Citat:
Ursprungligen postat av
Potifar2
Jag håller med dig. Onödigt att ta risken att gräla högljutt med bo ifall morden var planerade. Å andra sidan, när jag tänker på mopedburen människa, tänker jag på ungdom, under 20 år och att en person som är så ung bär på ett skjutvapen är bara så sjukt. Ett trippelmord är en stor sak som rimligen borde föregåtts av en lång sträcka brottsliga gärningar, å andra sida, är man påtänd släpper väl spärrar, oavsett ålder? Tjejen bönade väl och bad för sitt liv, därav fördröjningen mellan skotten kanske...?
Mopeden är lite av ett eget kapitel.
Å ena sidan, om det skulle handla om ett planerat mord så är moped ett bra val av flera skäl: hjälmen, lätt att plocka bort regskyltar, lättare att få tag i än en bil som kan knytas till GM, kan dessutom framföras på cykelvägar och småstigar. Lite av ett förstahandsval vid avrättningar i maffiasammanhang eller i bananrepubliker i Sydamerika.
Å andra sidan, om det inte var ett planerat mord - genomfört utifrån ovanstående överväganden - så pekar mopeden framförallt i en riktning: en yngre GM, i åldern 15-ca 18.
Just eftersom jag tycker att övriga omständigheter inte pekar på mord, så försvagas argumentet att för att GM skulle ha gjort ovanstående överväganden.
En yngre GM på sitt vanliga fordon, med en pistol i linningen, svag impulskontroll, ett överhettat självhävdelsebehov, och Tony Montana-drömmar tror jag ligger närmare sanningen.