Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Det du skriver motsägs av det ljumma intresset av att lösa MOP . Om man ska genomföra ett attentat som MOP behöver man veta att medgivarna, riksväktarna , inte river upp himmel och jord för att fånga mördaren. Innebär inte att man nödvändigtvis behöver ha fått skriftligt på det, men det behövs en vink om att det inte kommer sökas i alla skrymslen och vrår.
Om renegat genomfört mordet så har jag svårt att se varför man så totalt låtit bli att titta åt vissa håll och underlåtit att genomföra rena rutinåtgärder, men ok omöjligt är det inte , men i mina ögon osannolikt.
Ska man hitta ett motiv gäller det att se vad som verkligen förändrades i samband med MOP. Som jag redovisat förut är det en avgörande anledning till min skepsis mot Sydafrika som anstiftare.
Det svenska stödet till ANC minskade inte, det ökade efter MOP och riskerna med en att avslöjas som statsmanna-mördare övertrumfade med råge den nytta Pretoria hade av MOP.
Jovisst men det är ju sådant vi vet idag. Att ingen rörde upp himmel och jord menar jag. Det
kan ju ha varit så att mordet skedde trots risken och att förövaren/förövarna blev förvånade över att inget skedde. De som visste eller anade sig till vad som skett (eller trodde sig veta vad som skett) skyddade statsnyttan, helt oavsett motiv eller orsakssamband. Finns liknande skeenden där folk skyddar varandra och varandras små och stora hemligheter, bara för att de
tror sig veta hur det gått till. Dessa makthavare tolkar händelserna och dess eventuella konsekvenser utifrån sina kunskaper och sina behov. Dessa behöver inte alls ha ett dyft med själva den utlösande händelsen.
Är då motivbilden enbart levande i gärningsmannens huvud går det inte att utgå ifrån vad som blev följden av OP:s frånfälle. Är motivet privat så är det bara gärningsmannen som vet hur det blev. Han kanske firar den dagen varje år på något särskilt vis, vad vet jag.
Alldeles bortsett från att texten i länken handlar om det sk "vapenspåret" så ger det en viss bild av det jag försöker beskriva. Enklast är väl att beskriva MOP och det runtomkring som en lök. Hur mycket man än skalar av lager efter lager så kommer man aldrig till kärnan. Eftersom det inte finns någon!
http://abe.freeshell.org/palme/node14.html
Citat:
''Sanningen om mordet? De flesta i regeringen vill inte veta den. Det skulle vara katastrofalt för UD om folk fick veta hur dumma vi varit i Persiska viken. Rötterna till mordet går tillbaka till Iran och Irak. Det är svårt att säga vilket. Båda hade skäl. Men inställningen är definitivt, att inte ta reda på det''.
/.../
Säpo hade varit ''Dödens Mäklare'' på spåren länge, men inte vågat ingripa på grund av dess toppskikt med både regeringsmedlemmar och finansmän. När Palme sedan mördades, ansåg vissa inom Säpo att ''någon'' gjort dem en tjänst! Det är ingen hemlighet att Säpo starkt ogillade Olof Palme, som hade långt framskridna planer på att lägga ner säkerhets- polisen.
Det svenska kontraspionaget KSI, kontoret för särskild inhämtning, visste också men kunde inte heller ingripa. UD-tjänstemän var inblandade och dessa visste, att vissa medlemmar i ''Dödens Mäklare'' arbetade åt just KSI, och försåg dem med mycket värdefull information om främmande makt.