2015-02-18, 07:36
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noe-
Hittade filmen. Skrattade också gott åt påståendet, kan tänka mig att fordonet förstörts av ammuntion innehållande utarmat uran eller andra spännande exotiska ämnen och därför ger utslag. Sönderrostade och rullar inte längre för egen kraft.

Ukrainskt flyg deltar väl knappt i konflikten längre, beror det på kostnaden eller handlar det om att man inte vill eskalera och kanske provocera fram ryska luftangrepp? De lärde sig väl tämligen omgående att MANPADS och ryska luftvärnskanoner/robotar är riktigt jävulskap.

Det är inte lika kul att flyga när det finns kvalificerade ryska luftvärnssystem i området, luftvärnssystem som är betydligt modernare än våra svenska system.

Inte dåligt av våra potatisbönder till separatister med en forskningsbudget på typ 0kr.
2015-02-18, 08:01
Medlem
Chrillothekids avatar
För 12 min sedan skrev en soldat jag följer att han nu lämnar Debaltseve. Om alla gör det eller om det bara är han och några till vet jag inte. Dom verkar ha gett upp. Inga förstärkningar och inga vapen typ. Frågan är hur många stridsvagnar och artilleri som hamnar i terroristernas händer. Nu sluts då fickan och blir en del av Ryssland. Detta betyder att terroristerna får mindre gräns att skydda. Kommer dom gå söder ut nu då? Mariupol nästa sen Krim?

FN fördömde Ryssland igår. FÖRDÖMDE!

Snart kommer Minsk 3.0
2015-02-18, 08:37
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
För 12 min sedan skrev en soldat jag följer att han nu lämnar Debaltseve. Om alla gör det eller om det bara är han och några till vet jag inte. Dom verkar ha gett upp.

Snart kommer Minsk 3.0

Ja jag kan ju förstå att man ger upp när ammunitionen, maten och rent vatten tar slut.
Nu återstår ju att se vad som händer i den globala politiken, vad kommer här näst.
Får Ukraina hjälp? Eller kommer detta sluta med att hela Ukraina blir ryskt?

Jag har svårt att se Putin dra tillbaka sina potatisbönder och gruvarbetare, han har ju precis fraktat dit hundratals med nya gröna traktorer och skördare i valfri färg med nybilslukt i.
Så som rapporteringen har varit så har man knappt sett nån annan än "röda armén" och dess springpojkar.
Vart är all Ukrainsk pansar, vart är alla de trupper? Sett lite spridda videos, samma fordon, lik och propaganda.

Vad slåss då Putin mot för mål?
För vi kan ju lägga ner snacket om att ryssen inte är där, haha
Senast redigerad av Acies 2015-02-18 kl. 08:42.
2015-02-18, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Slår det dig aldrig att det är lite sjukt att sitta och hata människor du aldrig ens träffat på det vis du gör i tråden? Graham Philips är knappast någon mönsterjournalist, men sådana här rabiata påhopp blir bara konstiga.

Eh?

Jag tror du skulle tjäna på att dra ned på dina allnighters på Flashback. Knappt ens värt att kommentera. Men jag hatar honom inte. Tycker bara det är en liten fjant. Varken mer eller mindre.
2015-02-18, 09:04
Medlem
bernad_laws avatar
Trots att vf senast i går sagt till om enradare, trams och tjafs som inte för tråden framåt tycks ni inte ha tagit hänsyn till det. Ett stort lass varningar följer som ett brev på posten.

Nu är det dags att skärpa till er. /Mod
Senast redigerad av bernad_law 2015-02-18 kl. 09:15.
2015-02-18, 09:05
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
Ja jag kan ju förstå att man ger upp när ammunitionen, maten och rent vatten tar slut.
Nu återstår ju att se vad som händer i den globala politiken, vad kommer här näst.
Får Ukraina hjälp? Eller kommer detta sluta med att hela Ukraina blir ryskt?

Jag har svårt att se Putin dra tillbaka sina potatisbönder och gruvarbetare, han har ju precis fraktat dit hundratals med nya gröna traktorer och skördare i valfri färg med nybilslukt i.
Så som rapporteringen har varit så har man knappt sett nån annan än "röda armén" och dess springpojkar.
Vart är all Ukrainsk pansar, vart är alla de trupper? Sett lite spridda videos, samma fordon, lik och propaganda.

