2015-03-10, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Wayne
E du go eller... Tolkar du denna text i tidningen som misstankarna inte stärkts? Jag tolkar den som misstankarna inte försvagats... Du kan väl inte vara anhållen/häktad på starkare skäl än sannolika eller?
Det finns fyra misstankegrader i Sverige.

Kan misstänkas.
Skäligen misstänkt.
På sannolika skäl misstänkt.
Tillräckliga skäl för åtal.
Citera
2015-03-10, 21:07
Medlem
pontassss avatar
Veckans brott:
http://www.svtplay.se/video/2739253/veckans-brott/veckans-brott-sasong-10-avsnitt-8

Första inslaget behandlar Uddevalla-morden.
Citera
2015-03-10, 21:10
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokafet
inte pallat läsa hela tråden, men kan bekräfta för er som inte vet, Mark hade inte mördat 2 av sina bästa vänner och flickvännen till den ena för 15,000.
Detta handlar inte om en kille som lever på bidrag och är fattig. denna snubben har pengar

I den grupp av människor som det går att insortera Mark i, (impulsiva småkriminella narkomaner med väldigt lite vett innanför pannbenet); de brukar inte bara skryta med hur mycket pengar de har sparade, de brukar även då och då mörda för små summor, och då oavsett om det är vänner eller inte det berör.

För "vänner" är de bara så länge de visar varandra tillräckligt med respekt. Och det kan ändras under en gemensam kaffe på ett fik. För dessa människor är vänskap något helt annat än det är för vi andra lite mer life-smartare och mer normala samhällsmedborgare.

Att du tror att Mark exempelvis inte var fattig och var en "snubbe med pengar", kan vara så enkelt att han sålde lite narkotika, gjorde lite smårån. Ena veckan visade han stolt upp sina cash i sin lägenhet. Fullt med sedlar, drällandes, både i fickor och i gömda byrålådor. Allt för att försöka impa på, inte bara WT-brudar, utan även på andra småkriminella. Andra veckan så är det helt tomt. Han är fattig som en tiggande rom, för då har han spenderat det på knark eller utlandsresor. Men att han helt plötsligt är så pank att han inte kan köpa käk ens en gång, det går han så klart inte runt och skryter om!

Det är när han har bränt sina 15000 :- han fått efter att ha rånat en ICA-butik på sin höjd, som han igen måste hitta något att råna, eller skaffa sig ett nytt parti med spice från internet att sälja.

Jag anser inte att dessa småkriminella kickers är "snubbar med pengar". Vi som har vanliga heltidsjobb, och som har råd med egen villa, resa utomlands med hela familjen ett par gånger om året, och ändå lyckas spara några tusen i månaden på vårt sparkonto; det är vi som är "snubbar med pengar" min vän.
Citera
2015-03-10, 21:11
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxium
Det finns fyra misstankegrader i Sverige.

Kan misstänkas.
Skäligen misstänkt.
På sannolika skäl misstänkt.
Tillräckliga skäl för åtal.

Men häktad blir man endera som skäligen misstänkt eller på sannolika skäl misstänkt.
Citera
2015-03-10, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Platsen känns fortfarande intressant. Varför träffas man på denna parkeringsplats mitt i natten? Av allt att döma rör det sig om ett avtalat möte mellan BO och MGM. Kan det vara en plats man ses på regelbundet för exempelvis narkotikaaffärer? Det känns som en udda mötesplats om den inte är sedan tidigare välkänd av båda parter.

Finns det någon i anknytning till utredningen som bor inom gångavstånd? Hur ser det ut med tillgång till garage, förrådsutrymmen eller förvaring av annat slag?

Då jag vet hur det ser ut i staden som jag inte får kalla "bonnhåla" så kan jag säga att det är en av dess största gator som går alldeles intill egentligen, nämligen Fjällvägen-Västerlånggatan-Göteborgsvägen. Den sträcker sig faktiskt nästan en mil eller genom hela staden från norr till söder.

Det kan ju möjligen ironiskt nog vara en sorts täckmantel att hålla på med knarkhandel alldeles bredvid en så stor gata. Folk som åker förbi kommer troligen inte att misstänka att det som sker är olagligt. Om sjukhusets akut har öppet så dags vet jag inte. Har för mig att de får åka till Vänersborg på natten istället om de bor inom den delen av länet.
Citera
2015-03-10, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Hur är det relevant?

Men då jag själv bor på en rätt liten ort kan jag säga att i bonnhålor som Uddevalla kan man om man har tur köra bil utan körkort hela livet utan att fastna i en trafikkontroll.

