2015-03-03, 01:15
Medlem
baggebo1s avatar
Var ju lite samma sak i slutet av augusti innan vapenvilan när nyryssarna helt plötsigt fick nya krafter och lyckades säkra stora delar av gränsen mot Ryssland och köra ut Ukraina från Lugansk flygplats, Ilovaisk, Novoazovsk och flera andra nyckelplatser. Det är nog ganska klart att Ryssland skickar trupp till Nyryssland. Att USA presenterar bevis som ser ut som "Irakbevisen" när det verkar så uppenbart tyder på att USA inte vill ta fajten. När den här vapenvilan upphör bör Putin direkt gå in med tillräckligt med trupp för att säkra Novorossiyas naturliga gränser. NATO och USA är uppenbart inte intresserade av att göra motstånd, och Ukraina själva har givetvis inget att sätta emot.
Senast redigerad av baggebo1 2015-03-03 kl. 01:21.
2015-03-03, 01:16
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är ett intressant fall. Om Ryssland skickade in 300 pers och 30 tanks för att låsa Debaltsevo efter att Putin skrivit på Minskavtalet är det ganska uppseendeväckande.

Nja, han hade inte skrivit på Minsk-II när man gick över gränsen, men det är en petitess egentligen, då det VAR påskrivet när de sattes in i strid.

Vad som är intressantare är att vi hade viss information om detta redan i höstas, men vissa ville inte tro på det hela då. Från artikeln i Gazeta:

Citat:
Batomunkuev Dorji, 20 years old, 5 Tank Brigade (Ulan-Ude), a military unit № 46108..

Här är en rapport från i höstas:

Citat:
The information regarding the deployment of troops from Buryatia to the Ukrainian border will be updated, and only the confirmed data is posted here. Thanks to those who help provide this data, Irakli Komaxidze and `For Human Rights’, a Russian social movement represented by Dmitry Efimovich. The units posted to the Ukrainian border from Buryat are:

5th Separate Tank Brigade of the 36th Army of the Eastern Military District, military unit 46108, stationed in the Republic of Buryatia, Ulan-Ude, Divizionnaya Station.
https://burkonews.info/buryat-community-war-ukraine/

Jag tycker detta verkar mer eller mindre solid information, som bekräftas av tidigare rapporter av samma förband i området.
2015-03-03, 01:35
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nja, han hade inte skrivit på Minsk-II när man gick över gränsen, men det är en petitess egentligen, då det VAR påskrivet när de sattes in i strid.

Vad som är intressantare är att vi hade viss information om detta redan i höstas, men vissa ville inte tro på det hela då. Från artikeln i Gazeta:

Här är en rapport från i höstas:

https://burkonews.info/buryat-community-war-ukraine/

Jag tycker detta verkar mer eller mindre solid information, som bekräftas av tidigare rapporter av samma förband i området.
Tack för infon. Finns mer om burjaterna. Här har någon tydligen fått en hedersutmärkelse för insatser i "Rostovregionen".
Citat:
Here is a collection of photos of Dagbit Sandanov, the serviceman of the 5th Armored Brigade from Buryatia, who has been “on a trip” to Rostov region since November 2014. Among his photos one can find the certificate to the medal “For Military Valor” of the second degree, issued by the order of the Minister of Defense of the Russian Federation №840 dated 12/23/2014, signed by the personnel department commander of the Eastern Military District. There are other photos on his page, pointing to his present location.
https://en.informnapalm.org/buryats-5th-armored-brigade-decorated-medals-military-valor/

BBC har också haft en artikel:
Citat:
On 19 February, the day after the Ukrainians withdrew with heavy losses from the key strongpoint of Debaltseve, Russian broadsheet Kommersant ran a story by its reporter Ilya Barabanov who said he had seen and talked to Russian servicemen who had been fighting in the area. Among them were some from Siberia and the Russian Far East.

"They do what they have to do and then withdraw. Then, local rebels turn up in the captured towns or villages, at military offices and roadblocks to tell journalists of their past as coal miners," Barabanov said.

On the same day, the AFP news agency circulated pictures of Asian-looking men it called "pro-Russian separatists" playing football outside Debaltseve.

