Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-23, 17:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Uttalandet om "...en vaktmästare från Skandia" ska väl härröra från hennes vittnesmål i tingsrätten, men jag har inte sett det dokumenterat i skrift eller hört det på något ljudband därifrån.

Vid det tredje förhöret med AH den 3 april nämner hon, på frågan om hon hörde någon annan människa i närheten, att "Det var någon som började rycka i benen, eller någonting...". Det passar bra med tillsammans med SE:s egen uppgift att han hjälpt till att få över OP i framstupa sidoläge.

I övrigt finns mig veterligen ingen vittnesuppgift som matchar hans närvaro, och jag håller med om att han är väldigt suspekt (minst sagt) och svår att få grepp om.
Här är en ljudfil: förhör med AH i rätten
https://www.dropbox.com/s/2v6m40f8vwlfp8x/AnnaHage.zip?dl=0
Jag har lite ont om plats i dropboxen så säg till när jag kan ta bort den.

Edit: Såvitt jag kan bedöma så säger hon ingenting om SE i detta förhör, men jag vet att jag hört ett annat förhör där AH fick en gråtattack men jag hittar bara detta.
Senast redigerad av iesho 2015-02-23 kl. 18:27.
Citera
2015-02-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag skulle vilja lägga till en viktig förutsättning: att ha stöd från mäktiga krafter i samhället.
Nej, inte nödvändigtvis. Åtminstone i teorin är det möjligt att en person agerade på egen hand.
Citera
2015-02-23, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagan74
Nej, inte nödvändigtvis. Åtminstone i teorin är det möjligt att en person agerade på egen hand.

Håller med.... rent teoretiskt sett kan det inte uteslutas att det om det var SE eller någon från Skandiahuset som sköt att det var en ensam person som tog chansen men att denne måste skyddas för att skydda något annat i sammanhanget som inte tålde dagens ljus. T ex personer som hart samröre med honom i annat ärende eller som varit ute i onämnbara ärenden kring OP alternativt med inblandning av främmande makt. Ponera att det genomfördes en hemlig kaderövning i syfte att träna kuppförvar och SB.samband med medverkan av Natopersonal kring partihögkvarter, Skandia och Bergrumsanläggningen och att dessa var aktiva i mordområdet när mordet skedde. All granskning av aktiviteter som kan ha förekommit måste då skyddas oavsett om en mördare samtidigt kom undan.

Långsökt med teoretiskt möjligt....
Citera
2015-02-23, 19:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Håller med.... rent teoretiskt sett kan det inte uteslutas att det om det var SE eller någon från Skandiahuset som sköt att det var en ensam person som tog chansen men att denne måste skyddas för att skydda något annat i sammanhanget som inte tålde dagens ljus. T ex personer som hart samröre med honom i annat ärende eller som varit ute i onämnbara ärenden kring OP alternativt med inblandning av främmande makt. Ponera att det genomfördes en hemlig kaderövning i syfte att träna kuppförvar och SB.samband med medverkan av Natopersonal kring partihögkvarter, Skandia och Bergrumsanläggningen och att dessa var aktiva i mordområdet när mordet skedde. All granskning av aktiviteter som kan ha förekommit måste då skyddas oavsett om en mördare samtidigt kom undan.

Långsökt med teoretiskt möjligt....

Långsökt och kräver att alla uppgifter om övervakning skulle vara lögn, SÄPOs övervaknings-utredning ska vara lögn , Sten Andersson ska sprida lögnaktiga uppgifter om SÄPO-trion. Kräver ett ljugande som gör den teorin närmast mycket, mycket osannolik.
Citera
2015-02-23, 20:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagan74
I teorin är det möjligt, men ingenting tyder på att det var så i verkligheten. Och när det gäller den verkliga GM-profilen så bör nog detta läggas till: någon agerade på uppdrag av mäktiga intressenter.
Citera
2015-02-23, 20:33
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Långsökt och kräver att alla uppgifter om övervakning skulle vara lögn, SÄPOs övervaknings-utredning ska vara lögn , Sten Andersson ska sprida lögnaktiga uppgifter om SÄPO-trion. Kräver ett ljugande som gör den teorin närmast mycket, mycket osannolik.
Jag vet inte det. Övervakningsinsats/er (både för och mot OP) kan mycket väl ha skett, t o m långt gångna konspirationer. Inget av detta tycker jag motsäger att någon enskild tagit ett eget initiativ. Antingen ur en redan befintlig gruppering (där av annat skäl än mord) eller helt på egen hand. Det som är avgörande (och varom vi vet intet) är motivbilden. Det är fortfarande på tok för mycket vi inte vet något alls om.
Citera
2015-02-23, 20:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vänster och höger är samma sak, men det har inte Sven Anér insett. Det är därför som man talar om "skiers right" och "skiers left" när man skall beskriva t.ex. var man skall köra ned från ett berg, i skdåkningssammanhang. Det gäller alltså att klargöra från vilken position man gör sin beskrivning, nedifrån berget, eller uppifrån när man kör ned?

