2015-03-16, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stewie_griffin
Helvete vad skit du snackar. Och sluta kalla dem för Pojkar, de har passerat myndighetsåldern med marginal, de är vuxna människor.

Mobiltelefoner spåras genom triangulering, inte genom närmaste GSM-mast.

Du får nog kolla upp hur man i efterhand spårar mobiltelefoner via loggar.. För det du påstår är direkt fel.
Citera
2015-03-16, 08:51
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Jag tycker åklagarens uttalande om ett långt utredningsarbete (6 månader) flaggade för fler inblandade, dessutom hade han en "klar bild" av händelsen.
2 häktade MGM och 3 tillvaratagna BO och många markeringar på BP borde inte ta längre tid än tekniker, SKL ock rättsläkare kommer med svar. Kartläggningen av deras mobiler tror jag i det närmaste är klar. Inga semestertider eller annat att ta hänsyn till heller.
Citera
2015-03-16, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag tycker åklagarens uttalande om ett långt utredningsarbete (6 månader) flaggade för fler inblandade, dessutom hade han en "klar bild" av händelsen.
2 häktade MGM och 3 tillvaratagna BO och många markeringar på BP borde inte ta längre tid än tekniker, SKL ock rättsläkare kommer med svar. Kartläggningen av deras mobiler tror jag i det närmaste är klar. Inga semestertider eller annat att ta hänsyn till heller.
Brottsligheten i landet stannar inte av, de har nog och kommer få flera fall som ska utredas under tiden.
Sen ska det kollad möjligt DNA m.m
Rättegångar brukar hållas långt efter häktningar i andra fall som tom är lättare
Citera
2015-03-16, 09:01
Medlem
Din slutsats är helt rätt. Har en fråga: om polisen hittar samma exakt typ av kulor i bostaden hos en av MGM som på brottsplatsen, kan man då binda MGM då till morden, även om man inte hittat något skjutvapen? Eller är sådana fynd bara en länk i indiciekedjan?

Citat:
Citera
2015-03-16, 09:14
Medlem
Darkzone1974:

Kom igen berätta vad du tror ven ligger bakom mordet
Kännde du BO lika mycket som MGM ?
Citera
2015-03-16, 09:15
Medlem
Darkzone1974s avatar
De f.n. frihetsberövade männen (M & M Saliba f. 1992 resp. 1993) är på sannolika skäl häktade med brottsmisstanken "mord"

Häktningsframställan undertecknades av Åklagare Daniel Edsbagge kl. 11.00 dagen för gärningen.

Enligt rättsläkaren på plats på förmiddagen, efter att "joggarkvinnan" larmat uppskattade tidpunkten då döden inträffat till ca 01.00-01.30
Kommentar/invändning/ifrågasättande: Förutom att det är svårt att fastställa tidpunkten för döden så precist så är det extra svårt att veta när en person avlidit de första timmarna innan likstelheten äger rum samt när likfläckar börjar uppstå på den avlidnes hudkostym. Ett trubbigt mått är kroppstemperaturen som sjunker enligt en formel men metoden är som sagt trubbig och omöjligt att pricka in tidpunkten med 30-minuters felmarginal. Döden kunde lika gärna inträffat kl. 00.15 eller 03.15 och inte 01.00-01.30 Ett undantag är om rättsläkaren kunde ta hjälp av annat för att fastställa tidpunkten för döden. Exv. Mobiltelefon och sista samtal, sista skickat sms eller mms? En klocka som gått sönder i samband med fallet mot marken och därmed stannat? Bilens elektronik: klockan på instrumentbrädan? Audi-modellen (Audi A3) har en digital klocka som går igång vid start och nollställs endast när fordonet varit stilla nder 3 timmar i sträck.

Även vid en regelrätt rättsobduktion är det mycket svårt att fastlägga dödstidpunkt.
Annat är det om rättsläkaren haft hjälp av mobiler; senast ringda nummer, senast skickade sms/mms eller en klocka som gått sönder när de dödade fallit mot marken...?!

Med tanke på att det tog 3-4 timmer från att joggarkvinnan larmat till häktningsyrkande, så är det inte triangulering som använts. Ingen chans. Tar för lång tid och måste gå via operatörerna för respektive nummer.

Mer sannolikt att polisen tjuvlyssnar sedan tidigare och hade utplacerade ISMI-catchers sedan tidigare....

