2015-02-18, 17:07
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Man måste nog vara exceptionellt naiv om man inbillar sig att separatisterna inte vunnit något på det som hänt.
Vilka taktiska fördelar tänkte du på då? Att vinna landmassa är inte någon vinst per se, då det även innebär taktiska nackdelar. Hade krig varit likt "Rome total war II" hade alla landvinningar varit bra men inte i verkligt krig.

Men utveckla gärna resonemanget, alltid intressant att höra andra tankar än sina egna.

//Edit: Här vill jag nog hävda att vikten av att väga förluster (materiel och liv) kontra taktiska fördelar är vad som definierar Ryssland "success rate" eller på svenska; operationens effektivitet och utfall.

/Micke
Senast redigerad av M.Skillt 2015-02-18 kl. 17:12.
2015-02-18, 17:15
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Ja och nej, det beror på hur man hanterar tåg på spåret, bombar man skiten ur dem så är man vinnare annars är det en förlust då förstärkningar kan ske på ett smidigt sätt.

/Micke
Om de har tänkt till lite borde det finnas ett flertal förberedda mineringar redo att utlösas när tåg passerar. Förstörd räls är irriterande men går att fixa relativt lätt, havererat tåg med förstörd last är värre.

Citat:
Vilka taktiska fördelar tänkte du på då? Att vinna landmassa är inte någon vinst per se, då det även innebär taktiska nackdelar. Hade krig varit likt "Rome total war II" hade alla landvinningar varit bra men inte i verkligt krig.

Men utveckla gärna resonemanget, alltid intressant att höra andra tankar än sina egna.

//Edit: Här vill jag nog hävda att vikten av att väga förluster (materiel och liv) kontra taktiska fördelar är vad som definierar Ryssland "success rate" eller på svenska; operationens effektivitet och utfall.

/Micke
Jag tycker iofs att Ryssland är kvar i tänket från 1800tal och tidigare där en vinst mättes i hur mycket yta man lyckats erövra. Antal döda (egna, fiendens eller civila) har aldrig varit särskilt intressant för dem.
2015-02-18, 17:21
Medlem
Vore nice se Ukraina ifall det är 6000 man anfalla lite här och där då dräggen högst troligt har koncentrerat det mesta mot Debalteseve. Ta tillbaka lite byar här och där och skapa kaos för dräggen.
2015-02-18, 17:23
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Jag tycker iofs att Ryssland är kvar i tänket från 1800tal och tidigare där en vinst mättes i hur mycket yta man lyckats erövra. Antal döda (egna, fiendens eller civila) har aldrig varit särskilt intressant för dem.
Hela öst är fast i det tänket även om jag måste säga att Ярема verkar ha tänkt till lite den här gången, hoppas det fortsätter i den riktningen, men ett farligt spel.

/Micke
2015-02-18, 17:25
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:

/Micke

Rent taktiskt är jag för oinsatt för att kunna göra en bra bedömning, däremot är det självklart så att övertagandet av Debaltseve i någon mån är att betrakta som en seger. Inte nödvändigtvis en taktisk seger men definitivt en moralisk. Jag har dock inte följt med jättemycket sen Minsk-överenskommelsen av det enkla skälet att lögnerna haglar från båda sidorna.

Off-topic: Skönt att du är vid god hälsa, fick ta del av några otäcka rykten igår.
2015-02-18, 17:26
Medlem
Aciess avatar
Intressant micro-doku om hur de finner raketavfyrnings platser.
http://www.liveleak.com/view?i=692_1424200742

Riktigt kasst ljud, får skruva upp eller så har jag nåt trams.

Citat:
Rent taktiskt är jag för oinsatt för att kunna göra en bra bedömning, däremot är det självklart så att övertagandet av Debaltseve i någon mån är att betrakta som en seger. Inte nödvändigtvis en taktisk seger men definitivt en moralisk. Jag har dock inte följt med jättemycket sen Minsk-överenskommelsen av det enkla skälet att lögnerna haglar från båda sidorna.