Likadant vid bion - stog Granmannen på "skiers right" (på sydsidan) eller stog han till höger om ingången (dvs norr om) för den som står utanför Grand och tittar in, som Grandmannen själv?

Och vad hade Anér tänkt att man skulle utreda om det här då? En person har sett en gubbe vid Grand som inte berätta vad klockan är. Man har fått ett signalement på en helt vanlig person, klädd på ett ytterst alldagligt sätt. Men visst, det hade ju varit bra att stoppa in i sina sammanställning och kartläggning av folks rörelser kring mordplatsen före och efter mordet. Synd bara att man inte gjorde någon sådan kartläggning att stoppa in informationen i...

Kanske var det inte så många som kutade runt i mörk rock som man kan tro, i området vid den här tiden? Kanske bara var 5 stycken? Svårt att veta när man inte gjort någon sammanställning.

Att få koll på persongalleriet utanför Grand är en uppgift som borde varit av yttersta vikt för PU. Den här tölpaktige mannen som inte kan säga tiden till en ung dam borde identifierats.Inte minst för han står och väntar utanför Grand och borde kunna ha uppgifter om en eventuell grandman.

Tycker höger - vänster är av mindre intresse, däremot sägs att Tölpen ev var i sällskap med några en till två män. Ljubisa Najic säger att två män går före Lisbeth och Olof Palme, ett tunt spår, men även dessa kan man ha i bakhuvudet. I synnerhet som den avgörande frågan om hur GM tar sig till mordplatsen är lika olöst som på mordnatten.
Citera
2015-02-23, 20:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag vet inte det. Övervakningsinsats/er (både för och mot OP) kan mycket väl ha skett, t o m långt gångna konspirationer. Inget av detta tycker jag motsäger att någon enskild tagit ett eget initiativ. Antingen ur en redan befintlig gruppering (där av annat skäl än mord) eller helt på egen hand. Det som är avgörande (och varom vi vet intet) är motivbilden. Det är fortfarande på tok för mycket vi inte vet något alls om.

Det du skriver motsägs av det ljumma intresset av att lösa MOP . Om man ska genomföra ett attentat som MOP behöver man veta att medgivarna, riksväktarna , inte river upp himmel och jord för att fånga mördaren. Innebär inte att man nödvändigtvis behöver ha fått skriftligt på det, men det behövs en vink om att det inte kommer sökas i alla skrymslen och vrår.

Om renegat genomfört mordet så har jag svårt att se varför man så totalt låtit bli att titta åt vissa håll och underlåtit att genomföra rena rutinåtgärder, men ok omöjligt är det inte , men i mina ögon osannolikt.

Ska man hitta ett motiv gäller det att se vad som verkligen förändrades i samband med MOP. Som jag redovisat förut är det en avgörande anledning till min skepsis mot Sydafrika som anstiftare.
Det svenska stödet till ANC minskade inte, det ökade efter MOP och riskerna med en att avslöjas som statsmanna-mördare övertrumfade med råge den nytta Pretoria hade av MOP.
Citera
2015-02-23, 21:14
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Det du skriver motsägs av det ljumma intresset av att lösa MOP . Om man ska genomföra ett attentat som MOP behöver man veta att medgivarna, riksväktarna , inte river upp himmel och jord för att fånga mördaren. Innebär inte att man nödvändigtvis behöver ha fått skriftligt på det, men det behövs en vink om att det inte kommer sökas i alla skrymslen och vrår.