Läs här och låt nackhåren resa sig...
http://en.m.wikipedia.org/wiki/IMSI-catcher
Citera
2015-03-16, 09:21
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6
Oavsett om dom är skyldiga till detta eller ej så tillhör dom avskummet i landet o den som uppfostrat
dessa jävla parasiter borde skämmas över att inte lyckats bättre!!
Ja helt klart några desert niggers som springer omkring och spelar beddo fy fan vilka jävla svin och praktexemplar till skithögar!
Citera
2015-03-16, 09:23
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Brottsligheten i landet stannar inte av, de har nog och kommer få flera fall som ska utredas under tiden.
Sen ska det kollad möjligt DNA m.m
Rättegångar brukar hållas långt efter häktningar i andra fall som tom är lättare

Tror inte polisen avsiktligt drar ut på tiden för andra fall. Vittnesuppgifter och förhör med utomstående ska hållas så snart som möjligt efter händelsen så de inte förvanskas av medias skriverier, eller elimineras. Minnet är också att ta hänsyn till. DNA tar max ett par månader med kö. BP var rik på information och bevis som GM lämnat mer eller mindre orörd.

Kanske har eldvapnet förekommit i andra brott? Mord?
Citera
2015-03-16, 09:25
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Din slutsats är helt rätt. Har en fråga: om polisen hittar samma exakt typ av kulor i bostaden hos en av MGM som på brottsplatsen, kan man då binda MGM då till morden, även om man inte hittat något skjutvapen? Eller är sådana fynd bara en länk i indiciekedjan?

Det skulle vara om kulorna är av ovanlig sort, men då som indicie som talar för.
Citera
2015-03-16, 09:27
Medlem
Darkzone1974s avatar

OBS!!! IMSI-catcher är en falsk basstation!

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3872801.ece

Eftersom vissa påstår it råden att de häktade männens mobilers position fastställdes med "triangulering"

Jag vänder mig mot detta och hävdar att det snarare är IMSI-catchers som använts.

Tre argument mot att det positionering med hjälp av "triangulering":
1. Tidskrävande
2. Tidskrävande
3. Tidskrävande

Argument för att IMSI-catcher använts:
1. Kan användas direkt av polis och utredare.
2. Enkelt att använda och tar några minuter att få fram infogats om mobiler som den IMSI-catchrarna "fångat"
3. IMSI-catchers kan monteras nästan "överallt" och drivs med strömkälla. Batteri eller fast el/ciggtändarens 12V och där ed går det att ha dem på rörliga fordon.

Larmet kom till 112 ca kl. 07.00
Häktningen utfärdades av åklagare mot pojkarna kl. 11.00
Rättsläkaren fastställer att döden inträffade ca kl. 01.00-01.30 (detta är en mycket osäker uppgift)

Edit:
Avancerad läsning om IMSI: https://www.sba-research.org/wp-content/uploads/publications/DabrowskiEtAl-IMSI-Catcher-Catcher-ACSAC2014.pdf

Lättläst om IMSI: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3872801.ece
Senast redigerad av Darkzone1974 2015-03-16 kl. 09:34.
Citera
2015-03-16, 09:30
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity1
Ett par dagar efter mordet fick jag reda på att E.T fått 13 kulor i sig. Skrev det häromdagen och fick idiot svar tillbaka som att jag vore mytoman.

Källan jag har är en VÄLDIGT närstående till E.T. Nu visar det sig även att andra hört samma sak med olika källor.

Det luktar mer som att det stämmer än att det inte stämmer.

Det återstår helt enkelt att se vad som stämmer och inte, sitter dock inte här och hittar på och jag vet inte om jag kan ha närmare källor till flickan än dom jag har.

Troligtvis har dom dragit ur grabbarna ur bilen och avrättat dom med skott i huvudet. För att ge sig på tjejen som gjorde motstånd i bilens baksäte och GM bemöda sig inte att kämpa mot henne utan valde istället att sätta ett helt kulregn i baksätet. Klockan tickade och boende kunde ju ha vaknat. Så därför var det smidigaste att peppra kulor i baksätet så hon garanterat skulle dö.

Tragiskt, man undrar ju vad motivet skulle vara och sitter ens rätt grabbar i förvar? Något vet dom ju helt klart! Är man så tighta som dom verkar vara, så vet man garanterat något om händelsen. Eller iallafall att det funnits hot emot BO.

Mvh

Närstående eller inte så länge det ligger yppande stopp och restriktion får inte anhöriga veta detaljer ur utredningen.
Så jag tar det med en nypa salt till FUP
Visar motsatsen eller bevisar att det är så.
Vi vet bara det uppenbaraste resten är spekulation för att förstå hur eller varför
Citera
2015-03-16, 09:31
Medlem
Willow1s avatar
Citat:

6månader tog det för M-bossen i s-tälje fallet om jag inte minns fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in