2015-03-18, 21:24
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Slavförhållande i många länder existerar fortfarande, många människor lever i lidande och misär när vi har resurser, teknologin, kunskapen och ekonomiska tillgångar att ge vart enda liv på jorden bra förhållande att leva under.

Riktigt så enkelt är det inte. Teknologin har för övrigt funnits länge, det är organisation och vilja som har saknats. I överlag har saker blivit bättre. Det är ett felaktigt påstående att säga det var bättre förr.

Citat:
Ja, vi kan mäta ett magnetiskt fält runt omkring oss också.
Och hjärtat kan ses som en enorm punkt av energi, det finns lite små intressant forskning kring hjärtat och elektroniska pulser där testpersoner får se ett bildspel där de får se slumpmässiga bilder och det är tre kategorier på bilder; positiva, neutrala och negativa. Och hjärtat reagerar med en annorlunda puls reaktion högst en sekund innan en negativ bild visas, detta är givetvis irrelevant till magnetfält skapat av hjärtat, men vad kan vi veta?

Som sagt, magnetiska fält kan vi mäta med hög noggrannhet, så detta faller inom det vetenskapliga vi kan veta. Jag vet inte säkert att hjärtat inte skapar ett magnetfält, men sannolikt inte ett av betydelse. Intressant, har du möjligtvis någon länk till studien?

Citat:
Att solljus gör så att huden kan producera D-vitamin är vida känt och behövs inte nämnas, men vi ska inte avfärda att vi kan påverkas av geometriska stormar precis som det är känt i väktarkretsar att fullmåne nätter är stökigast ute på krogen och detta kan ha att göra med att människan till stor del är av vatten och det kan påverka oss. Jag hävdar ingenting men vi skall inte avfärda för mycket.

Cred för det fetmarkerade. Du menar att det skulle ha något att göra med tidvatten? Visst är det bra att tänka out of the box, men sannolikt har det mer med månljuset att göra. Om det påverkar folk att bli stökigare eller väktare att tro att det är stökigare låter jag däremot vara osagt.

Citat:
När språket kom till är irrelevant till min spekulation, min spekulation är i rent syfte att någonting påverkade mänskligt medvetande att utvecklas och därefter kom språket till. Jag nämnde aldrig att detta var under en specifik tidsperiod.

Menar du "någonting" som i något yttre, högre kraft, typ? Som jag fattade det menade du tidigare att det uppstod överallt i hela världen, ungefär som att mayaindianerna skulle fått det samtidigt som européerna och de som bodde i australien, men det är inte så du menade då?

Jag tror snarast att språket är evolutionärt, vi är inte enda djuret med språk.
Citat:
Detta säger jag inte emot, kritiskt tänkande lär man sig i skolan - och detta borde också göra så att människor är mer öppna till nya idéer trots att de inte tror på det. Det finns en del Buddhor, men någon som Siddhartha Gautama är sällsynt och en person försatt i ett unikt tillstånd av upplysning, reser vi till Tibet, Nepal och delar av Kina återfinns personer som dessa och det räcker med att passera en för att veta precis om personen är upplyst eller inte. Men utbildning ger inte ett uppvaknande eller upplysning till personer, och en del indoktrinering sker eftersom att vi inte får ifrågasätter historieböcker.

Kritiskt tänkande bidrar till att folk inte accepterar idéer on blind faith som man säger. Har du någon idé så måste du bevisa den innan åtminstone jag köper den. Resonera kring övernaturliga saker funkar inte.

Räcker passera alltså, jasså? Sam Harris hade lite lustiga historier om olika tibetanska munkar som var alkisar och annat, alla verkar inte så upplysta. Lyssnar till en ljudbok där de vetenskapligt undersöker med magnetröntgen hur meditation påverkar hjärnan, "negative emotions'" med dalai lama och daniel goleman tror jag den heter, rätt intressant. Det förs fram en del buddistiska perspektiv på saker kontra västerländska, i huvudsak verkar den ta en sekulär approach, dvs vad som går att bevisas, tydligen har den buddistiska läran ändrats en del efter vetenskapliga rön, så det är intressant.

Citat:
Är du intresserad av buddhismens filosofi på vad som sker vid döden (separation av medvetandet ifrån den fysiska kroppen) så kan du läsa Bardo Thodol (The Tibetan Book of The Dead). Det finns olika tolkningar inom Buddhism när vi talar om återfödelse, en del tolkningar menar på att vi har varit alla djurliv innan vi får chansen att vara en varelse som kan nå upplysning(human being) där vi har ett sinne mer än vanliga djur(tankar). Det gäller att tänka att; föds en mask till att enbart uppleva livet genom sin nuvarande livsform för att sedan dö och aldrig någonsin får maskens medvetande vara någonting annat än vad den nyss var?

Tack för boktipset. Finns det några som helst belägg för denna tro?