Om renegat genomfört mordet så har jag svårt att se varför man så totalt låtit bli att titta åt vissa håll och underlåtit att genomföra rena rutinåtgärder, men ok omöjligt är det inte , men i mina ögon osannolikt.

Ska man hitta ett motiv gäller det att se vad som verkligen förändrades i samband med MOP. Som jag redovisat förut är det en avgörande anledning till min skepsis mot Sydafrika som anstiftare.
Det svenska stödet till ANC minskade inte, det ökade efter MOP och riskerna med en att avslöjas som statsmanna-mördare övertrumfade med råge den nytta Pretoria hade av MOP.
Jovisst men det är ju sådant vi vet idag. Att ingen rörde upp himmel och jord menar jag. Det kan ju ha varit så att mordet skedde trots risken och att förövaren/förövarna blev förvånade över att inget skedde. De som visste eller anade sig till vad som skett (eller trodde sig veta vad som skett) skyddade statsnyttan, helt oavsett motiv eller orsakssamband. Finns liknande skeenden där folk skyddar varandra och varandras små och stora hemligheter, bara för att de tror sig veta hur det gått till. Dessa makthavare tolkar händelserna och dess eventuella konsekvenser utifrån sina kunskaper och sina behov. Dessa behöver inte alls ha ett dyft med själva den utlösande händelsen.

Är då motivbilden enbart levande i gärningsmannens huvud går det inte att utgå ifrån vad som blev följden av OP:s frånfälle. Är motivet privat så är det bara gärningsmannen som vet hur det blev. Han kanske firar den dagen varje år på något särskilt vis, vad vet jag.

Alldeles bortsett från att texten i länken handlar om det sk "vapenspåret" så ger det en viss bild av det jag försöker beskriva. Enklast är väl att beskriva MOP och det runtomkring som en lök. Hur mycket man än skalar av lager efter lager så kommer man aldrig till kärnan. Eftersom det inte finns någon!

http://abe.freeshell.org/palme/node14.html
Citat:
''Sanningen om mordet? De flesta i regeringen vill inte veta den. Det skulle vara katastrofalt för UD om folk fick veta hur dumma vi varit i Persiska viken. Rötterna till mordet går tillbaka till Iran och Irak. Det är svårt att säga vilket. Båda hade skäl. Men inställningen är definitivt, att inte ta reda på det''.
/.../
Säpo hade varit ''Dödens Mäklare'' på spåren länge, men inte vågat ingripa på grund av dess toppskikt med både regeringsmedlemmar och finansmän. När Palme sedan mördades, ansåg vissa inom Säpo att ''någon'' gjort dem en tjänst! Det är ingen hemlighet att Säpo starkt ogillade Olof Palme, som hade långt framskridna planer på att lägga ner säkerhets- polisen.

Det svenska kontraspionaget KSI, kontoret för särskild inhämtning, visste också men kunde inte heller ingripa. UD-tjänstemän var inblandade och dessa visste, att vissa medlemmar i ''Dödens Mäklare'' arbetade åt just KSI, och försåg dem med mycket värdefull information om främmande makt.
Citera
2015-02-23, 21:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det kan ha varit några med mycket aktuell information som agerade på eget initiativ, medvetna om att de var övervakade av personer som var där i ett mer legitimt syfte, och som ändå räknade med att kunna undkomma. Men detta kan väl inte vara det mest troliga scenariot?

Vissa hade hört ryktas att OP skulle mördas och en del hade till och med hört att det skulle ske i helgen. Och vad finns det för skäl att tro att det var något improviserande superkommando som slog till? Allt verkade snarare planerat in i minsta detalj och sanktionerat av höga herrar.
Senast redigerad av iesho 2015-02-23 kl. 22:02.
Citera
2015-02-23, 21:27
Medlem
Citat:

Ja just det, det är oerhört långsökt. Dock är det väl mera troligt i sådant fall att SE på något sätt varit inblandad i en konspiration.
Citera
2015-02-23, 21:37
Medlem
Krokofils avatar
Citat:

Av vem och hur skulle ett sådant planerat attentat framföras till riksväktarna och hur skulle vinken se ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in