Vad slåss då Putin mot för mål?
För vi kan ju lägga ner snacket om att ryssen inte är där, haha

Jo nu strömmar det in fler rapporter om att de flesta UA lämnat Debaltseve. Vi får hoppas att de inte blivit för mycket förluster.

De har gamla vapen från sovjeteran men de mesta är nog använt nu. Mindre vapen har de nog gott om dock. Nä Ukraina har inte mycket att försvara sig med tror jag. Och inte har jag läst att deras fabriker går på högvarv heller utan dom väntar nog på utländsk hjälp och kommer inte den så blir nog Ukraina Ryskt ganska snabbt.

Jo jag vet, jag pendlar fram och tillbaka i min tro på den Ukrainska stridsdugligheten. Jag har väl följt Azov för mycket? Den battalionen verkar vara grym. UA verkar ge upp och gå in i fällor och känns mest som en flock hönor.

Så varför skulle Ryssland nöja sig nu när de har fått Debaltseve? De kan ju enkelt gå in och ta resten verkar det som. Jo jag e sjukt besviken på UA, precis som alla andra. Men vi får väl repa oss efter denna förlusten OCKSÅ!!!

Sifforna om 9000 UA-soldater i Debaltseve var ju också ljug. Hur många kan de ha varit? 1500? Max!

Av bilderna att döma som strömmar in så är det inga jättekonvojer utan handlar snarare om några hundra. För dom borde väl fly samtidigt?
Senast redigerad av Chrillothekid 2015-02-18 kl. 09:09.
2015-02-18, 09:19
Medlem
Citat:
Jo nu strömmar det in fler rapporter om att de flesta UA lämnat Debaltseve. Vi får hoppas att de inte blivit för mycket förluster.

De har gamla vapen från sovjeteran men de mesta är nog använt nu. Mindre vapen har de nog gott om dock. Nä Ukraina har inte mycket att försvara sig med tror jag. Och inte har jag läst att deras fabriker går på högvarv heller utan dom väntar nog på utländsk hjälp och kommer inte den så blir nog Ukraina Ryskt ganska snabbt.

Jo jag vet, jag pendlar fram och tillbaka i min tro på den Ukrainska stridsdugligheten. Jag har väl följt Azov för mycket? Den battalionen verkar vara grym. UA verkar ge upp och gå in i fällor och känns mest som en flock hönor.

Så varför skulle Ryssland nöja sig nu när de har fått Debaltseve? De kan ju enkelt gå in och ta resten verkar det som. Jo jag e sjukt besviken på UA, precis som alla andra. Men vi får väl repa oss efter denna förlusten OCKSÅ!!!

Sifforna om 9000 UA-soldater i Debaltseve var ju också ljug. Hur många kan de ha varit? 1500? Max!

Av bilderna att döma som strömmar in så är det inga jättekonvojer utan handlar snarare om några hundra. För dom borde väl fly samtidigt?

Det framgår mer och mer som om Ukraina avsiktligt överdrev antalet soldater i Debaltseve i syfte att fördröja rysk framryckning. Tyvärr blev bluffen synad och de soldater som faktiskt försvarade staden blev stormade och övermannade.

Nästa anhalt är väl Mariupol, Artemivsk, Slaviansk och Kramatorsk.

Tyvärr tror jag Ukraina snart kommer gå med på ett fredsavtal där man ger upp Donbass helt på ryska villkor. EU och USA har övergett Ukraina med eftergiftspolitik (appeasement) precis som Chamberlain gjorde med Hitler.

Poroshenko är nog mäkta förbannad om allt snack från väst utan några handlingar.

Man har precis gett Putin det Casus Belli han behöver för att ytterligare ta större delen av Ukraina. Han kommer testa var gränsen för väst går, är det Mariupol, Kharkiv eller självaste Kiev?

Så länge ryska reguljära soldater stödjer separatisterna och väst fortsätter att rulla tummarna och titta åt andra hållet så kommer inget att stoppa dem.
Senast redigerad av Pobedarov 2015-02-18 kl. 09:22.
2015-02-18, 09:20
Medlem
Aciess avatar

Kan du länka till vart du får bra uppdatering på bilderna/video och text?

Jag tycker det är mest synd i fall detta är sant, vi får helt enkelt hoppas på att de har en strategi och att de omgrupperar, eller har de kommit ut med vit flagg?
Tråkigt med alla människoliv som slagits i spillror än mer för djävligt är det om det vore för ingenting.
Det är ju självklart att Ukrainas majoritetsbefolkning ska ha sitt land, tycka vad man vill. Visst om ryssen kom hit så skulle väl Sverige falla utan strid, precis som Krim, likaväl är väl det så slipper städerna bli sönderbombade och folket mördade.

