Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-07, 11:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ditt resonemang innebär då att OM det kan bevisas att HH åkte runt där på kvällen, då på något sätt var inblandad i mordet.

Eller tror du att det är en skröna.
Hans Holmérs karriär från mitten på 60-talet tycks vara styrd av Stay Behind eller liknande "totalförsvar". Han nästlade sig in och intrigerade sig fram, antagligen med hjälp av personer vars ord var lag i statsapparaten, innehade positioner vid rätt tillfällen och fick möjlighet att värva medhjälpare på alla nivåer. Jag misstänker att han var en av topparna i hela mordorganisationen.

Det skulle inte förvåna mig om han var på Sveavägen vid tiden för mordet.
Citera
2015-03-07, 11:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tja om det verkligen var så lär vi aldrig få veta. Så tajta som de verkar ha varit kan de lätt ha kommit överens om att bekräfta varandras uppgifter särskilt som förhören hålls så långt efteråt.
Det var nog därför han undvek att nämna namn i tidigare förhör, för att de inte snackat ihop sig om den detaljen ännu.

Det finns nog inte en enda polis, som är relevant i sammanhanget, som inte ljuger.
Citera
2015-03-07, 11:56
Medlem
andersaanderssonas avatar
[quote=PeoFallmo|52549572]Vi måste inse idag att vissa personer på vissa positioner hade dubbla agendor.[/QUOTE

Du och jag inser vad det handlar om.
Citera
2015-03-07, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hans Holmérs karriär från mitten på 60-talet tycks vara styrd av Stay Behind eller liknande "totalförsvar". Han nästlade sig in och intrigerade sig fram, antagligen med hjälp av personer vars ord var lag i statsapparaten, innehade positioner vid rätt tillfällen och fick möjlighet att värva medhjälpare på alla nivåer. Jag misstänker att han var en av topparna i hela mordorganisationen.

Det skulle inte förvåna mig om han var på Sveavägen vid tiden för mordet.
¨

Det vi kan iaktta är detta

Hans karriär gick hand i hand med SAPs önskan om att dölja

Precis som Ebbes

Han hade inget val att tillsätta sig själv sade han. Jag tror att han talade sanning faktiskt.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-07 kl. 12:33.
Citera
2015-03-07, 12:32
Medlem
Har någon läst Bresky-artikeln i Norbottenskuriren?
Citera
2015-03-07, 12:33
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Du och jag inser vad det handlar om.

I allt virrvarr av desinformation och lögner sticker detta ut som något, som i sin orimlighet, på något vis blir det enda som är rimligt.
Citera
2015-03-07, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
I allt virrvarr av desinformation och lögner sticker detta ut som något, som i sin orimlighet, på något vis blir det enda som är rimligt.

En minoritet av en majoritet insåg möjligheten. Att gömma sig bakom mängden som inte kan snacka.

Det är inte mördaren som hotar. Det är vetskapen som hotar.

s
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-07 kl. 13:00.
Citera
2015-03-07, 12:57
Medlem
I festskriften till Nils Bejerots 65-årsdag återfinns Åke J Ek i Tabula Gratulatoria.

Kanske också Åke var aktiv i kampen mot narkotikan.

www.nilsbejerot.se/manniskan.pdf
Citera
2015-03-07, 12:58
Medlem
PeoFallmos avatar
I ett samhälle som västvärlden, där Sverige är en del i informationsutbytet, där en massiv misstänksamhet mot allt som östblocket kan tänkas göra, måste en närmast paranoid förföljelsemani frodats bland vissa grupperingar i samhället. Kanske mer i fantasin än som ett reelt hot , men givetvis inte för de som var inblandade. För dem måste det ha varit mycket troligt med ett invasionshot.

Här kan jag tänka mig att HHs roll inom SB, AGAG eller vad man nu ska sätta för benämning på det, kan vara av stor betydelse för sin utnämning till chef för Stockholmspolisen. Vi vet ju idag vilken roll tex Norrmalmspolisen skulle ha i händelse av invasion. Kanske hade en mindre grupp inom just Norrmalmspolisen särskilt speciella uppgifter då.

Här går ju en röd tråd via HH-Ö-Norrmalmspolisen-SFSF och in i militära intressen.

Passar perfekt då med en som HH i toppen av allt som har kontakterna i båda världarna.

Problemet som uppstår vid MOP är då att HHs dubbla roller, istället för att vara till hjälp i särskilda situationer, hamnar hans båda roller i direkt kollisionskurs inbördes. HH kan inte gräva för djupt i detta utan att avslöja sin egen roll i "den andra versamheten".

Med detta i åtanke blir HHs kontakter med Ö, HHs val av livvakter, Norrmalmspolisens arbetssätt mm mm egentligen inte det minsta konstigt utan snarare tvärtom.

Det är 1986 fullständigt otänkbart att avslöja något som helst om ett svenskt samarbete med NATO.
Citera
2015-03-07, 13:08
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Har någon läst Bresky-artikeln i Norbottenskuriren?

Försöker komma åt den, men det verkar vara något strul på deras hemsida. Man måste prenumerera (1:-) för att komma åt artikeln.
Citera
2015-03-07, 13:13
Medlem
PeoFallmos avatar
Jag har en obekräftad uppgift på att Ö ska ha varit kollega med KSB. Det ska ha varit inom A-turen. De ska även ha varit vänner privat.

Jag hittar inte mer själv och det är inte säkert att det stämmer. Hur ska man gräva vidare i detta?

KSB var några år äldre än Ö. Kan KSBs och Ös förhållande ha varit i stil med det som Ö hade med
P-OK? Nån sorts handledare inom piketen? Kan en sån kontakt ha skapats redan vid tidigt/mitten av 70-talet?

Det hade varit av stort intresse vilket umgänge Ö hade utanför de kända inom SFSF mm. Kan det finnas ännu mer kontakter i den riktkningen?

Jag skulle nog drista mig att anse att Ö är en som är inblandad i MOP. Han dyker upp i det här mer än vad slumpen tillåter. Och slumpen ska man inte godta hur som helst.
Citera
2015-03-07, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag har en obekräftad uppgift på att Ö ska ha varit kollega med KSB. Det ska ha varit inom A-turen. De ska även ha varit vänner privat.

Jag hittar inte mer själv och det är inte säkert att det stämmer. Hur ska man gräva vidare i detta?

KSB var några år äldre än Ö. Kan KSBs och Ös förhållande ha varit i stil med det som Ö hade med
P-OK? Nån sorts handledare inom piketen? Kan en sån kontakt ha skapats redan vid tidigt/mitten av 70-talet?

Det hade varit av stort intresse vilket umgänge Ö hade utanför de kända inom SFSF mm. Kan det finnas ännu mer kontakter i den riktkningen?

Jag skulle nog drista mig att anse att Ö är en som är inblandad i MOP. Han dyker upp i det här mer än vad slumpen tillåter. Och slumpen ska man inte godta hur som helst.

Frågan är om Ö inte kunde undvaras i det som omgav mordet

Eller att han inte kunde undvaras i mordet

Som fick många att ringa honom och besöka honom på natten

Motsatsen är Åke J Ek.

Mannen som ingen på denna tiden talar illa om eller ens nämner.

Men som bevisligen finns där som kommissarie och tillsattes under tiden Hasse fanns där.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-07 kl. 13:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in