2015-03-08, 03:33
Medlem
wasteofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Kan de ha hittat bilen som polisen eventuellt har "lyst" men de i bilen säger att de såg en moped? Eller så har vittnen hör bilen med också sett mopeden och tror att mopedpersonerna kan ha sett allt men inte varit aktiva i själva skjutandet, dvs de hade inget att gör med BO eller GM utan körde bara förbi strax innan skjutningen?

Kan mycket väl vara så att de på moppen inte har något med saken att göra. Någon som vet om parkeringen dom stod på var upplyst av lampor? Tycker grannarna betedde sig konstigt som inte reagerar. Jag brukar alltid ha lite koll om jag hör tjafs eller skrik utanför min lägenhet. Det händer ju så mycket skit i det här samhället.
Citera
2015-03-08, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja nog har vissa en hel del skit i bagaget allt... och det är väl det som kallas livsstil.
Ala' Farraj som kallas för Alaa som var sambo med Johanna Gillerstedt har 6 domar på Lexbase... (egentligen bara 5 för en dom är ett överklagande) och det fattas nog 2 domar för han har 7 avsnitt i belastningsregistret... inte illa jobbat för en kille på 21 år. Kallas det för karriär... eller har ängeln svarta vingar?
Dom 5 och 6 är särskilt intressant för där är han dömd för vapenbrott men det var en tårgaspistol... men det visste ju inte polisen som han sköt först 5 och sen 3 skott mot... och han flydde från platsen på en MOPED!

1. DOM B3-11
Datum domslut: 2011-05-17
Domstol: Uddevalla
DOMSLUT

Begångna*brott
1. Misshandel 3 kap 5 § brottsbalken
2. Narkotikabrott 2 § narkotikastrafflagen (1968:64)

Påföljd m.m.
1. Ungdomsvård
- Särskild föreskrift: Ala´ Farraj ska följa det upprättade ungdomskontraktet,
domsbilaga 1.
2. Ungdomstjänst 110 timmar

2. DOM B1397-12
Datum domslut: 2012-07-30
DOMSLUT

Begångna*brott
1. Grov misshandel 3 kap 6 § 1 st brottsbalken
2. Övergrepp i rättssak 17 kap 10 § 1 st 1 p brottsbalken

Påföljd m.m.
1. Fängelse 3 månader
2. Skyddstillsyn
- Särskild föreskrift: Ala Farraj ska underkasta sig den vård som Socialtjänsten
tillsammans med Frivården finner lämplig.

3. DOM B1682-13
Datum domslut: 2013-12-20
DOMSLUT

Begångna*brott
Narkotikabrott 1 § 1 st 6 p och 2 § narkotikastrafflagen

Påföljd m.m.
Fängelse 1 månad 14 dagar

Andra lagrum som åberopas
1. 29 kap 7 § 1 st brottsbalken
2. 34 kap 1 § 1 st 2 p brottsbalken

4. DOM B3875-10
Datum domslut: 2011-02-10
Domstol:Uddevalla
DOMSLUT
Begångna*brott
1. Ej stannat trots anvisning 2 kap 3 § 1 st och 14 kap 3 §
trafikförordningen (1998:1276)
2. Vårdslöshet i trafik 1 § 1 st trafikbrottslagen (1951:649)

Påföljd m.m.
Dagsböter 50 å 50 kr

5. DOM B952-14
Datum domslut: 2014-05-07
DOMSLUT
Begångna brott
1. Hot mot tj änsteman

Lagrum
17 kap 1 § 1 p brottsbalken
2. Våldsamt motstånd
17 kap 4 § brottsbalken
3. Narkotikabrott
1 § 1 st 6 p nai'kotikastrafflagen
(1968:64)
4. Narkotikabrott
2 § narkotikastrafflagen (1968:64)
5. Vapenbrott

Påföljd m.m.
Fängelse 5 månader
9 kap 1 § 1 st vapenlagen (1996:67)

Andra lagrum som åberopas
1. 26 kap 3 § brottsbalken
2. 29 kap 7 § 1 st brottsbalken
3. 34 kap 1 § 1 st 2 p brottsbalken

Följande åtal ogillas
Olaga hot 1.