Shortly before the final assault on Debaltseve, Ukrainian battalion Donbas said in a Facebook posting that Russian troops were being deployed to the area. It quoted captured prisoners as saying that military vehicles were driven "exclusively by Buryats".
http://www.bbc.co.uk/monitoring/siberians-join-the-fight-in-ukraine
Senast redigerad av baggebo1 2015-03-03 kl. 01:48.
2015-03-03, 01:50
Medlem
baggebo1s avatar
Frågan är varför ryssarna skickar in mongoler om de vill låtsas som de inte har något med striderna att göra? Borde vara lättare att få etniska ryssar att verka vara "lokala rebeller" än burjater från Sibirien.
2015-03-03, 02:12
Medlem
Som neutral observatör är jag bara intresserad av sanningen. För att balansera mina tidigare uttalanden om de ukrainska frivilligbataljonerna, vill jag säga att visst finns det ryska soldater i östra Ukraina. Vårt problem är att försöka avgöra om vi talar om rysk reguljär trupp eller frivilliga. Jag lutar åt frivilliga, men inte kan de vara där utan Kremls godkännande. Om ryska armén hade varit involverad, så hade inbördeskriget redan varit slut, som jag förstår det. Kiev-juntan, som jag misstror, kunde ha krossats inom 48 timmar.

Ju fler vapen och militära analytiker väst levererar till Kiev, ju fler vapen och frivilliga officerer kommer Novorossiya att få från Ryssland. Det var likadant i de många proxykrigen runtom i världen under kalla kriget. Sådana proxykrig slapp vi svenskar, men så nära det var. 1969 stod jag stum och såg sovjetiska och svenska plan dansa över Gotska Sandön. Ingenting skrevs i tidningarna. Farfar påminde mig om de många gånger Sverige bombades under andra världskriget av flera stormakter. Vi förlorade omkring 2000 man. Vi var och är nära kanten, "krai", gränsen. "Krai" som i Ukraina, på de slaviska språken. Jag kallar det bråddjup, där landet tar slut. Jag ser Ukraina-krisen som det farligaste som hänt under min livstid.

Ryssarna har något som på ryska kallas "voentorg", en marknadsplats likt vårt svenska torg där man kan köpa det ena och det andra. I Ryssland kan man också köpa vapen och ammunition på detta torg. En rik nationalistisk rysk oligark misstänks ha finansierat kämparna i Donbass. Problemet for Novorossiyas folk är att de inte får allt de behöver och de kräver mer av Ryssland.

Efter ett helt års studier av Ukraina-krisen, många timmars arbete, har jag mer förståelse för den lidande* civilbefolkningen i öster än för clownerna i Kiev, men visst ser jag stormaktsspelet. På gammelsvenska sade man "Gud hjalpe Ånd hans" eller "Gud hjalpe Ånd hennes". Bilderna från Donbass tar tag i hjärtat. Jag har sett så många tragedier.

Som baggebo1 säger: "I själva verket kämpar de för alla människor som vill förbli ickeslavar, i hela världen". Novorossiya utmanar imperiet. Ja, nu avgörs allas våra öden. Denna kamp är avgörande* och det handlar om rättvisa, inte ideologier.
**
2015-03-03, 02:15
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Frågan är varför ryssarna skickar in mongoler om de vill låtsas som de inte har något med striderna att göra? Borde vara lättare att få etniska ryssar att verka vara "lokala rebeller" än burjater från Sibirien.

Bra poäng, men jag misstänker att det är trupper från lite varstans egentligen; man tar vad man har. I artikeln skrivs om:

Citat:
- Kuz'minskii. There's a lot of polygons. Tent cities. Some stopped, others left. Previous echelons met there. Kantemirovskaya team from Moscow was after us. There are Marines and one tank company not strong power. But our tank battalion of 31 tanks. Can be something serious to do.

Låter som om det har varit en stor blandning av enheter som varit involverade, och om vi ska ta vad han säger om "milisen" seriöst så har det behövts:

Citat:
- You fought with the militia? Common tasks were you?

- No. They just ... take another line, and when it is necessary to go further enemy dozhimat militias refuse to go. They say: we will not go there, it is dangerous. And we have the order to advance further. And want - will not order them. Well, then you go. Do not worry, we're almost squeezed pot already.
2015-03-03, 02:20
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Bra poäng, men jag misstänker att det är trupper från lite varstans egentligen; man tar vad man har. I artikeln skrivs om:

Låter som om det har varit en stor blandning av enheter som varit involverade, och om vi ska ta vad han säger om "milisen" seriöst så har det behövts:
De flesta av mongolerna kommer från Burjatien, en sketet land vid Bajkalsjön men ett härdat och tämligen brutalt folkslag ska väl erkännas.

/Micke
2015-03-03, 02:25
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Som neutral observatör är jag bara intresserad av sanningen. För att balansera mina tidigare uttalanden om de ukrainska frivilligbataljonerna, vill jag säga att visst finns det ryska soldater i östra Ukraina. Vårt problem är att försöka avgöra om vi talar om rysk reguljär trupp eller frivilliga. Jag lutar åt frivilliga, men inte kan de vara där utan Kremls godkännande. Om ryska armén hade varit involverad, så hade inbördeskriget redan varit slut, som jag förstår det. Kiev-juntan, som jag misstror, kunde ha krossats inom 48 timmar.

