Citat:
Ursprungligen postat av
Seisma
Jag tycker du är en av de mer hederliga att läsa här, fortsätt så. Vad gäller risken för ett tredje världskrig så tror jag att den inte längre existerar och det pga att lokomotivet kraftfullt bromsats in och därför vore ett VK kontraproduktiv vilket inte kommer att tillåtas ske.

Jag hoppas du har rätt. Ingen vill ha storkrig och kriget kommer inte om rationella personer får bestämma. Jag tror t.ex. att vissa amerikanska officerer bromsar i USA. Det jag fruktar är politiska misstag. Sådana tyckte jag mig se i Ukraina-krisen. Det var en av anledningarna till att jag började studera Ukraina. När Merkel och Hollande for till Minsk, så tolkade jag det som att de ville släcka brasan. De förstod. De fick kritik av flera, t.ex. amerikanska Nuland. Den akuta krigsrisken har minskat, men det är inte över ännu. Konflikter av andra slag, ekonomiska, diplomatiska och politiska, är ännu på plats och jag vet ju hur första världskriget halkade in på ett bananskal. Om Vladimir Putin hade varit den koleriske Hugo Chavez, så hade ryska armén kunnat stå i Kiev eller ännu längre västerut.
Förresten, angående opinionsundersökningar. En svensk diplomat sade mig för många år sedan att svenska SIFO mörkade att Folkpartiet låg på under fyra procent för att förhindra en självuppfyllande profetia. Jag tror det gjordes 1973 eller 1974. Som du säger, visst kan vi alla vara noggrant kartlagda av makten, men en rätt utförd statistisk undersökning har jag respekt för.