6. DOM B3033-14
Överklagat avgörande: B 952-14
Datum domslut: 2014-07-07
Domstol: Hovrätten för västra sverige
SAKEN:
Hot mot tjänsteman m.m.
DOMSLUT
Hovrätten fastställer tingsrättens dom.
Beslagen ska bestå.

Yrkanden:
Åklagaren har yrkat att hovrätten skärper fängelsestraffet och bifaller Tony Bengtssons
och Jonas Carlbergs vid tingsrätten framställda skadeståndsanspråk.
Ala' Farraj har motsatt sig ändring av tingsrättens dom.

Förverkande och beslag
1. I beslag tagna pistol och ammunition förklaras förverkade. Beslagen ska bestå
(Polismyndigheten Västra Götaland; 2014-1400-BG4240 punkt 1-3 och 2014-
1400-BG4355 punkt 1).
2. I beslag tagen narkotika förklaras förverkad. Beslaget ska bestå
(Polismyndigheten Västra Götaland; 2014-1400-BG2214 punkt 1-3).

Häktning m.m.
Ala’ Farraj ska stanna kvar i häkte till dess domen i ansvarsdelen vinner laga kraft mot
honom.

Så... lilla blonda bimbo till sambo... sluta för helvete att prata om en ängel
Världen är ett drägg mindre!
Domarna sparas bara i 5 år så det kan vara därför som det fattas
Citera
2015-03-08, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Håller med dig vad gjorde de på den avkroken? Någon nämnde sprängningen i Nyk, som det verkar var de dit lurade och det small. Kan dessa tre också blivit lurade i en fälla

Förresten det där var underbart!
Kom vi drar ner och blir lite skjutna på stamstället.

I Nyk var det ingen som var ditlurad. Här kan det ha varit så. Frågan är då, vem lurade dit vem, GM BO?
Citera
2015-03-08, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YtterstaNorden
"Pipförlängare" (ljuddämpare) är på riktigt, ni som säger att dom inte fungerar måste ha blandat
ihop något,.
Talar av empirisk erfarenhet.
Empirisk erfarenhet? En ljuddämpare dämpar bara ljudet från krutexplosionen. Ljudet när kulan passerar ljudvallen sker efter att kulan passerat mynningen och kan därmed inte dämpas. Läs på lite, eller besök en skytteklubb, innan du uttalar dig empiriskt.
Citera
2015-03-08, 03:41
Medlem
Har inte läst hela tråden men något som slog mig va att är inte två av BO från Tureborgs trakten? Och va det inte där som en man blev skjuten nyligen? Har det någon koppling till varandra tro...
Citera
2015-03-08, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
De två hittades "en bit" från bilen, inte utanför bilen.
Var det så att de två gått iväg för att möta någon, känns det otroligt att GM först sköt de två, för att sedan gå till deras bil och skjuta personen som satt kvar. Då måste GM vetat om att den tredje personen satt i bilen och att denne kunde identifiera GM.
Känns mera logiskt att det tog sin början vid bilen.
Undra hur många GM det var. Är det troligt att alla BOs åker iväg mitt inatten obeväpnade för att träffa någon skum typ. BOs kanske iof inte anade något med de borde misstänka att GM kunde vara beväpnad om det var någon okänd eller några okända personer som de skulle träffa. Det känns som GM inte var ensam. Om han ville mörda alla på en gång hade han väl kunnat hoppa in i bilen sätta en pistol på en persons huvud och sen tvinga de att köra till någon avlägsen plats under pistolhot. Det känns som det som hände i bostadsområdet vad någon impulsgrej som gick snett. Eller så kan GM varit så arg på BO att GM inte brydde sig om konsekvenser om det tex var någon hämndaktion.
Senast redigerad av ulvan 2015-03-08 kl. 03:48.
Citera
2015-03-08, 03:47
Medlem
Thraxxs avatar
Gärningsmännen sitter med största säkerhet enligt mig uppe på Dalaberg eller på Hovhult. Om det nu va invandrare som gjorde detta är dom där uppe och häckar till 100%
Citera
2015-03-08, 03:52
Medlem
Herrn-och-Fruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxium
Empirisk erfarenhet? En ljuddämpare dämpar bara ljudet från krutexplosionen. Ljudet när kulan passerar ljudvallen sker efter att kulan passerat mynningen och kan därmed inte dämpas. Läs på lite, eller besök en skytteklubb, innan du uttalar dig empiriskt.