Visst kan man tänka så, fast man får inget svar av att bara ställa frågan. Risken finns snarast att man utgår från svaret är nej, vilket betyder att det finns någon sorts "högre mening".

Citat:
Någonting som är bra med vidskepelsen att tro på återfödelse är att personerna oftast också tror på att det du gör i detta livet påverkar ditt nästa liv(karma) och därför är många människor som tror på detta kretsloppet väldigt ödmjuka.

Mm, kanske. Fast det kan man argumentera med tron på en gud och ett helvete också, fast inte lika bra när jag tänker efter lite. Kanske tänker lite till och ändrar uppfattning igen.

Citat:
Det är ett kretslopp som fortsätter tills du har uppnått upplysning, en inre fred och blivit kvitt alla dina begär och gett upp dig helt till livet - och vid döden i detta liv uppnår du frälsningen att aldrig någonsin igen födas på nytt. Inom buddhism ses det ibland lite som ett straff att få existera, eftersom att du tvingas genomgå en process av att födas åldras och dö. Jag kan faktiskt inte specificera varför tron på återfödelse återfinns inom buddhism.

Ah ok, bortse ovanstående fråga då. Verkar vara en konstig livsåskådning, det är ett straff att existera menar jag. Vem skulle straffa, och är livet verkligen så hemskt på det stora hela?

Citat:
Någonting annat mycket bra med vidskepelsen Buddhism är att bönen oftast innefattar att man önskar att allt lidande skall upphöra för alla varelser, detta är någonting jag inte sett i andra religioner, och eftersom att jag nu påminde mig själv av detta skall jag gå till min dagliga rutin av be genom meditation.

Haha, fast ultimat icke-lidandet betyder ju icke-existens enligt buddismen? Räcker det inte att man uppnår ett tillstånd där man kan vara medveten av lidandet, men inte drabbas av den på samma sätt, om du förstår vad jag menar? Lite nytt för mig så jag kanske uttrycker mig flummigt.

Citat:
Ja, men som jag nämnde innan har vi allt till hands som vi behöver för att kunna göra detta som är bättre än förr till någonting så nära perfekt som det går minus den mänskliga faktorn.

Riktigt så enkelt är det inte. Teknologin har för övrigt funnits länge, det är organisation och vilja som har saknats. I överlag har saker blivit bättre. Det är ett felaktigt påstående att säga det var bättre förr.

Dessutom kan alla inte leva som vi i västerlandet, jorden "räcker" inte till, dvs resurserna räcker inte till. Vi måste utveckla bättre och energieffektivare teknik innan alla kan ta del av den helt enkelt. De mindre utvecklade länderna kan heller inte vandra samma väg som vi i väst har gått, de måste ta en genväg bort från kol- och oljesamhället.
Citera
2015-03-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Som sagt, magnetiska fält kan vi mäta med hög noggrannhet, så detta faller inom det vetenskapliga vi kan veta. Jag vet inte säkert att hjärtat inte skapar ett magnetfält, men sannolikt inte ett av betydelse. Intressant, har du möjligtvis någon länk till studien?

Det närmsta jag kan finna nu är https://www.heartmath.org/index.php?tmpl=component&option=com_content&id=219 IHM’s findings point to the human heart as playing a key role in the intuitive process, and a recent study concludes the heart actually receives intuitive information faster than the brain – by a second or slightly more. I dokumentären I am så besöker personen Heartmath och genomgår testet jag talar om, någonstans finns det mer ingående men jag finner inte det för tillfället. Du kan säkert hitta annan information om du googlar på heart reacts before brain och så vidare.

Citat:
Cred för det fetmarkerade. Du menar att det skulle ha något att göra med tidvatten? Visst är det bra att tänka out of the box, men sannolikt har det mer med månljuset att göra. Om det påverkar folk att bli stökigare eller väktare att tro att det är stökigare låter jag däremot vara osagt.

Att vattnet i kropp kan ha en roll i the outcome how we act, under fullmåne, rena spekulationer - men eftersom att månens dragningskraft påverkar vattnet så är det inte alldeles för far-fetched, hoppas jag.

Citat:
Menar du "någonting" som i något yttre, högre kraft, typ? Som jag fattade det menade du tidigare att det uppstod överallt i hela världen, ungefär som att mayaindianerna skulle fått det samtidigt som européerna och de som bodde i australien, men det är inte så du menade då?

Jag tror snarast att språket är evolutionärt, vi är inte enda djuret med språk.

Jag menade att när språket kom till så kom det enligt informationen jag tagit del av samtidigt till samtliga civilisationer/människor som existerade under tidpunkten och att maya indianerna spekulerade i att det har skett shift in consciousness genom energi eller krafter som universum styr fyra gånger under människans existensen, kan en av gångerna varit då språket skapades? Kan någonting, t.ex solen ha påverkat mänskligt medvetande och utvecklat det?

