. Nackdelen med just det stället är att de fångar spökdjur illegalt. Ibland dör spökdjuren då vissa turister envisas med att ta kort med blixten påslagen.

När detta händer hämtas nya spödjur från regnskogen. Jag vill inte att detta ska hända våra spökdjur. De är för betydelsefulla för oss.
Aa fick ingen bra bild, nu kom jag ihåg varför
Citera
2015-03-26, 23:31
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila

Det är det sista man vill ska hända. Jag är själv nöjd ägare av ett fillipinskt spökdjur. Mycket trevliga krabater. Var noga med att det känner sig tryggt i hemmiljön, undvik höga ljud och plötsliga rörelser bara. Dom blir lätt lösa i magen och har klena nerver.
Citera
2015-03-27, 15:41
Medlem
Boggas avatar
https://www.youtube.com/watch?v=6Jz0JcQYtqo
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto