Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-23, 22:18
Medlem
Vimurs avatar
[quote=riskybizzy|52759030]
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Att verksamhetschefen Hejazi hävdar att sådant beteende hör till ovanligheterna på boendet betyder för övrigt ingenting. Både privata och kommunala flyktingboenden ligger lågt om sådana incidenter och polisanmäler sällan hot mot och attacker på personal för att statistiken ska se bra ut uppåt.[/QUOTE]

Handlingen i sig försvarar jag verkligen inte men i ljuset av hur tillvaron på dessa boende är så kan en viss förståelse infinna sig. Det är nog viktigt att få ut invandrarna i vanligt boende eller i moduler så snabbt som möjligt för att undvika frustration. Precis som en syrisk familj sa efter att ha flytt från helvetet: "vi lider". De hade fått vänta på placering i fem månader. Inte ok!
Det kanske redan har tagits upp i tråden men när just Broby asylboende skulle öppnas skrev kommunstyrelsens ordförande ett mycket upprört brev till Migrationsverkets GD. Brevet ger en skrämmande bild av situationen ute i landet. Det är trots allt människor som pressas in i alla upptänkliga byggnader i orter där de är allt annat än välkomna. Kanske var det därför Morgan Johansson valde att avlägga visit i Broby - för att stävja det lokala missnöjet.
Utdrag ur brevet:
MV fick alltså varningssignaler om bristande resurser redan före öppnandet och det säger sig självt att man inte kan bedriva en värdig verksamhet när man trycker in 200 pers i ett gammalt sjukhus där de får dela på toaletter och duschar. Dessa personer kan vara allt ifrån barnfamiljer, till kriminella, jihadister och psykotiska krigsskadade människor som får psykbryt dygnet runt. Det går knappt att föreställa sig kaoset, smutsen och ledan. Det är definitivt ingen lyxtillvaro som vissa verkar tro. Har du då satsat ditt livs besparingar eller skuldsatt dig upp över öronen hos flyktingsmugglare som ljugit dig full med historier om drömlandet i norr är det ganska givet att folk får ett falling down-moment förr eller senare.

Jag försvarar självfallet inte heller beteendet men jag ser det som en direkt konsekvens av det skoningslösa fantasiprojekt som framför allt MP vill driva igenom för att kunna röra sig själva till tårar över att ha skapat en "humanitär stormakt". Jag klandrar inte de asylsökande, jag hade nog också försökt ta mig till Sverige i deras situation p.g.a. MPs förrädiska signalpolitik, men jag känner ett växande förakt för denna samhällselit som lurar hit asylsökande i ofattbara mängder, raserar små svenska orter och berövar invånarna sin trygghet över en natt.

Jag tror inte att det självgoda etablissemanget inser att det föraktet börjar gro även bland de asylsökande som de använder som ett politiskt slagträ mot SD utan en tanke på vilken situation de har försatt sina skyddslingar i. Attacken på Johansson är antagligen bara början.
Citera
2015-03-23, 22:31
Medlem
PippiDrengs avatar
Lägger in en länk. Vet inte om den är postad tidigare.
http://www.nsk.se/article/20150323/OSTRAGOINGE/150329782/1007/-/migrationsministern-attackerad-i-broby
Citera
2015-03-23, 22:33
Medlem
Det var nog tur för Morgan att det var en brandsläckare som var närmast tillhands, det kunde lika gärna varit en sandal, kniv stekpanna eller ett skjutvapen.
Det är så många missbrukare på dessa boenden så att sånt här händer är inte konstigt
Citera
2015-03-23, 22:36
Medlem
riskybizzys avatar
Vimur:
Det kanske redan har tagits upp i tråden men när just Broby asylboende skulle öppnas skrev kommunstyrelsens ordförande ett mycket upprört brev till Migrationsverkets GD. Brevet ger en skrämmande bild av situationen ute i landet. Det är trots allt människor som pressas in i alla upptänkliga byggnader i orter där de är allt annat än välkomna. Kanske var det därför Morgan Johansson valde att avlägga visit i Broby - för att stävja det lokala missnöjet.
Utdrag ur brevet:
MV fick alltså varningssignaler om bristande resurser redan före öppnandet och det säger sig självt att man inte kan bedriva en värdig verksamhet när man trycker in 200 pers i ett gammalt sjukhus där de får dela på toaletter och duschar. Dessa personer kan vara allt ifrån barnfamiljer, till kriminella, jihadister och psykotiska krigsskadade människor som får psykbryt dygnet runt. Det går knappt att föreställa sig kaoset, smutsen och ledan. Det är definitivt ingen lyxtillvaro som vissa verkar tro. Har du då satsat ditt livs besparingar eller skuldsatt dig upp över öronen hos flyktingsmugglare som ljugit dig full med historier om drömlandet i norr är det ganska givet att folk får ett falling down-moment förr eller senare.

