2015-02-24, 21:46
Medlem
Ulvhamns avatar
Hoppsan en US bataljon till Ukraina för att utbilda 3 Ukrainska bataljoner.
Engelsmännen tar sjukvård, logistik och SIB.

http://m.bbc.com/news/world-europe-31610026

Kan det vara så att de ryska förlusterna omkring Donetsk visat på att Putins nya arme är lika bedrövlig som vanligt. Vilket medfört att väst vågar ta en tydligare ställning.

En mycket gammal man som jag ibland har nöjet att basta med sa på sin klingade finska härom dagen -"Hoppas pojkarna har bandat, för man hinner inte med att banda när ryssen kommer... bara skjuta"

Tvåa på bollen
Senast redigerad av Ulvhamn 2015-02-24 kl. 21:55.
2015-02-24, 21:50
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuattroCarl
Det låter ju helt fantastisk, Britterna och Kanadickerna är fan all action, de är med på tåget när de där andra sillarna sitter och onanerar till sina gazprom aktier.

Ja, det finns en del korruption att arbeta på inom Europa. Att slå oss för bröstet torde vara svårt just nu. Sverige inräknat, även om jag inte riktigt förstår vad de just nu håller på med men någon form av socialdemokratiskt egenintresse och skyddande av sina egna måste de vara.
2015-02-24, 22:01
Medlem
sinistrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seisma
Menar du den västerländska kolonialpolitiken som roffat åt sig mer leksaker än som ryms i garderoben och sopbergen? Tydligen vill mycket ha mera, hoppas nu att Putin lyckas tämja det bolsjevikiska vilddjuret med alla dessa horn.
Jag skall vara ärlig och säga att jag inte förstår vad du menar med det du skriver. De europeiska länderna i allmänhet och Storbritannien i synnerhet var mycket duktiga på att lägga beslag på stora områden, men under åren som gått sedan dess har de flesta av dessa områden fått eller vunnit sin frihet.
Ryssland har precis som exempelvis Sverige lyckats behålla i förhållande till sin befolkning mycket stora områden, främsta anledningen är att dessa områden är glesbefolkade och fram tills för inte så speciellt länge sedan sågs dessa som olönsam ödemark. Nu har vi blivit bättre på att utvinna de resurser som finns i dessa områden vilket gör att de återigen blivit intressanta. En annan anledning till att värdet på dessa områden ökar är ju att befolkningsmängden ökar och dess behov av "lebensraum" måste tillgodoses.

Jag tror inte att det största hotet mot Ryssland och dess territorier kommer ifrån Europa utan jag tror det är den mer traditionella konkurrenten till dessa områden nämligen Kina som är den som Ryssland oroar sig mest för.
Europas och USA har en befolkning som varken växer i hastig takt eller som är beredda att gå ut i ett storkrig för att erövra dessa områden, Europa och USA väljer nog hellre att försöka få tillgång till dessa resurser genom handel och ekonomisk makt.

Rysslands framtid bör därför vara att genom att åter närma sig Europa och ge upp den väg det nyss gett sig in på. I mitt tyckte borde Ryssland försöka sig på lite av den väg Kina gått de senaste åren som genom att ge utländska företag tillgång till den billiga produktionskapacitet och marknad som finns i Kina men där de samtidigt ser till att hela tiden få teknologiutbyte och insyn för att på så sätt katapultera den egna förmågan.

Ryssland har inte samma stora marknad och inte heller billiga produktionskapaciteten som Kina har men vad man har är ett otroligt överskott i råvaror och om man kan få ekonomisk hjälp att utvinna råvarorna och samtidigt se till att så mycket förädling som möjligt placeras inom Ryssland så borde en liknande katapulteffekt vara möjlig.

Ryssland är ett fantastiskt land och Ryssar varken sämre eller bättre än andra folkslag och de har många egenskaper som jag uppskattar. Tyvärr har de sedan flera hundra år dragits med långt sämre ledare än de förtjänar.
2015-02-24, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Hoppsan en US bataljon till Ukraina för att utbilda 3 Ukrainska bataljoner.
Engelsmännen tar sjukvård, logistik och SIB.

http://m.bbc.com/news/world-europe-31610026

Kan det vara så att de ryska förlusterna omkring Donetsk visat på att Putins nya arme är lika bedrövlig som vanligt. Vilket medfört att väst vågar ta en tydligare ställning.

En mycket gammal man som jag ibland har nöjet att basta med sa på sin klingade finska härom dagen -"Hoppas pojkarna har bandat, för man hinner inte med att banda när ryssen kommer... bara skjuta"

Tvåa på bollen
Kan det ha något att göra med att Putin inte använder sig av flygplan. Som är typ det bästa som finns idag?
2015-02-24, 22:52
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Det låter ju helt fantastisk, Britterna och Kanadickerna är fan all action, de är med på tåget när de där andra sillarna sitter och onanerar till sina gazprom aktier.

