2015-03-13, 18:03
Medlem
i_am_blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tatturerad.m.Tofs
Även om de misstänka MGM var jönsar så är det mest troliga att dom tog med sig mordvapnet från BO. Utlänningar brukar gömma vapen i källare i hyreshus?

Sen är det mkt snack om en fest i närheten av Brottsplatsen det kan förklara varför dom blev dödade på en så udda plats? Kanske de mördades bil var parkerad på parkeringen i anslutning till festen och sedan drog dom sig 50 meter därifrån för att "snacka"?

Sen tror jag att någon av de mördade ev hann ringa 112, men framförallt så vet nog någon på denna fest vad som skulle ske unga smågangsters har svårt med att inte skryta om vad dom skall göra?

Att någon av BO har ringt ett 112 kan vi nog utesluta. Hade så varit fallet hade nog BO hittats betydligt tidigare och av någon annan än en en civil joggare.
Citera
2015-03-13, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Jag har svårt att tänka mig att killarna som diskuteras i tråden var speciellt framgångsrika i sin kriminalitet. Varken brottsoffer eller misstänkta gärningsmän verkar vara speciellt listig eller smidig, de näst in till skyltar med sin figur och är dömda för helt lönlösa brott. Att ta fast dessa killar för de brott de begår kan inte vara någon större utmaning för en ambitiös polis.

Visst kan man kalla dem kriminella, men av domarna att dömma så går det att hitta ett gäng sådana grabbar i vilken småstad som helst. Skillnaden är att två av gossarna i tråden mördats på något som kan liknas vid en avrättning.

Man kan fråga sig varför just dessa killar drabbades av detta öde, även om man är småkriminell så har man spärrar och en moral även om den inte är den samma som den vi laglydiga har. Bröderna som sitter häktade känns inte direkt som urtypen för mördare, nyss hemkomna från en solsemester med både glatt humör och utvilade sinnen. Vad skulle få dem att timmarna senare mörda två barndomsvänner och den enes flickvän?

Sen att de rör sig ute och i närheten av brotsplatsen dagen efter vet jag inte om det beror på att de gjorde vad som förväntades..

En oförätt.. Det känns lite drastiskt, att bli osams i bilen påväg från Landvetter i den grad att man avrättar tre personer känns bara helt galet. Om de redan innan var så osams att de potentiellt ville ha ihjäl varandra så har jag svårt att förstå varför de hämtade sin "kamrat" på flygplatsen. Då borde de valt en annan chafför om dödat dem iallafall..

Drogaffärer.. Jag tvivlar på att grabbarna gjorde större affärer, beloppen de rör sig med och kvantiteterna droger de potentiellt hanterade bedömer jag som små. En potentiell skuld kan antagligen betalas av med ett bidrag på relativt kort tid, alltså inget att mörda för.

Att bröderna varit på mordplatsen verkar polisen ha slagit fast, frågan är om de var där samtidigt som mordet begicks eller före.

Jag blir också lite förvånad över att inte fler som känner bröderna eller de döda har presenterat alternativa motiv till mordet, om det fanns en konflikt borde flera vetat om det..

Vi snackar om killar som har ballat ur och vettlöst misshandlat folk utan större anledning där det bara är tillfälligheter att ingen dött. Detta inför massvis med vittnen. Svårare är det inte. När de stoppar vapen i händerna och inte ens kan besinna sig utan börjar skjuta över en utagerad händelse med polisen (också det med massor av vittnen) finner jag det helt troligt att en struntsak kan utlösa något sådant här. När det väl har hänt blir strategin att dölja det ungefär lika verklighetsfrånvänd som deras tänkande annars. För dem är det vanligt att tro att de kan "spela med" andra och slå i dem skrönor men jag tror att flera genomskådade det snabbt. De här ryktena och spelet med resten av gänget faller helt inom vad man kunde förvänta. Smartare eller mer långsiktigt tänkande är de inte... det hör liksom till Idiomet. Att man kan tömma basstationer och positionera dem etc förstår de nog inte ens. Inte heller hur lätt det är att spräcka falska påståenden och hastigt påkomna alibin.

