Citat:
Ursprungligen postat av
Wristcutter
Den senaste som bojkottade var väl Aki Kaurismäki då hans film "Mannen utan minne" blev nominerad i kategorin bästa icke-engelskspråkiga film. Bojkotten berodde på Irak-kriget. Har inte hört någon efteråt som bojkottat i alla fall. Vilka andra har bojkottat, historiskt sett? Utan att googla så kommer jag bara på Marlon Brando. Vietnam gällde det då.
Nej, det gällde inte Vietnam utan om Hollywoods (och förlängningen USA:s) behandling av ursprungsbefolkningen.
Skådespelaren George C. Scott bojkottade också alltid Oscarsgalan. Exempelvis när han vann Oscar för bästa manliga huvudroll för sin roll som general Patton i filmen Patton. Han tyckte Oscars var en urlöjlig tävling och stannade hemma och såg på hockey medan galan pågick.