Citat:
Ursprungligen postat av
Ulvhamn
Oj, vet inte var jag ska börja...
Det som just nu händer i Ukraina är i sig ett flagrant bevis på att Ryssland ser sig som slavernas herre. Visst blandar sig inte olja och vatten, bla Polen och Tjeckoslovakien visar med sin historia att de inte är intresserade av slaviskt inflytande i form av ryska kosackhorder. Sedan 1600- talet har dessa landområden vänt sig mot väst och det är deras önskan. Så det handlar inte om olja och vatten utan vi är alla samma skrot och korn utom möjligvis ryssar som kanske på grund av sina extremt dåliga ledare de senaste 400-500 åren blivit lite konstiga tyvärr.
Jag ser det jag skriver ca 20-30 år fram i tiden, d v s en ärlig Panslavism. Långt efter Putin, Poroschenko, Lukaschenko, Komorowski m fl. Då kommer jag vara drygt 70 år gammal om jag lever, men jag skulle vilja se det. Det finns ingenting jag hellre önskar mig. Det måste bli så. Lokala fiender måste bli vänner om man vill bevara sin gemensamma kultur. Slaverna är ca 350 miljoner i världen idag. Om man inte går ihop så kommer man försvinna och asiater, araber och afrikaner kommer att köra över hela regionen. Polacker, tjecker, slovaker, ryssar, ukrainare, serbo-kroater, bulgarer, slovener m fl måste ingå en pakt i framtiden för att överleva. Det kommer att ske eftersom världen inte lämnar något annat alternativ. har du något annat alternativ så att den slaviska, gemensamma kulturen och språken överlever? Slaver har två alfabet, det latinska och det kyrilliska, två religioner, den katolska och den ortodoxa...men en och samma mentalitet, det måste bli så.