Man kan bara hoppas att de i kretsen som vet mer om både vapen och annat hör av sig dels för att slippa bli meddragna dels för att få ett snabbare avslut.
Senast redigerad av boboslacke 2015-03-13 kl. 18:14.
Citera
2015-03-13, 18:10
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Håller med. Att forsätta älta terorier här är ganska meningslöst.

Inte det minsta meningslöst.
Som det nu är så vet varken du eller jag ett skvatt mer än det som står i media.
Och där står det ingenting om hur det med all säkerhet har gått till.
Dömd är ju ingen heller så här långt.

Så fortsätt med alternativa teorier. För det kan ju faktiskt finnas annan anledning till det inträffade än påståenden om nån skuld.
Citera
2015-03-13, 18:14
Medlem
Folkmassan som försökte storma BP påstods någonstans att de skulle vara anhöriga och kompisar till någon, var det till BO eller MGM. Hur kunde de dyka upp så tidigt? De var ju på plats innan BO var identifierade.

Var kom dessa ifrån, var det boende i närheten eller. Gubben i kallingar och tofflor kan väl inte haft någon längre sträcka dit.

Visste de redan innan att det ev. kunde hända.
Citera
2015-03-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnrumpa
Jag såg iaf en av kropparna ifrån mitt fönster. Härute snurrar det mycket skumma personer och det är inte lugnt härute.
Nu menar jag chans att se dem mitt i natten, utan förkunskap att de ligger där.
Citera
2015-03-13, 18:20
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Och hur har dessa vittnesuppgifter angående hur skotten har fallit tidsmässigt avgjort var kvinnan var? Och hur låter dessa vittnesuppgifter om skotten och tiden? Hade varit intressant att veta!

Vittnesuppgifterna beskriver 4 eller fler skott under snabb följd, sen en paus, och sist ytterligare ett skott. Det låg 2 personer i närheten av varandra och en person låg i bilen. Frågan är då vilka 2 av offrena som hade starkast koppling till de 2 bröderna, och som dessa bröder sannolikt velat döda. Sannolikt så är det de 2 killarna, inte tjejen. Kombinerar man det med att polis sagt att kvinnan hittats död i bilen, så tycker jag det vore mer rimligt, än att media nämner ett vittne som TROR att en av de döda utanför bilen var en kvinna.
Citera
2015-03-13, 18:20
Medlem
localeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det tror jag också. Dom transporterar nog inte en bil innehållande en död person, på en vanlig biltransportkärra?
Däremot finns uppenbarligen inga bilder på kroppen som påträffades i bilen.
OBS ! Lägg märke till den "biltransportkärra" är ingen vanlig standard,utan den har kapell att fälda ner över bilen ( det svarta tv. i bild ) så självklart transportera de bilen med liket kvar i bilen !
Citera
2015-03-13, 18:21
Medlem
Har det framkommit något mer om det påstådda festen. Fans den eller var det bara ett försök att ordna ett alibi.
Om det hade varit en "välkommen hem" fest för resenärerna borde det dyka upp bilder någonstans, men ej det är helt tyst.
Citera
2015-03-13, 18:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
För oss som fattar bättre så inser vi att det gör lika ont för en invandrad mor som en svensk att begrava sin mördade son. Vi begriper att det i nuläget inte spelar så stor roll vad de kommer ifrån eller vad de har för färg på huden då tråden handlar om brottet, inte vad de hade för etnicitet.

Bra skrivet. Har tröttnat fett på att själva rättsfallet dimmas bort i detta tjat.
Anser själv att fallet lika intressant som tragiskt - det är komplext och det är frågan om hur MGM kan ha utfört detta - om så är fallet - när det handlar om nära vänner inklusive en ung tjej. Vad i hela friden hände och vad bottnade detta i?
Citera
2015-03-13, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Tråden börjar bli alltmer spekulativ, och väldigt få intressanta, nya uppslag kommer.

