2011-10-27, 18:58
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det här tycker jag inte är juste alls. Joakim Medin är en vänsterpartist som gärna skriver debattartiklar. Här är han t ex en av skribenterna:

Uppsala Nya Tidning
Massarresteringar av kurder i Turkiet
2011-10-05
"Joakim Medin

Internationella utskottet, Vänsterpartiet Uppsala"
http://www.unt.se/debatt/massarresteringar-av-kurder-i-turkiet-1482351.aspx

Så dyker han då upp i Aftonbladet i dag med en debattartikel:

"DEBATTÖREN
Joakim Medin, 27 år, Uppsala.
Gymnasielärare i Enköping.
Lärare: Skolan inte rätt plats att locka soldater till Afghanistan "
http://www.aftonbladet.se/debatt/article13832672.ab

Samtidigt som Joakim har fräckheten att maskera sina politiska gärning för allmänhet och alla andra, har han fräckheten att göra poäng av att bara vara en lärare, och att hans opponenter anklagar honom för att politisera:

"Jag skrev en insändare i lokalposten för att kritisera denna policy. Flera höga officerare i garnisonen blev upprörda. Bland annat har man kontaktat gymnasiechef, skolans rektor och kommunens förvaltningschef i syfte att svartmåla min kritik och ifrågasätta min position som lärare. Jag kritiseras för att ha frångått den neutrala inställning lärare måste ha, och understryker min orätt att ”påverka elevernas yrkesval med en politisk livsåskådning”. Ska arméns broschyrer ha en större rätt?"

Det här påminner om hur vänsterpartister och en del andra nästlade in sig i debattprogram tidigare, vilet det finns en tråd om.

Vad tycks om etiken bakom allt detta? Är det 'juste'? Borde en tidning som Aftonbladet uppmärksamma det hela med någon form av 'dementi'?
Citera
2011-10-27, 19:23
Medlem
Ettan^s avatar
Är han politiskt aktiv tycker jag absolut att det ska framgå i faktarutan. Att de skriver att han är lärare kan ju dock anses relevant då han skriver om skolmiljön.
Citera
2011-10-27, 19:46
Medlem
Kingen_kings avatar
Jag känner flera som är lokalpolitiker men som skriver debattartiklar under annan titel då debattartikeln inte har med deras politiska gärning att göra utan deras arbete.

Jag förstår inte problemet. Han har ju skrivit om skolan i form av lärare.
Citera
2011-10-27, 20:02
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Jag känner flera som är lokalpolitiker men som skriver debattartiklar under annan titel då debattartikeln inte har med deras politiska gärning att göra utan deras arbete.

Jag förstår inte problemet. Han har ju skrivit om skolan i form av lärare.

Skrivit om skolan i form av lärare?

Som vänsterpartistisk debattör har Joakim Medin mycket specifika utrikespolitiska åsikter som alltid tangerar terrorism i anslutning till militära konflikter i islamska länder:
http://www.beyan.net/debatt-artikel.aspx?id=1200
http://www.newsmill.se/artikel/2011/08/12/f-rhandlade-danmark-bort-pressfriheten-f-r-nato-posten

Som 'lärare' i Aftonbladet är han insnöad på precis samma ämne, och företräder återigen exakt vänsterpartiets åsikt i frågan:

"Denna debatt behöver inte handla om Sveriges vara eller icke vara i Afghanistan, eller om arméns existens. Frågan kvarstår om det är rätt att acceptera soldatrekrytering till ett krig, redan bland våra skolelever? Om våra makthavares intresse för Afghanistans utveckling är genuint, borde de satsa på ett enbart ickemilitärt hjälparbete. Rekrytera gärna våra elever till att bli läkare, sjuksköterskor, lärare och biståndsarbetare. Men till militära mål under Nato-flagg?"
Citera
2011-10-27, 21:54
Medlem
Zikniks avatar
Det är ju självklart att han ska debattera under rätt flagg, dvs kommunist OCH gymnasielärare!
Citera
2015-02-20, 18:36
Medlem
tzjs avatar
Verkar som att denna unge man har hamnat i klorna på IS?

Saknad sedan 4 dagar, och han befinner sig tydligen i en riskzon i Syrien.
Citera
2015-02-20, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Verkar som att denna unge man har hamnat i klorna på IS?

Saknad sedan 4 dagar, och han befinner sig tydligen i en riskzon i Syrien.
Det löser han med lite giraffspråk och djupa samtal med busfröna.
Citera
2015-02-21, 00:05
Medlem
Snapcounts avatar
Som den "sista journalisten i Kobane"..., så är han nog medveten om riskerna..

Finns säkert förutom mig, säkert fler Flashbackare som har varit på "rundresa" genom diverse delar utav världen.., och snackat med försäkringsbolaget..,och vart man skall.., och vad som gäller..

Det skall ju Joakim även veta ?, han är ju en vuxen man ?
Citera
2015-02-21, 00:37
Medlem
Gullegubbens avatar
"Jag är inte bara lärare, jag är också kommunist."
Citera
2015-02-21, 00:38
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Hmm, som Sverigedemokrat har man fel värdegrund för att få vara lärare men inte som kommunist? Svenska skolan är OK med massmord, deporteringar, massövervakning och annat elände?
Citera
2015-02-21, 01:03
Medlem
BaalZeBubs avatar
Han är inte lärare längre, utan journalist. Men är han fortfarande kommissarie i vänsterpartiets internationella utskott?
Citera
2015-02-21, 01:16
Medlem
Paradocss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitaminTheremin
Det löser han med lite giraffspråk och djupa samtal med busfröna.

glöm inte fritidsgårdar! Enligt Joakims politiska kompis Göran Greider är det vårt viktigaste vapen mot terrorism - fritidsgårdar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in