Ja, för Ukraina-Ryssarna, speciellt de som är proryssar är han nu en halvgud.
Vi får se vad det här slutar i, tänk om Putin är den där snälle farbrorn som bara skulle hjälpa sina landsmän i ett annat land. Jag skulle inte sätta min sista slant på det iaf.
Senast redigerad av Acies 2015-02-18 kl. 17:31.
2015-02-18, 17:27
Medlem
baggebo1s avatar
En otrolig seger fullbordades idag för de nyryska styrkorna. Nu återstår bara att upprensningsarbete. Poroshenkos boskap kommer att fortsätta nöffa i takt till hans lögner, det gör ingenting. Det är bara bra. Om Ukrainadårarna t.o.m. kan få en sån här katastrof till en framgång så hoppas jag att de fortsätter ha tilltro till sin ledning och önskar dem ännu fler framgångar i framtiden. Helst mycket större framgångar än Ilovaisk, Donetsk flygplats och Debaltsevo. Vad sägs om Kiev nästa gång?
2015-02-18, 17:29
Medlem
Skrattretande "ursäkter" från Ukropsen i denna tråd lol.

Landvinning är ingen seger?

Slakten uteblev?

Men att fly hals över huvud med svansen mellan benen medans ens president står och ljuger i tv, det är en riktig vikinga seger det! Ja hujedanemej!
2015-02-18, 17:30
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:

Off-topic: Skönt att du är vid god hälsa, fick ta del av några otäcka rykten igår.
En seger förutsätter en slagen fiende men man har vunnit terräng helt klart, nu återstår att se vad man gör av det och hur man förvaltar de områden man tagit. Jag misstänker att kriget kommer att vara lite som röda/vita rosen eller capture the flag, då front linjen är för stor för att fortifiera ordentligt.

/Micke
2015-02-18, 17:31
Medlem
Putins svar på att separatisterna skjutit sönder och samman Debaltseve."Inget att grubbla över, nu går vi vidare" Så talar en psykiskt störd person utan känslor i kroppen. Ukraina liksom Finland är ju två alliansfria länder som håller ryssen borta från Europa. Finland söker ju allians med Sverige och Ukraina med länder inom Nato/EU. Nu påskyndas dessa politiska förlopp då oron över Rysslands irrationella beteende ökar i omvärlden. Troligen har alla stater väster om Leningrad redan en handlingsplan om ryssen löper amok. När Ukraina var en del av Sovjet gick ju massiva hjälpsändningar dit, så varför inte idag också. Det är ju Ukraina väl värt efter att ha börjat sin resa bort från rysk inblandning och korruption och närmat sig västvärlden.
2015-02-18, 17:34
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insdel
Ska ta med det här citatet till FHS imorgon sen ska vi skratta gott

Kriget i forna Jugoslavien är full av exempel där landvinningar blivit belastningar och även resulterat i direkta nederlag.

PS. Antar att du fick frisedel vid mönstringen?

/Micke
2015-02-18, 17:34
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insdel
Skrattretande "ursäkter" från Ukropsen i denna tråd lol.

Slakten uteblev?

Men att fly hals över huvud med svansen mellan benen medans ens president står och ljuger i tv, det är en riktig vikinga seger det! Ja hujedanemej!

Det är ju bra att du läst i tråden och följer, det är ju några andra här som inte ens läser det de svarar på haha! Men du, det kan ju faktiskt vara så att det var fullt planerat, de har ju mobiliserat bort allt materiel, de har haft osce folk på plats för att övervaka, resten av världen har ju sett vem som brutit vapenvilan och inte dragit tillbaka sitt materiel, detta har ju öppnat för att USA o EU kan skicka vapen och personal.

Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Finland söker ju allians med Sverige

Jag har för mig att det va tvärtom och då ville inte Finland ha någon allians med Sverige, men enligt en enkätundersökning bland finska folket så verkar det som folket vill ha en allians.

*Edit "Nu öppnar den finska regeringen för att ingå en försvarsallians med Sverige inom fem till femton års tid."

Tack, det var intressant.
Senast redigerad av Acies 2015-02-18 kl. 17:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in