Ja, Azov är riktigt stridsdugliga, jag tror inte de kommer någonsin ge upp, vart ska de ta vägen? Tänk alla de som stridit för Ukraina. Om ryssen tar över, då kommer det att försvinna mycket människor från detta liv i det tysta.
Så vad ska Azov bataljonen göra?

Frågan som jag ser som mest intressant just nu är just den internationella politiken, kommer fler "satelit-stater" till forna Sovjet falla under stöveln, kanske rent av norden?
Senast redigerad av Acies 2015-02-18 kl. 09:23.
2015-02-18, 09:31
Medlem
rex144s avatar
enligt rapportörer på plats har Debaltsevo fallit, de ukrainska soldater som inte lyckades ta sig ut kommer bli slaktade,

man kan undra om den ukrainska militärledningen inte borde gett upp den tidigare, man ska inte försvara omöjliga positioner,

kanske hade man en tyst överenskommelse i Minsk om att Debalcevo skulle falla,
tom Putin har uttalat sig om att ukrainarna i Debalcevo ska ge upp, hehe

det är högst besynnerligt att Putin uttalar sig om en sån detalj, det är jo officiellt inte hans krig
2015-02-18, 09:36
Medlem
rex144s avatar
Ukraina behöver avancerade robotsystem, antimissilförsvar, radarsystem,
men ukrainarna kan inte använda sån avancerad utrustning, det tar flera månader att lära sig,
2015-02-18, 09:36
Medlem
OttorWaefres avatar
Citat:
För 12 min sedan skrev en soldat jag följer att han nu lämnar Debaltseve. Om alla gör det eller om det bara är han och några till vet jag inte. Dom verkar ha gett upp. Inga förstärkningar och inga vapen typ. Frågan är hur många stridsvagnar och artilleri som hamnar i terroristernas händer. Nu sluts då fickan och blir en del av Ryssland. Detta betyder att terroristerna får mindre gräns att skydda. Kommer dom gå söder ut nu då? Mariupol nästa sen Krim?

Snart kommer Minsk 3.0

Den senaste utvecklingen kring Debaltseve och "vapenvilan", världssamfundets och EU:s vekhet och Porosjenkos hantering av situationen är tragisk och skandalös. Lysenkos bisarra krishantering orkar jag inte tala om... Porosjenko lovade innan "vapenvilan" trädde i kraft att omedelbart utfärda krigslagar om ryssen bröt vapenvilan och implicit gå på offensiven, men hittills har inte smack hänt. Jag ställer mig tvivlande till att hans politiska karriär klarar ett "Minsk III". Den stora skulden för den pågående katastrofen i Debaltseve ligger förstås på Väst som varken levererat de defensiva eller offensiva vapen/militärmateriel som Ukraina behöver, allt i ett mesigt försök att blidka ryssen. All heder till Litauen som börjat leverera och nu får ta emot ryssens hot och hat för det.
Senast redigerad av OttorWaefre 2015-02-18 kl. 09:48.
2015-02-18, 09:39
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Trots att Putin under förhandlingarna i Minsk föreslog att ukrainska soldater skulle få en "grön korridor" från Debaltseve så att de skulle kunna dra sig ur, klandrar USA:s FN-ambassadör Samantha Power nu Ryssland för att vägen från Debaltseve har blivit en "dödens väg" där många ukrainska soldater dödats när de försökt bryta sig ut:

Citat:
Ursprungligen postat av QCMAG
Bernard_law håller med, detta är löparens väg i ett shackspel!

Det är tämligen självklart att det låg i Poroshenkos intresse att INTE gå med på Rysslands krav om att evakuera Debaltseve frivilligt; nu tvingades "rebellerna" bryta mot vapenvilan och Ukraina kan inte klandras om de framgent gör samma sak. Hade Ukraina vikt ned sig hade Power inte fått någon ammo för sina tirader i FN.

Kriget fortsätter, Merkels eftergiftspolitik har visat sig verkningslös, och snart har Ukraina nya leksaker.

Något som förvånar mig är att ukrainarna tycks ta sig igenom till de egna linjerna ovanligt snabbt för att vara helt blockerade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in