Förklarligt, med tanke på sakläget. Yppandeförbud mm, plus att det mest åtkomliga materialet från internet, redan är presenterat och tvärkört i hundratals, eller fler kommentarvarianter.

Jag tror att tråden kommer att sjunka i nyhetsvärde, det blir en slags pausering, t o m åklagarna har sagt att utredningstiden innan åtal handlar om minst 4-6 månader. Och fortfarande locket på.

Mitt tips är att om inget radikalt kommer att inträffa, om inte något dramatiskt inträffar, som t ex:
- en eller båda GM erkänner
- familjeberörda och andra 'klankretsar' pratar av sig, och släpper "dynamitinformation"
- något nytt brott, av inblandade med direkt/indirekt koppling, begås, som leder utredningen vidare
- polisen finner bevis som är vattentäta, mordvapnet t ex, innebärande kassaskåpsäkert bevisläge
... så blir det långbänk.

Skall man tro på professor Leif GW P, så löses fallet snabbt, han deklasserar den här typen av gärningsmän, som "sprider" ledtrådar omkring sig.

Jag inriktar mig på det långa scenariot, men hoppas på ett snabbt avslut. Det vore det bästa, för alla, inte minst samhället och riktiga svenskar, som sannolikt har fått nog av invandrarorienterade brott vid det här laget.

Det blir precis som du förutspår så länge utredningen inte läcker vilket jag inte tror den kommer göra, det skulle kunna fördärva utredningen för det är ett komplicerat dåd, tre skjutna och inte på samma plats men vid samma tillfälle.

Det som styrker detta tydligt är enligt mitt förmenande åklagarens direkt och distinkta svar på en reporters fråga om åtalet kommer väckas 26 mars, svaret blev osannolikt vilket i sig inte är överraskande, men sen säger han öppet att detta kommer att ta lång tid innan åtalet.
De får mig att tro man är 100% säker på att de har rätt GM, man är så säker att man därmed öppet talar om hur lång tid det tar, alltså man räknar kallt med att varje ny häktningsförhandling inte kommer förändra läget för de anhållna, det finns inget som kan ändra läget för MGM så de skulle kunna släppas fri.

De har inga alibin att luta sig mot vilket ger vid hand att man demolerat bl.a. det alibi som en flickvän uppgav i media för några dagar sedan.
Vi får väl se om det dyker upp alibivittnen i media till MGM's fördel men jag tror inte det finns några sådana, MGM har varit på BP.

Det som är högintressant är hur de gjort sig av med vapnet/vapnen för det kan varit fler än ett, var har de båda varit från skjutningen fram till gripandet, där vet säkerligen vänner ikring MGM och även brottsoffren då de har snarlika bekantskapskrets. De kan sitta inne med värdefull information.

För dessa personer är det att välja det som är rätt så morden går att lösa.
Citera
2015-03-13, 18:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av localeye
OBS ! Lägg märke till den "biltransportkärra" är ingen vanlig standard,utan den har kapell att fälda ner över bilen ( det svarta tv. i bild ) så självklart transportera de bilen med liket kvar i bilen !

Noterade också att det är en täckt transport. Men det är inte polisens egna grejer. Med "vanlig kärra" menar jag att det är en vanlig bilbärgare som gör jobbet där på bilden. Inte en chans att en bärgar-gubbe får komma så nära bilen om det ligger ett mordoffer i baksätet.
Citera
2015-03-13, 18:35
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
OT men jag svarar ändå: Muslimska och kristna begravningar skiljer sig väldigt mycket och en muslim skall i princip gravsättas så snart man har konstaterat dödsfallet, oftast inom 24 timmar. Nu finns det svensk lag som gör att man har fått göra lite kompromisser men det funger överlag bra vad jag förstår.
Även i Grekland sker begravningar inom några dagar trots att det inte handlar om muslimer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in