Notera också att Ukraina har skrivit på ett vapenavtal med UAE i dag; det är mycket troligt att Ukraina kommer få vapen levererade från arablandet med USA/UKs goda minne. Ett effektivt sätt att kunna förneka leveranser till Ukraina för Västländerna, men det har ju Putin redan erfarenhet av hur det fungerar...
2015-02-24, 22:59
Medlem
flyer1s avatar
https://www.facebook.com/pages/%D0%91%D0%B0%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BE%D0%BD-%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D 0 %BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B5%D 0%BD%D0%BD%D1%8F-%D0%9D%D0%9 3%D0%A3-%D0%94%D0%BE%D0%BD%D0%B1%D0%B0%D1%81/849793758415565?fref=nf

Lång länk till battalion Donbass hemsida. Jag läser den och dess ledares bloggrapporter. Det är bra få inblick i krig som inte går via press.
Ledaren o grundaren Semen Semenchenko, är vice ledare för Ukrainas 3:e största parti. Ett proeropeisk parti som bygger på mitten-högerpolitik med kristna grunvärderingar. Semen är egentligen etnisk ryss med född i Ukraina (Krim). Han ledde sitt frivilligförband på marken maskerad, men blev skadad av granatkastar eld då de skulle inta Ilovais 2mil öst om Donetsk sommaren 2014. Han är fortfarande battalionschef och riksdagsledamot. Tror du nån viceordförande för ett svenskt parti skulla strida vid fronten frivilligt ?
Donbass stred senast för att hålla vägen till Debaltsev öppen. Vid reträtten var Semen kritiskt till generalstaben och ville skapa egen stab för frivilligförbanden. Donbass batalionen finns även kring Mariopol, där Skillt finns.
Rykten säger ryska förband nu omgruperar mot Mariopol, så följ gärna händelserna via bataljonen hemsida, samt Semens egen facebook sida.
Senast redigerad av flyer1 2015-02-24 kl. 23:02.
2015-02-24, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinistral
Jag skall vara ärlig och säga att jag inte förstår vad du menar med det du skriver. De europeiska länderna i allmänhet och Storbritannien i synnerhet var mycket duktiga på att lägga beslag på stora områden, men under åren som gått sedan dess har de flesta av dessa områden fått eller vunnit sin frihet.
Ryssland har precis som exempelvis Sverige lyckats behålla i förhållande till sin befolkning mycket stora områden, främsta anledningen är att dessa områden är glesbefolkade och fram tills för inte så speciellt länge sedan sågs dessa som olönsam ödemark. Nu har vi blivit bättre på att utvinna de resurser som finns i dessa områden vilket gör att de återigen blivit intressanta. En annan anledning till att värdet på dessa områden ökar är ju att befolkningsmängden ökar och dess behov av "lebensraum" måste tillgodoses.

Jag tror inte att det största hotet mot Ryssland och dess territorier kommer ifrån Europa utan jag tror det är den mer traditionella konkurrenten till dessa områden nämligen Kina som är den som Ryssland oroar sig mest för.
Europas och USA har en befolkning som varken växer i hastig takt eller som är beredda att gå ut i ett storkrig för att erövra dessa områden, Europa och USA väljer nog hellre att försöka få tillgång till dessa resurser genom handel och ekonomisk makt.

Rysslands framtid bör därför vara att genom att åter närma sig Europa och ge upp den väg det nyss gett sig in på. I mitt tyckte borde Ryssland försöka sig på lite av den väg Kina gått de senaste åren som genom att ge utländska företag tillgång till den billiga produktionskapacitet och marknad som finns i Kina men där de samtidigt ser till att hela tiden få teknologiutbyte och insyn för att på så sätt katapultera den egna förmågan.

Ryssland har inte samma stora marknad och inte heller billiga produktionskapaciteten som Kina har men vad man har är ett otroligt överskott i råvaror och om man kan få ekonomisk hjälp att utvinna råvarorna och samtidigt se till att så mycket förädling som möjligt placeras inom Ryssland så borde en liknande katapulteffekt vara möjlig.

Ryssland är ett fantastiskt land och Ryssar varken sämre eller bättre än andra folkslag och de har många egenskaper som jag uppskattar. Tyvärr har de sedan flera hundra år dragits med långt sämre ledare än de förtjänar.

Kolonialpolitiken har inte slutat verka ännu, se bara hur södra Sverige dränerar norra Sverige på allehanda resurser, längre än så behöver man inte spana för att se hur den verkar i det lilla såväl som i det stora. Landshövdingen i Västernorrland håller säkert med dig om att dessa olönsamma ödemarker i norra Sverige åter kan bli lönsamma. Hans dröm, som han uttryckte för ett antal år sedan, är att skapa ett lågprisområde i norra Sverige med hjälp av invandrare, naturligtvis integrerat i kolonialpolitiken. Vad gäller Kina som ännu kontrolleras av denna "hornpelle" och ännu inte lyckats frigöra sig från dess grepp, som Ryssland lyckades med. Därför innan detta parti KKP faller, så kan bolsjevikerna fortsatt vara ett orosmoment för Ryssland. Och i väst kommer kolonialpolitiken fortsatt att verka i sin nuvarande subtila form och förtrycka världens människor och det beror på att huvudscenen fortsatt är Kina. De faktorer du har med i dina kalkyler som förutsättning för lönsamhet, handlar om fortsatt förtryck med hjälp av kolonialpolitik. Det vi ser idag är kolonialpolitikens slutliga dödsryckningar, vilket innebär att landshövdingens dröm övergår i en mardröm. Kanske har du ha svårt att riktigt hänga med denna gång också.
2015-02-24, 23:06
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
En ögonvittnesskildring från Novoazovsk, vilken torde tas för fullt rimlig enligt den senaste diskussionen med Stabskaptenen som fastställt prejudikatet.

