2015-02-24, 16:36
Medlem
Hej! Jag och en polare har tänkt fjällvandra för första gången i sommar uppe i fjällen (rutter och längd är ännu ej bestämda). Vi har knåpat på en utrustningslista som är en något modifierad version av en lista vi fann på internet. Den ser ut som följande:

Kläder
*Underställ (över/under)
*Stålgrå (tunna ullsockor)
*Tjocka ullsockor
*Vandringsbyxor
*Värmetröja i fleece
*Fältskjorta/or
*Mössa
*Vindtäta handskar
*Regnställ
*Kängor
Boende
*Tält med myggnät
*Liggunderlag
*Sovsäck
*Pannlampa
Mat(lagning)
*Triangelkök inkl bränsle och tändstål/stickor
*Kåsa/bestick
*Vattenflaska
*Liten visp
*Tång till kastrull
*Diskmedel/borste
*Termos
*Frystorkad mat/grönpåsar
*Soppåsar
*Protein bars
*Konservmat (tonfisk, ärtsoppa etc)
Bära
*Ryggsäck (60l)
Hitta
*Karta och kompass
*GPS
Hygien/sjukvård
*1:a hjälpen
*Skavsårsplåster
*Smärtstillande
*Handdukar (liten och stor)
*Necessär med hygienartiklar
*Torkpapper
*Solkräm
*Myggmedel
Övrigt
*Mobil/kamera
*Kniv
*Packpåse för elektronik
*Ficklampa
*Batterier
*Solglasögon
*Böcker
*Hörlurar
*Anteckningsblock + penna
*Cannabis/rizzla
*Högtalare
*Konservöppnare

Vi har aldrig vandrat förut, och jag vill väl mest försäkra mig om att den här packlistan skulle stå sig i ungefär 4-5 dagar/en vecka. Är det någonting vi missat? Vi har en del av utrustningen men det mesta ska vi köpa nytt.
Citera
2015-02-24, 16:45
Medlem
knullklassons avatar
Alcogel, multiverktyg och stormlinor.
Citera
2015-02-24, 17:09
Medlem
Johan_08s avatar
Mobiltelefon, typ gammal modell för 200kr som håller batteriet länge - hålls avstängd och används i nöd.
Nu skrev du visserligen med mobil, men se fan till att ha någon sorts nödtelefon.

Tändare/eldstål
GPS behöver ni inte sålänge ni har karta + kompass.
Svampbok
Citera
2015-02-24, 18:13
Medlem
Blötmat (ärtsoppa, tonfisk) verkar onödigt tungt, beroende på längd förstås.
Ang. vikt; ficklampa har du i pannlampan och är pengar inget större problem (kostar bara 995:- @Adlibris) köper du en e-boksläsare istället för böcker och sparar kilo.
Citera
2015-02-24, 20:39
Medlem
448s avatar
Ficklampa , ja en liten om det är juni/juli - det är ganska just om det är högt upp dygnet runt

Termos skiter ni i.

Skippa t röd köket och kör på ett toppmonterat gaskök eller ett spindelkök på biltema och ett kastrullset
Det kan ju ni i.g dela på också
Räkna med 3 tuber på två för en vecka så har ni fett med marginal.

Skit i böcker,högtalare.

Skit i konserver och blöt mat som sagts.

Nu har ni sparat massa vikt
Citera
2015-02-24, 20:56
Medlem
Evaristos avatar
Sånt som inte väger ett gram:
- Några mil i benen i de kängor som ska användas.
- Rimliga etappmål, räkna med gott om tid för höjdtagningar.

Innan ni lämnar fjällskogen, hugg till varsin vandringsstav. Den kan man sen sitta och tälja mönster i under pauserna. Den blir en vän för livet.

Edit: Mycket bra grej: lättast möjliga extraskor typ enklaste sneakers, för att vada barbent över forsar. Barfota funkar inte bra, pga skärsår och dåligt fäste. Skönt att ha också när man vill strosa runt nära lägerplatsen.
Senast redigerad av Evaristo 2015-02-24 kl. 21:00.
Citera
2015-02-25, 00:00
Medlem
hogerspokets avatar
Det här är en kompletterande lista för 'ej led'/'ej stf'-vandring (och va fan, vem vill gå och snubbla på massa andra vandrare mellan nikkaloukta och keb?)

