[quote=riskybizzy|52759030]
Utdrag ur brevet:
MV fick alltså varningssignaler om bristande resurser redan före öppnandet och det säger sig självt att man inte kan bedriva en värdig verksamhet när man trycker in 200 pers i ett gammalt sjukhus där de får dela på toaletter och duschar. Dessa personer kan vara allt ifrån barnfamiljer, till kriminella, jihadister och psykotiska krigsskadade människor som får psykbryt dygnet runt. Det går knappt att föreställa sig kaoset, smutsen och ledan. Det är definitivt ingen lyxtillvaro som vissa verkar tro. Har du då satsat ditt livs besparingar eller skuldsatt dig upp över öronen hos flyktingsmugglare som ljugit dig full med historier om drömlandet i norr är det ganska givet att folk får ett falling down-moment förr eller senare.
Jag försvarar självfallet inte heller beteendet men jag ser det som en direkt konsekvens av det skoningslösa fantasiprojekt som framför allt MP vill driva igenom för att kunna röra sig själva till tårar över att ha skapat en "humanitär stormakt". Jag klandrar inte de asylsökande, jag hade nog också försökt ta mig till Sverige i deras situation p.g.a. MPs förrädiska signalpolitik, men jag känner ett växande förakt för denna samhällselit som lurar hit asylsökande i ofattbara mängder, raserar små svenska orter och berövar invånarna sin trygghet över en natt.
Jag tror inte att det självgoda etablissemanget inser att det föraktet börjar gro även bland de asylsökande som de använder som ett politiskt slagträ mot SD utan en tanke på vilken situation de har försatt sina skyddslingar i. Attacken på Johansson är antagligen bara början.
Citat:
Det kanske redan har tagits upp i tråden men när just Broby asylboende skulle öppnas skrev kommunstyrelsens ordförande ett mycket upprört brev till Migrationsverkets GD. Brevet ger en skrämmande bild av situationen ute i landet. Det är trots allt människor som pressas in i alla upptänkliga byggnader i orter där de är allt annat än välkomna. Kanske var det därför Morgan Johansson valde att avlägga visit i Broby - för att stävja det lokala missnöjet.
Att verksamhetschefen Hejazi hävdar att sådant beteende hör till ovanligheterna på boendet betyder för övrigt ingenting. Både privata och kommunala flyktingboenden ligger lågt om sådana incidenter och polisanmäler sällan hot mot och attacker på personal för att statistiken ska se bra ut uppåt.[/QUOTE]
Handlingen i sig försvarar jag verkligen inte men i ljuset av hur tillvaron på dessa boende är så kan en viss förståelse infinna sig. Det är nog viktigt att få ut invandrarna i vanligt boende eller i moduler så snabbt som möjligt för att undvika frustration. Precis som en syrisk familj sa efter att ha flytt från helvetet: "vi lider". De hade fått vänta på placering i fem månader. Inte ok!
Handlingen i sig försvarar jag verkligen inte men i ljuset av hur tillvaron på dessa boende är så kan en viss förståelse infinna sig. Det är nog viktigt att få ut invandrarna i vanligt boende eller i moduler så snabbt som möjligt för att undvika frustration. Precis som en syrisk familj sa efter att ha flytt från helvetet: "vi lider". De hade fått vänta på placering i fem månader. Inte ok!
Utdrag ur brevet:
Citat:
Trots Östra Göinges redan stora åtagande har vi i dagarna fått besked om att Migrationsverket fattat beslut om att teckna avtal med privata företag om tvåhundra (200) platser för asylsökande på gamla Brobysjukhuset och dessutom ytterligare etthundranitton (119) platser på f d konferensanläggningen i Breanäs. Östra Göinge kommun har inför dessa
två beslut inte fått någon som helst fråga om vilken beredskap eller vilka möjligheter och
resurser kommunen har för att ta emot ytterligare drygt trehundra (300) asylboende. Det är
minst sagt anmärkningsvärt.
Jag ifrågasätter starkt Migrationsverkets agerande, inte för mottagandet av asylsökande i
Sverige, utan för att ni fullständigt utelämnar berörda kommuner i er planering. Hur menar
Migrationsverket att det skall vara möjligt för oss som mottagande kommun att på ett bra
sätt ta det ansvar som åvilar oss, om ni från Migrationsverket inte ens informerar oss om era
planer?
http://www.ostragoinge.se/wp-content/uploads/2013/09/brev-till-gd-mig.pdf
två beslut inte fått någon som helst fråga om vilken beredskap eller vilka möjligheter och
resurser kommunen har för att ta emot ytterligare drygt trehundra (300) asylboende. Det är
minst sagt anmärkningsvärt.
Jag ifrågasätter starkt Migrationsverkets agerande, inte för mottagandet av asylsökande i
Sverige, utan för att ni fullständigt utelämnar berörda kommuner i er planering. Hur menar
Migrationsverket att det skall vara möjligt för oss som mottagande kommun att på ett bra
sätt ta det ansvar som åvilar oss, om ni från Migrationsverket inte ens informerar oss om era
planer?
http://www.ostragoinge.se/wp-content/uploads/2013/09/brev-till-gd-mig.pdf
Jag försvarar självfallet inte heller beteendet men jag ser det som en direkt konsekvens av det skoningslösa fantasiprojekt som framför allt MP vill driva igenom för att kunna röra sig själva till tårar över att ha skapat en "humanitär stormakt". Jag klandrar inte de asylsökande, jag hade nog också försökt ta mig till Sverige i deras situation p.g.a. MPs förrädiska signalpolitik, men jag känner ett växande förakt för denna samhällselit som lurar hit asylsökande i ofattbara mängder, raserar små svenska orter och berövar invånarna sin trygghet över en natt.
Jag tror inte att det självgoda etablissemanget inser att det föraktet börjar gro även bland de asylsökande som de använder som ett politiskt slagträ mot SD utan en tanke på vilken situation de har försatt sina skyddslingar i. Attacken på Johansson är antagligen bara början.