2015-02-21, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Finns fler problem med att ta in utländska underkonsulter. Kultur, språk, arbetssätt …

Det är inte bara att slänga en teknisk handbok framför dem och säga: ”Gör sådär!”.

Inte helt enkelt att få till det och framförallt, inte helt solklart billigare i slutänden heller. Fråga ÅF hur det gått med polackerna deras.

Sedan är det skräp att beställare inte gärna vill tillåta ny-utexade i sina projekt. Ska branschen kunna ta in folk så måste vi ge dem erfarenhet också.

Exempelvis tunnelbanan till Nacka nu kommer att kräva mängder med mantimmar att producera. Den typen av projekt är en perfekt skola för de nyanställda hos alla inblandade: beställare, konsulter, byggare.

Att folk kan överklaga projekt är som vi har det i Sverige. Det är bara att manna organisationerna för detta faktum

Visst har du rätt i en hel del, men mycket av kraven är sådant som utländska K borde klara av.

Jo, vet själv hur det var som nyexad. Men vill man locka folk så måste man våga, vilket inte minst TrV/Kommunerna borde uppmana till. Man brukar ju tyvärr nämna kring referensprojekt och CV på konsulterna, vilket tar bort nyexade.

Det handlar inte om organisationerna, vilka klarar av det. Utan snarast otroligt långa ledtider och osäkerheter. Bara att utreda om personer är sakägare tar mycket tid. Plankan är väl senaste i raden av överklaganden som tagit otrolig tid och inte lett till något positivt.
Citera
2015-02-21, 12:40
Medlem
SingleStars avatar
Tar den östliga dragningen av den blå linjen.

http://kartor.eniro.se/m/NuL2p

I kartan jag har länkat till, har vi markerade ytor där man kan bygga ut med både bostads- och centrum-områden. De dragna linjerna är mina föreslagna linjedragningar för att täcka upp dessa ytor.

Det viktigaste är att man kan exploatera områden där tunnelbanan skall dras. Eftersom regionens växande population behöver bostäder. Då skall man också tänka strategiskt och inse regionens behov om 70-80 år snarare än 30-40 år.

Om dess dragningar skall göra, en förgrening, så kommer det knappast vara möjligt att belägga den blålinjen med ytterligare en dragning söder ut, som nu föreslaget med att ersätta Hagsätragrenen.

Om man väljer att exploatera dessa områden så bör man också välja att antingen bibehålla plattformarnas längd om 180 meter och bygga nya tunnelbanevagnar, som skall bli 90 meter med littera C40, som ger hela plattformens längd, alternativet är att bygga ut varje plattform med 6 meter och få plats med 4 st C20-vagnar.

De nya C30-vagnarna kommer att bli 70 meter långa och bli fullängdståg på röda och gröna linjens 145 meter långa plattformar.

Man kan också på den blå linjen välja att bygga ut plattformarna med 30 meter till 210 meters längd och det skulle bli 3 vagnar av modell C30, vilket skulle möjliggöra framtida vagnar med nästan samma längd som pendeltågsvagnarna X60, som är 106,5 meter.

Kapacitetsökningen av antalet trafikanter kommer att vara en flaskhals i den kommande utbyggnaden. Därför är det rimligare att bygga om nuvarande stationer så dessa blir längre och framtida stationer byggs i den längd man anser vara bästa kapacitetsnyttjandet för den framtida trafiken baserat på den befolkning som kommer att bo i de exploaterade områdena tillsammans med den nuvarande befolkningen.

Det man borde rikta in sig på är att befolkningen i regionen fram till 2100 kommer att växa till 5 miljoner. De dragna sträckningarna här ovan samt de markerade områdena är bara en del av de områden som kan exploateras.
Citera
2015-03-04, 07:31
Medlem
Drapåtrissors avatar
Enligt radio sthlm ska nu biljettkontrollerna utökas och även ske kvällar och helger. Dessutom medföljer det väktare i säkerhetssyfte. Så är det bra eller dåligt att fler fuskåkare åker fast?
Citera
2015-03-04, 13:30
Medlem
Nallen21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Enligt radio sthlm ska nu biljettkontrollerna utökas och även ske kvällar och helger. Dessutom medföljer det väktare i säkerhetssyfte. Så är det bra eller dåligt att fler fuskåkare åker fast?

