2015-03-26, 22:25
Medlem
Här är 3 olika länkar som beskriver ämnet om halalslakt, varför och hur och vilka...

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/bedovning-anvands-vid-svensk-halal-slakt

http://blogg.scan.se/2010/01/24/i-sverige-bedovas-alla-djur-vid-slakt/

http://www.djurensratt.se/internationellt-arbete/las-mer/slakt-utan-bedovning
Senast redigerad av Claramell 2015-03-26 kl. 22:30.
Citera
2015-03-26, 22:28
Medlem
När man gör halalkött så plågar man djuret rätt så ordentligt, så redan där tycker man att man borde neka leverantörerna försäljningstillstånd i landet. Halalkött är även ett bra sätt att få in muslimer i arbete inom livsmedelsindustrin i länderna dom koloniserar. Vi håller på att bli hustlade av krigsstrateger på 700-talet.
Citera
2015-03-26, 22:38
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Istidraj
När man gör halalkött så plågar man djuret rätt så ordentligt, så redan där tycker man att man borde neka leverantörerna försäljningstillstånd i landet. Halalkött är även ett bra sätt att få in muslimer i arbete inom livsmedelsindustrin i länderna dom koloniserar. Vi håller på att bli hustlade av krigsstrateger på 700-talet.

Hur skiljer sig slakten av kycklingar när det kommer till halalslakt på ett vis som ökar lidandet påtagligt för fågeln?
Citera
2015-03-26, 22:44
Medlem
Iloveludas avatar
Att all kyckling som finns att köpa i Sverige är halal är helt åt helvete. Vi bor inte i Iran för fan.
Finns det någon kyckling att köpa som inte är det?
Fattar inte tillverkarna att detta är Sverige och man tar seden dit man kommer?
Det finns speciella hyllor med utländska varor i många butiker, låt eländet ligga där och låt vårat Svenska kött vara ifred!
Citera
2015-03-26, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Att all kyckling som finns att köpa i Sverige är halal är helt åt helvete. Vi bor inte i Iran för fan.
Finns det någon kyckling att köpa som inte är det?
Fattar inte tillverkarna att detta är Sverige och man tar seden dit man kommer?
Det finns speciella hyllor med utländska varor i många butiker, låt eländet ligga där och låt vårat Svenska kött vara ifred!

Som sagt, kronfågel påstår i alla fall att de inte säljer halalslaktat kött under varunamnet kronfågel (utan istället under varunamnet danpo).
Citera
2015-03-26, 22:55
Medlem
I grundskolan lärde man sig att handel beror på utbud och efterfrågan. Därför.
Citera
2015-03-26, 22:56
Medlem
bubblisens avatar
Sjukt att djur slaktas på ett speciellt sätt pga någons jävla religion. Usch!
Citera
2015-03-26, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubblisen
Sjukt att djur slaktas på ett speciellt sätt pga någons jävla religion. Usch!

I Sverige slaktas djur enligt svenska lagar och regler (för det mesta får man hoppas).. anledninen till att det finns halalkyckling i mycket större utsträckning än halalnöt är för att halaslakt inte skiljer sig från hur kyckling slaktas normalt i Sverige.
För kycklingen är det alltså ingen som helst skillnad.
Citera
2015-03-26, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Som sagt, kronfågel påstår i alla fall att de inte säljer halalslaktat kött under varunamnet kronfågel (utan istället under varunamnet danpo).
Även Garants kycklingfilé är väl inte Halal-slaktad? Är den det blir jag fan ledsen för jag köper den ibland.

Köper aldrig ICA:s kyckling för den är tydligt märkt med Halal.
Citera
2015-03-26, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Även Garants kycklingfilé är väl inte Garant. Är den det blir jag fan ledsen för jag köper den ibland.

Köper aldrig ICA:s kyckling för den är tydligt märkt med Halal.

Garant är ju ett "house brand" och ingen tillverkare av mat. Så vem vet varifrån deras kyckling kommer.
Enligt dem själva så är ingen av deras färska kyckling halalslaktad och såväl färsk som frusen kyckling kommer från Sverige.
Så det enda du vet säkert är att kycklingen har haft en onaturlig uppväxt och en plågsam sista tid i livet, men huruvida det fanns muslimer.. tja.. vem vet.

Själv äter jag inte kyckling alls, det blir mycket enklare så.
Citera
2015-03-26, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Garant är ju ett "house brand" och ingen tillverkare av mat. Så vem vet varifrån deras kyckling kommer.
Enligt dem själva så är ingen av deras färska kyckling halalslaktad och såväl färsk som frusen kyckling kommer från Sverige.
Så det enda du vet säkert är att kycklingen har haft en onaturlig uppväxt och en plågsam sista tid i livet, men huruvida det fanns muslimer.. tja.. vem vet.

Själv äter jag inte kyckling alls, det blir mycket enklare så.
Det står ju inget om Halal på påsen iaf. Bara det är ett stort plus. Sen vet jag att broiler-kyckling kanske inte lever de bästa av liv, men jag har tyvärr inte råd att köpa ekologisk, frigående kyckling på Östermalmshallen.
Citera
2015-03-27, 00:10
Medlem
iamazemyselfs avatar
Det enkla svaret på din fråga är väl att det finns en efterfrågan vad gäller halalkött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in