Vad får dig att tro att en kula från en patron på kaliber 9 mm så säkert spränger ljudvallen? Jag har själv skjutit med en rysk Makarov med dämpare och den sprängde ingen ljudvall, alternativt så låter det inte speciellt när en liten kula spränger den.

Jag har även hört diverse andra vapen med ljuddämpare, bl.a. Uzi. Det låter såklart som fan ändå, det som slog mig var dock ljudet av själva mekanismen som hörs tydligt. Dock tveksamt om man direkt skulle tolka ljudet av ett dämpat vapen som just ljudet från ett vapen.
Citera
2015-03-08, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totoajax
Låter troligt. Förutom att som man ser på den här bilden http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/20429551/394/thirteenByNine/f59a0617fc82e/tipsa1.JPG har de två som i din teori försökt att fly sett ut att springa rakt mot ett staket. Tyvärr har jag ingen annan förklaring
Man kan väl fly över ett staket? Det kanske är en villatomt på andra sidan som de kanske försökte komma in på för att skrika på hjälp?
Citera
2015-03-08, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demiurg2
Upprepar mig lite här, men...

Enligt polisen eftersöks en svensk medborgare upplysningsvis i samband med händelsen i Uddevalla. Personen förekommer ett flertal gånger i belastningsregistret och har anknytning till både högerextrem gruppering och organiserad brottslighet.

Källa: Medarbetare vid Polismyndigheten
Har de fått tag på denna svenska medborgare?
Citera
2015-03-08, 03:58
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kshatriya.
Om nu den här Ala* var en så fin kille, varför förekommer han i flertalet domar?

Väldigt bra fråga, uppenbart tycker den egna familjen och omogna tonårstjejer att de är så mjuka o fina när de är dömda för våldsbrott. Jag är 100% säker på att de är (utlänningar) som också har skjutit. Vi ser det i Göteborg, Malmö hela tiden.
Tyvärr är vissa naiva, men de går ju inte att blunda för att folk med utländsk bakgrund är överrepresenterade vid skjutningar och grova våldsbrott...fast för någon är de väl alltid änglar medans de för andra är riktiga svin...
Citera
2015-03-08, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrn-och-Frun
Vad får dig att tro att en kula från en patron på kaliber 9 mm så säkert spränger ljudvallen? Jag har själv skjutit med en rysk Makarov med dämpare och den sprängde ingen ljudvall, alternativt så låter det inte speciellt när en liten kula spränger den.

Jag har även hört diverse andra vapen med ljuddämpare, bl.a. Uzi. Det låter såklart som fan ändå, det som slog mig var dock ljudet av själva mekanismen som hörs tydligt. Dock tveksamt om man direkt skulle tolka ljudet av ett dämpat vapen som just ljudet från ett vapen.
Om inte patronen har tillräckligt stor krutladdning orkar inte rekylen kasta ut patronen ur kammaren och ingen ny patron kan laddas. Det finns i princip bara en kaliber som klarar av att leverera kulor som inte penetrerar ljudvallen. Det går inte att skjuta med sub-sonic ammunition med en niokalibrig pistol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in