Citat:
Ursprungligen postat av
haxxarmannen
Är nästan helt hundra på att det är vad jag har. Ser exakt ut som mina utslag. Vet du hur man får bort dem på snabbast möjliga sätt? Har tagit hydrokortison då jag trodde det var bett och det verkar hjälpa.
Det kan nog hjälpa för att få bort dem snabbare men upprepat bruk av hydrokortison gör huden tunnare. Anledningen som jag har hört till att de ofta dyker upp just kring underlivet och gärna i samband med rakning är att huden är tunnare och känsligare där. Salvan kan alltså göra så att det blir mer med tiden.
Jag brukar låta dem läka ut om de väl uppstått. Om du har rakat dig så finns det vissa förebyggande saker man kan göra. Det säljs särskilda after shave-krämer för intimrakning på Apoteket. Själv brukar jag alltid raka mig i duschen och innan jag torkar mig så smörjer jag in området med babyolja. Sedan baddar jag det torrt med handduken. Jag brukar generellt slippa det då. Jag vet inte varför det fungerar, det kan antingen vara för att huden återfuktas eller för att babyoljan "täpper till" och gör så att det inte kan komma in smuts och bakterier i hårsäckarna.