2015-03-20, 02:13
Medlem
Hej, jag har funderat på en Seat, skoda, golf, a3 etc.
Men vilken är bästa köpet?
En a3 med 1,6 liters motor kanske? Eller en Ibiza/leon med samma motor? Eller 59hk 1,4, jag kör mkt i stan och den lär vara bensinsnål och duga.
Skoda eller golf lockar inte så mkt, frågan är om reservdelar och arbete är mkt dyrare på en a3 än en ibiza? Jag har heller aldrig kört en a3 av den modellen, men den lär inte vara rolig som en Ibiza är antar jag.

Alternativ kan vara Mazda, dock et jag väldigt lite om vilken 323-modell jag ska välja då, min gamla 323a var kanon men delarna var orimligt dyra och svåra att hitta. Toyota, jo, helst, men svåra att hitta. Prisklasen är ju sådär 8-12000, vill inte ha ett vrak, men vad gäller a3an så är det ju snikmodellen...

Opel är väl inget att fundera på? Tycker astrorna som är attraktiva är dyra som f-n. Ford? Nej.
Ska jag varnas för VAGs skitkvalitet och rådas köpa en mazda eller är en a3 eller en seat ett klokt köp?
Citera
2015-03-21, 22:14
Medlem
Ingen som är kunnig om VAGs modeller och motorer/växellådor etc?
Citera
2015-03-21, 22:49
Medlem
Baalzamons avatar
Undvik seat, det är riktig skit. Mycket hellre A3 då, men golf är också riktigt bra bilar och skodan är inte heller illa
Citera
2015-03-22, 23:55
Medlem
Men vad är skit i SEAT, specarna är ju lika visavi de flesta saker?
Samma motor och jag kan inte tro att det är den enda delen, jag har också hört att 1,4 16v (75hk)ska man akta sig för med 1,4 59 HK är okej.

Jag tycker det är en rolig bil att köra, allvarligt var nog en vanlig Ibiza 100HK roligare än en Golf Turbo...
De saker som jag ser bytas är ofta relaterade till motorn eller växellådan, eller sådana som jag märker, som seats sämre rostskydd. Jag lutar alltmer åt en astra 05-06 stället, de börjar gå för runt 20 nu, samma med bra japsare, men seat och skoda kan man finna billigt. a3 också, just med 1,6. Kanske det är bästa affären ändå, men som sagt, jag undrar jag vari skillnaderna egentligen består och hur det är med servicevänligheten, en SEAT jag kollade på hade ägaren själv bytt koppling "vilket helvete" var det han sa. Tyvärr var bilen för rostig, annars hade jag slagit till för 6k. (det var den "gamla" modellen Cordoba, före de hottade upp hela SEAT 99-2000, Toledon som fanns innan såg ju ut som ett plockepinn.

Jag har inte hört några onda ord om a3 men folkorna generellt.. Men en seat cordoba vario 100 hk, 00-a, den är ju en idealisk bil för mina behov, (Samma med Polo, samma specar) jag klarar mig bra på en ibiza 59 hk också, eller golf, octavia. Seat leon tycker jag verkar bra men...varför är seat sådan skit? Vs tex en Sudi, jag kan ju inspektera vad åren gjort mot bilen och antar, kanske felaktigt, att det mesta under är detsamma. Jag menar, man köper väl bromsrör av en fabrik, man köper väl ota bromsarna också, passar på alla som har en motorstyrka. Jag såg en cordoba vario som gått 14-15000 mil, servicebok, kopplingen bytt rätt nyligen. Är det klokare att köpa en a3? Kanske är det så...
Eller kanske dubbla summan och satsa på en nyare astra? Det gör mig vansinnig vid köp av likbil att kolla upp sevicebehoven och vad det kostar, man får lust att köpa en 740 sedan 1988b.
Då vet jag folk som kan meka för småpengar också. Och krav på kuddar och lampor finns inte.
Men som sagt, då får jag betala skatt och drivmedel och kör en us-bil mer än en eldig sydeurope.
Nyare större bilar känns ofta små för mig, tex tycker jag en 97ans Ibiza är komfortablare att ha som bil än en v70 00-07, de har för trång sittbrunn, så mkt luft i plåten.
Citera
2015-03-23, 09:11
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Har ägt en Audi A3 98a och en Seat Leon 01:a. Bägge bilarna hade 1,6 L motorn och jag hade inga som helst problem, speciellt med den sistnämnde.

