2015-03-08, 09:53
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulSeeker
En grej som jag funderar på, aningen off topic, är varför flickvänner o liknande i närheten försöker måla upp BO som änglar/bra personer/oskyldiga offer när dom blir dödade? Varför inte stå för att dom dealade knark? Dom va ju BOs vänner/flickvän och jag antar att dom visste att han va en skum jävel när han levde? Varför målar man upp personen som nånting han inte va när han dör? Vad tjänar det till?

Har du förlorat någon nära anhörig? Oavsett hur han/hon var så kommer man ha en romantiserad bild av den personen. Människans mentalitet är på det viset. När man tänker bakåt så ser man de positiva sakerna och glömmer det negativa.. Och att ifrågasätta varför föräldrar gör på det viset efter att deras son har blivit mördad ? Ärligt? Brist på empati?
Senast redigerad av Jole25 2015-03-08 kl. 09:55.
Citera
2015-03-08, 09:54
Medlem
meadowbrooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Inte hunnit med att läsa alla inlägg men finns det någon teori om vad och varför detta har hänt?

Uppskattningsvis runt 400 st men alla är bara ganska grundlösa spekulationer.
Citera
2015-03-08, 09:55
Medlem
Tydligen var dom kriminella och utmanade ödet helt enkelt. Håller man på med narkotika så är man ju inte laglydig precis utan tillhör samhällets bottenskrap. Men att dö förtjänar ju ingen så ett uppklarande och rejäla straff är att hoppas på.
Citera
2015-03-08, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Vi går i snabb takt mot samma gemytliga klimat som länder som sydafrika och brasilien.
spännande och mer levande, om man inte är en av de skjutna förstås.
Det var väl i brasilien där folk kunde skicka in bilder på döingar dom hittat på morgonen, till lokala tidningen.
Dessa blev sedan en sida i tidningen, undet rubriken " dagens skörd"
Åja, så illa är det inte så överdriv lagom. En svensk version skulle som bäst kunna fylla en helsida med "veckans skörd".
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Givetvis så vill media inte ta upp allt dåligt med dessa ungdomar. I sann PK-anda så berättas det bara om den ena sidan av myntet, den som är mest välpolerad och städad.

Så jävla tröttsamt att tidningarna aldrig kan berätta HELA sanningen.
Trots medias försök så tror jag att ytterst få läsare numer tror att det handlar om random campare, svampplockare eller flanörer som kommit i vägen för en galning. I brist på bättre nyhetsrapportering och statistiskt underlag så bildar sig folk en egen och oftast dåligt underbyggd uppfattning och vi får en enorm spridning av olika förklaringsmodeller. Invandring, social utslagning, videovåld, missbruk, bla bla. Men att det alltid skulle handla om oskyldiga laglydiga medborgare på fel plats vid fel tidpunkt kan nog inte media lura i så många längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jole25
Har du förlorat någon nära anhörig? Oavsett hur han/hon var så kommer man ha en romantiserad bild av den personen. Människans mentalitet är på det viset. När man tänker bakåt så ser man de positiva sakerna och glömmer det negativa.. Och att ifrågasätta varför föräldrar gör på det viset? Ärligt? Brist på empati?

Nej, jag har inte brist på empati. Eller kanske lite. Jag vet inte. Jag fattar bara inte varför dom inte bara erkänner för sig själva att han va kriminell och då händer såna här grejer. Att stå o lipa i media o framställa honom som nån som han alldeles tydligt inte va är bara patetiskt. Sen kan man sakna/sörja honom. Men det är en annan sak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ingen gripen ännu. Misstänker att ett gripande sker nu under förmiddagen. Inte kan någon komma undan tre avrättningar i lilla Uddevalla...

Nja, det är väl inte mycket som pekar på att vänner och familj skulle vara väldigt intresserade av att berätta allt för mycket om framförallt grabbarnas förehavanden?

Tror mycket hänger på det i detta fallet.
Dock är BO unga och säkert inte alltför vassa när det kommer till att sudda ut sina egna spår så visst, man kan tänka sig att det finns vissa saker att gå på.
Citera
2015-03-08, 10:01
Medlem
Läste nånstans att han hade kritat en massa kola. Då e mördaren garanterat från Malmö lr så är det nån högre från samma gäng.
Men oavsett så är det ju så att så man bäddar får man ligga.
Händer ju inte att nån oskyldig blir avrättad.
Citera
2015-03-08, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Självklart finns inte GM att söka bland professionella hitmen. Ingen skulle komma på tanken att betala de summorna dessa betingar för att undanröja lite småbus. Nej, det ligger nog närmare sanningen att BO "gangsta" lifestyle har gått överstyr. De har kort sagt hamnat i dispyt med sina gelikar, och dragit det kortaste strået.

Det kan ju handla om en professionell hitman i den mening att GM fått betalt för ett uppdrag. Det behöver ju inte för den sakens skull vara likt proffsen på film.

Det finns nog rätt gott om tokar både här i Sverige och andra länder som kan tänka sig begå liknande brott även för relativt små summor.

Men det kan ju handla om ett rent hämndmotiv med.
Citera
2015-03-08, 10:03
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulSeeker
Nej, jag har inte brist på empati. Eller kanske lite. Jag vet inte. Jag fattar bara inte varför dom inte bara erkänner för sig själva att han va kriminell och då händer såna här grejer. Att stå o lipa i media o framställa honom som nån som han alldeles tydligt inte va är bara patetiskt. Sen kan man sakna/sörja honom. Men det är en annan sak.
¨
Du undrar alltså varför föräldrar och familj inte står och svartmålar sin egen son 1 dag efter att han blivit brutalt mördad? Jag har själv förlorat nära anhöriga som inte var guds bästa barn om man säger så men det du kräver finns inte på kartan när man är inne i en svår chock först och främst och sen följer en sorgeprocess som tar tid..Det tar tid innan man ser saker så nyktert som du vill att man ska se det..
Citera
2015-03-08, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaxium
Empirisk erfarenhet? En ljuddämpare dämpar bara ljudet från krutexplosionen. Ljudet när kulan passerar ljudvallen sker efter att kulan passerat mynningen och kan därmed inte dämpas. Läs på lite, eller besök en skytteklubb, innan du uttalar dig empiriskt.

Förutsatt att använd kaliber har en utgångshastighet som överstiger 330m/sek....
Citera
2015-03-08, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy_s
Läste nånstans att han hade kritat en massa kola. Då e mördaren garanterat från Malmö lr så är det nån högre från samma gäng.
Men oavsett så är det ju så att så man bäddar får man ligga.
Händer ju inte att nån oskyldig blir avrättad.
Ok kan vara så, har du hört de på stan eller?
En skuld är en skuld och måste ju regleras till slut.....
Citera
2015-03-08, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaxium
Om inte patronen har tillräckligt stor krutladdning orkar inte rekylen kasta ut patronen ur kammaren och ingen ny patron kan laddas. Det finns i princip bara en kaliber som klarar av att leverera kulor som inte penetrerar ljudvallen. Det går inte att skjuta med sub-sonic ammunition med en niokalibrig pistol.

Vet vi att det var 9mm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in