Citat:
Kritiskt tänkande bidrar till att folk inte accepterar idéer on blind faith som man säger. Har du någon idé så måste du bevisa den innan åtminstone jag köper den. Resonera kring övernaturliga saker funkar inte.

Vem resonerar kring övernaturligt? Vi spekulerar.

Citat:
Räcker passera alltså, jasså? Sam Harris hade lite lustiga historier om olika tibetanska munkar som var alkisar och annat, alla verkar inte så upplysta. Lyssnar till en ljudbok där de vetenskapligt undersöker med magnetröntgen hur meditation påverkar hjärnan, "negative emotions'" med dalai lama och daniel goleman tror jag den heter, rätt intressant. Det förs fram en del buddistiska perspektiv på saker kontra västerländska, i huvudsak verkar den ta en sekulär approach, dvs vad som går att bevisas, tydligen har den buddistiska läran ändrats en del efter vetenskapliga rön, så det är intressant.

Jag har aldrig skrivit att alla var upplysta, långt ifrån alla.
Det finns forskning som skett på senare tid genom magnetröntgen som jämför hur hjärnan aktiverar sig under sömn, psykedelisk påverkan(LSD / svamp) och meditation - där meditation ansågs vara det läge då hjärnan fick mest vila, mest aktiv var den under sömn och under påverkan av en psykedelisk substans var det ytterst likt meditation. Detta borde tala för varför människor kan uppleva under intensiv meditation livsförändrande och spirituella upplevelser, och förmodligen också ett tillstånd där egot dör även kallat; ego-död, som jag enbart har upplevt under påverkan av mycket hög dos LSD. Samtidigt som buddhism har ändrats och anpassar sig efter vad vi vet, så har quantum physics eller quantum mysticism kommit ikapp östasiatiskt buddhistisk mysticism, men detta är rena spekulationer eftersom det återigen är mycket vi inte kan observera eller mäta idag.

Citat:
Mm, kanske. Fast det kan man argumentera med tron på en gud och ett helvete också, fast inte lika bra när jag tänker efter lite. Kanske tänker lite till och ändrar uppfattning igen.

Det var en bra uppfattning och svår att kontra, men problemet med en religion där vi personifierar gud är att vi ger oss allt till honom och följer den heliga skriften punktligt om vi vill uppnå himmelriket. Vi ifrågasätter inte, vi spekulerar inte, det är min gud som är rätt - detta är en form av indoktrinering och det betyder inte att människorna som följer denna tron gör någonting gott för andra levande varelser i hopp om att komma till paradiset, det är bara att kika runt vad många anhängare till kristendom och islam gör i olika länder.

Nu menar jag inte att alla buddhister är jordens änglar, men buddhism är mer anpassningsbart till läget i världen och accepterar att där inte finns någon högre makt som går att personifiera. Efter mitt kvällste är jag ganska utmattad och jag kunde faktiskt inte aktivera tankefrekvensen tillräckligt, jag får tänka till imorgon på detta.

Citat:
Ah ok, bortse ovanstående fråga då. Verkar vara en konstig livsåskådning, det är ett straff att existera menar jag. Vem skulle straffa, och är livet verkligen så hemskt på det stora hela?

Det hemskaste med livet är att du tvingas att dö ifrån alla du älskar och du tvingas ha personer du älskar dö ifrån dig. Det ger livet en charm att det inte varar för evigt och är så skört, men samtidigt är det ett straff att behöva släppa taget om allt när du dör och när andra dör kring dig behöva släppa taget om dem.

Citat:
Haha, fast ultimat icke-lidandet betyder ju icke-existens enligt buddismen? Räcker det inte att man uppnår ett tillstånd där man kan vara medveten av lidandet, men inte drabbas av den på samma sätt, om du förstår vad jag menar? Lite nytt för mig så jag kanske uttrycker mig flummigt.

När du uppnår de slutliga, när du är upplyst och begäret, behovet och lidandet inte längre existerar så slutar även du existera efter ditt nuvarande liv och du fortsätter att leva i en icke-existentiell tillvaro, dvs. du vet ingenting och du tillhör ingenting.

Citat:
Dessutom kan alla inte leva som vi i västerlandet, jorden "räcker" inte till, dvs resurserna räcker inte till. Vi måste utveckla bättre och energieffektivare teknik innan alla kan ta del av den helt enkelt. De mindre utvecklade länderna kan heller inte vandra samma väg som vi i väst har gått, de måste ta en genväg bort från kol- och oljesamhället.

Bensin & dieselmotorn har sett likadan ut i mer än hundra år, varför jag tror att det inte har utvecklats är eftersom att det finns enorma pengar i oljeindustrin och vi spelar med mäktiga personer som kan ha nationer och politiker i sina fickor. Med vår teknologi borde vi ha kunnat utveckla en utopi, någonting i stil med The Venus Project, observera att detta är ren spekulation och inte nödvändigtvis någonting jag propagerar för eller tror på.
Senast redigerad av testocyp 2015-03-18 kl. 21:59.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in