http://www.kyivpost.com/content/ukraine/russian-army-prepares-for-new-attacks-from-ukraines-novoazovsk-381767.html

Det är mycket möjligt att en 73-årig man i Novoazovsk har sagt till Kyiv Post att hans fru har sagt till honom att tre män en gång kom in i hennes butik och ville betala med rubler. Men det bevisar inte att den ryska armén har invaderat Ukraina. Att det hela tiden är sådant här nonsens som presenteras som "bevis för den ryska invasionen" visar i själva verket att någon sådan invasion inte ägt rum.

Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Vladimirs historia stämmer väl överens med mina egna erfarenheter som stred både i och omkring Novoazovsk.

/Micke

Du har kommit med felaktiga uppgifter så många gånger att det inte går att sätta tilltro till vad du säger.
2015-02-24, 23:06
Medlem
QuattroCarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Kan det ha något att göra med att Putin inte använder sig av flygplan. Som är typ det bästa som finns idag?

Jag skulle vilja påstå att han inte har de bästa planen som finns idag.
Tyvärr avbröt amerikanerna F-22 raptor som är mångt bättre än deras F-35, men de kanske inte har behovet av det mindre planet.
Rafael är mkt bra, bättre är nog Eurofighter, och JAS 39 gripen är inget dåligt plan.

Jag är ingen expert inom området, ryssen har ju en jävla massa plan vet jag däremot.

Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Notera också att Ukraina har skrivit på ett vapenavtal med UAE i dag; det är mycket troligt att Ukraina kommer få vapen levererade från arablandet med USA/UKs goda minne. Ett effektivt sätt att kunna förneka leveranser till Ukraina för Västländerna, men det har ju Putin redan erfarenhet av hur det fungerar...

Ja jag läste det där tidigare, mycket uppskattat kan jag tro, som någon sa tidigare, Araben är inte rädd för Putin. Nu kan vi ju hoppas på att miljömupparna inte stoppar alla våra vapenleveranser, vafan vi behöver ju få in pengar på nån export nu när vi inte har nåt kvar.
Senast redigerad av QuattroCarl 2015-02-24 kl. 23:12.
2015-02-24, 23:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Ukraina skapar en cyberarmé för att motverka "rysk propaganda". Tydligen kan vem som helst bli medlem.

http://i-army.org/

Utmärkt idé som som Sverige borde ta till sig! En slags "Nationell informationskrigs försvarsstyrka".

Dock borde försvarsmakten och pålitliga journalister ge viss utbildning. Dessutom borde man bakgrundskolla de som vill medverka till att försvara vår demokrati och våra svenska moderna och postmoderna värderingar. Fienden kan nämligen komma att försöka att infiltrera och störa en sådan försvarsstyrka. För nu råder det inget som helst tvivel:

Antingen så förbereder Ryssland hybridkrigföring mot Sverige, eller också så har man börjat inleda hybridkrigföring emot Sverige.

Jag hoppas verkligen att alla patriotiska Ukrainare vill medverka till att försvara sitt land, även när det kommer till informationskrigföring.
2015-02-24, 23:17
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Kan det ha något att göra med att Putin inte använder sig av flygplan.
Naturligtvis är det så och inte heller Ukraina i någon större utsträckning. Så marken var inte imponerande, lite mer kvalificerat motstånd så hade det sett annorlunda ut och det vet Kremla.
Citat:
Som är typ det bästa som finns idag?
"bästa" är ett stort ord, mest samövade och med mest flygtimmar och uppbyggd logistik är Väst. Så när Putin tar fram flyget måste Väst reagera, kanonmaten är dukad och det är bra bandat...
Bon appétit

Är inte det ryska folket värda mer, Kreml? Skamligt.
Senast redigerad av Ulvhamn 2015-02-24 kl. 23:25.
2015-02-24, 23:20
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja påstå att han inte har de bästa planen som finns idag.
Tyvärr avbröt amerikanerna F-22 raptor som är mångt bättre än deras F-35, men de kanske inte har behovet av det mindre planet.
Rafael är mkt bra, bättre är nog Eurofighter, och JAS 39 gripen är inget dåligt plan.

Jag är ingen expert inom området, ryssen har ju en jävla massa plan vet jag däremot.
Det var inte mening att mena det.
Men flygplan rent generellt är vida överlägset allt annat. Med flyg kan du på bara några minuter spränga en bro med extrem precision och vara borta på 3 sekunder.
Med artilleri krävs det att du först transporterar pjäsen, skjuter in den och slutligen har en snubbe som trycker i en buske nära målet för att bekräfta om det träffade eller inte.
Senast redigerad av Olepeter 2015-02-24 kl. 23:28.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in