2015-02-22, 16:25
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuattroCarl
Vad har det för betydelse?

Jag tillmäter det ingen större betydelse. Men fakta är fakta. Anledningen till att jag skrivit om det i tråden är att putlerthesmall felaktigt påstod att Azov inte är en nazistisk enhet.
2015-02-22, 16:37
Medlem
mvagrippas avatar
Putin godkände invasionen av Ukraina innan händelserna på Maidain-torget

http://www.mcclatchydc.com/2015/02/21/257386/russian-news-report-ukraine-invasion.html
Senast redigerad av mvagrippa 2015-02-22 kl. 16:52.
2015-02-22, 17:02
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Någonstans tror jag att amerikanarna fattar att ryssarna alltid kommer att vara beredda att satsa hårdare än amerikanarna i ett krig som förs vid Rysslands gräns. Precis som amerikarnarna hade gjort vid ett krig vid sin gräns.

Så amerikanska vapenleveranser kunde höja intensiteten på striderna men inte styrkebalansen då ryssarna skulle svara med minst lika effektivt stöd till NAF som USA kunde ge till UAF.

Just det, o det betyder att kriget bara blir kostsammare för Moskva, inte att UAF skulle börja få övertaget. Det senare inser alla i väst att det är orealistiskt att åstadkomma. Ju längre kriget pågår, ju mer höjs UAF:s kapacitet o standard, vilket också bidrar till de höjda 'kostnaderna' för inkräktarna.
Om Putin avser erövra hela östra Ukraina med vapen tar han på sig en gigantisk utmaning och han
måste då rimligen ha räknat in exakt vilka motreaktioner som Ryssland kommer att drabbas av.
2015-02-22, 17:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Någonstans tror jag att amerikanarna fattar att ryssarna alltid kommer att vara beredda att satsa hårdare än amerikanarna i ett krig som förs vid Rysslands gräns. Precis som amerikarnarna hade gjort vid ett krig vid sin gräns.

Så amerikanska vapenleveranser kunde höja intensiteten på striderna men inte styrkebalansen då ryssarna skulle svara med minst lika effektivt stöd till NAF som USA kunde ge till UAF.
Skillnaden är att Ryssland kommer få svårt att klara de ökande förluster och kostnader som det skulle innebära för Ryssland.
Ryssland blöder och ytterligare utgifter tär hårt på det överskott Ryssland lyckas bygga upp via oljepengar men som nu snabbt smälter undan.
2015-02-22, 17:36
Medlem
Nu menar jag inte att gå off topic, inser att moderatorerna haft en jobbig helg... Men är det ok, då det ändå berör Ukraina-frågan och dess svenska opinion, att fråga om hur Donbassföreningen gjorde ifrån sig hemma i Stockholm idag? Budskap? Uppslutning? Bilder?
2015-02-22, 17:50
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Det här måste vara det absolut patetiskta försöket av Ryska ambassaden att få lite blider på snälla proryssar som blir på hoppade av dödsnazister. Kommer se bra ut i rysk media "-Svensk Azovnazist uppmanar till ett nytt Maidan i Stockholm."

Ge inte dem en möjlighet till propaganda reportage. Detta är en provokation och utnyttjande av demonstrations rätten för att bekräfta ryssens paranoida bild av omvärden. Herr Stillt borde underrättas så han kan Twitta en "heads up".
Du kan vara lugn, ingen större uppståndelse kring de 10 personerna, dock är ryssarna som arrangerade det hela fotograferade så de inte kommer till Ukraina och härjar.

/Micke
2015-02-22, 17:59
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Jag tillmäter det ingen större betydelse. Men fakta är fakta. Anledningen till att jag skrivit om det i tråden är att putlerthesmall felaktigt påstod att Azov inte är en nazistisk enhet.
Nu har ju Biletsky uttalat sig om regementet och benämnt det som nationalistiskt

Men han ljuger väl? Oavsett befälhavarens privata åsikter så är det de offentliga uttalandena som får anses rådande. I Sverige kan vi anta att Biletsky skulle ha pudlat, men i Ukraina så hade han accepterats oavsett.

Vad gäller "Varghaken" då är det ett N och ett I kombinerat som står för National Idea fast på Ukrainska då Vilket kan ses om man tittar på mittenpinnen som är mycket längre än en Varghake.

/Micke
2015-02-22, 18:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Putin godkände invasionen av Ukraina innan händelserna på Maidain-torget

http://www.mcclatchydc.com/2015/02/21/257386/russian-news-report-ukraine-invasion.html

Ja, Ryssland måste ha haft planer färdiga, och även säkert gjort vissa förberedelser på plats. Vad gäller Krim så är det ju redan bevisat, (genom dateringen av kampanjmedaljerna), att operationen drog igång innan någon resning på Krim hade skett. Just den operationen måste ha varit extra välplanerad, då den också inkluderade samordning med militärmanövrar i Svarta havet och på andra ställen.
2015-02-22, 18:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Du kan vara lugn, ingen större uppståndelse kring de 10 personerna, dock är ryssarna som arrangerade det hela fotograferade så de inte kommer till Ukraina och härjar.

/Micke

Ett 20 tal skulle jag vilja säga.

https://www.facebook.com/DFMDonbass/photos/ms.c.eJw9zskNRCEMA9CORtnI0n9jn4lDLkhPtoGUCmYvMtVT~ _ctxMJG4rTX8HjwORd~;W6NOzIdfn6L2scf~;ZfcA~_Tu998rr 3bOvuW4yLO6d6xvuhm6MvsBB17thr2f9~;xkef8~_aUXGvkMj6 G~;PWPBlXc1ebdN~;8AMDFHmw~-~-.bps.a.82971167710026 6.1073741831.776560055748762/829711697100264/?type=1&theater

Men jag undrar vilka typer som går på en sådan manifestation. "R-arna" förstås, men annars?
2015-02-22, 18:44
Medlem
Tydligen har SBU stoppat ytterligare ett par terrorattacker i Kharkiv. Det blir väldigt intressant att se vilka som ligger bakom.
2015-02-22, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ett 20 tal skulle jag vilja säga.

https://www.facebook.com/DFMDonbass/photos/ms.c.eJw9zskNRCEMA9CORtnI0n9jn4lDLkhPtoGUCmYvMtVT~ _ctxMJG4rTX8HjwORd~;W6NOzIdfn6L2scf~;ZfcA~_Tu998rr 3bOvuW4yLO6d6xvuhm6MvsBB17thr2f9~;xkef8~_aUXGvkMj6 G~;PWPBlXc1ebdN~;8AMDFHmw~-~-.bps.a.82971167710026 6.1073741831.776560055748762/829711697100264/?type=1&theater

Men jag undrar vilka typer som går på en sådan manifestation. "R-arna" förstås, men annars?

Lite förvånande. Jag trodde det skulle vara mycket mer förvirrad och sönderflöddrad autonom vänster. Men det här känns som ideal ryssar och/eller donbassbor. På något sätt känns dessa människor mycket ärligare och mer värda att respektera. De står för en sak de tror på och jag ser inga skäl att kommentera det ytterligare.
2015-02-22, 19:00
Medlem
Chrillothekids avatar
Flera angrepp med tunga vapen(artilleri, tanks) har gjorts idag från terroristernas sida och UA får inte skjuta tillbaka annat än med pickadoller. Dom börjar bli duktigt förbannade på sina politiker och ledare nu som försöker hedra minskavtalet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in