Fast nu har du inte läst vad vi skrivit här under dagen och kvällen, bevisen för reguljära ryska förband verkar närmast solida just nu. Det skall mycket till för att denna historia är ett falsarium, där den intervjuade soldaten lätt kan identifieras och källorna undersökas.

Det han säger är inte att man tar ledigt från ryska förband och åker över gränsen, utan att förband sätts upp långt in på den ryska sidan och transporteras med vapen och allt till fronten.
2015-03-03, 02:38
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Fast nu har du inte läst vad vi skrivit här under dagen och kvällen, bevisen för reguljära ryska förband verkar närmast solida just nu. Det skall mycket till för att denna historia är ett falsarium, där den intervjuade soldaten lätt kan identifieras och källorna undersökas.

Det han säger är inte att man tar ledigt från ryska förband och åker över gränsen, utan att förband sätts upp långt in på den ryska sidan och transporteras med vapen och allt till fronten.
En hel del av dem skriver under dokument innan de åker vidare, där de avsäger sig tjänstgöringen inom försvarsmakten i Ryssland och istället får anställning vid ett säkerhetsföretag knutet till en av oligarkerna.

/Micke
2015-03-03, 09:17
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ja fast nu har vi då vittnesmål från ryska reguljära soldater som berättar om hur det sätts upp pansarbataljoner i Ryssland för att skickas till Ukraina, och det är en nyhet som just nu sprider sig snabbt i Ryssland:

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=ru&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.nov ayagazeta.ru%2Fsociety%2F67490.html%3Fp%3D7

Det här är enligt min mening det första trovärdiga beviset för att ryska arméförband deltagit i strider i Ukraina. Här är en någorlunda anständig engelsk översättning:

http://euromaidanpress.com/2015/03/02/the-story-of-a-russian-soldiers-war-in-ukraine-we-all-knew-what-we-had-to-do-and-what-could-happen/

Jag tycker inte man kan avfärda det här som ett påhitt bara därför att det kommer från en Putin-fientlig tidning. Intervjun är oerhört detaljrik och berättelsen torde vara lätt att avslöja som ett falsifikat om den vore det.

Det enda som slår mig som märkligt är att soldaten säger att han sårades på kvällen den 19 februari. Urdragningen från Debaltsevo skedde tidigt på morgonen den 18 februari. Men striden han var inblandad i kan ha varit mot något ukrainskt förband som försökte bryta sig ur fickan senare.
2015-03-03, 09:24
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det här är enligt min mening det första trovärdiga beviset för att ryska arméförband deltagit i strider i Ukraina. Här är en någorlunda anständig engelsk översättning:

http://euromaidanpress.com/2015/03/02/the-story-of-a-russian-soldiers-war-in-ukraine-we-all-knew-what-we-had-to-do-and-what-could-happen/

Jag tycker inte man kan avfärda det här som ett påhitt bara därför att det kommer från en Putin-fientlig tidning. Intervjun är oerhört detaljrik och berättelsen torde vara lätt att avslöja som ett falsifikat om den vore det.

Det enda som slår mig som märkligt är att soldaten säger att han sårades på kvällen den 19 februari. Urdragningen från Debaltsevo skedde tidigt på morgonen den 18 februari. Men striden han var inblandad i kan ha varit mot något ukrainskt förband som försökte bryta sig ur fickan senare.
Du har alltså haft fel angående närvaron av ryskt reguljärtrupp på grund av att du är aningen förståndshandikappad jämfört med oss andra? Du har helt enkelt inte kunnat bedöma verkligheten som andra och därför tjatat om att de inte funnits i östra Ukraina trots de massiva bevisen. Så nu ska du smyga över till den normala sidan tror du, utan att det ska märkas. Du får börja övertyga dina kollegor bland de ryska fascisterna så ni kan inta den ståndpunkten att er sida, den ryska, är enormt överlägsen etc och stödja denna sida mot den Ukrainska och och Europa, inklusive Sverige.
2015-03-03, 09:32
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du har alltså haft fel angående närvaron av ryskt reguljärtrupp på grund av att du är aningen förståndshandikappad jämfört med oss andra? Du har helt enkelt inte kunnat bedöma verkligheten som andra och därför tjatat om att de inte funnits i östra Ukraina trots de massiva bevisen. Så nu ska du smyga över till den normala sidan tror du, utan att det ska märkas. Du får börja övertyga dina kollegor bland de ryska fascisterna så ni kan inta den ståndpunkten att er sida, den ryska, är enormt överlägsen etc och stödja denna sida mot den Ukrainska och och Europa, inklusive Sverige.

Nej, inte alls. Bevisen för ryska arméförband i östra Ukraina har helt enkelt lyst med sin frånvaro fram tills nu. Men när det dyker upp trovärdig bevisning har jag inga problem med att revidera min uppfattning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in