Citat:
Ursprungligen postat av
Seisma
Menar du den västerländska kolonialpolitiken som roffat åt sig mer leksaker än som ryms i garderoben och sopbergen? Tydligen vill mycket ha mera, hoppas nu att Putin lyckas tämja det bolsjevikiska vilddjuret med alla dessa horn.

Jag skall vara ärlig och säga att jag inte förstår vad du menar med det du skriver. De europeiska länderna i allmänhet och Storbritannien i synnerhet var mycket duktiga på att lägga beslag på stora områden, men under åren som gått sedan dess har de flesta av dessa områden fått eller vunnit sin frihet.
Ryssland har precis som exempelvis Sverige lyckats behålla i förhållande till sin befolkning mycket stora områden, främsta anledningen är att dessa områden är glesbefolkade och fram tills för inte så speciellt länge sedan sågs dessa som olönsam ödemark. Nu har vi blivit bättre på att utvinna de resurser som finns i dessa områden vilket gör att de återigen blivit intressanta. En annan anledning till att värdet på dessa områden ökar är ju att befolkningsmängden ökar och dess behov av "lebensraum" måste tillgodoses.
Jag tror inte att det största hotet mot Ryssland och dess territorier kommer ifrån Europa utan jag tror det är den mer traditionella konkurrenten till dessa områden nämligen Kina som är den som Ryssland oroar sig mest för.
Europas och USA har en befolkning som varken växer i hastig takt eller som är beredda att gå ut i ett storkrig för att erövra dessa områden, Europa och USA väljer nog hellre att försöka få tillgång till dessa resurser genom handel och ekonomisk makt.
Rysslands framtid bör därför vara att genom att åter närma sig Europa och ge upp den väg det nyss gett sig in på. I mitt tyckte borde Ryssland försöka sig på lite av den väg Kina gått de senaste åren som genom att ge utländska företag tillgång till den billiga produktionskapacitet och marknad som finns i Kina men där de samtidigt ser till att hela tiden få teknologiutbyte och insyn för att på så sätt katapultera den egna förmågan.
Ryssland har inte samma stora marknad och inte heller billiga produktionskapaciteten som Kina har men vad man har är ett otroligt överskott i råvaror och om man kan få ekonomisk hjälp att utvinna råvarorna och samtidigt se till att så mycket förädling som möjligt placeras inom Ryssland så borde en liknande katapulteffekt vara möjlig.
Ryssland är ett fantastiskt land och Ryssar varken sämre eller bättre än andra folkslag och de har många egenskaper som jag uppskattar. Tyvärr har de sedan flera hundra år dragits med långt sämre ledare än de förtjänar.