Jag försvarar självfallet inte heller beteendet men jag ser det som en direkt konsekvens av det skoningslösa fantasiprojekt som framför allt MP vill driva igenom för att kunna röra sig själva till tårar över att ha skapat en "humanitär stormakt". Jag klandrar inte de asylsökande, jag hade nog också försökt ta mig till Sverige i deras situation p.g.a. MPs förrädiska signalpolitik, men jag känner ett växande förakt för denna samhällselit som lurar hit asylsökande i ofattbara mängder, raserar små svenska orter och berövar invånarna sin trygghet över en natt.

Jag tror inte att det självgoda etablissemanget inser att det föraktet börjar gro även bland de asylsökande som de använder som ett politiskt slagträ mot SD utan en tanke på vilken situation de har försatt sina skyddslingar i. Attacken på Johansson är antagligen bara början.[/quote]

Ja, usch. Självfallet är det ju vi som får ta på oss ansvaret som uppenbarligen inte klarar av att leverera det vi lovar. Att man flyr som flykting i Syrien är ju fullt förståligt. Hur får man detta att vända? I Söderköping fanns en spirande optimism hos politikerna för detta med modulhus i centrala delarna av tätorten. Om fler städer tänkte likadan kanske det löser problemet eller är det så att Sverige har blivit "mättat" på flyktingar för tillfället och att vi måste få fler Eu-länder att ta sitt ansvar?
Senast redigerad av riskybizzy 2015-03-23 kl. 22:41.
Citera
2015-03-23, 22:40
Medlem
Om jag förstått det rätt skall tre polispatruller skickats till platsen.
Men enligt polisens händelser.

https://polisen.se/Skane/Aktuellt/Handelser/

Så undrar jag om detta överhuvudtaget har skett?
Citera
2015-03-23, 22:47
Medlem
genushexans avatar
En intressant detalj med "överfallet" är att lille Morgan blev "skrämd" av incidenten. Ynkligt! Vilken patetisk justitieminister vi har!
Citera
2015-03-23, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20514668.ab

Kommentarer på det?

Om vi antar att det är en flykting: vilket jävla rövhål. Någon som lurat honom vem besökaren var? Vem vet.
Citera
2015-03-23, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Vimur:

Ja jag undrar vad SD gör för att förmå sina systerpartier att jobba för ett solidariskt flyktingmottagande?
Vad ministern gjort personen som attackerade honom kan man ju dock sia om.
Citera
2015-03-23, 23:16
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Ja jag undrar vad SD gör för att förmå sina systerpartier att jobba för ett solidariskt flyktingmottagande?
Vad ministern gjort personen som attackerade honom kan man ju dock sia om.
Ingen aning, jag är inte SD-anhängare, men vad jag vet vill de satsa mer på bistånd och hjälp i närområden vilket verkar mer konstruktivt än att lura hit folk till en ovärdig tillvaro.
Det jag ville understryka är cynismen i att bedriva en orimlig invandringspolitik som en prestigekamp mot SD. Är det vad du också sysslar med eftersom det var din enda kommentar till min beskrivning av ett fullständigt havererat flyktingmottagande?
Citera
2015-03-23, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Otrevlig ton tycker jag.
Politikerna har säkert räknat på att det går ihop annars hade vi knappast varit så generösa.
Sen tror jag inte att jag behöver öppna mitt hem om fler kommuner anammar detta med modulboenden.
Nej politikerna kan inte räkna mer än antal röster.
Även om det löser sig med bostäder hur ska kommunerna ändå klara den ökande mängden elever som ska gå i skolorna?
Nu är det massa skolor i olika kommuner som har stora klasser, inga pengar till extra lärare eller lokaler.
Sjukvården får inte tag i personal.
Psykvården som många av de nyanlända behöver har minskat.
Det är bara en sjuk politik tror allt löser sig med fler bostäder.

Och tro inte att tillräckligt många av dessa nyanlända skulle börja arbeta och täcka upp för det ökande skattetrycket eller personalbristen som uppstår.
Citera
2015-03-23, 23:22
Medlem
Idunas avatar
För att travestera Pär Lagerqvist kan man skriva: 'En minister gäst hos verkligheten'.

Vad som håller på att hända i Sverige just nu är ju en social kollaps, och det intressanta är att det är vanligt folk som märker och anmäler detta, medan etablissemanget fortsätter att leva i en låtsad verklighet ā la Candide.
Citera
2015-03-23, 23:23
Medlem
Sinclairs avatar
Lite oklart om allvaret i brottet.

Normalt sett bör det vara ofredande, vilket inte är särdeles grovt även om det finns fängelse i straffskalan.

Skulle kunna vara störande av förrättning, kanske också olaga hot.

Möjligen skulle "terroristlagen" kunna tillämpas och personer raskt utvisas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in