Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Vad skall vi då kalla det att de utropade en stat på redan bebott område, mot större delen av den infödda befolkningens vilja? För att säkra detta territorium var krig en nödvändighet, oberoende av att grannländerna (inte palestinierna!) förklarade krig.
Det var definitivt inte någon erövring eftersom det skedde via FN-resolutionen. Kriget startades inte av Israel utan av araberna.
Citat:
Jerusalems stormufti utsågs av britterna mot palestiniernas vilja, varför skall dessa straffas för det? De slogs för att en grupp militanta invandrare inte skulle ta över deras land, skall det vara så omöjligt för dig att greppa? Varför är det för dig ständigt bara palestinierna som skall kritiseras, inte judarna som aktivt bedrev krig både före och efter det att de utropade sin stat?
Jag fattar inte din poäng, det handlar inte om att kritisera den ena eller den andra sidan, det handlar om att få till en lösning som fungerar. Lösningen att "avskaffa Israel" eller förhindra Israel att araberna dödar dem är ingen lösning som fungerar. Det grundläggande problemet är att flera av Israels grannar HAR SOM UTTRYCKLIGT MÅL ATT UTPLÅNA ISRAEL och du verkar inte få in i din skalle att så är fallet. Om det enda du vill är att "utplåna Israel" så fattar jag det men det löser inte problemet. Israel måste utgå från att palestinierna har som mål att utplåna Israel eftersom såpass många av dem säger det, inkl. Hamas och Hizbollah.
Citat:
Judar hade köpt ca 7% av marken innan 1948, resten var antingen privatägd mark som stals eller statligt ägd (men ofta privat brukat) som judarna tog över med erövrarens rätt. Att köpa lite land är dock inte detsamma som att ha rätt att grunda en stat på ett mycket större territorium.
Det där är högst omdebatterat men oavsett handlar det inte om erövringar eftersom det var ett FN-mandat. Israel utropade en stat baserat på en FN-resolution, det gör inte landet till en erövrad stat.
Citat:
Jag läste lustigt nog just om gruvkonflikter Norrland där Sverige bryter mot internationella konventioner om ursprungsbefolkningars rättigheter, och det är inte omöjligt att vi får betala ett pris för det. Vi har i alla fall fått kritik av FN.
Men varför brinner du inte för saken på samma sätt? Varför inte argumentera för "avskaffade av Sverige"? Varför kritiserar du inte SVERIGE?
Citat:
Varför Israel ses som mer aktuellt är dock för att det inte var fullt lika länge sedan staten erövrades, dvs det har inte hunnit preskriberas på samma sätt som länderna du räknar upp, och framförallt för att ockupationen av Västbanken och Gaza pågår än idag. Om Israel accepterade en palestinsk stat, erkände att sättet landet tillkom var orätt och bad om ursäkt och betalade ersättning skulle det möjligen gå att lösa konflikten.
Jag håller med, men tyvärr har jag träffat alldeles för många palestinier för att tro att de faktiskt vill göra något annat än att döda judar. Det första steget kanske måste tas av Israel och det kan jag hålla med om att de inte gjort.
Citat:
Alternativt kunde de skapa en enhetsstat där både judar och palestinier var medborgare, på samma sätt som samerna är medborgare i Sverige. Vi har förvisso en del på vårt samvete, men det vi gjorde var att försöka tvångsförsvenska samerna, vilket är motsatsen till israelernas politik att dela upp folkslag.
För det första så försökte Sverige tvångssterilisera samer. Det fortgick ända till 1978 så det där om "preskriptionstid" är bara fånigt. För det andra så ÄR ARABER MEDBORGARE i Israel medans det är standardpraxis att INTE tillåta judar från att vara medborgare i rätt många arabländer. I Saudi får man ex.
inte ens arbetstillstånd om man är jude.
Det som araber INTE får göra i Israel är MILITÄRTJÄNST vilket är omdebatterat och möjligtvis kommer att justeras i framtiden. En enstatslösning där alla palestinier blir israeler skulle innebära rätt mycket problem för båda parter och är en lösning som jag själv är ytterst skeptisk till. Vad som dock lätt skulle kunna ordnas är en enstatslösning med Egypten och Jordan som annexerar Gaza och Västbanken, tvåstatslösning med en tunnelförbindelse och israelisk kontroll över flodområdet eller trestatslösning med israelisk kontroll över flodområdet.
Vidare borde Egypten kunna avstå från en stor del av Sinai och ge till palestinierna och Israel kan ordna med vatten och infrastruktur för ett nytt land på Sinai. Sinai är mer av en liabilitet för Egypten än en tillgång och ett sådant koncept har redan uttryckts av Sisi.