- pulvermos/citronpeppar/salt/peppar
- fiskeutrustning (lättspinn med några lätta spinnare och/eller ett par kastflöten/krok/mask)
- aluminuimfolie för att glöda fisken i
- islaywhisky i plastflaska (minimum 0,5 liter per skalle)
- vattensäkrade tändstickor (inknutna i plastpåse)
- ett par cigaretttändare
- någon form av skalställ (jag hade aldrig gett mig ut utan 3-lagers G-Tex både uppe och nere)
- någon form av (impregnerade) bomullsbyxor (exempelvis G-1000)/softshellbyxor
- lätt dunjacka om det är juni (det snöade och var 2+ på midsommarafton -14 nere i lågländerna i Jämtland)
- (-5)-sovsäck (eller kraftigare)
- kronans underställ uppe & nere (billigt och bra, dubbel uppsättning per person)
- en ulltröja (värmer när den är blöt till skillnad från fleece)
- (skapligt) väl ingångna kängor - ordentligt (och jag menar jävligt ordentligt) infettade
- torkat renkött
- resorb
- treo
- kokkaffe
- sotpanna
- socker/druvsocker
- ett par chockladkakor
- lite russin/nötter-blandning
- välklippta tånaglar (men ha ändå med en nagelsax)

-ed-
Ett par burkar tonfisk och torrpasta (fullkorn) är bra att ha med.
Havregryn och blåbärssoppa i pulverform, med lite blåbärssoppa i havregrynsgröten har man instant blåbärssylt

'Necessär med hygienartiklar' - WTF!!!!???!!!!

Skit i högtalare/böcker/e-boksläsare - ni är, för i helvete, i fjällen - njut av naturen

Svampbok? I fjällen? Eh. Nä.

Skit i termos och 'vattenflaska' kör med en tvåliters camelback/platypus per person. Koka vatten vid behov.

Gaskök. Inte spritkök.

Möjligen varsin liten pannlampa. Behövs åandra sidan inte om det är juni/juli.

Tevasandaler eller liknande är ypperliga att vada i.

Kör ett torr-rep innan ni sticker. Två dagars vandring längs någon lokal led med övernattning. En shake down för att se så allt funkar som det ska. Sen får ni tillfälle att gå in kängorna.
--
Och - ha det så himla bra - lär er njuta av fjällvärlden - det värsta som kan hända i svenska fjällen sommartid är att whiskyn/brasset tar slut i bivacken (om man inte klantar till det något överjävligt)
Senast redigerad av hogerspoket 2015-02-25 kl. 00:29.
Citera
2015-02-25, 21:33
Medlem
Konserver kan ni ju glömma, om ni inte VILL bära runt extrakilo i onödan. Och det vill man inte.

Knorr Spaghetteria Carbonara (tillsätt vatten) kan jag verkligen rekommendera. Det var min bästa vän under min vecka i fjällen, men vågade inte köpa mer än 3. Borde köpt 7 minst. Finns i välsorterade mataffärer. Ölkorv är nice också. Överhuvudtaget så ska ni sikta på att maten ska vara enkel, för personligen så pallade jag aldrig hålla på med maten mer än nödvändigt.

Både stor och liten handduk känns ovärt också, i alla fall om ni menar per person. En snabbtorkande, kompakt handduk av mediumformat är att föredra.
Citera
2015-03-01, 02:12
Medlem
Dsfhs avatar
Keps
Halsduk, buff eller liknade
Kontanter är alltid bra att ha
Kåsa att dricka ur hängs med fördel på avbärarbältet med karbinhake för snabb och enkel användning.
Brukar aldrig behöva bära på vatten. Har en 2-3 50cl flaskor som jag fyller vid uppsättning av läger.
Citera
2015-03-06, 14:24
Medlem
haresEars avatar
Ska ni vara ute ett halvår? Med den där listan bör ni ju ordna några sherpas som kan dra med skiten. På riktigt, skall ni ut och vandra, ta med det som ni behöver. Min lista för en vecka brukar se ut:

Kläderna jag har på mig (softshellbyxa, merinounderställ, kalsonger, strumpor)
I packningen har jag en tjockare fleece (patagonia R2) och en hardshelljacka (vatten/vindtät)

Sedan ett par extra kalsonger, ett par extra strumpor.
Mössa/Tunna handskar om det är alpin klättring som står på tur.

Eldstål och gas - MSR reactor-kök

havregryn och vatten till frukost (gröt) å mjölkpulver, frystorkat till lunch och varma koppen + knäckebröd till middag. 100g nötter / dag i portionsförpackning.

Se till att ha med plåster.
Ni som fiskar, ta med superlim, björntråd och ett multiverktyg. Jag har fått laga flugspö flera gånger...

Brukar ligga på runt 12kg packning exkl klätterutrustning.

Maktfaktorn: Pannlampa? Det är ju typ ljust dygnet runt på sommaren, ska du läsa på kvällarna?
Asså ta ENBART med det ni behöver, resten av "vill ha skiten" stannar väl hemma. Var ute i naturen och njut av naturen. Alla extra saker man packar väger, och en tung packning är det värsta som finns - Jo, slet ordentligt på K4 Dragonerna - jägarpluton, efter det är jag så spyless tung skit å kassa kläder.
Citera
2015-03-07, 08:13
Bannlyst
vad är ett triangelkök?
Citera
2015-03-07, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
vad är ett triangelkök?
Trangiakök. https://www.google.se/search?q=trangia&biw=1366&bih=643&site=webhp&sourc e=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=4dH6VMarCsvvoATkj4DQDw&sqi =2&ved=0CAYQ_AUoAQ
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in