2015-02-27, 05:43
Medlem
Om fotoner inte har någon massa, varför kan inte ljuset komma ut ur ett svart hål på grund av gravitationen? Eller har jag missuppfattat något?
Citera
2015-02-27, 07:22
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Om fotoner inte har någon massa, varför kan inte ljuset komma ut ur ett svart hål på grund av gravitationen? Eller har jag missuppfattat något?
Jag skrev faktiskt det några inlägg tillbaka. Inte så utförligt dock.
(FB) Ställ era random astronomifrågor
Citera
2015-02-27, 11:55
Medlem
Varför har inte fotoner någon vilomassa när elektroner har det? Är inte en foton en elektron på flykt? Alltså en elektron som har lämnat en atom?
Citera
2015-02-27, 11:59
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Varför har inte fotoner någon vilomassa när elektroner har det? Är inte en foton en elektron på flykt? Alltså en elektron som har lämnat en atom?
Nej nej, däremot genereras eller absorberas en foton när en elektron ändrar energitillstånd.
Citera
2015-02-27, 12:08
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Det Fri skrev.
Kolla den här sidan. Du kan lyfta elektroner från vätets innersta skal till ett yttre. Du ger då atomen energi, som sedan frigörs när elektronen faller tillbaka.

På samma sätt kan du skjuta fotoner på vätet (tillföra energi). Skickar du en foton med tillräckligt mycket energi joniserar du atomen.
Håll ett öga på loggen.

http://astro.unl.edu/naap/hydrogen/animations/hydrogen_atom.html
Citera
2015-02-27, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nej nej, däremot genereras eller absorberas en foton när en elektron ändrar energitillstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det Fri skrev.
Kolla den här sidan. Du kan lyfta elektroner från vätets innersta skal till ett yttre. Du ger då atomen energi, som sedan frigörs när elektronen faller tillbaka.

På samma sätt kan du skjuta fotoner på vätet (tillföra energi). Skickar du en foton med tillräckligt mycket energi joniserar du atomen.
Håll ett öga på loggen.

http://astro.unl.edu/naap/hydrogen/animations/hydrogen_atom.html

Intressant. Alltid lär man sig något nytt här! Jag får ta och kolla in länken senare ikväll. Min iPad gillade inte länken.
Citera
2015-02-27, 13:31
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Intressant. Alltid lär man sig något nytt här! Jag får ta och kolla in länken senare ikväll. Min iPad gillade inte länken.
Apple gillar inte Flash.
Citera
2015-02-27, 13:36
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Därför att den färdas med ljushastigheten.
Inga partiklar som gör det kan ha en vilomassa.

Nej elektroner och fotoner är två olika saker.
Den ena blir du solbränd av den andra bara bränd.
Citera
2015-02-27, 13:37
Medlem
Fris avatar
Fast en elektron omvandlas (väl?) helt och hållet till fotoner om den reagerar med en positron (anti-elektron). Och kanske under andra extrema förhållanden också.
Citera
2015-02-27, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Apple gillar inte Flash.

Apple-produkter är djävulens påfund och då är jag ändå inte religiös..

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Därför att den färdas med ljushastigheten.
Inga partiklar som gör det kan ha en vilomassa.

Nej elektroner och fotoner är två olika saker.
Den ena blir du solbränd av den andra bara bränd.

Förklarar Wikipedia dåligt när det handlar om fotonens vilomassa?

Citat:
Fotonen kan aldrig vara i vila och saknar således vilomassa.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Foton

Jag tolkar den förklaringen som att en foton saknar vilomassa enbart för att den helt enkelt inte kan befinna sig i vila?
Citera
2015-02-27, 13:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Fast en elektron omvandlas (väl?) helt och hållet till fotoner om den reagerar med en positron (anti-elektron). Och kanske under andra extrema förhållanden också.
Kan inte på rak arm hur partikelutfallet ser ut vid dessa smällar.
Citera
2015-02-27, 14:01
Medlem
Fris avatar
Citat:
Förklarar Wikipedia dåligt när det handlar om fotonens vilomassa?
Citat:
Fotonen kan aldrig vara i vila och saknar således vilomassa.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Foton

Jag tolkar den förklaringen som att en foton saknar vilomassa enbart för att den helt enkelt inte kan befinna sig i vila?
Men ändå kan man stoppa ljuset:
http://www.extremetech.com/extreme/162289-light-stopped-completely-for-a-minute-inside-a-crystal-the-basis-of-quantum-memory
Det här är waaay over my paygrade, som det heter. Min enda kommentar lyder: Jaha, mhm, jaså?
Jag föredrar vanilla space. En roterande asteroid i rymdens mörker, sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in