Citat:
Ursprungligen postat av
Njorden
Finns ju film från demonstrationens håll som inte heller visar att någon börjat slänga saker på er, antar att ingen sett någon gå till attack mot er förutom ni. Finns inga bevis för ditt påstående, synd.
Finns det någon film från antirasisternas håll som visar hur vi först går mot torget och sedan oprovocerat börjar kasta saker? Jag har inte sett någon sådan film utan alla filmer har väl börjat när bråket redan är i gång. Personligen tror jag inte polisen är så angelägen om att hitta sådana filmer heller då det kanske skulle komplicera hela bilden av att det hela var en planerad attack som alla var med på (vilket är resonemanget de använder för att kollektivt döma alla nationella som var på plats för våldsamt upplopp även om de bara filmade).
Citat:
Ursprungligen postat av
Njorden
Om vi nu utgår från er version, vad var syftet med att både ha knivar, flaskor och bengaler ifall man bara skulle dit och demonstrera? Vad skulle man ha gjort på platsen ifall AFA inte var där?
Vi visste ju att både AFA och RF var där eftersom de hade gått ut med att de skulle vara där, så det är ju inte konstigt att folk var förberedda på att det kunde bli bråk. Skyddsvästar och glasflaskor har ju burits vid andra offentliga aktiviteter som inte slutat i bråk, varför det i sig inte säger särskilt mycket om intentionerna. I övrigt så var jag inte inblandad i planeringen av aktionen så jag kan inte uttala mig om exakt vad planen var, men man ville väl visa närvaro och provocera antirasisterna kan man väl tänka sig (demonstrationen i sig var ju en provokation mot oss eftersom den typ gick under parollen att köra ut organisationen ur Kärrtorp). Alla vet ju också hur vänsterextremister reagerar av att se meningsmotståndare, det är ju bara att titta på hur de brukar bete sig runt alla nationalistiska demonstrationer så förstår man att det hade kunnat uppstå ordningsstörningar utan att vi behövde gå till attack.
Som jag ser det hade det hela kunnat sluta på tre andra sätt om saker gått annorlunda inledningsvis och motdemonstrationen hållit lite mer distans från demonstrationen (vilket antagligen hade skett automatiskt om det var mer poliser på plats, den polisiära underbemanningen kan ha varit medveten för att skapa massa brott och låsa in folk från båda sidor under valrörelsen):
1. Arga rödingar dampar och surar på torget men ingen konfrontation eftersom de militanta var för fega för att gå till attack, fler poliser dyker upp och håller isär grupperna. Resultat: Rödingarna skämmer ut sig och deras demonstration blir störd utan lagbrott från vår sida.
2. Rödingarna dampar och mindre grupper militanta rödingar gör dåligt planerade anfall mot motdemonstranterna men nu utan stöd av de andra demonstranterna och polisen och får därför stryk av motdemonstranterna. Resultat: Kanske kommer undan med att det var självförsvar (det gör ju vissa rödingar nu enligt den nuvarande tolkningen om att vi gick till angrepp mot demonstrationen), kanske klassas som våldsamt upplopp + misshandel för övervåld.
3. Samma som två fast rödingarna vinner konfrontationen. Resultat: Mindre roligt...