Skulle jag välja en av dessa idag så hade jag valt Seaten, pga rymligheten och den var verkligen pålitlig, hade inga skumma fel etc. Jättebra bil för pengarna och dessutom billigare än A3an i samma årsmodell. Minns när jag öppnade motorrummet för första gången på Seaten och majoriteten av kablarna hade Audi-loggan , det är i princip samma bil fast annat skal. Sedan tycker jag att Leonen har en trevligare design än A3 från samma årsgång, fast det kanske är en smaksak.

Köpråd: Seat Leon , definitivt!
Senast redigerad av Cocaine-Cowboy 2015-03-23 kl. 09:13.
Citera
2015-03-25, 05:09
Medlem
Ja, en Leon vore nog en bra bil, lite mer utrymme i den men jag kan gå ner en storlek, med A3 känns det dock som jag går från golf-till poloklassen vad gäller utrymme.

Men alla mindre bilar runt -00 är dyra vs stora bilar, du får enkelt en MB e-klass eller en A6 för samma peng, eller en bmw, Man får väl se vad som dyker upp på fyndradarn, numer måste man ju bli mer laglig än förr, förbannade srs-lamor och dylikt kan göra bilen värdelös!
Citera
2015-04-03, 00:50
Medlem
E30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Ja, en Leon vore nog en bra bil, lite mer utrymme i den men jag kan gå ner en storlek, med A3 känns det dock som jag går från golf-till poloklassen vad gäller utrymme.

Men alla mindre bilar runt -00 är dyra vs stora bilar, du får enkelt en MB e-klass eller en A6 för samma peng, eller en bmw, Man får väl se vad som dyker upp på fyndradarn, numer måste man ju bli mer laglig än förr, förbannade srs-lamor och dylikt kan göra bilen värdelös!

A3, Golf MK4, Leon, är likadana bilar i grund och botten fast med annan design. Välj den som faller dig i smaken bäst designmässigt.

Ska du köpa 1.6 bör du köpa 8ventilaren innan facelift. Dvs Golf upp till 00.
Citera
2015-04-03, 11:15
Medlem
Kloges avatar
På Vag bilarna så kolla upp växellådan. Har den beteckningen DUU så ska du tacka för dig och åka hem igen. Googla
Citera
2015-04-05, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E30
A3, Golf MK4, Leon, är likadana bilar i grund och botten fast med annan design. Välj den som faller dig i smaken bäst designmässigt.

Ska du köpa 1.6 bör du köpa 8ventilaren innan facelift. Dvs Golf upp till 00.
Ja, rimligen lär inte det som är dyrt och går sönder på en sådan gammal hög skilja sig så mkt.
Som du säger motorn. Men det kom ju en facelift -98 på golf väl? Eller blev det lite mer make-up efter ngt år? Hur vet jag vilken motor som är i.
Man ska akta sig för 98-2005 många ggr, motorerna var inte byggda för supermiljötänket utan anpassades efter det.

Kloge, är det ras-lådan som man ser i annonserna? "Lite svårt att få i fyran" typ?
DUU ska jag akta mig för iaf, och 1,4 75 hk, och senare 1,6 or. Just sånthär ska ju skrivas här, inte bara för mig utan för oss alla.

Och blir det dyrare med en japs egentligen? Tänker på vad nisses bilverkstad har verktyg för och vad delarna kostar, mins för många år sen, ett fördelarlock, 825:- har jag för mig, då hade jag mazda och bara mazda hade, var jag sur för att jag inte hade en golf då och kunde köpa lagom kvalitet för en 9 år gammal bil för 49:90...
Senast redigerad av D Roger. 2015-04-05 kl. 07:19.
Citera
2015-04-05, 21:17
Medlem
Kloges avatar
Ja det är raslådan. Golf kom med nya karossen 98 den sk Mk 4.
Jag har en från 2003 med 1,6 16v motorn. Snål och hyfsat pigg. På denna motor är kamremmarna livsviktiga att byta och gärna lite innan.

Köp en från 01 och framåt så slipper du barnsjukdomarna.
Heller inte en longlife servade
Får ångest av bilar som får gå långt mellan servicarna
Citera
2015-04-06, 15:32
Medlem
Jag får ångest av VAG många ggr. En del är riktigt bra, annat skit.
Jag funderar på en äldre bil men som sagt, redan din 2003 lär ha tveksam kvalitet på gummi och plastgrejer samt elektroniken, allt har stått ute i sol och kyla 12 år plus att det satts på och av.
Citera
2015-04-06, 20:07
Medlem
Kloges avatar
Du ska kanske köpa en ny bil istället?

Visst kan det gå sönder saker men reservdelar kan man hitta billigt på skroten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in