2015-02-18, 09:42
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttorWaefre
Den senaste utvecklingen kring Debaltseve och "vapenvilan", världssamfundets och EU:s vekhet och Porosjenkos hantering av situationen är tragisk och skandalös. Lysenkos bisarra krishantering orkar jag inte tala om... Porosjenko lovade innan "vapenvilan" trädde i kraft att omedelbart utfärda undantagstillstånd om ryssen bröt vapenvilan och implicit gå på offensiven, men hittills har inte smack hänt. Jag ställer mig tvivlande till att hans politiska karriär klarar ett "Minsk III".

anfallet på Ukraina kan liknas vid en brutal våldtäkt, om offret kämpar emot så kommer hon bli knivskuren, men om hon inte kämpar emot så blir hon våldtagen,

Putin klagar på att Ukraina kämpar emot, hehe

jag tror ändå att vi snart får en stabil frontlinje då man kan undra om ryssar vill kriga på territorier som bebos bara av ukrainare,

men samtidigt vill nog Putin ha en landförbindelse med Krim,
2015-02-18, 09:48
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Det är tämligen självklart att det låg i Poroshenkos intresse att INTE gå med på Rysslands krav om att evakuera Debaltseve frivilligt; nu tvingades "rebellerna" bryta mot vapenvilan och Ukraina kan inte klandras om de framgent gör samma sak. Hade Ukraina vikt ned sig hade Power inte fått någon ammo för sina tirader i FN.

Kriget fortsätter, Merkels eftergiftspolitik har visat sig verkningslös, och snart har Ukraina nya leksaker.

Något som förvånar mig är att ukrainarna tycks ta sig igenom till de egna linjerna ovanligt snabbt för att vara helt blockerade.

Putin vill försvaga Petrosjenkos ställning, Putin hoppas att ukrainarna gör nytt Majdan uppror, staten Ukraina har aldrig varit stark, centralmakten har aldrig riktigt existerat, Ukraina är regionernas land,

Putin hoppas att de högerextrema krafter i västra Ukraina gör uppror mot Kiev, att Ukraina splittras,
kanske inbördeskrig mellan ukrainare? Då skulle Putin få ett drömscenario,
2015-02-18, 09:57
Medlem
Citat:

Det är tämligen självklart att det låg i Poroshenkos intresse att INTE gå med på Rysslands krav om att evakuera Debaltseve frivilligt; nu tvingades "rebellerna" bryta mot vapenvilan och Ukraina kan inte klandras om de framgent gör samma sak. Hade Ukraina vikt ned sig hade Power inte fått någon ammo för sina tirader i FN.

Kriget fortsätter, Merkels eftergiftspolitik har visat sig verkningslös, och snart har Ukraina nya leksaker.

Något som förvånar mig är att ukrainarna tycks ta sig igenom till de egna linjerna ovanligt snabbt för att vara helt blockerade.

Putin och separatisterna har förlorat allt förtroende som Tyskland och Frankrike gav dom. Speciellt Merkel som säkert dagdrömde om fredspris lär vara besviken och ta det personligt. Båda länderna lär vara ordentligt irriterade nu. Canada införde sanktioner mot bl.a. Rosneft imorse (viktigt, då en del ledande utvinningsteknologi kommer därifrån). USA lär ha vapen i Ukraina inom kort (ryssarna gnäller redan om att de första vapenleveranserna skett). Ukraina slipper betala notan för ett Donbass i spillror. Oskyldiga invånare i Donbass lär inte se röken av statliga utbetalningar eller fungerande banksystem. EU tvingas visa lite ballar. Och merparten av de ukrainska styrkorna, mycket mindre än vad som annonserats, vekar ta sig ut utan problem. Den ukrainska befolkningen blir som helhet mer och mer enad (inför hotet av en opålitlig yttre fiende).

Ska vi tala schack så undrar jag fan om inte Debaltseve var ett bondeoffer?
2015-02-18, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insdel
Det skulle inte förvåna mig om Poroshenko snart får fly landet, missnöjjet bara ökar och ökar, och vi vet ju hur Kievborna handskas med "demokratiskt" valda ledare!
Ä5r enorm skillnad på sunt missnöje mot sittande vald president och missnöje mot en president som sätter landets säkerhet och framtid på spel genom att liera sig med Putin och stjäla från statskassan.
Att fly landet är ju alltid förknippat med diktatur eller maktmissbruk, inte demokrati som den Ukraina nu har. Ryssland borde lära av Ukraina hur man bygger upp ett land genom handel och grannsämja.
2015-02-18, 10:11
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Putin och separatisterna har förlorat allt förtroende som Tyskland och Frankrike gav dom. Speciellt Merkel som säkert dagdrömde om fredspris lär vara besviken och ta det personligt. Båda länderna lär vara ordentligt irriterade nu. Canada införde sanktioner mot bl.a. Rosneft imorse (viktigt, då en del ledande utvinningsteknologi kommer därifrån). USA lär ha vapen i Ukraina inom kort (ryssarna gnäller redan om att de första vapenleveranserna skett). Ukraina slipper betala notan för ett Donbass i spillror. Oskyldiga invånare i Donbass lär inte se röken av statliga utbetalningar eller fungerande banksystem. EU tvingas visa lite ballar. Och merparten av de ukrainska styrkorna, mycket mindre än vad som annonserats, vekar ta sig ut utan problem. Den ukrainska befolkningen blir som helhet mer och mer enad (inför hotet av en opålitlig yttre fiende).

Ska vi tala schack så undrar jag fan om inte Debaltseve var ett bondeoffer?

