Det här är en kompletterande lista för 'ej led'/'ej stf'-vandring (och va fan, vem vill gå och snubbla på massa andra vandrare mellan nikkaloukta och keb?)
- pulvermos/citronpeppar/salt/peppar
- fiskeutrustning (lättspinn med några lätta spinnare och/eller ett par kastflöten/krok/mask)
- aluminuimfolie för att glöda fisken i
- islaywhisky i plastflaska (minimum 0,5 liter per skalle)
- vattensäkrade tändstickor (inknutna i plastpåse)
- ett par cigaretttändare
- någon form av skalställ (jag hade aldrig gett mig ut utan 3-lagers G-Tex både uppe och nere)
- någon form av (impregnerade) bomullsbyxor (exempelvis G-1000)/softshellbyxor
- lätt dunjacka om det är juni (det snöade och var 2+ på midsommarafton -14 nere i lågländerna i Jämtland)
- (-5)-sovsäck (eller kraftigare)
- kronans underställ uppe & nere (billigt och bra, dubbel uppsättning per person)
- en ulltröja (värmer när den är blöt till skillnad från fleece)
- (skapligt) väl ingångna kängor - ordentligt (och jag menar jävligt ordentligt) infettade
- torkat renkött
- resorb
- treo
- kokkaffe
- sotpanna
- socker/druvsocker
- ett par chockladkakor
- lite russin/nötter-blandning
- välklippta tånaglar (men ha ändå med en nagelsax)
-ed-
Ett par burkar tonfisk och torrpasta (fullkorn) är bra att ha med.
Havregryn och blåbärssoppa i pulverform, med lite blåbärssoppa i havregrynsgröten har man instant blåbärssylt
'Necessär med hygienartiklar' - WTF!!!!???!!!!
Skit i högtalare/böcker/e-boksläsare - ni är, för i helvete, i fjällen - njut av naturen
Svampbok? I fjällen? Eh. Nä.
Skit i termos och 'vattenflaska' kör med en tvåliters camelback/platypus per person. Koka vatten vid behov.
Gaskök. Inte spritkök.
Möjligen varsin liten pannlampa. Behövs åandra sidan inte om det är juni/juli.
Tevasandaler eller liknande är ypperliga att vada i.
Kör ett torr-rep innan ni sticker. Två dagars vandring längs någon lokal led med övernattning. En shake down för att se så allt funkar som det ska. Sen får ni tillfälle att gå in kängorna.
--
Och - ha det så himla bra - lär er njuta av fjällvärlden - det värsta som kan hända i svenska fjällen sommartid är att whiskyn/brasset tar slut i bivacken (om man inte klantar till det något överjävligt

)