Det kan väl vara relevant vem som hade/inte hade körkort? Är man ute åkandes på skumrask ev med vapen, droger mm så vill man kanske inte riskera att åka dit på en skitsak, om nu oturen trots allt skulle vara framme i form av en kontroll.

Edit
Det har ju spekulerats en del om vad kvinnliga BO gjorde på platsen, kanske var hon chaufför? Hade hon körkort, hade manl BO:s körkort? (Har kanske klargjorts för länge sen..)

Om nu kvinnl BO låg utanför bilen kan ju det vara en förklaring.
Senast redigerad av Rubar 2015-03-10 kl. 21:19.
Citera
2015-03-10, 21:19
Medlem
RollinDeepWbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det kan väl vara relevant vem som hade/inte hade körkort? Är man ute åkandes på skumrask ev med vapen, droger mm så vill man kanske inte riskera att åka dit på en skitsak, om nu oturen trots allt skulle vara framme i form av en kontroll.

Edit
Det har ju trots allt spekulerats en del om vad kvinnliga BO gjorde på platsen, kanske var hon chaufför? Hade hon körkort, hade manl BO:s körkort? (Har kanske klargjorts för länge sen..)

Om nu kvinnl BO låg utanför bilen kan ju det vara en förklaring.

Tjejen var inne i bilen.
Citera
2015-03-10, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Det är när han har bränt sina 15000 :- han fått efter att ha rånat en ICA-butik på sin höjd, som han igen måste hitta något att råna, eller skaffa sig ett nytt parti med spice från internet att sälja.

Jag anser inte att dessa småkriminella kickers är "snubbar med pengar". Vi som har vanliga heltidsjobb, och som har råd med egen villa, resa utomlands med hela familjen ett par gånger om året, och ändå lyckas spara några tusen i månaden på vårt sparkonto; det är vi som är "snubbar med pengar" min vän.

Jag håller helt med dig, för du ger en mycket bra beskrivning av hur denna gangstertyp fungerar. Det finns ju överhuvudtaget ingenting som indikerar att de hade ett stort kapital av något slag, och/eller stadig, legalt inkomstflöde. När man blir vuxen "på riktigt" inser man att nya, fina Adidasskor och andra flashiga kläder varje månad eller en resa ibland och en massa skryt om cash, inte behöver betyda att folk har det gott ställt - sådant märks oftast på andra vis, t ex i form av nya bilar,dyra hus på "rätt ställe, sommarhus, mark och annat som oftast både innehåller bundet kapital och kräver en hög legal månadsinkomst (du får t ex inget huslån på 6 mille om du inte har en hög lön) och vad av det jag räknar upp hade dessa killar? Inte ett dugg. De bodde "fel", var lågutbildade och har inga stora egendomar. Vad de hade var svarta extrainkomster som de flashade med ibland, plus att de troligen använde droger. Klart det lätt slog slint.
Citera
2015-03-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollinDeepWbg
Tjejen var inne i bilen.

Ligger många inlägg efter: har polisen officiellt gått ut med den uppgiften, att kvinnan låg i bilen?
Citera
2015-03-10, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Då jag vet hur det ser ut i staden som jag inte får kalla "bonnhåla" så kan jag säga att det är en av dess största gator som går alldeles intill egentligen, nämligen Fjällvägen-Västerlånggatan-Göteborgsvägen. Den sträcker sig faktiskt nästan en mil eller genom hela staden från norr till söder.

Det kan ju möjligen ironiskt nog vara en sorts täckmantel att hålla på med knarkhandel alldeles bredvid en så stor gata. Folk som åker förbi kommer troligen inte att misstänka att det som sker är olagligt. Om sjukhusets akut har öppet så dags vet jag inte. Har för mig att de får åka till Vänersborg på natten istället om de bor inom den delen av länet.

Tack. Att det är så nära intill en huvudled gör saken ännu mer förbryllande. Om du skulle avtala möte med någon där, skulle det vara enkelt att beskriva platsen? Typ "parkeringsplatsen vid ICA", eller liknande?

Återigen, det känns inte som en slumpvis vald plats. Jag tror att det är en mötesplats som använts tidigare.
Citera
2015-03-10, 21:27
Medlem
RollinDeepWbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ligger många inlägg efter: har polisen officiellt gått ut med den uppgiften, att kvinnan låg i bilen?

Det är vad jag hört från en närstående med bra syn på det hela...
Citera
2015-03-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollinDeepWbg
Det är vad jag hört från en närstående med bra syn på det hela...
Enligt grannen så såg den ena som låg på backen ut att vara en tjej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in