Merkel och Hollande visste att fredsavtal i Minsk kommer inte efterlevas, det var ett spel för gallerierna,
alla tjänade på det, Merkel kunde visa att hon kämpar för fred, Putin kunde visa sig som en fredsduva,
Lukashenka kunde visa upp sitt nya palats och visa sig som storspelare i världspolitiken,
och Petrosjenko var tvungen att delta i detta spektakel annars hade han blivit anklagad för krigshets

Putin kräver på sitt KGB cyniska sätt att Kiev betalar ut pensioner och även bygger upp östra Ukraina med pengar från IMF och EU/USA,

Ukraina har gott om kalashnikovs... även kanoner, det de behöver är moderna radarsystem, och antimissilförsvar, och robotsystem, och modernt luftvärn,

med dessa vapen hade de kunnat identifiera rysk artilleri och slå ut den, men också få ett fungerande försvar,

men då skulle man behöva amerikanska soldater som kan använda dessa avancerade vapensystem,
USA har lovat utbilda några bataljoner, men det kommer ta 6 månader....

jag tror inte USA vågar skicka amerikanska soldater till fronten, det skulle kunna få mycket allvarliga komplikationer,
Senast redigerad av rex144 2015-02-18 kl. 10:13.
2015-02-18, 10:18
Medlem
Här har ryssrunkarna något att bita i som hela tiden förnekar rysk inblandning i konflikten.

https://mobile.twitter.com/DajeyPetros/status/567806611876753408
2015-02-18, 10:23
Medlem
MrSkargards avatar
Journalisten Alec Luhn, som arbetar för The Guardian, har skrivit följande inlägg på Twitter:

Citat:
Big column broke out of Debaltseve last night, bringing wounded. "We can't stay, the city's been captured," one says

Citat:
Soldier in Debaltseve this morning told me they'd hold it...but convoys are breaking out of the city with dozens of wounded to Artemivsk

Citat:
Tanks, APCs, ambulances coming down the road toward Artemivsk. "Debaltseve is no longer ours" one soldier says
2015-02-18, 10:23
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Här har ryssrunkarna något att bita i som hela tiden förnekar rysk inblandning i konflikten.

https://mobile.twitter.com/DajeyPetros/status/567806611876753408

Hmmm... Generalen är i Ukraina på uppdrag av OSCE, så det kan finnas logiska förklaringar. Jag måste dock säga att han var väldigt kärvänlig mot den ena sidan i konflikten här. Kommer nog mer om detta.
2015-02-18, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Merkel och Hollande visste att fredsavtal i Minsk kommer inte efterlevas, det var ett spel för gallerierna,
alla tjänade på det, Merkel kunde visa att hon kämpar för fred, Putin kunde visa sig som en fredsduva,
Lukashenka kunde visa upp sitt nya palats och visa sig som storspelare i världspolitiken,
och Petrosjenko var tvungen att delta i detta spektakel annars hade han blivit anklagad för krigshets

Putin kräver på sitt KGB cyniska sätt att Kiev betalar ut pensioner och även bygger upp östra Ukraina med pengar från IMF och EU/USA,

Ukraina har gott om kalashnikovs... även kanoner, det de behöver är moderna radarsystem, och antimissilförsvar, och robotsystem, och modernt luftvärn,

med dessa vapen hade de kunnat identifiera rysk artilleri och slå ut den, men också få ett fungerande försvar,

men då skulle man behöva amerikanska soldater som kan använda dessa avancerade vapensystem,
USA har lovat utbilda några bataljoner, men det kommer ta 6 månader....

jag tror inte USA vågar skicka amerikanska soldater till fronten, det skulle kunna få mycket allvarliga komplikationer,

Varken Ukraina eller USA kommer att annonsera vapentillförsel i förväg. Sen, utan att säga för mycket, kan nog de allra flesta som bor i Kiev notera en markant ökning av amerikanska militära instruktörer och underrättelsetjänst den senaste tiden (i alla fall på skylinebarerna och expat-ställena). Formellt tror jag en "rådgivande" instruktörsbataljon från USA kommer i mars. Garanterat finns redan nu ett utbyte och förberedelser.

Jag tror inte USA var speciellt inblandat under maidan. Men under den senaste tiden har definitivt den amerikanska närvaron stärkts betydligt. Även Litauen, Polen och Canada verkar ha ett starkt och äkta engagemang.
2015-02-18, 10:31
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Hmmm... Generalen är i Ukraina på uppdrag av OSCE, så det kan finnas logiska förklaringar. Jag måste dock säga att han var väldigt kärvänlig mot den ena sidan i konflikten här. Kommer nog mer om detta.
Jag har ingen koll. Brukar generaler skickas ut som observatörer av OSCE? Låter spontant lite väl seniort.
2015-02-18, 10:36
Medlem
rex144s avatar
Putin sade nyligen att Merkel och han kämpar för fred men att Petrosjenko stretar emot, hehe

1939 när den röda armén invaderade Polen sade man att man befriar Polen från fascister, trots att man hade en pakt med Nazityskland
2015-02-18, 10:46
Medlem
Såg att även Ottawa nu infört sanktioner mot Ryssland trots stora egna intressen i den ryska oljeindustrin. Putin är en dängare på att odla dåliga förbindelser med omvärlden. Rysslands kostnader för att attackera Ukraina skenar iväg all mer samtidigt som enskilda ryssar all mer drabbas i form av uppsägningar eller sänkta löner och pensioner. Det inte Ukraina ensamt kan klara av militärt mot ryssen det tar man igen genom en ekonomisk strypsnara med hjälp av västvärlden. Putin har pantsatt ryssarna för att vinna en konflikt han i slutändan kommer att förlora. Och största förlorarna är ju ryssarna i gemen som ser effekterna i det dagliga livet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in