Jag antar att det bör råda samma regler för alla, men egentligen har jag inga problem med att en del fuskar ibland.
Citera
2015-03-04, 14:42
Medlem
Citat:

ja, jätte bra, SL kortet går väl upp i höst, har jag hört..
Citera
2015-03-06, 00:18
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Östra Södermalm har ca 2800 passagerare per vardag under vintertid och ca 2000 passagerare på sommartid. På östra Södermalm finns det inte mycket yta att bygga på. Då är det mer lämpligt med spårvagnstrafik.

SL räknar med 26500 av- och påstigningar per dygn för station Sofia.
Källa: Tidningen Mitt i Södermalm, papperstidningen 3 mars 2015.
Citera
2015-03-06, 13:53
Medlem
Axells avatar
Citat:
Klart som fan det är bra att de tar krafttag mot plankare. De som är laglydiga och betalar för sig ska inte behöva betala för parasiters resande.
Citera
2015-03-08, 17:17
Avslutad
Citat:

Underbart hatar folk som ryggplankar och alla dessa jävla tiggare, hoppas de får tillåtelse att fösa bort dem alla. Höga böter hoppas jag också på kommer att le för mig själv om jag ser någon bli tagen på bargärning
Citera
2015-03-09, 14:51
Medlem
Nallen21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av captengrogg
Underbart hatar folk som ryggplankar och alla dessa jävla tiggare, hoppas de får tillåtelse att fösa bort dem alla. Höga böter hoppas jag också på kommer att le för mig själv om jag ser någon bli tagen på bargärning

Man kan ju alltid börja med att förbjuda tiggeriet. Det kanske inte direkt har med T-banan att göra, men i alla fall där jag bor har tiggandet antagit löjligt gigantiska proportioner. De ska i alla fall inte komma fram och antasta folk. Jag blir så förbannat less!
Citera
2015-03-09, 21:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nallen21
Man kan ju alltid börja med att förbjuda tiggeriet. Det kanske inte direkt har med T-banan att göra, men i alla fall där jag bor har tiggandet antagit löjligt gigantiska proportioner. De ska i alla fall inte komma fram och antasta folk. Jag blir så förbannat less!

Håller med hatar tiggeriet! Fan en tiggare vid varje gatuhörn och uppgång samt flertal på plattformarna och inne i tunnelbanan !
Citera
2015-03-09, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nallen21

Om du blir antastad så har du rätt att göra ett envarsgripande då detta är ett ofredande, det är iallafall vad folk som jobbar med säkerhet i tunnelbanan har berättat för mig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Envarsgripande
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ofredande

Det kommer förmodligen inte att ge fängelse för den som har ofredat dig men du har alltså fortfarande rätt att göra ett envarsgripande.

Sen finns det redan vissa begränsningar för tiggande i tunnelbanan och det är om den som tigger skulle vara/orsaka en säkerhetsrisk, som att tex. sitta mitt i en gång och hindra framkomlighet eller liknande. Vid såna tillfällen har ordningspersonal rätt att avhysa personen men det är lite upptill den anställde att avgöra just säkerhetsrisken och det kan därför variera.
Citera
2015-03-10, 10:42
Medlem
Nallen21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av captengrogg
Håller med hatar tiggeriet! Fan en tiggare vid varje gatuhörn och uppgång samt flertal på plattformarna och inne i tunnelbanan !

Jaji, det är väl bara en tidsfråga innan det står en tiggare och skakar med sin kaffemugg i trapphuset när man ska ner med hissen på morgonen. Portkoder lär inte stoppa dessa element. De tar sig in ändå till slut...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in